Hur tror ni innerstäderna i framtiden kommer att se ut?

Jag tror att alla storstäder om tio år kommer att vara helt bilfria. Kollektivtrafiken gratis. Städer kommer vara ett ställe där kultur och människor frodas. Små butiker där flera aktörer samsas i samma lokaler, mycket second hand och verksamheter som går ut på att byta, låna och laga. Det kommer vara mycket fokus på odling och naturvård. Hela ekonomin och vårt förhållande till vad som är viktigt i livet kommer att totalt omkullkastas. Denna utveckling är ett måste för att vi skall klara klimatmålen.
 
Jag tror att alla storstäder om tio år kommer att vara helt bilfria. Kollektivtrafiken gratis. Städer kommer vara ett ställe där kultur och människor frodas. Små butiker där flera aktörer samsas i samma lokaler, mycket second hand och verksamheter som går ut på att byta, låna och laga. Det kommer vara mycket fokus på odling och naturvård. Hela ekonomin och vårt förhållande till vad som är viktigt i livet kommer att totalt omkullkastas. Denna utveckling är ett måste för att vi skall klara klimatmålen.

Jag tror samma! Ser redan att det håller på att ske.

I mitt kvarter (sthlm innerstad) stängs gator av för biltrafik sommartid och det byggs uteserveringar på gatan istället. Man ställer ut blomsterarrangemang och ordnar aktiviteter som tex gatuloppis.

Gallerier för shopping blir konstmuseer eller saluhallar. Jag tror mycket på saluhalls-konceptet där man kan handla av mindre aktörer och samtidigt äta och dricka och umgås.
Tänk om det gick att göra fler gröna oaser? Jag tror på orangerier med kombination mötesplats typ restaurang, närodlad butik, galleri, secondhand?
Det är ju ”ute” med snabb konsumtion. Troligen försvinner stora kedjor successivt och detta kommer gynna mindre aktörer. Förhoppningsvis kommer vi se t.ex. mer hantverk, små modedesigners, konstaktörer på marknaden när människor kommer handla mer hållbart i framtiden.
 
1.E-handel
2.Köpcenter
3.Stanna hemma
Så är min rangordning. Gå på stan händer inte i min värld 😂

Min blir mera som
1. Stanna hemma
2. Gå ut och äta
3. Gå till ostbutik eller saluhall.

Ganska allergisk mot köpcentrum.

Att flanera i ett utbud av levande stadsmiljö är så mycket mer givande än att gå i en steril konsumtionsmiljö i köpcentrum. En liten butik, en kaffe på fik och sen en promenad i nån park och sen en öl på pub. Idealt.

Trist med butiksdöden. Men jag tror det går i vågor, stadskärnorna kommer tillbaka. På lite nya sätt bara.
 
Det här har ju varit en känt problem i mindre/mellanstora städer länge. Många städer arbetar aktivt för att få en levande stadskärna, och det kommer nog även storstäderna behöva göra.
Det verkar ju som att det går att behålla stadskärnorna, men det händer inte av dig självt.

Shoppingcenter i utkanten är ju rena döden för stadskärnorna (och miljön). Jag hoppas att man i framtiden tänker sig för lite och inte godkänner nya sådana byggen hur som helst.
 
Jag har jobbat en del med stadskärneutveckling både i liten och stor stad, och det här har varit en konstant diskussion. När jag började så var det externa handelscentrum som var boven och nu är det e-handeln (i kombination med externa handelscentrum).

Jag tror som många redan skrivit att stadskärnorna och dess attraktion kommer att finnas kvar men se annorlunda ut. Vad folk efterfrågar styr och vill folk inte strosa runt och shoppa längre så kommer just shoppingen i det formatet att minska. Då får vi ställa om och möta efterfrågan, allt annat vore ganska bakåtsträvigt tycker jag. Dessutom, pratar vi inte om att minska konsumtionen för miljöns skull? Då blir det ju mäkligt att i nästa mening uppmana folk att gå ut och shoppa i sina lokala butiker (som jag ser en del uppmaningar kring på nätet).
 
Det är ju häftigt vad fort det går. De exklusiva lägena är för exklusiva. Tjoff så är staden tom. En smula mohahaha åt dom stadsbor som fnyst åt oss lantisar som kämpat för våra byaffärer. Då får ni väl flytta in till stan då.....har vi fått höra. Right back åt you.

Förstår inte alls vad det ena skulle ha med det andra att göra. Det är ju knappast så att det är bristen på folk som gör att affärer stänger i städer.
 
Så det är snarare så att du själv inte gillar idén, än att det skulle vara "önsketänkande"? Med tanke på hur second hand rusar i popularitet just nu, t ex, så är det väl en rimligare framtid än nyproducerat.
I dina kretsar så kanske det gör det, jag känner ingen som skulle sätta sin fot i en sån butik. Problemet är att när sånt här diskuteras så sitter folk på sin kant och inte kan se klart. Som det ser ut nu:
Stadskärnorna utarmas pga att folk först åkte till externa köpcenter och numera använder internethandel. Kultur lockar inte ”vanligt” folk. Varför annars är museer osv i princip tomma, då talar jag inte om stockholm, men säg Gällivare, Årjäng och Vetlanda. Biografer har också svårt att locka folk. Istället för visioner som inte kommer leda nånvart så är det ju bättre att försöka ta tillvara på det vi vet. Hur kan man utveckla internethandeln, eller hur skulle man kunna locka folk från internethandel? Myrorna i all ära, de kommer inte få folk att komma tillbaka till stadens centrum. Varför ska stadscentrumen nödvändigtvis ”leva”? Det är ju uppenbarligen inte så majoriteten vill ha det
 
I dina kretsar så kanske det gör det, jag känner ingen som skulle sätta sin fot i en sån butik. Problemet är att när sånt här diskuteras så sitter folk på sin kant och inte kan se klart. Som det ser ut nu:
Stadskärnorna utarmas pga att folk först åkte till externa köpcenter och numera använder internethandel. Kultur lockar inte ”vanligt” folk. Varför annars är museer osv i princip tomma, då talar jag inte om stockholm, men säg Gällivare, Årjäng och Vetlanda. Biografer har också svårt att locka folk. Istället för visioner som inte kommer leda nånvart så är det ju bättre att försöka ta tillvara på det vi vet. Hur kan man utveckla internethandeln, eller hur skulle man kunna locka folk från internethandel? Myrorna i all ära, de kommer inte få folk att komma tillbaka till stadens centrum. Varför ska stadscentrumen nödvändigtvis ”leva”? Det är ju uppenbarligen inte så majoriteten vill ha det
Nej generellt bland konsumenter så ökar det kraftigt med sekondhand och återvunna textilier i olika form. Till och med stora märken gör en grej av det. Det gäller att lyfta ut sitt individuella tyckande för att kunna se en större trend.
 
I dina kretsar så kanske det gör det, jag känner ingen som skulle sätta sin fot i en sån butik. Problemet är att när sånt här diskuteras så sitter folk på sin kant och inte kan se klart.

:confused:

Nej, jag pratar inte om någons "kretsar" eller "kanter". Exempel:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7373979

"Den svenska secondhandhandeln fortsätter att växa kraftigt. De fem största aktörerna, ideella organisationer som tillsammans driver över 400 butiker, har ökat försäljningen i år med cirka 15 procent. Det visar Ekots sammanräkning."

Så istället för att se till din egen krets kanske du skulle lyfta blicken från kanten och se på påståendet ur en mer objektiv synvinkel, kanske? Bara en tanke. :idea::meh:
 
Kultur lockar inte ”vanligt” folk.
Please :meh: Det finns ingen kulturyttring som tilltalar alla. Men "vanligt" folk som jag (heter Karlsson. Tjänar ganska exakt svensk medellön) lockas visst av kultur. Alla människor lockas av någon form av kultur och ju större utbud desto lättare för folk att hitta det som de själva gillar. Om sinnet är öppet och priset är rätt.
 
Tror också att second hand kommer fortsätta öka, däremot tror jag inte att det kommer bli fler butiker som typ Myrorna utan det kommer vara mer nishade butiker där man aktivt plockar ut det man vill sälja. Tror även att det kommer krävas mycket mer för en butik att gå runt, att bara sälja så mycket grejer så billigt som möjligt kommer inte funka.
 
Second hand har ju en viss charm, men jag tror inte att det håller i längden. Då har jag också handlat mycket begagnat genom åren, men mest på grund av resursbrist, inte av eget val.

Den växande andelen av de som övergår till begagnathandeln är nu de resursstarkare individerna/hushållen. Som ett valfritt ställningstagande, där man väljer att forsätta konsumera, men på en annan marknad. Det är människor som har råd att välja fritt, utefter sina värderingar.

Jag personligen tror inte att det blir en överdrivet långlivad trend, för annat än rena antikviteter, i med att prissänkningen/besparingen inte är motivationen och därmed så kommer man upptäcka snart att det är inte värt besväret att ge så stor avkall på de kvaliteter man får med helt nya varor.

Exempelvis: Inget öppet köp. Inget byte på skadade eller icke fungerande varor, som mest ett återköp. Svårt att hitta exakt det man letar efter, rätt storlek, rätt färg.

En resursvag individ är redan ganska van att inte kunna få den kvaliten, storleken eller färgen den önskar sig, utan får rätta sig efter vad som finns inom ramen för vad man kan spendera. Skorna på rean är kanske en halv storlek för stora, men det är helt nya skor som håller länge nog, och halva priset. Däremot en resurstark individ nöjer sig inte med en illasittande sko/plagg bara för att det blev billigt eller bättre för miljön, och på second hand finns inte alla olika storlekar i samma modell uppradade. Därtill så finns det ingen garanti att ta till om sulan lossnar efter en vecka.
Det är betydligt mer besvärsfritt att handla nya varor, är man van vid det, så tror jag att man tröttnar rätt snabbt på sekunda, begagnade varor. Så att en stad skulle i längden bestå av secondhand-butiker, har jag svårt att tänka mig. Mer troligt att man har jättestora koncentrerade lager för second hand, där man kan sortera bättre efter modell, storlek och slitage. Det håller dock inte en stad vid liv.

Själv tror jag mer på upplevelser, "saker att göra" , men innerstads hyrorna och personalkostnader gör upplevelser alltför kostsamt för konsumenten.
 
I dina kretsar så kanske det gör det, jag känner ingen som skulle sätta sin fot i en sån butik. Problemet är att när sånt här diskuteras så sitter folk på sin kant och inte kan se klart. Som det ser ut nu:
Stadskärnorna utarmas pga att folk först åkte till externa köpcenter och numera använder internethandel. Kultur lockar inte ”vanligt” folk. Varför annars är museer osv i princip tomma, då talar jag inte om stockholm, men säg Gällivare, Årjäng och Vetlanda. Biografer har också svårt att locka folk. Istället för visioner som inte kommer leda nånvart så är det ju bättre att försöka ta tillvara på det vi vet. Hur kan man utveckla internethandeln, eller hur skulle man kunna locka folk från internethandel? Myrorna i all ära, de kommer inte få folk att komma tillbaka till stadens centrum. Varför ska stadscentrumen nödvändigtvis ”leva”? Det är ju uppenbarligen inte så majoriteten vill ha det


Jag vet inte om "vanligt" folk bor i Gällivare eller andra småstäder, rent krasst sett - ur ett macroperspektiv är storstaden, och framförallt "superstäder" hur allt fler människor bor, och hur allt fler människor kommer att bo i framtiden, då det är det människor flyttar - till storstäder. Tillgången till jobb, men också den servicen, kultur och tror jag, närheten till andra människor driver detta beteendet.

Som en "resursstark" person, för att låna @Youma's uttryck, som bor i en global storstad så spenderar jag jag massor med tid "i staden", men jag åker mer eller mindre aldrig in i staden för att handla - istället träffar jag vänner och vi går på museer, tittar på teater (en av fördelarna med storstäder är att det finns massor med relativt billiga teateruppsättningar) äter/dricker på kafeer/barer/resturanger, strosar längs med gångstråk/parker där det ofta finns kulturyttringar och/eller mattutbud. Att strosa runt på MQ t.ex. i jämförelse känns som ett tråkigt sätt att spendera tiden?

Gällande kvaliteen på secondhandbutiker och huruvida folk kommer att tröttna på att inte hitta exakt rätt nyans på jackan eller vad det nu kan vara, är det verkligen så folk handlar? "Mina" lokala secondhandbutiker är dessutom JÄTTEBRA på att variera sitt utbud genom att byta kläder mellan sina butiker i olika stadsdelar och duktiga på att visa upp sina kläder i skyltfönster och i butik på ett lockande sätt, så att handlandet blir en rolig process - men visst, second hand kanske inte alltid är rätt om du t.ex. behöver en vinterjacka som uppfyller en del speciella krav, men jag tror absolut att det kan ersätta en hel del av slö/nöjesshoppandet!


Som Vouex och Tornblomma och en del andra ovan, så tror och hoppas jag på en annan typ av stadskärna - helst en bilfri sådan, med gratis kollektivtrafik, som skapar en trevlig utemiljö för boende, fotgångare och cyklister. (Jag verkligen HATAR biltrafik i städer. Jag vet att få svenska städer är tillräckligt stora för att folk inte ska vara bilberoende, men bilar i städer är verkligen avskyvärda! De tar upp så mycket plats, är så högljudda, farliga och förorenar utan dess like!)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp