Hur tror ni innerstäderna i framtiden kommer att se ut?

Second hand har ju en viss charm, men jag tror inte att det håller i längden. Då har jag också handlat mycket begagnat genom åren, men mest på grund av resursbrist, inte av eget val.

Den växande andelen av de som övergår till begagnathandeln är nu de resursstarkare individerna/hushållen. Som ett valfritt ställningstagande, där man väljer att forsätta konsumera, men på en annan marknad. Det är människor som har råd att välja fritt, utefter sina värderingar.

Jag personligen tror inte att det blir en överdrivet långlivad trend, för annat än rena antikviteter, i med att prissänkningen/besparingen inte är motivationen och därmed så kommer man upptäcka snart att det är inte värt besväret att ge så stor avkall på de kvaliteter man får med helt nya varor.

Exempelvis: Inget öppet köp. Inget byte på skadade eller icke fungerande varor, som mest ett återköp. Svårt att hitta exakt det man letar efter, rätt storlek, rätt färg.

En resursvag individ är redan ganska van att inte kunna få den kvaliten, storleken eller färgen den önskar sig, utan får rätta sig efter vad som finns inom ramen för vad man kan spendera. Skorna på rean är kanske en halv storlek för stora, men det är helt nya skor som håller länge nog, och halva priset. Däremot en resurstark individ nöjer sig inte med en illasittande sko/plagg bara för att det blev billigt eller bättre för miljön, och på second hand finns inte alla olika storlekar i samma modell uppradade. Därtill så finns det ingen garanti att ta till om sulan lossnar efter en vecka.
Det är betydligt mer besvärsfritt att handla nya varor, är man van vid det, så tror jag att man tröttnar rätt snabbt på sekunda, begagnade varor. Så att en stad skulle i längden bestå av secondhand-butiker, har jag svårt att tänka mig. Mer troligt att man har jättestora koncentrerade lager för second hand, där man kan sortera bättre efter modell, storlek och slitage. Det håller dock inte en stad vid liv.

Själv tror jag mer på upplevelser, "saker att göra" , men innerstads hyrorna och personalkostnader gör upplevelser alltför kostsamt för konsumenten.
Jag tror att om man handlar på second hand för att man vill, inte för att man måste så är det mer på nivån att man browsar butiken:rna och ser om man gillar någonting.

Dvs man letar inte efter en jacka utan efter någonting fint och ovanligt, kanske från 40-talet, kanske den där superdesignern och om det är så att grejen man hittar råkar passa i ett hål i garderoben och storleken på foten så köper man den.

Vilket såklart är helt beroende av såklart att någon annan en gång köpte prylen ny och den var av god kvalitet. Men den som shoppar har liksom kläder att ha på sig i morgon och nästa vecka, rent akut, men fyller i små garderobshål här och där.

Så begagnatmarknaden lär ju som du säger mer bli att folk slipper slänga fina kläder och som komplement än att hela klädmarknaden kan gå runt på den.
 
Senast ändrad:
skulle väl säga att jag umgås med norm-människor. Hade majoriteten varit som de flesta i denna tråd målar upp att de är och att deras vänner är så hade vi haft levande stadskärnor med rikt kulturliv, brasserier osv. Uppenbarligen är det ju så att vi har fått den utveckling som vi förtjänar rent krasst. Tycker inte att något ska existera för sakens skull och för nostalgiska själ. Exempel museér flera tar upp. Varför ska det offentliga betala för ett stadsmuseum som inte lockar besökare? Är det för att det ska vara lite mysigt att strosa förbi och gå in på någon gång då och då? Då är det bättre att ta inträde, inte ge några skattemedel. Går det inte plus. Då finns inte intresset och använd lokalen till något som folk faktiskt vill ha. Skulle det inte finnas någon verksamhet att fylla ut med så är det ingen mening att fortsätta med konstgjord andning. Om marknad finns så löser det sig. Finns det inte så finns ingen anledning att försöka fylla ut ett tomrum som inte finns.
Mm du kanske har rätt och eller fel, även det allra tråkigaste museum med bara uppstoppade fåglar och djur går ju att göra till någonting trevligt. Det ska ju dock till att någon gör det, och då är de fantastiska.

Sedan äger ju ofta kommunen både huset och har museet. Så jag vet inte om kommunen vinner på att kommunen höjer sin egen hyra så mycket att de måste flytta ut och stänga sitt museum så att SATS flyttar in i lokalerna istället. Då måste de ändå bygga om, vilket kostar och slänga sitt kulturarv på ngn tipp och de missar ett mål för skolutflykter och annat.

Många stadsmuseer är lite på den nivån att man har sett det och behöver inte titta igen (jag vet tex exakt hur Vänersborgs museum med uppstoppade djur ser ut än idag om de inte gjort någonting med det de senaste 20 åren. Kan ta en vända inne i hjärnan.) Men man kan ju också använda museerna som en plats dit man faktiskt vill gå tillbaka igen och igen.

Däremot kan man ju förvalta dem på lite olika nivå.
I min stad har vi haft ett liknande museum med panoramavisning av div ganska trista uppstoppade fåglar och djur i sin egna miljö. Helt hopplöst deprimerande kunde man misstänka. Det är dock sedan 15 år tillbaka totalt nedlusat med barnfamiljer varje dag, de har gjort det till ett -undersök naturen centrum. Med allt från snöskulpturtävlingar och titta på smådjur i dammen utanför till -djurkrokimöten inuti. Och det ligger i en stor fin lekpark... Så det går ju att få till kulturen så att den lockar till sig "vanligt folk" om man vill, tror det är fantastiskt för barnen att få de här möjligheterna.

Det roliga är att de har inte ens behövt flytta någonting alls av utställningen som är exakt densamma som för 40-år sedan. De har bara flyttat perspektivet på den och aktiviteterna runt den. Så om man har ett vackert hus med gamla dammiga montrar med uppstoppade fåglar behöver man antagligen inte flytta en fågel, men man kan ordna aktiviteter runt dem. Blir dock personalkostnad såklart och att försöka få ett café att flytta in och bygga en klätterställning utanför eller ngt. Jamtli är ju tex också fantastiskt, går att besöka hur många gånger som helst.
 
Senast ändrad:
Både boende i stadskärnor och glesbygd får skylla sig själva när det gäller nedläggning av butiker. Troligtvis kommer stadskärnorna inom något decennium enbart husera fattiga och kriminella, då det enda som finns tillgängligt där är restauranger, nattklubbar och annan semi-kriminell verksamhet.
 
Har du letat? Man behöver inte leta jättemycket för att hitta mängder med nätbutiker som enbart säljer ekologiska produkter som försöker ta ansvar för hela varukedjan osv. Som startat pga engagemant hos ägaren.
Det här är ju inte multinationellla jättar direkt men som konsument kan man ta ställning. Men sen är det väl självklart att företag drivs med vinstintresse. Och om valfritt företag ställer om till mer miljövänlig verksamhet enbart för att kunna fortsätta tjäna pengar så blir nog miljön ganska glad ändå.

Allra oftast när jag hör folk komma med argument som "det spelar ingen roll om jag gör X när storföretagen/staten ändå inte bryr sig" så handlar det inte alls om att man önskar att staten i högre grad gick in och detaljreglerade vilka typer av varor och tjänster som fick säljas, utan som argument för att fortsätta med det man håller på med. Ungefär som när folk argumenterar för att fortsätta flyga eftersom bil- eller båttrafiken minsann är en större miljöbov.
Jag har inte kommit med argumentet "det spelar ingen roll om jag gör X när storföretagen/staten ändå inte bryr sig". Var får du det ifrån?

Självklart finns det enskilda individer med stort miljöengagemang, en del driver även små företag som t.ex. lantbruk, men det är inte dessa individer som driver utvecklingen. Deras betydelse är liten och dessutom på klart nedåtgående.
 
Vad hade du rätt om?
Att köpcentra skulle få folk att inte åka in till centrum för lördagsshopping. Och att centrum måste bli tillgängligare och mer fokuserat på mötesplatser. Här höjde dom parkeringsavgifterna och trodde lantortsbona skulle bita i det sura äpplet och ändå åka in till staden. När sen Systembolaget som var den enda moroten öppnade ute på köpcentra så fanns ingen anledning att åka in alls....
 
Jag har inte kommit med argumentet "det spelar ingen roll om jag gör X när storföretagen/staten ändå inte bryr sig". Var får du det ifrån?

Självklart finns det enskilda individer med stort miljöengagemang, en del driver även små företag som t.ex. lantbruk, men det är inte dessa individer som driver utvecklingen. Deras betydelse är liten och dessutom på klart nedåtgående.

Jag har inte påstått att du har gjort det heller. Jag skrev att det är ett problem att människor använder sådana typer av argument för att slippa ändra på sig själva.
 
Att köpcentra skulle få folk att inte åka in till centrum för lördagsshopping. Och att centrum måste bli tillgängligare och mer fokuserat på mötesplatser. Här höjde dom parkeringsavgifterna och trodde lantortsbona skulle bita i det sura äpplet och ändå åka in till staden. När sen Systembolaget som var den enda moroten öppnade ute på köpcentra så fanns ingen anledning att åka in alls....

Med all respekt, men om du som åsiktslämnare till en stadsutvecklingsgrupp på riktigt var den ende i din kommun som tänkte på det du beskriver (att bilburna besökare väljer gratis parkering vid externhandel där systemet finns) vilket är ungefär lektion 1A i det här ämnet, så var det nog inte så konstigt att det hick som det gick. Och det har med all säkerhet ingenting att göra med att de som satt i stadsutvecklingsgruppen var stadsbor.

Det du beskriver är extremt välkända faktum. Och grupper av den typen du beskriver finns ju för att utveckla stadskärnor trots dessa faktum. De borde inte behövas med finns pga att den politiska ledningen inte vågar vara de som styr. Att lyssna på vad all forskning om attraktivitet och levande städer säger blir underordnat att inte kunna säga nej till ett Biltema eftersom grannstaden har det. Då hamnar vi där vi hamnar.
 
Med all respekt, men om du som åsiktslämnare till en stadsutvecklingsgrupp på riktigt var den ende i din kommun som tänkte på det du beskriver (att bilburna besökare väljer gratis parkering vid externhandel där systemet finns) vilket är ungefär lektion 1A i det här ämnet, så var det nog inte så konstigt att det hick som det gick. Och det har med all säkerhet ingenting att göra med att de som satt i stadsutvecklingsgruppen var stadsbor.

Det du beskriver är extremt välkända faktum. Och grupper av den typen du beskriver finns ju för att utveckla stadskärnor trots dessa faktum. De borde inte behövas med finns pga att den politiska ledningen inte vågar vara de som styr. Att lyssna på vad all forskning om attraktivitet och levande städer säger blir underordnat att inte kunna säga nej till ett Biltema eftersom grannstaden har det. Då hamnar vi där vi hamnar.
Det var inte samma läge för 10-12 år sedan då jag satt i den gruppen. Det här ju exploderat med internethandeln. På den tiden åkte till och med jag in till centrum för att shoppa. Nu åker jag enbart in för optikerbesök. Det vill säga varannat år.
 
Det var inte samma läge för 10-12 år sedan då jag satt i den gruppen. Det här ju exploderat med internethandeln. På den tiden åkte till och med jag in till centrum för att shoppa. Nu åker jag enbart in för optikerbesök. Det vill säga varannat år.

Fast vad externhandel gjorde med stadskärnor var extremt välkänt även för 10-12 år sedan och tidigare än dess. Däremot var ju marknaden för shoppingcentrum bättre då.
 
Fast vad externhandel gjorde med stadskärnor var extremt välkänt även för 10-12 år sedan och tidigare än dess. Däremot var ju marknaden för shoppingcentrum bättre då.
I vår stad så är det ju bara 5 min bilväg in till centrum. Så ingen trodde då att gallerian inne i staden skulle dö så som den gjort. Det var ett utflyktsmål att åka in till centrum, fika, fönstershoppa osv. Så höjde dom parkeringsavgifter, bolaget öppnade ute vid köpcentra och tjopp så fick gallerian problem.
 
Jag tror att om man handlar på second hand för att man vill, inte för att man måste så är det mer på nivån att man browsar butiken:rna och ser om man gillar någonting.

Dvs man letar inte efter en jacka utan efter någonting fint och ovanligt, kanske från 40-talet, kanske den där superdesignern och om det är så att grejen man hittar råkar passa i ett hål i garderoben och storleken på foten så köper man den.

Vilket såklart är helt beroende av såklart att någon annan en gång köpte prylen ny och den var av god kvalitet. Men den som shoppar har liksom kläder att ha på sig i morgon och nästa vecka, rent akut, men fyller i små garderobshål här och där.

Så begagnatmarknaden lär ju som du säger mer bli att folk slipper slänga fina kläder och som komplement än att hela klädmarknaden kan gå runt på den.
Jag handlade på second hand butiker redan på 60 talet o gör så fortfarande.
 
Jag tror att det blir såsom i USA i de lite större städerna. De stora shoppingcentra i ytterområdena kommer att stänga och centrumkärnan kommer att återuppstå. Det är för att de där mainstream-affärerna som finns i ett shoppingscentra tex MQ, HM, Lindex, NewYorker, Stadium, Claes Ohlson, etc kommer att öka sin e-handel ännu mer. Det kommer inte behövas så många fysiska butiker för det.

Sen kommer ekoringar, torgdagar, etc att öka ännu mer. Här i lilla Falköping där jag bor är fredagar alltid packade på torget. Knappt man orkar gå dit för det är så mycket folk. Ekoringen här är väldigt bra och de flesta annonserar via gruppen på Facebook så man kan beställa mycket av något ifall man vill ha så hämtar man på torgdagen. Det kommer att bli som en utflykt att åka till gårdsbutiken istället för att åka till shoppingcentrat.

Vi kommer att köpa mat direkt från bönderna och varor direkt från hantverkarna. Inte för att vi blir så himla miljömedvetna, utan för att vi är förbannade på att bli lurade!! Vi vill ha äkta varor och få det vi betalar för, inte någon fulolja som kallas för olivolja och ingen djälva sirap i vår honung!

Med Facebook Marketplace ser jag hur det är mer legitimt att köpa second hand. Jag har alltid handlat mycket begagnat, men det är nog för att jag har en mamma som hållit på med antikviteter hela mitt liv. Jag är uppvuxen med att man kanske hittar ett fint bord i rent trä som man målar om istället för att man köper fanér på IKEA, även om det funnits mycket nya IKEA-möbler hos oss också. Men kläder som varit lite fult att köpa, tycker jag ökar massor. Speciellt barnfamiljer. Och jag tror att det kommer för att vi helt enkelt vill uppleva mer. Det är viktigare med en rolig semester än att barnen har märkesoveraller på sig. Det är viktigare att kunna träna hockey på vintern, än det är att köpa nya kläder barnen växer ut. Då köper man begagnat och har kul för pengarna istället.
 
Jag handlade på second hand butiker redan på 60 talet o gör så fortfarande.
? sa jag att du inte borde? Jag handlar på second hand kläd-butiker varken mer eller mindre nu än jag gjorde på 80-talet. Dvs inte speciellt mycket, men handlar inte speciellt mycket, i mängd, kläder heller. Är mer förtjust i gamla grejor generellt sett. Däremot har jag inga som helst problem med att se tjusningen i att hitta en gammal mockajacka från 60-talet som passar eller en ylledräkt från X.
 
Jag avskyr köpcentrum och älskar att flanera, men som många andra redan sagt handlar det ju om att vi måste stötta våra affärer om vi vill ha kvar dem och tyvärr har jag också handlat för mycket på internet. Jag arbetar på att istället handla i mindre butiker som jag vill ska finnas kvar.

Jag håller med här och hoppas och tror att det kommer mer och mer, det tänket.

Jag tror att alla storstäder om tio år kommer att vara helt bilfria. Kollektivtrafiken gratis. Städer kommer vara ett ställe där kultur och människor frodas. Små butiker där flera aktörer samsas i samma lokaler, mycket second hand och verksamheter som går ut på att byta, låna och laga. Det kommer vara mycket fokus på odling och naturvård. Hela ekonomin och vårt förhållande till vad som är viktigt i livet kommer att totalt omkullkastas. Denna utveckling är ett måste för att vi skall klara klimatmålen.

😍😍

Jag tror samma! Ser redan att det håller på att ske.

I mitt kvarter (sthlm innerstad) stängs gator av för biltrafik sommartid och det byggs uteserveringar på gatan istället. Man ställer ut blomsterarrangemang och ordnar aktiviteter som tex gatuloppis.

Gallerier för shopping blir konstmuseer eller saluhallar. Jag tror mycket på saluhalls-konceptet där man kan handla av mindre aktörer och samtidigt äta och dricka och umgås.
Tänk om det gick att göra fler gröna oaser? Jag tror på orangerier med kombination mötesplats typ restaurang, närodlad butik, galleri, secondhand?
Det är ju ”ute” med snabb konsumtion. Troligen försvinner stora kedjor successivt och detta kommer gynna mindre aktörer. Förhoppningsvis kommer vi se t.ex. mer hantverk, små modedesigners, konstaktörer på marknaden när människor kommer handla mer hållbart i framtiden.

😍😍

Det här tror jag också på.

Jag bor i en liten "stad"/ort och här märks det att butiker i centrum stänger och att fler caféer och restauranger öppnar istället.
Jag tycker det är bra! I många fall behöver vi inte pryttlarna vi tror att vi inte kan leva utan. Bättre då att vi lägger pengarna på att umgås med varandra.
Läste nånstans om butiker som skulle ha ett plagg av varje och så fick man betala om man ville prova och så kunde man sen beställa på nätet. Låter väl bra tänker jag.
 
I vår stad så är det ju bara 5 min bilväg in till centrum. Så ingen trodde då att gallerian inne i staden skulle dö så som den gjort. Det var ett utflyktsmål att åka in till centrum, fika, fönstershoppa osv. Så höjde dom parkeringsavgifter, bolaget öppnade ute vid köpcentra och tjopp så fick gallerian problem.

Såklart ligger det bara fem minuter med bil från centrum. Det gör det i alla mindre städer. Tillräckligt långt bort för lägre markpriser och tillräckliga ytor, men tillräckligt nära för att det ska vara centralt, även stadsborna ska ta sig dit, och det ska vara nära även från andra sidan stan.

Det här är inget problem om parkeringsavgifter i centrum, det är väldigt mycket större och äldre än så. Den där gallerian i centrum som du nämner är också en del av problemet. Att den byggdes en gång på 80-talet (eller när det nu var just i din stad) är en del i kedjan till varför centrum dör ut idag.

Det finns exempel på fungerande levande stadskärnor även idag. Där är det ofta svindyrt att parkera. Attraktiviteten ligger någon helt annanstans. (Och exempel på parkeringslösningar för att stora matbutiker ska kunna finnas kvar i stan finns också). Levande stadskärnor har inte kommit till av att man har gjort gratisparkering av stortorget och systembolaget har etablerat sig bredvid. Hamnar man där har man redan förlorat.
 
Såklart ligger det bara fem minuter med bil från centrum. Det gör det i alla mindre städer. Tillräckligt långt bort för lägre markpriser och tillräckliga ytor, men tillräckligt nära för att det ska vara centralt, även stadsborna ska ta sig dit, och det ska vara nära även från andra sidan stan.

Det här är inget problem om parkeringsavgifter i centrum, det är väldigt mycket större och äldre än så. Den där gallerian i centrum som du nämner är också en del av problemet. Att den byggdes en gång på 80-talet (eller när det nu var just i din stad) är en del i kedjan till varför centrum dör ut idag.

Det finns exempel på fungerande levande stadskärnor även idag. Där är det ofta svindyrt att parkera. Attraktiviteten ligger någon helt annanstans. (Och exempel på parkeringslösningar för att stora matbutiker ska kunna finnas kvar i stan finns också). Levande stadskärnor har inte kommit till av att man har gjort gratisparkering av stortorget och systembolaget har etablerat sig bredvid. Hamnar man där har man redan förlorat.
Ja du. Det är inte mycket jag kan säga till den som redan vet allt om min hemstad. Gallerian byggdes dock 1966.
 
Ja du. Det är inte mycket jag kan säga till den som redan vet allt om min hemstad. Gallerian byggdes dock 1966.

Jag trodde det var uppenbart att jag pratade generellt och inte om en specifik stad. Det ser likadant ut på alldeles för många ställen och det finns mycket forskning.

Min kritik ligger också i hur de styrande i din kommun (och alla andra likadana kommuner!) har hanterat frågan genom åren. Inte i att du tycker det är praktiskt att handla i en galleria utanför stan.
 
Det finns exempel på fungerande levande stadskärnor även idag. Där är det ofta svindyrt att parkera. Attraktiviteten ligger någon helt annanstans. (Och exempel på parkeringslösningar för att stora matbutiker ska kunna finnas kvar i stan finns också). Levande stadskärnor har inte kommit till av att man har gjort gratisparkering av stortorget och systembolaget har etablerat sig bredvid. Hamnar man där har man redan förlorat.
Fast även i Göteborg fungerar ju inte stadskärnan eftersom butikerna i Nordstan rapporterar mycket lägre siffror än tidigare. När jag var liten åkte man till Nordstan för att shoppa. Det är 30 år sen. För 10 år sen var det inte lika attraktivt längre, för man åkte till gratisparkeringen på Backaplan eller Frölunda torg. Varför skulle man betala 40:-/timmen för att parkera, när man fick allting gratis och fräschare någon annanstans? Nordstan löste det med gratis parkering på söndagar. Lockade tillbaka de som ville shoppa och det lönade sig.

Sen är det ju faktiskt så att där man har ett Systembolag där finns det människor. Lite som ett IKEA. Där IKEA finns vill andra affärer också etablera sig.

Det är ju inte bara i de mindre städerna som trenden är tydlig.
 
I vår stad så är det ju bara 5 min bilväg in till centrum. Så ingen trodde då att gallerian inne i staden skulle dö så som den gjort. Det var ett utflyktsmål att åka in till centrum, fika, fönstershoppa osv. Så höjde dom parkeringsavgifter, bolaget öppnade ute vid köpcentra och tjopp så fick gallerian problem.
Till råga på allt så är det ju max 2 timmars parkering i "hela" centrum, så det är ju omöjligt att gå på stan i lugn och ro. Eller som när jag tog MC-kortet och gick på en trafikskola i centrala centrum så kunde jag inte parkera i centrum eftersom en lektion plus av- och påklädning var längre än den max tillåtna parkeringstiden.

Enda gången jag åker dit numer är för att luncha med en kompis som jobbar i centrum. Resten försöker jag ordna i lilla Falköping eller på nätet.
 
Till råga på allt så är det ju max 2 timmars parkering i "hela" centrum, så det är ju omöjligt att gå på stan i lugn och ro. Eller som när jag tog MC-kortet och gick på en trafikskola i centrala centrum så kunde jag inte parkera i centrum eftersom en lektion plus av- och påklädning var längre än den max tillåtna parkeringstiden.

Enda gången jag åker dit numer är för att luncha med en kompis som jobbar i centrum. Resten försöker jag ordna i lilla Falköping eller på nätet.
Men du får ju parkera i parkeringshusen...det kostar inte skjortan. Och du får stå hur länge du vill. Men det är skittråkigt inne i staden. Jag har ju jobbat i centrum 2005-2015 men inte fasen shoppade jag där ändå. Åt lunch då och då på sin höjd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp