Hur tungt?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare ArabianGirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 760
A

ArabianGirl

Hur tungt får en bil + släp vara innan man inte kan köra det med vanligt körkort?

Sv: Hur tungt?

släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt. kolla i bilen och släpets papper :idea:
och ekipagets totalvikt får inte översiga 3500kg tror jag (??)

Det är ju en massa grejer som ska stämma, så mitt tips är att du kollar på vägverkets hemsida www.vv.se.

Inte överstiga 3600kg
Och släpet får inte överstiga bilens vikt heller.

dock är det lite krångligt med just släp.
För är de tomma är det väl bruttovikt :confused: (så längesedan jag läste detta.. hrm ett halv år :angel: ), men om du lastar en häst på 200kg (liten) tar de ändå det som en maxlast. Så hur liten häst du än har i transporten räknar de det som den fulla vikten släpet får dra.
Kolla släpets papper innan du kör iväg bara så ska det nog ordna sig :bump:

3500 kg är det.

Släpets totaltvikt är det som räknas, alltså det som står på reg.beviset. (tomt släp + maxlast)

jaha... jag trodde det var 3600..

men det var ju som sagt ett halv år sedan provet varade :angel:
Släp har jag lisom aldrig förstått mig på, inte behövt det än heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Någon med erfarenhet av tinker här? Hur är dom att rida? Överlag tunga eller? Fång-benägna? Robusta och friska? Bra hovar? Har hört om... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
3 887
Anläggning Vi har i flera år haft en skottkärra till mockning i grön plast, väldigt lätt och smidig. Lagom stor till ett litet stall. Nu har den...
Svar
11
· Visningar
608
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka