Hur undvika strid??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lillsillen

Trådstartare
Hur får man barnen att göra det man ber om? Utan att behöva tjata en massa gånger och utan att man varje gång ska behöva sluta som en argbigga?? Värst är problemet om vi ska iväg nånstans. Observera att vi kan ha jättegott om tid på oss, men det går inte ialla fall.

Ex, ber jag grabben gå o tvätta sig på morgonen innan vi ska åka.
Ja, då går han in på toa och börjar plaska med vattnet och hittar på nån jätterolig vattenlek, kommer ut efter en kvart och har fortfarande inte tvättat av sig...jag säger till igen, och samma visa om o om igen....

Samma sak om han ej är klädd när vi ska åka. Då springer han bara omkring o babblar om vad kul det ska bli, jublar o hoppar som en tok och glömmer totalt bort att klä på sig trots en MASSA påminnelser.

Så det slutar nästan alltid med en galen morsa och en tjurig unge.
Men när vi inte ska iväg nånstans så är detta inget problem, då gör han det jag ber om utan protest.

Jag har tagit upp det med honom en massa gånger och han vet precis varför morsan blir arg. Har även i långa perioder hjälpt honom igenom dessa moment för att han blir så disträ. Men inget hjälper.

Har även ställt in resan ibland, men trots stor besvikelse blir det inte bättre nästa gång. Nån som har något bra tips?
 
Sv: Hur undvika strid??

Kan ni inte göra det tillsammans? Hur gammal är han förresten? Ge honom en chans att fixa själv, sen blir det "handpåläggning", dvs DU tvättar honom i ansiktet. Inte så kul kanske om man är stor nog att göra det själv, men det är hans val. Samma sak med kläderna, eller kanske att ni klär på er samtidigt?
 
Sv: Hur undvika strid??

Han VILL uppenbarligen inte iväg till det där ni ska iväg på. Hur gör han när ni ska iväg på nåt kul?
 
Sv: Hur undvika strid??

Undvika strider med sina barn är enligt min mening omöjligt, däremot kan man välja dom.

Hur gammal är sonen?

/Jane
 
Sv: Hur undvika strid??

Lillsillen skrev:
Ex, ber jag grabben gå o tvätta sig på morgonen innan vi ska åka. Ja, då går han in på toa och börjar plaska med vattnet och hittar på nån jätterolig vattenlek, kommer ut efter en kvart och har fortfarande inte tvättat av sig...jag säger till igen, och samma visa om o om igen....

Samma sak om han ej är klädd när vi ska åka. Då springer han bara omkring o babblar om vad kul det ska bli, jublar o hoppar som en tok och glömmer totalt bort att klä på sig trots en MASSA påminnelser.

Så det slutar nästan alltid med en galen morsa och en tjurig unge.
Men när vi inte ska iväg nånstans så är detta inget problem, då gör han det jag ber om utan protest.

:crazy: :rofl: :crazy:

Welcome to my world!

Precis samma sak här och nej, Lejonflickan, det handlar inte om ifall det är roligt eller inte. Det kan vara att åka tåg till mormor och morfar i Stockholm eller de roliga simlektionerna. Samma sak där. Hon fastnar i vattenlek istället och man får bråka om att man missar tåget/simlektionen fastän hon har sett fram emot båda.

Hon har just börjat sexårsverksamheten så nu har hon blivit "skolflicka" vilket påverkat henne enormt mentalt och vi har inte det här problemen så ofta men speciellt någonstans mellan fyra- och femårsåldern när man trodde att hon faktiskt skulle vara större än ett småbarn och kunna lyssna lite så fick man inse att så var det inte. Jag började helt enkelt som någon skrev att istället tvätta henne själv osv. om vi skulle ut (innan vi hade samma visa med att ta på ytterkläderna :crazy: ). Jag märkte också att det betalar sig att hjälpa henne med andra saker, precis som när man bad henne att städa rummet, då måste man ju själv börja städa det för att "få igång" henne.

De har helt enkelt ingen realistisk tidsuppfattning. "Visst, vi ska simma men det hinner vi ju sedan..."
 
Senast ändrad:
Sv: Hur undvika strid??

Som sagt, man väljer.

Nu vet jag inte hur gammal din son är, men jag gissar på 5-6 år? I ditt ställe skulle jag helt enkelt handgripligen hjälpa till. Han klarar inte av att komma ihåg sig själv och behöver hjälp med det. Att det kan ses som en tillbakagång i utvecklingen betyder inte att du måste hålla på med detta jämt.

Sluta tjata och påminna. Ni kan ju prata om det, det är jättebra. Gör upp en gemensam plan om att ge honom tex två chanser, sen hjälper du till.

I 5-6-årsåldern exploderar deras hjärnverksamhet rent neurologiskt alltså och ofta kan de behöva lotsning rent praktiskt.
 
Sv: Hur undvika strid??

Svarar alla:::

Killen är strax 6 år och har precis börjat "lillettan".
Problemet har dock funnits ganska länge....
Värst är det när vi ska iväg på nåt ROLIGT!!
Det är då han blir så uppspelt och glömmer allt (utom lek).

Att jag klär/tvättar honom har han ingenting emot.
Men jag anser att han borde klara det själv i dessa situationer också, inte bara de dagar vi ska stanna hemma....

"Att det kan ses som en tillbakagång i utvecklingen betyder inte att du måste hålla på med detta jämt"
Tack!! det känns skönt!

Sluta tjata och påminna. Ni kan ju prata om det, det är jättebra. Gör upp en gemensam plan om att ge honom tex två chanser, sen hjälper du till."
Vi hade hade en riktig diskussion om detta vid sängdags igår kväll och var överens om en plan, ända tills i morse....

Men jag får väl helt enkelt avsätta ännu mer tid på morgonen och hjälpa honom i ordning.
 
Sv: Hur undvika strid??

Hmmmm....det var inte så lätt som jag trodde då. För när min son var sen och vi skulle göra nåt roligt, så räckte det med att ställa in det roliga en gång för att vi inte "hann" så lärde han sej det...
Nu är han bara lite allmänt slö för att han håller på med annat, men när man väl säger till så blir han ändå klar FÖRE MEJ....ruggigt pinsamt... ;)
 
Sv: Hur undvika strid??

Ungarna verkar oftast vara äldre och duktigare än vad dom är. Är man bara runt 6 så glömmer man gärna och ofta vad man igentligen höll på med. Då måste man ha handgriplig hjälp, och inte en massa ord. T om min man som fyllt 47 år, lider av samma åkomma ibland, men inte så ofta gudskelov ;)
 
Sv: Hur undvika strid??

Kira skrev:
T om min man som fyllt 47 år, lider av samma åkomma ibland, men inte så ofta gudskelov ;)

Undrar om det inte var honom jag var gift med förut? :angel: :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 484
Senast: Elendil
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·
  • Artikel
Dagbok jag vill bara ha det samlat nånstans, utan att behöva sitta och bläddra i facebookflödet. Idag är det köksregionen som ska få en...
Svar
2
· Visningar
452
Senast: IngelaH
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 003
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp