Hur utfodrar ni era hundar?

Mina får Four friends adult 3 gånger om dagen. Tyvärr blir färskfoder/barf för dyrt och veckigt. annars hade jag hellre gett något av det.
 
Här blir det framför allt barf - det mesta köps in hos den lokale slaktaren som är helt fantastisk, och det känns bra med lokalproducerat etc.
När vi är ute och campar blir det däremot torrfoder och då har jag mest kört med James Wellbeloved lamb and vegetable.

Gick från torrfoder till färskfoder (lite söligt och opraktiskt) och sedan över till barf. Jag gillar att veta precis vad de stoppar i sig.

Fodrar en gång om dagen en vanlig dag, med mellanmål när det behövs. Terriern har tydligen fantastiska tänder har jag fått höra hos vetten. ;)
 
Rinniga ögon kan ha att göra med a-vitaminbrist. Prova att ge lite extra lever nån gång i veckan.
Testade öka levern men märkte ingen skillnad. Nu gav jag det inte lång tid iofs så kanske hade gett med sig. Men med tanke på att hon mår fint på voh så får hon käka det :)
 
Alla mina 3 har tidigare ätit Purina Pro Plan lamm o ris torrfoder. Numera har den äldste ett speciellt foder Specific CKD eftersom han hade förhöjda njurvärden tidigt i höstas. Det fodret måste han äta livet ut och han är nu 14½ år. De 2 yngre (16 mån o 6 år) äter fortfarande lamm o ris och mår jättebra på det.
 
Mina äter 3 äter Bravo i olika varianter (bas med vom till gammeltanten, vilt till mellantiken och kyckling till den yngsta). Inga problem att bjuda på valfri torrfodersort om vi skulle vinna någon påse eller åker iväg någonstans där det är opraktiskt med färskfoder. Fodrar en gång per dag så länge det funkar för hundarna. Och jo, de kan också klockan ;)
 
Såg den säcken på jobbet häromdagen. Vad är grejen med sensitive när i/D redan är skonsamt? Har du koll på det? :)

Jag valde det för att det har ett högre fettinnehåll (ca 21 jämfört med ca 14 ) och då högre energiinnehåll (426kcal jmf med 390kcal ) sen ska det har mer begränsade samt till viss del hydrolyserade proteinkällor.
 
Våra får vom og hundmat. Går på dryga 200 per månad och är billigare än tex RC torrfoder.
Köper bara några i taget så någon direkt plats tar det inte.
Fungerar jättebra att ha med när vi är iväg, kylväska så håller det bra.

Fodrar två gånger per dag, 12 och 20. Vill sova på morgonen
 
Mina hundar äter Taste of the Wild High Prairie, 2 mål om dagen.
Prio för mig är att fodret är spannmålsfritt och har hög kötthalt.

Skulle egentligen gärna ge Vom o Hundmat men jag tycker att det blir för dyrt att köpa de mindre förpackningarna och så himla baltigt att greja med de stora.. Kör därför med en kompromiss i ett väldigt bra torrfoder.
 
Senast ändrad:
Två äter olika varianter av Tello, en Magnusson M&B och en Ontario, Två kan äta i stort sett vadsomhelst med samma slutresultat. En tål inte färskfoder och är känslig i magen. En blev frisk i magen av Magnusson.
 
Min äter Orijen Adult. Det är det torrfoder som han fungerar bäst på, gick på magnussons från uppfödaren och hade då väldigt spröda klor och trampdynor och på standart vart pälsen torr. Både färskfoder och barf fungerar inte då hunden vägrar befatta sig med slafs tyvärr, kan endast tänka sig rent kött om det är tillagat före. Så då får han äta sina skorpor.
 
Min (mellan) schnauzer modell stor väger 30kg och får 250 gram vom og hundemat (nr 33 och 25 tror jag dom heter) och så får han ca 3dl acana torrfoder till kvällsmat.

Helt enkelt för då funkar magen och han äter som han ska. På bara färskfoder så ballar magen ur men med lite torrisar också så funkar magen bra. Han är dessutom lite kräsmagad så det är inte allt foder som duger men detta är en vinnande kombo tycker han.

På detta, med vissa små korrigeringar, håller han vikten trots mycket motion och förbränning men går inte upp när det blir lite lugnare perioder, som i somras när han inte orkade ett skvatt i 30graders värme i typ nån månad.

Hade helst velat ge bara färskfoder med det fixar inte magen.
 
Senast ändrad:
Min storpudel får numera främst Pondus färskfoder, det kostar 29 kronor per kilo men då får jag köpa 10-20 kg per gång så jag lånar fryskapacitet av mina föräldrar. Tidigare har hon ätit Bravo, Vom og Hundemat samt diverse torrfoder. På Bravo bajsade hon mycket mer än vad hon gör nu och torrfoder vägrar hon äta nu när hon får färskfoder. Hon har en stabil mage och det har inte varit något problem att byta foder när vi har vunnit säckar, men det märktes att hon tröttnade på torrfodret om jag köpte en stor säck. Nu på färskfoder äter hon alltid bra och det är så roligt att ge henne det eftersom hon tycker om maten och gnäller på mig om hon inte får mat i tid, när hon åt torrfoder hade hon fri tillgång och brukade gå och knapra under natten främst. Nu får hon mat två gånger per dag.

Jag brukar ge märgben eller kycklingvingar ett par gånger i veckan, skulle gärna blanda ut det med andra sorters ben men tycker att det är svårt att hitta. Revben får hon iofs någon gång men skulle gärna ge nackkotor eller halsar men de enda som finns att köpa är Musch och det är så himla dyrt för lite ben.
 
Jag ger Nordic Special 2 ggr per dag och råa ben lite då och då. Har numera en allergihund så för hennes skull måste jag ge färskfoder. Men hundarna har ätit färskfoder långt innan dess också.
 
Hanen äter veterinärfoder, RC urinary U/C low purine. Hatar det! Bajset är mycket, orange, löst, stinker. Men vågar inte ge honom något annat..
Tiken äter färskfoder, märke varierar men oftast Priima. Funderar på att gå över till torrfoder, men till vad är frågan..
Båda äter 2ggr/dag. Hanen får uppblött+extra vatten. Tiken får lite extra vatten.
Tillskott: Tiken får Svenska Djurapoteket Athlet och laxolja, hanen kokosolja.
Ändrar mitt inlägg lite. Tiken äter from idag Bozita Robur Genuine Salmon & Rice. På pappret passar det henne perfekt, återstår o se om det passar damen.
 
Min borzoi äter 1 kg Nordic Bas om dagen fördelat på 3 fodringar. Så småningom vill jag börja blanda in lite barf, lite kalkonhals osv, men tyvärr har jag väldigt begränat kylutrymme just nu.
 
Min kines äter Nordic spannmålsfria och Halla färskfoder. Håller på att byta över till Halla, är inte riktigt nöjd med Nordic. Hon äter i gång per dag och då äter hon ca 150g. Får oxå mkt ben osv för tändernas skull.
 
Har nyss skaffat voffe och jag skulle helst vilja ge färskfoder men tyvärr går det inte tillfälligt pga platsbrist.

Så det är torrfoder tills vidare men ett med så lite spannmål som möjligt i.
Har hela livet haft stabil mage, ingen allergi etc så det duger tills vidare samt andra hunden äter samma foder och mår gott.

Ben ett par gånger i veckan utöver det. Kan få slinka ner lite rått kött el köttigare ben också som blir över inför matlagning i matskålen.

Äter 2ggr/dag morgon/fm och kväll, lite skiftande tider beroende på hur vi går ut med dem då vi brukar spela på timmarna lite och har inga strikt fasta tider fullt ut utan räknar timmar i mellan mål eller utegång
 
Har två shelties. De äter Vom og Hundemat Active med lax fördelat på 3 ggr/dag + B-vitamin, benmjöl (när det behövs), nyponpulver och den ena får även Standardt ph-balans vid behov (magkatarrhund). Har inga fasta mattider utan de får frukost när vi kliver upp, dvs allt mellan typ 7.00-11.00, middag någon gång i samband med att vi lagar mat till oss själva och kvällsmat innan vi går och lägger oss, någon gång mellan 22.00-03.00...

Som tugg får de råa ben, lite olika beroende på vad jag får tag på men mest revben, kycklingvingar och nötnackar. Ger dock inte bärande ben.

Träningsgodis gör jag själv. Torkar antingen kycklinglever eller kycklinghjärta eller gör ett halvmjukt levergodis efter eget recept (innehåller mald lever, morot och ägg)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej hopp! Nu vill jag gärna ha lite inputs! Corgin Floke som snart är två år gammal är ute och hänger i stallet cirka 3-7 timmar varje...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 104
Senast: Joelina
·
Hundhälsa Min hund har nyligen börjat på BARF, och efter att hon vägrade äta MUSH efter bara några dagar av korvarna (hade innan Vaisto Starter...
Svar
9
· Visningar
1 490
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Vi har inte en av våra hundar boende hos oss, utan hos grannarna istället. Han spyr tydligen ganska mycket där (vilket vi nyss fick...
Svar
7
· Visningar
5 095
L
Hundhälsa Ja,det är vad jag fått lära mig.Hunden är ett rovdjur(köttätare),men också en allätare.Detta får mig att börja fundera i fodrets banor...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 395
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp