Hur utfodrar ni era hundar?

Våran fralla äter 300-400 g Halla färskfoder uppdelat på två gånger/dag.
Blandar i 1 tsk standardt ph-balans/dag,för magens skull.
Han får även färska ben.
 
Barfar. Favoriten här är lammben (vad hon gråter :cry::p) och inälvor. Min tjej kan vara lite krånglig med att äta, så man får hålla koll på hullet. Hon reagerar väldans negativt på bröd, annars har hon en mage av stål.

Alla prata om hur dyrt det är att barfa, men så upplever jag det inte... Men sen bor jag i utlandet, så priserna kanske ser annorlunda ut i Sverige?
 
Ni som ger Vom og Hundemat, köper ni stora förpackningar? Delar ni dem innan ni lägger ned i frysen? HUR? :D
Jag har köpt de små men ska nu börja köpa de större korvarna för att få det hemlevererat. Men innan de ska ned i frysen måste jag ju dela upp dem, även om jag har stor frys, för att det ska bli behändigt att hantera. Så jag undrar väl helt enkelt bara om jag ska gå och köpa en såg...? :p
 
Har en allmän undran, hur utfodrar ni era hundar och vad ger ni och varför? Av ren nyfikenhet.

Jag har en blandras från de spanska gatorna (som hamnat hos mig via djurskyddet här i landet efter dålig ägare), på 4 år, han äter bara Lidl's torrfoder och hundkorvar. Inget annat går ner. Eller ja, han smakar men lämnar om det är fel. Dock kan han äta lite märgben eller dylikt att tugga på ibland. Vi skall övergå till barf.

Sedan har jag en schäfervalp som jag utfodrar med MUSCH barf-foder. Hon har ätit detta hos uppfödaren så då fortsatte jag, dessutom förespråkar jag starkt barf, tror det är bättre ju naturligare hunden får äta ^_^ Åt Siggi (valpen) ger jag barf-helfoder som är färdigt ihop plockat. Alltså jag behöver inte tänka på att komponera ihop rätt foderstat åt henne - bara att tina upp dagen före och mata! :)

Min urgamla taxdam hade känslig mage och åt veterinärfoder för känsliga magar. (hon gick bor för ett halvår sedan)

Första hunden, min acd, åt barf men då blandade jag själv ihop fodret istället för att köpa färdig blandat.



Hills, torrfoder två gånger om dagen. Enklast att försvara och distribuera. Glansig och glad hund med fina tänder trots sin ålder.
 
Ni som ger Vom og Hundemat, köper ni stora förpackningar? Delar ni dem innan ni lägger ned i frysen? HUR? :D
Jag har köpt de små men ska nu börja köpa de större korvarna för att få det hemlevererat. Men innan de ska ned i frysen måste jag ju dela upp dem, även om jag har stor frys, för att det ska bli behändigt att hantera. Så jag undrar väl helt enkelt bara om jag ska gå och köpa en såg...? :p

Jag köpte 5kg-korvar en gång när de hade extrapris i djuraffären närmast mig. Lät dem tina lite, tog sedan den största kniven i köket och delade korvarna med den. Det var förvånansvärt enkelt, en miljard gånger lättare än vad jag trodde att det skulle vara. Lät korvarna ligga på golvet, stack ner knivspetsen så långt det gick, bände lite och "sågade" sedan med kniven där. Delade varje korv i 5-6 bitar och satte in dem i frysen. Det blev väldigt bra för då kan jag ta fram en bit och ta av den i någon dag tills den är slut.
 
Ni som ger Vom og Hundemat, köper ni stora förpackningar? Delar ni dem innan ni lägger ned i frysen? HUR? :D
Jag har köpt de små men ska nu börja köpa de större korvarna för att få det hemlevererat. Men innan de ska ned i frysen måste jag ju dela upp dem, även om jag har stor frys, för att det ska bli behändigt att hantera. Så jag undrar väl helt enkelt bara om jag ska gå och köpa en såg...? :p
20 kg block, delar med hydraulisk vedklyv!
 
Två äter olika varianter av Tello, en Magnusson M&B och en Ontario, Två kan äta i stort sett vadsomhelst med samma slutresultat. En tål inte färskfoder och är känslig i magen. En blev frisk i magen av Magnusson.
Edit- yngste hanhunden som ätit Ontario är ställd på Magnusson M&B och avföringsmängden har minskat enormt mycket!!! Vem hade trott det? :confused: Han har känslig mage och har blivit ordentligt sjuk av råfoder...
 
Har en allmän undran, hur utfodrar ni era hundar och vad ger ni och varför? Av ren nyfikenhet.

Har en blandras Border Collie/Vorsteh på 1år, vi fick henne vi fick henne 4 månaders ålder (omplacering) hon bojkottar färskfoder (även blodpudding och leverpastej, allt annat äter hon). Hon får ett torrfoder som heter Puré Natural och äter fortfarande valpfoder och kommer få göra ett tag till.

För att vara ett torrfoder känner jag ändå att det är ganska okej:
Kyckling (28%), kyckling köttmjöl (17%), vitt ris, havre, korn, öring (4%), lax (3%), kyckling sås, mineraler, betmassa, kycklingfett, vitaminer, linfrö , tång, tranbär, brännässla, mannanoligosackarider (530 mg / kg), fruktooligosackarider (530 mg / kg), yuccaschidigeraextrakt (430 mg / kg), psylliumfröskal, betakaroten

Inna vi fick henne åt hon Profine då de som hade henne innan oss hade det. Men hon hade alltid en orolig mage samt var pälsen matt. Sedan vi bytte ser hon ut som en helt annan hund, pälsen är blank och fint samt att magen fungerar utmärkt.

Till en början försökte vi att ge henne 3 gånger/dag, men det går inte. Hon vägrar att äta då, så nu får hon morgon och kväll. Hon vägrar äta om hon inte får gå på sin morgon promenad först och äta efter.
 
Jag ger färskfoder av olika märken, oftast mush eller vom. Ena hanen väger 11kg och han får 300g/dag, den andra hanen väger 10kg och han får 200g/dag - då håller de fin form, det blir en del träningsgodis också. De får kl 06 och sen ca 15, de kan klockan exakt och tycker i regel jag är seg med att servera maten... ;)
 
Har en blandras Border Collie/Vorsteh på 1år, vi fick henne vi fick henne 4 månaders ålder (omplacering) hon bojkottar färskfoder (även blodpudding och leverpastej, allt annat äter hon). Hon får ett torrfoder som heter Puré Natural och äter fortfarande valpfoder och kommer få göra ett tag till.

För att vara ett torrfoder känner jag ändå att det är ganska okej:


Inna vi fick henne åt hon Profine då de som hade henne innan oss hade det. Men hon hade alltid en orolig mage samt var pälsen matt. Sedan vi bytte ser hon ut som en helt annan hund, pälsen är blank och fint samt att magen fungerar utmärkt.

Till en början försökte vi att ge henne 3 gånger/dag, men det går inte. Hon vägrar att äta då, så nu får hon morgon och kväll. Hon vägrar äta om hon inte får gå på sin morgon promenad först och äta efter.
Varför valpfoder?
 
Varför valpfoder?

För att hon fyller 1år om 2v och både veterinärer och de i djurbutikerna vi pratat med anser att vi ska fortsätta med valpfodret då vi har haft problem med hennes hull tidigare. Men att hon fungerar mycket bra på detta. Medelstor hund och då rekommenderas valpfoder lite längre.
 
Varför så invecklat? Det går jätteenkelt om man tinar lite grann först. Då går det att skära bitar, och sedan frysa in igen. Bäst är att tina i kylskåp ett dygn, dela, och portionsförpacka.

För att de stora korvarna rinner i ändarna och fortfarande är som stenar i mitten när de börjar tina? Vet inte, jag utfodrar med hamburgare, har dock hjälpt mamma med eländeskorvarna när jag varit där.
 
För att de stora korvarna rinner i ändarna och fortfarande är som stenar i mitten när de börjar tina? Vet inte, jag utfodrar med hamburgare, har dock hjälpt mamma med eländeskorvarna när jag varit där.

Inte om man tinar i kylskåp. Då är de frusna, men liksom frasiga och mjuka. Rinner inte alls. Tinar man i rumstemperatur blir de rinniga, frusna i mitten och kladdiga. Jag har dessutom en låda i kylskåpet där det är kring 0 grader. Perfekt för ändamålet!
 
Inte om man tinar i kylskåp. Då är de frusna, men liksom frasiga och mjuka. Rinner inte alls. Tinar man i rumstemperatur blir de rinniga, frusna i mitten och kladdiga. Jag har dessutom en låda i kylskåpet där det är kring 0 grader. Perfekt för ändamålet!
Ska tipsa kära mor om detta :)
 
Tack för era svar! Vill helst inte tina upp dem, men måste jag så får det väl bli så. Är det verkligen helt ok att frysa in igen efter upptining? Det är ju kyckling i bland annat. :confused:
 
Tack för era svar! Vill helst inte tina upp dem, men måste jag så får det väl bli så. Är det verkligen helt ok att frysa in igen efter upptining? Det är ju kyckling i bland annat. :confused:
Ja, inga problem. Hundmagar klarar det mesta. Det går lliksom inte att jämföra med människomat. Människor äter inte rå kyckling heller, men det gör hundar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej hopp! Nu vill jag gärna ha lite inputs! Corgin Floke som snart är två år gammal är ute och hänger i stallet cirka 3-7 timmar varje...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 104
Senast: Joelina
·
Hundhälsa Min hund har nyligen börjat på BARF, och efter att hon vägrade äta MUSH efter bara några dagar av korvarna (hade innan Vaisto Starter...
Svar
9
· Visningar
1 490
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Vi har inte en av våra hundar boende hos oss, utan hos grannarna istället. Han spyr tydligen ganska mycket där (vilket vi nyss fick...
Svar
7
· Visningar
5 095
L
Hundhälsa Ja,det är vad jag fått lära mig.Hunden är ett rovdjur(köttätare),men också en allätare.Detta får mig att börja fundera i fodrets banor...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 395
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp