Hur uttalar du ordet ’toa’?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare manda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 2 506

Bukefalos 30 år!

Hur uttalar eller betonar du ordet ’toa’, kortformen av ordet ’toaletten’

• Antal omröstningsdeltagare
    56
Jag skulle verkligen önska att jag kunde ladda upp ljudfil på uttalet/uttalen! För allas skull. :D
Jag funderade precis på att ladda upp hur jag tror att du menar på instagramstories, men sist jag laddade upp något sådant konstigt tillfälligt så fick jag ett gäng meddelanden som frågade om jag var okej 😅🤣
Jag uttalar det med grav accent om jag har fattat det rätt

På skånska som jag pratar uttalas det på två olika sätt, jag har dock svårt att få vilket som är vilket med de exemplen som ges här 🙈
Ett sätt att förklara skillnaden är att jag trott att toa generellt uttalas med två jämna betoningar på både O och A, två jämnt betonade stavelser, medan uppläsaren enbart betonar (med huvudbetoning) på O (och att A sker mer på uppstuds), med en betonad stavelse.

Menar du som i att det inte är en annan accent, men att accenten i den varianten realiseras på ett sätt som får dig att inte känna igen den?
Nej det är olika accenter (men blir konstigt på ordet toa). Hoppas förklaringsförsöket här ovan hjälper.

Det är i boken Min mammas hemlighet av Nikola Scott på Legimus (alltså sällan de vanliga ljudboksinläsningarna).

Och @Catsu @Bison i många dialekter finns ord som skrivs likadant men har olika betoning och att betoningen ändrar betydelsen. Som tomten på julafton och tomten kring huset. Skrivs likadant men betonas ofta olika typ t’Omten respektive t,Omt,En. På ordet toa är inte betoningen generellt betydelseskiljande, men jag undrar ändå hur vanlig den är, den här betoningen jag aldrig lagt märke till förr. Fattar om det inte går att förklara vettigt! Särskilt om skillnaden i betoning saknas i vissa dialekter.
Måste vara lite petig här. Betoning och accent är olika saker.
Betoningen är vilken stavelse/vokal det läggs tryck på. Accenten är vilken "melodi" (växlingar i tonhöjdsläget) som används vid uttalet (Inte ovanligt att det blir förväxlat så att man kallar toppen i tonhöjden för betoning)

Eftersom den bakomliggande orsaken är knuten till om ordet är enstavigt eller tvåstavigt innan den bestämda ändelsen läggs på så borde man logiskt utifrån det kunna säga att toa, så som ett tvåstavigt ord, borde falla i samma kategori som tomte och ande. Förmodar jag?

Om nu alla uttalar toa som tvåstavigt. Kan man göra en diftong av det, och vad betyder i så fall det för accenten?

Ett sätt att förklara skillnaden är att jag trott att toa generellt uttalas med två jämna betoningar på både O och A, två jämnt betonade stavelser, medan uppläsaren enbart betonar (med huvudbetoning) på O (och att A sker mer på uppstuds), med en betonad stavelse.
Ööhh, nu är jag inte lika säker längre 😅 Med denna förklaringen skulle jag nog nu säga att jag uttalar det som ett mellanting. O:et är längre än A:et, men jag lägger liksom ingen ”kraft” i att uttala A:et. Trooor jag 😳😅🤣

Sölvesborgare med lite blanddialekt

Det är i boken Min mammas hemlighet av Nikola Scott på Legimus (alltså sällan de vanliga ljudboksinläsningarna).

Och @Catsu @Bison i många dialekter finns ord som skrivs likadant men har olika betoning och att betoningen ändrar betydelsen. Som tomten på julafton och tomten kring huset. Skrivs likadant men betonas ofta olika typ t’Omten respektive t,Omt,En. På ordet toa är inte betoningen generellt betydelseskiljande, men jag undrar ändå hur vanlig den är, den här betoningen jag aldrig lagt märke till förr. Fattar om det inte går att förklara vettigt! Särskilt om skillnaden i betoning saknas i vissa dialekter.

Fattar fortfarande inte 😅
Jag är östgöte och uttalar tomten och tomten likadant 😆

Nej det är olika accenter (men blir konstigt på ordet toa). Hoppas förklaringsförsöket här ovan hjälper.
Ja, det är ju inte en naturlig ordkunstruktion för svenskan med två vokaler på det sättet.
Ett låneord och sedan en kapning av det. Kan säkert bli några konstiga effekter av det.
Inte uteslutet att någon dialekt kan ha haft ett annat sätt att skapa "svenskt" uttal av låneordet, som sedan ha följt med till den kapade delen på ett sätt som avviker från ett typiskt tvåstavigt uttal av normalsnitt.

Känns som det kan vara mer komplext än min kunskap räcker till för att förstå...

Jag uttalar tomten (området) med lite längre o, och tomten (figuren) som det stavas. Från Västerdalarna, men inslag av östgötska och Stockholm.

Fast va ? Tommmmten (villa) och Tomt-eeen (jul) förstår jag skillnaden i ... Men and-eeen (djur) och annn-den (väsen) ser jag inte som synonymer med toa.... Men om jag nu ska belysa det så blir det väl tooa... Länge o än a. Men som sagt det ha inget med tomtar eller andar/änder att göra ;)

För mig låter det som att uppläsaren uttalar det som på norrländsk dialekt. Min dialekt är blandad och jag uttalar det med jämna betoningar på o och a.

För mig låter det som att uppläsaren uttalar det som på norrländsk dialekt. Min dialekt är blandad och jag uttalar det med jämna betoningar på o och a.
Inte bara norrländskt när jag tänker efter. Mina släktingar i Västmanland uttalar också med längre o än vad jag gör.

Jag tror jag fattar. Jag har stött på ett fåtal personer som uttalat det enligt ditt första alternativ, med väldigt stark betoning på o, tOOa. De har pratat bred skånska, tror de alla kommit från sydvästra Skåne (eller ja tOOUa då). Men de allra flesta uttalar det med samma tryck på o och a, toa. Samma personer har haft samma märkliga uttal på fler ord.

Jag tror jag fattar. Jag har stött på ett fåtal personer som uttalat det enligt ditt första alternativ, med väldigt stark betoning på o, tOOa. De har pratat bred skånska, tror de alla kommit från sydvästra Skåne (eller ja tOOUa då). Men de allra flesta uttalar det med samma tryck på o och a, toa. Samma personer har haft samma märkliga uttal på fler ord.
Jag upplever det också som någonting som förekommer långt söderöver (eventuellt kanske typ i Örebro någonstans också? 😅 ) men inte norrut, om jag förstår beskrivningeni trådstarten rätt.

Jag förstår exakt frågan. Jag och min make är båda norrbottningar men från olika orter, och betonar ordet olika. Det är han som pikat mitt uttal :cautious: genom åren, och då och då återvänder vi till ordfajten ⚔️ Jag säger toooa, med neråtgående melodi, tryck på O. Han toA! med uppåtgående, tryck på A. Så jag valde alternativ ett :)

Asså jag vet inte. Båda tror jag? Först fattade jag inte frågan men sen läste jag vidare och tänkte att jag nog uttalar som alternativ nr 2. Men sen läste jag @soom kommentar och kände att det nog är nr 1? Dock är jag från Stockholm men varken mina kollegor eller min pojkvän är från Stockholm så mitt uttal kan det absolut vara lite si och så med.

Nu gick jag in på google translate och lyssnade på ordet toa på svenska.
Varannan gång läser den upp ett normalt toa och varannan ett förfärligt to-aaaaa :eek:
Vad i hela friden? Är det månne detta förfärliga ni menar? Det låter som ett helt okänt ord i mina öron :rofl:

Måste vara lite petig här. Betoning och accent är olika saker.
Betoningen är vilken stavelse/vokal det läggs tryck på. Accenten är vilken "melodi" (växlingar i tonhöjdsläget) som används vid uttalet (Inte ovanligt att det blir förväxlat så att man kallar toppen i tonhöjden för betoning)

Eftersom den bakomliggande orsaken är knuten till om ordet är enstavigt eller tvåstavigt innan den bestämda ändelsen läggs på så borde man logiskt utifrån det kunna säga att toa, så som ett tvåstavigt ord, borde falla i samma kategori som tomte och ande. Förmodar jag?

Om nu alla uttalar toa som tvåstavigt. Kan man göra en diftong av det, och vad betyder i så fall det för accenten?
Ja, jo men accent (grav och akut) består av betoningsmönster. Det funkar inte riktigt (bla pga min hjärndimma) att förklara med akademiskt korrekta termer men i vardagsspråk i stor detalj (det visar ju också denna tråd, något jag tycker är vettigt). Med en kombination av var huvudbetoning och eventuell bibetoning ligger samt om de som @Brie är inne på har stigande eller fallande intonation inom stavelsen är vad som skapar accenten. Menar du att accent kan skapas utan betoning?

Ser i ditt nästa inlägg (skriver när hjärnan orkar) att du specificerar mer och är inne på liknande tankar som jag. Det känns som en bra fråga för Språket i p1!

Wikipedia hade faktiskt lite info om dialektala variationer av grav och akut ordaccent.

Jag tror det kompliceras av att det är en förkortning av ett låneord och åtminstone någon gång uttalats som inledningen av toilette, där vi (majoriteten åtminstone) gjort två stavelser av en diftong, men jag gissar av folks beskrivningar att det åtminstone i vardagligt tal i hel mening ibland kan diftongeras.

@Catsu jag får bara upp en (märklig) variant!

Uppläsaren uttalar även konto med akut accent (men där upplever jag båda alternativen som val jag känner till existerar).

Liknande trådar

• Hur uttalar ni ordet midsommar?
  • hur uttalar du ordet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka