Haha! Jag älskar den här tråden! Både ditt logopednörderi @manda och den närmast total förvirring hos de som svarat
/Fellow logoped som borde kunna detta ...![]()
Efter lite grubbel så använder jag nog grav accent på toa. Tror jag...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha! Jag älskar den här tråden! Både ditt logopednörderi @manda och den närmast total förvirring hos de som svarat
/Fellow logoped som borde kunna detta ...![]()
Jag funderade precis på att ladda upp hur jag tror att du menar på instagramstories, men sist jag laddade upp något sådant konstigt tillfälligt så fick jag ett gäng meddelanden som frågade om jag var okejJag skulle verkligen önska att jag kunde ladda upp ljudfil på uttalet/uttalen! För allas skull.![]()
Ett sätt att förklara skillnaden är att jag trott att toa generellt uttalas med två jämna betoningar på både O och A, två jämnt betonade stavelser, medan uppläsaren enbart betonar (med huvudbetoning) på O (och att A sker mer på uppstuds), med en betonad stavelse.På skånska som jag pratar uttalas det på två olika sätt, jag har dock svårt att få vilket som är vilket med de exemplen som ges här![]()
Nej det är olika accenter (men blir konstigt på ordet toa). Hoppas förklaringsförsöket här ovan hjälper.Menar du som i att det inte är en annan accent, men att accenten i den varianten realiseras på ett sätt som får dig att inte känna igen den?
Måste vara lite petig här. Betoning och accent är olika saker.Det är i boken Min mammas hemlighet av Nikola Scott på Legimus (alltså sällan de vanliga ljudboksinläsningarna).
Och @Catsu @Bison i många dialekter finns ord som skrivs likadant men har olika betoning och att betoningen ändrar betydelsen. Som tomten på julafton och tomten kring huset. Skrivs likadant men betonas ofta olika typ t’Omten respektive t,Omt,En. På ordet toa är inte betoningen generellt betydelseskiljande, men jag undrar ändå hur vanlig den är, den här betoningen jag aldrig lagt märke till förr. Fattar om det inte går att förklara vettigt! Särskilt om skillnaden i betoning saknas i vissa dialekter.
Ööhh, nu är jag inte lika säker längreEtt sätt att förklara skillnaden är att jag trott att toa generellt uttalas med två jämna betoningar på både O och A, två jämnt betonade stavelser, medan uppläsaren enbart betonar (med huvudbetoning) på O (och att A sker mer på uppstuds), med en betonad stavelse.
Det är i boken Min mammas hemlighet av Nikola Scott på Legimus (alltså sällan de vanliga ljudboksinläsningarna).
Och @Catsu @Bison i många dialekter finns ord som skrivs likadant men har olika betoning och att betoningen ändrar betydelsen. Som tomten på julafton och tomten kring huset. Skrivs likadant men betonas ofta olika typ t’Omten respektive t,Omt,En. På ordet toa är inte betoningen generellt betydelseskiljande, men jag undrar ändå hur vanlig den är, den här betoningen jag aldrig lagt märke till förr. Fattar om det inte går att förklara vettigt! Särskilt om skillnaden i betoning saknas i vissa dialekter.
Ja, det är ju inte en naturlig ordkunstruktion för svenskan med två vokaler på det sättet.Ett sätt att förklara skillnaden är att jag trott att toa generellt uttalas med två jämna betoningar på både O och A, två jämnt betonade stavelser, medan uppläsaren enbart betonar (med huvudbetoning) på O (och att A sker mer på uppstuds), med en betonad stavelse.
Nej det är olika accenter (men blir konstigt på ordet toa). Hoppas förklaringsförsöket här ovan hjälper.
Nu kom jag att tänka på när brorsans ex från Örebro var här nere första gångerna. Hon var så förvirrad över att vi uttalar kort (längden), kort (tex ett betalkort) och kåt precis likadant så man måste veta sammanhanget för att veta vilken sorts ”kåat” det pratas omFattar fortfarande inte
Jag är östgöte och uttalar tomten och tomten likadant![]()
Jag satt och funderade på man „ska“ uttala dom olika. (också Östgöte)Fattar fortfarande inte
Jag är östgöte och uttalar tomten och tomten likadant![]()
För mig låter det som att uppläsaren uttalar det som på norrländsk dialekt. Min dialekt är blandad och jag uttalar det med jämna betoningar på o och a.Ett sätt att förklara skillnaden är att jag trott att toa generellt uttalas med två jämna betoningar på både O och A, två jämnt betonade stavelser, medan uppläsaren enbart betonar (med huvudbetoning) på O (och att A sker mer på uppstuds), med en betonad stavelse.
Nej det är olika accenter (men blir konstigt på ordet toa). Hoppas förklaringsförsöket här ovan hjälper.
Inte bara norrländskt när jag tänker efter. Mina släktingar i Västmanland uttalar också med längre o än vad jag gör.För mig låter det som att uppläsaren uttalar det som på norrländsk dialekt. Min dialekt är blandad och jag uttalar det med jämna betoningar på o och a.
Jag upplever det också som någonting som förekommer långt söderöver (eventuellt kanske typ i Örebro någonstans också?Jag tror jag fattar. Jag har stött på ett fåtal personer som uttalat det enligt ditt första alternativ, med väldigt stark betoning på o, tOOa. De har pratat bred skånska, tror de alla kommit från sydvästra Skåne (eller ja tOOUa då). Men de allra flesta uttalar det med samma tryck på o och a, toa. Samma personer har haft samma märkliga uttal på fler ord.
Ja, jo men accent (grav och akut) består av betoningsmönster. Det funkar inte riktigt (bla pga min hjärndimma) att förklara med akademiskt korrekta termer men i vardagsspråk i stor detalj (det visar ju också denna tråd, något jag tycker är vettigt). Med en kombination av var huvudbetoning och eventuell bibetoning ligger samt om de som @Brie är inne på har stigande eller fallande intonation inom stavelsen är vad som skapar accenten. Menar du att accent kan skapas utan betoning?Måste vara lite petig här. Betoning och accent är olika saker.
Betoningen är vilken stavelse/vokal det läggs tryck på. Accenten är vilken "melodi" (växlingar i tonhöjdsläget) som används vid uttalet (Inte ovanligt att det blir förväxlat så att man kallar toppen i tonhöjden för betoning)
Eftersom den bakomliggande orsaken är knuten till om ordet är enstavigt eller tvåstavigt innan den bestämda ändelsen läggs på så borde man logiskt utifrån det kunna säga att toa, så som ett tvåstavigt ord, borde falla i samma kategori som tomte och ande. Förmodar jag?
Om nu alla uttalar toa som tvåstavigt. Kan man göra en diftong av det, och vad betyder i så fall det för accenten?