Hur uttalar du ordet ’toa’?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare manda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 2 507

Bukefalos 30 år!

Hur uttalar eller betonar du ordet ’toa’, kortformen av ordet ’toaletten’

• Antal omröstningsdeltagare
    56
Kan tyvärr inte se/höra eftersom man måste registrera sig.
Glömde ju skriva dialekt 😅 Sölvesborgare med pappa från Hälsingland och två skånska pojkvänner i bagaget så det är lite småblandat, men mest Sölvesborg. Tyvärr ingen listerländska dock (eller tur kanske :cautious: 😂)

Roligt att det ändå är nästan en fjärdedel som röstat för uttalet uppläsaren har!

Jag tror hennes i övrigt hyfsat ”rikssvenska” uttal lurade mig lite, för när det trillar in svar om norrbottniska och skånska så känns det helt självklart.

De här orden är jag helt med på. Kerstin, Amanda, Kristina och Johanna är andra namn som jag har hört uttalas på annat sätt.

För att inte tala om alla ord som innehåller r och som vissa dialekter inte kan uttala.

Men just toa fattar jag fortfarande inte? Menar ni att det finns folk som på riktigt säger toaaaaaaa med betoning på a?
Ja, när jag var nyfödd sa äldre norrbottnisk släkting ”men int’ ska flickebaaarne het’ AmAnda!!!”

Tänk in toa i det uttalsmönstret. Det blir lite eljest eftersom de två stavelserna har vokalerna just bredvid varandra. Toa som Anda i AmAnda.

Jag har snarlik dialekt som din så det är typ min egen dialekt jag mobbar. :rofl:

Min häst har ett namn som absolut inte passar med en dialekt som inte kan säga r. Det låter som ett helt annat namn om någon annan säger det.

Jag vet känslan... Många år sedan men jag minns fortfarande min veterinär - med tydlig Stockholmsdialekt - som frågade vad heter hästen och jag - på så klar nordvästskånska jag förmådde - svarade "Orvar". Vilket möttes av :confused::confused::confused: En gång till. "ORVAR" O_o:confused: "Han heter OR-VAR". "Jasså Orrrvarrr!" :idea:

Ja, när jag var nyfödd sa äldre norrbottnisk släkting ”men int’ ska flickebaaarne het’ AmAnda!!!”

Tänk in toa i det uttalsmönstret. Det blir lite eljest eftersom de två stavelserna har vokalerna just bredvid varandra. Toa som Anda i AmAnda.

Jo så är det ju, många av oss med nordsvensk dialekt uttalar namn med annan betoning än söderöver. Jobbade exempelvis med en tjej från Övik, som var så glad för hur hennes namn uttalades sedan hon flyttat till Stockholm. Här uppe heter hon Magdaleeena. I Stockholm heter hon Magda-len-A!

(Jag föredrar ju det första, blir så glättigt att dra upp slutet på namnen 👀 Hellre Göööran än Gör-An! 😅)

Jag vet känslan... Många år sedan men jag minns fortfarande min veterinär - med tydlig Stockholmsdialekt - som frågade vad heter hästen och jag - på så klar nordvästskånska jag förmådde - svarade "Orvar". Vilket möttes av :confused::confused::confused: En gång till. "ORVAR" O_o:confused: "Han heter OR-VAR". "Jasså Orrrvarrr!" :idea:
Tänk att heta Didrik eller Orvar som smålänning :D Det funkar ju som skåning :D Speciellt med skorrande rediga R :D

Alltså i ljudboken (talboken) jag lyssnar på just nu betonar uppläsaren ordet ’toan’ (och även i obestämd form) så himla konstigt, med akut ordaccent (som markområdet ’tomten’) och inte som jag tycker ordet ska uttalas/som jag alltid hört det uttalas, med grav ordaccent (som västenet eller julkaraktären ’tomten’)

Därför blir nu min fråga till det allsmäktiga buke:

Hur uttalar/betonar du ordet ’toan’?

Nämn gärna också vilken dialekt du pratar (om någon), särskilt om du uttalar ordet som uppläsaren i min bok. I övrigt låter hennes uppläsning hyfsat dialektneutral. Hittills har ordet förekommit tre gånger i boken, likadant betonar varje gång.

Jag börjar såklart undra om massor av folk betonar som uppläsaren gör, men att det tagit mig 45 år att upptäcka för att jag hör det uttal min hjärna anser är det enda, eller om det är så ovanligt som jag tror.
Jag uttalar både tomten och tomten med kort o. Toa uttalar jag med långt o, som i tokig.
Jag bor i Skåne men är uppvuxen i Värmland.

Nu kom jag att tänka på när brorsans ex från Örebro var här nere första gångerna. Hon var så förvirrad över att vi uttalar kort (längden), kort (tex ett betalkort) och kåt precis likadant så man måste veta sammanhanget för att veta vilken sorts ”kåat” det pratas om 😂
Halland?

Jag jobbar en del i telefon och behöver ofta be människor om deras personnummer.
Der ringer in, säger sitt ärende, jag frågar efter det deras personnummer. Det blir först helt tyst. Sen frågar de - va sa du ? 😄 då klämmer jag i med - kan jag få be om ditt perrrrson- nummerrrrr.
Javisst säger de och så går samtalet vidare 😄
Kommer från södra halland.

:confused::confused:Jag vet känslan... Många år sedan men jag minns fortfarande min veterinär - med tydlig Stockholmsdialekt - som frågade vad heter hästen och jag - på så klar nordvästskånska jag förmådde - svarade "Orvar". Vilket möttes av :confused::confused::confused: En gång till. "ORVAR" O_o:confused: "Han heter OR-VAR". "Jasså Orrrvarrr!" :idea:
Jag satt en gång på möte med presentationsrunda här uppåtlandet och hade en deltagare med danskt ursprung. Fullt begriplig tyckte jag, bara en mjuk dansk ton. Han hette Jesper, sa han.
Mötesledaren: :confused::confused::confused:
"Jes-per" upprepade deltagaren
Mötesledaren: "Ysborn???" :arghh:
Minns inte om jag bröt in som tolk där eller hur det löste sig, förvirringen var total iallafall...

Det gör jag också! Har inte heller tänkt på det!

På tal om skånska, jag är väl inte enda skåningen som ibland säger ändån istället för ändå? Eller jag vet att jag inte är det, har tre "ändån"-barn :D
Det skulle jag säga är väldigt vanligt. Det är så vanligt så jag reagerar när en skåning INTE säger ändån. 😊
Lite nyfiken på vad det kommer ifrån, varför säger man så ?

Här hade han hetat Ååååvaaaa så det hade nog varit ännu mer oförståeligt. :rofl:

Det skulle jag säga är väldigt vanligt. Det är så vanligt så jag reagerar när en skåning INTE säger ändån. 😊
Lite nyfiken på vad det kommer ifrån, varför säger man så ?
Jag vet inte hur jag började. Nu säger jag inte det ofta då det ju är fel och jag blev medveten om det, men sa alltid det när jag växte upp. Då visste jag inte att det var fel förrän en person sa att hon tyckte det var så gulligt. :D

Liknande trådar

• Hur uttalar ni ordet midsommar?
  • hur uttalar du ordet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka