Hur väljer man psykolog?

Jag vet inte var du bor, men det står att det är främst storstadsregioner som gäller för matchning. Så urvalet lär vara störst i Stockholm :p Jag fick i alla fall upp ett tiotal och valde den som kom upp som nr två då jag inte alls kände att jag klickade med nr ett utifrån profiltexten samt att det var en man.
Hoppas ditt alternativ visar sig vara bra!

Har givetvis redan stalkat upp på FB och är redan såld pga gillamarkeringar hos Villfarelser, Jan Stenmark och Mia Skäringer. Samt vin och antikviteter. Litet minus pga gillamarkeringar på Kent och Bo Kaspers Orkester, men sålänge det inte spelas i väntrummet så kan jag leva med det. :p
 
Har givetvis redan stalkat upp på FB och är redan såld pga gillamarkeringar hos Villfarelser, Jan Stenmark och Mia Skäringer. Samt vin och antikviteter. Litet minus pga gillamarkeringar på Kent och Bo Kaspers Orkester, men sålänge det inte spelas i väntrummet så kan jag leva med det. :p

Jag tycker det låter nice att sitta och prata i en 1800-tals soffa, med ett glas vin i handen och Kent i bakgrunden? ;)
 
"Carpe diem" på väggen och jag kastar dig direkt gmn. :angel: :rofl:

Jag kände likadant, när han drog fram en KBT-trappa och tyckte att jag skulle gå ut och jogga, vilket 1) sker under pistolhot 2) om hunden rymmer. Men jag satt där och nicka och sa att det skulle jag ju ABSOLUT göra innan vi sågs nästa gång! :up:

Förlåt, men vad är en KBT-trappa och varför skulle du ut och jogga? (Ska själv börja på ngn slags bedömning om mitt mående nästa vecka och är lite orolig över vad de ska hitta på)
 
Åh vad jag önskar att du kunde få träffa min psykolog - hon är helt fantastisk verkligen. Pratar flytande ironi/sarkasm, ägnar perfekt mängd tid åt att prat om våra hundar, har en väldigt trevlig världsbild och ställer inga dumma frågor eller hummar i onödan! Det lustiga är att jag fick tid hos henne genom vårdcentralen (numera går jag hos henne privat) och jag är så himla glad för det.

Det här hjälper ju dig ca noll gissar jag ;) så för att mitt inlägg ska bli något sånär hjälpsamt så tänkte jag på alternativet studenthälsan. För visst pluggar du fortfarande? Om det skulle visa sig att den psykologen du hittat inte är något för dig så kan det ju vara en väg att gå vidare. Även om du pluggar på distans och kanske inte har möjlighet att ta dig till ditt campus så borde dom kunna hjälpa dig på något sätt iaf! :)
 
Förlåt, men vad är en KBT-trappa och varför skulle du ut och jogga? (Ska själv börja på ngn slags bedömning om mitt mående nästa vecka och är lite orolig över vad de ska hitta på)

Trappan bestod av saker jag skulle utsätta mig för, varav en av dessa var joggandet. :) Varför har med min problematik att göra.
 
Åh vad jag önskar att du kunde få träffa min psykolog - hon är helt fantastisk verkligen. Pratar flytande ironi/sarkasm, ägnar perfekt mängd tid åt att prat om våra hundar, har en väldigt trevlig världsbild och ställer inga dumma frågor eller hummar i onödan! Det lustiga är att jag fick tid hos henne genom vårdcentralen (numera går jag hos henne privat) och jag är så himla glad för det.

Det här hjälper ju dig ca noll gissar jag ;) så för att mitt inlägg ska bli något sånär hjälpsamt så tänkte jag på alternativet studenthälsan. För visst pluggar du fortfarande? Om det skulle visa sig att den psykologen du hittat inte är något för dig så kan det ju vara en väg att gå vidare. Även om du pluggar på distans och kanske inte har möjlighet att ta dig till ditt campus så borde dom kunna hjälpa dig på något sätt iaf! :)

She sounds PERFECT! 😭
Studenthälsan kan ju vara ett alternativ, om man som sagt inte behöver ta sig till campus.
 
"Carpe diem" på väggen och jag kastar dig direkt gmn. :angel: :rofl:

Jag kände likadant, när han drog fram en KBT-trappa och tyckte att jag skulle gå ut och jogga, vilket 1) sker under pistolhot 2) om hunden rymmer. Men jag satt där och nicka och sa att det skulle jag ju ABSOLUT göra innan vi sågs nästa gång! :up:

🤣 Förståeligt ändå! Jag tror faktiskt jag har ovanligt stort tålamod där. En Viktig Man I ram hade dock varit över gränsen 😒
 
Jag antar det är olika i olika landsting (som alltid). Men har man fått en remiss så betalar man bara tills man har kommit upp i frikort. Kostar det 1000 spänn per gång så är man ju uppe i det gång två.

Jag har surfat, vill gärna se bild på personen innan, se bild på rummet och liknande då jag tycker att det underlättar för mig. Vill ha tjej/ kvinna (orkar inte med att bli klappad på huvudet och eventuellt lilla- gummad i känslig situation) och ska inte vara mossig.
 
She sounds PERFECT! 😭
Studenthälsan kan ju vara ett alternativ, om man som sagt inte behöver ta sig till campus.
Hon är verkligen det! Men jag barn väldigt nära att avfärda henne k början av vår relation eftersom jag mådde skräp, inte orkade ta till mig vad hon sa och hon dessutom framstår som lätt förvirrad (inget jag hade tålamod med, det räcker att jag själv är otydlig och förvirrad). Men efter typ 3 gånger var jag fast och jag har fortfarande vägrat släppa taget om henne sisådär 9 år senare :o
Jag har nu iaf skickat iväg ett mail och bett om ett första samtal inför en "känslomässig renovering". :cautious:
Jättebra gjort! Jag hoppas det ger utdelning och att du får förtroende för din förhoppningsvis blivande psykolog!

Annars tror jag absolut att studenthälsan kanske kan hjälpa till med något, så det kan ju vara en reservplan men som förhoppningsvis inte behövs.
 
Trappan bestod av saker jag skulle utsätta mig för, varav en av dessa var joggandet. :) Varför har med min problematik att göra.

Ah, ok.

Gah, börjar bli nervös och funderar på om det verkligen är nödvändigt att prata med läkare/psykolog/arbetsterapeut(eller om det var fysioterapeut) har så dålig erfarenhet av tidigare försök till hjälp när jag bara har mått sämre... nåja, inte vara negativ som särbon upprepar som ett mantra åt mig...
 
Jag tänker mest att det är möjligt att KBT inte passar mig alls, men det kommer jag aldrig få veta om personen känns fel. Rätt person kan få mig att överväga sånt som jag är avig till, fel person får mig att sitta som en tjurig unge i 60 minuter, vilket jag har gjort, oavsett om jag gått in i det hela med tanken att detta är rätt för mig.

Jag har dessutom inte något allmänt behov av att prata av mig. Jag behöver få berätta hur piss jag mår men jag är inte den som svävar iväg med någon fundering över vad det hänger ihop med. Den förra psykologen ställde frågan "och du trivs i ditt hus?" och verkade förvänta sig ett svar längre än "ja" och då är jag redan påväg därifrån i huvet.

Det är precis sådär jag tänker mig att jag kommer sitta (Har ju aldrig prövat.)
Kan man önska kvinnlig/manlig?
 
Har givetvis redan stalkat upp på FB och är redan såld pga gillamarkeringar hos Villfarelser, Jan Stenmark och Mia Skäringer. Samt vin och antikviteter. Litet minus pga gillamarkeringar på Kent och Bo Kaspers Orkester, men sålänge det inte spelas i väntrummet så kan jag leva med det. :p

Denna vill jag ju gå hos!
 
Det är precis sådär jag tänker mig att jag kommer sitta (Har ju aldrig prövat.)
Kan man önska kvinnlig/manlig?

Går du privat kan du ju välja och vraka. Ska det vara landstingsfinansierat får du nog räkna med längre väntetid ju fler krav du har men sjävklart kan man önska enbart manlig/kvinnlig psykolog/terapeut precis som du kan med en vanlig läkare också på vårdcentralen.
Den terapeuten jag gått hos jobbar till exempel både privat samt på VC. Det var dock ca 1 månads väntetid på VC och jag kände att läget var rätt akut så jag bokade in mig privat till henne (fick tid inom en vecka via ahum). Som tur var betalade mitt jobb 10 tillfällen.
 
Går du privat kan du ju välja och vraka. Ska det vara landstingsfinansierat får du nog räkna med längre väntetid ju fler krav du har men sjävklart kan man önska enbart manlig/kvinnlig psykolog/terapeut precis som du kan med en vanlig läkare också på vårdcentralen.
Den terapeuten jag gått hos jobbar till exempel både privat samt på VC. Det var dock ca 1 månads väntetid på VC och jag kände att läget var rätt akut så jag bokade in mig privat till henne (fick tid inom en vecka via ahum). Som tur var betalade mitt jobb 10 tillfällen.

Tror ju att privat ÄR bättre. Men har tyvärr inte råd :(
 
Åh men åh, värsta motfrågan måste ju då vara "vi kan väl börja med varför du är här idag?"
Ja men absolut, avsätt gärna de närmaste fem timmarna och därmed halva min årslön så sätter vi igång. :up:
Fast det där tycker jag är en helt relevant fråga att ställa. Någon utgångspunkt måste man ju ha, annars blir det svårt, och någon anledning till varför man är där har man ju. Det betyder inte att man måste ha en färdig analys själv, bara man svarar något alls. En duktig psykolog kan ju sen ställa följdfrågor på en bra nivå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp