hur värdera fastighet

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Lite kryptisk rubrik kanske, men...
Jag planerar att titta på ett litet hus med stor tomt - tillräckligt stor för att göra en hästhage av - där säljaren vill att köparen ska ge ett bud. Jag uppfattar det som att ingen mäklare är inblandad, i nuläget ialla fall.
Men frågan är - HUR kommer man fram till hur mycket man tycker det är värt? Jag har försökt titta på vad som har sålts i närheten de senaste åren, men det är mer större hus i bättre skick och mindre tomter till, så jättesvårt att avgöra. Man vill ju inte betala mer än att det är rimligt att man skulle kunna sälja det vidare för liknande summor, samtidigt som man inte vill ge ett bud som säljaren kommer anse vara ett skambud.
HUR ska man tänka?

Jag hade bett om en besiktning, först, av huset för att få reda på vilket skick det är i. Sen gått vidare därifrån.
Huset är litet och med renoveringsbehov. Det vet jag redan. Så jag tänker kanske snarare att jag kan lägga ett bud utifrån det och med reservation för att inget oväntat hittas vid besiktning av det.

Huset är litet och med renoveringsbehov. Det vet jag redan. Så jag tänker kanske snarare att jag kan lägga ett bud utifrån det och med reservation för att inget oväntat hittas vid besiktning av det.
Jag har tidigare fått höra att taxeringsvärdet bör vara ca. 75% av fastighetens värde, men det beror ju också lite på området.

Mitt taxeringsvärde skenade till det dubbla på något år pga. att området upplevde någon boom i popularitet, för min lilla orenoverade stuga från 1800-kallt skulle någon knappast betalat 1,2 miljoner för! 😜

Titta på närliggande fastigheter som sålts och försök göra en bedömning utifrån pris per kvadratmeter? Kanske svårt om andra fastigheter haft mer fancy hus. Men det kan kanske ge en fingervisning?

Titta på närliggande fastigheter som sålts och försök göra en bedömning utifrån pris per kvadratmeter? Kanske svårt om andra fastigheter haft mer fancy hus. Men det kan kanske ge en fingervisning?
jag har gjort det (står i trådstarten) och det är helt andra typer av fastigheter, så svårt att jämföra.
Jag har tidigare fått höra att taxeringsvärdet bör vara ca. 75% av fastighetens värde, men det beror ju också lite på området.

Mitt taxeringsvärde skenade till det dubbla på något år pga. att området upplevde någon boom i popularitet, för min lilla orenoverade stuga från 1800-kallt skulle någon knappast betalat 1,2 miljoner för! 😜
Kan man ta reda på taxeringsvärdet för en av byggnaderna plus tomt på en större fastighet med många skiften? Det ska göras en avstyckning.

Det är inte ett bör, utan mer en teoretisk utgångspunkt. Som fungerar hyfsat i dyra tätbebygda områden de största städerna. Alltså där fastigheterna är väldigt likformiga inom ett värdeområde. Men är urkasst för ovanligare typer av hus och i glesare landsbyggd där förhållandena varierar stort från vad man betraktar som värdeområdets modellhus.

jag har gjort det (står i trådstarten) och det är helt andra typer av fastigheter, så svårt att jämföra.

Kan man ta reda på taxeringsvärdet för en av byggnaderna plus tomt på en större fastighet med många skiften? Det ska göras en avstyckning.
Lantmäteriet kanske kan hjälpa till med det? Jag har tillgång till Lantmäteriets sida i jobbet och där framgår taxeringsvärdet på samtliga byggnader och hela fastigheten, men vet inte om det är någon speciell tjänst eftersom vi loggar in med användarnamn och lösenord. Så det kanske inte är något man kan få fram som privatperson, men du kanske i alla fall skulle kolla?

Jag tror att man mer ska se små, omoderna hus som en annan marknad än stora, välhållna. Olika kunder som målgrupp, därmed inte givet att man kan jämföra priserna.

(Om man inte är där det är lönsamt att köpa upp dem för att rusta, bygga ut och sälja - då blir värdet vad de skulle kosta som stora och fina minus kostnaden för att göra vid dem)

Lite kryptisk rubrik kanske, men...
Jag planerar att titta på ett litet hus med stor tomt - tillräckligt stor för att göra en hästhage av - där säljaren vill att köparen ska ge ett bud. Jag uppfattar det som att ingen mäklare är inblandad, i nuläget ialla fall.
Men frågan är - HUR kommer man fram till hur mycket man tycker det är värt? Jag har försökt titta på vad som har sålts i närheten de senaste åren, men det är mer större hus i bättre skick och mindre tomter till, så jättesvårt att avgöra. Man vill ju inte betala mer än att det är rimligt att man skulle kunna sälja det vidare för liknande summor, samtidigt som man inte vill ge ett bud som säljaren kommer anse vara ett skambud.
HUR ska man tänka?
Värdet på tomten avgörs av läget, en extra stor tomt ökar nog inte värdet så mycket om inte läget är så att tomten är det väsentliga och vad man betalar för, typ litet fritidshus i område som blivit högstatus för åretruntboende där man river och bygger nytt.

När en bekant till mig var liknade sits så råkade rådfrågade hen sin bank. Fick bra hjälp med både taxeringsvärde och prisbilden i området där fastigheten låg.
När jag tänker efter gjorde vi på liknande sätt när vi köpte till mark. Frågade banken om vad dom satte för värde om ville låna för att köpa.
Att min man sedan bara bjöd hälften som utgångspunkt för förhandlingar med säljaren och den tog det rakt av gjorde ju inte ont. 😉

Värdet på tomten avgörs av läget, en extra stor tomt ökar nog inte värdet så mycket om inte läget är så att tomten är det väsentliga och vad man betalar för, typ litet fritidshus i område som blivit högstatus för åretruntboende där man river och bygger nytt.
Tomten är att betrakta som "mindre åker", så värdet skulle möjligen kunna motsvara jordbruksmark. VIlket inte direkt underlättar värderingen...

När en bekant till mig var liknade sits så råkade rådfrågade hen sin bank. Fick bra hjälp med både taxeringsvärde och prisbilden i området där fastigheten låg.
Om arealen är så stor att den har ett direkt jordbruksvärde så ger Jordbrukverket ut statistik vad åkermark betalas för i snitt i olika områden.
Tack för de här svaren, som ger mig vägledning i hur jag kan gå tillväga!

Tomten är att betrakta som "mindre åker", så värdet skulle möjligen kunna motsvara jordbruksmark. VIlket inte direkt underlättar värderingen...
Skulle den vara intressant för kommersiellt jordbruk, eller är det mer f.d. brukad mark som hindras att växa igen av att man slår den?

Enstaka hektar värderas mer som en utvidgad villatomt, alternativt för möjligheten att göra hästgård/hundhägn/mekargarage/annan utrymmeskrävande hobby. Vilket i sin tur kan variera stort beroende på var du är.
Antingen för att det inte finns så mycket lönsamt jordbruk där, eller för att tomtmarksvärdet blir högre än åkermarksvärdet om det är attraktiva platser.

Tack för de här svaren, som ger mig vägledning i hur jag kan gå tillväga!
Det går också att gå till en mäklare med lokalkännedom och fråga om de kan tänka sig att göra en mer rudimentär värdering utifrån bara karta och bilder. Men då vill de väl ha en slant för det och förmodligen ett löfte att få skriva papprena om det blir ett köp?

Jag har varit och tittat på stället nu och pratat med säljarna. De hade lite bättre info om vad de tänkt sig för prisläge när man pratade med dem på plats - mindre än jag tänkt att jag kanske kan lägga som inledande bud...
Så nu ska jag bara gå igenom min bodelningsprocess (som finns annan tråd om) så jag vet hur min ekonomiska situation kommer se ut. Säljarna inväntar mitt besked innan de ens släpper in någon mer på visning! :heart

I tanken har jag redan flyttat in... :laugh: Men jag måste också vara realist. Det är en hel del renovering som behöver göras och nu är snarare frågan vad det kan kosta... :p
Grejen är ju att visst, man kan göra det viktigaste (t.ex koppla in vatten - har bara varit sommarvatten tidigare, men ny ledning är framdragen) direkt och sen fortsätta efterhand. Men vis av erfarenhet vet jag att risken är att man låter det tillfälliga vara kvar för att det funkar tillräckligt bra. Så det mesta behöver göras innan inflytt.

I tanken har jag redan flyttat in... :laugh: Men jag måste också vara realist. Det är en hel del renovering som behöver göras och nu är snarare frågan vad det kan kosta... :p
Grejen är ju att visst, man kan göra det viktigaste (t.ex koppla in vatten - har bara varit sommarvatten tidigare, men ny ledning är framdragen) direkt och sen fortsätta efterhand. Men vis av erfarenhet vet jag att risken är att man låter det tillfälliga vara kvar för att det funkar tillräckligt bra. Så det mesta behöver göras innan inflytt.
Renovering har helt generellt blivit gräsligt dyrt. Så jag hade nog tänkt olika. Om det är något som MÅSTE fixas - som till exempel ett dåligt tak - hade jag gjort det. Men om det bara är kosmestiska saker som inte är måsten hade jag låtit det vara och fixat efterhand faktiskt.

Renovering har helt generellt blivit gräsligt dyrt. Så jag hade nog tänkt olika. Om det är något som MÅSTE fixas - som till exempel ett dåligt tak - hade jag gjort det. Men om det bara är kosmestiska saker som inte är måsten hade jag låtit det vara och fixat efterhand faktiskt.

Ihop med att nya reglerna verkar göra det i princip omöjligt att värdera om inom 5 år, så ja.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka