Hur värmer du öronen vintertid?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Belleriet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 4 684
B

Belleriet

Jag har en förmåga att alltid lyckas frysa om öronen när hösten och vintern kommer krypandes.
Det känns som att öronen domnar bort och svider vissa stunder, så lättfrusen är jag. I stallet funkar det bra med en helt vanlig mössa, men problemet kommer när det är dags att rida och ta på sig hjälmen.

Har du annan (ev större) hjälm vintertid så du får plats med mössa?
Har du ingen mössa alls?
Har du speciell hjälmhuva?

Jag tycker att mössa under hjälmen är högst obekvämt, det blir knöligt och känns som att hjälmen bara sitter på toppen av huvudet, även fast det är en större hjälm i storlek. Hjälmhuva ser man galen ut i, men den fungerar helt ok.
Tipsa!

Sv: Hur värmer du öronen vintertid?

I stallet har jag vanliga mössor när det är kallt och när jag rider har jag en hjälmluva från Hööks. Den är jätteskön. Att det inte är snyggt struntar jag i bara jag blir varm.

Jag fryser också väldigt lätt om öronen, och det är mössa som gäller i stallet, tidigt!

Men håller verkligen med dig om att mössa är obekvämt att rida i, så istället brukar jag ha ett tunnare pannband som täcker öronen men inte knölar så värst under hjälmen. Det smartaste är dock att ha Earbags! :idea: (googla så hittar du)

Dom är faktastiska! :love: Har aldrig frusit om öronen i dom, trots -20 typ. Måste dock köpa nya då jag lagt dom på nåt bra ställe, suck.

Se till att ta rätt storlek bara. Jag råkade köpa för stora sist och det är inte alls skönt.

Rider inte med hjälm särskilt ofta, så blir mössa eller pannband!

Finns sköna öronmuffar att sätta fast på hjälmen, är vanligt inom travet. De värmer jättebra och man slipper knöla med mössa under:idea:

Ett annat tips är rånarluva, tunn men värmer ändå!

Köpte en fleecehätta som man har under hjälmen. Det är ett tunnt nät precis under hjälmen och sen är det fleece nedanför och så knäpper man den under hakan. Kan bli lite knöligt vid hakbandet men det är värt det när man slipper att frysa om öronen. Skyddar också för snålblåst i nacken.

Finns öronlappar med kardborre som man fäster i hjälmkanten. Mina har päls på insidan och bävernylon på utsidan. Superskönt.

Jag köpte några slags "öronmuffar" från h**ks förra vintern, man sätter fast dom i banden på hjälmen. Supervarma, supersköna och inte fult heller! Är jättenöjd, lätt en av mina mest briljanta idéer.. ;)

I stallet har jag alltid mössa vinter/höst-tid.
När jag rider lägger jag bara mitt hår över öronen ;)

M-oaa

När det börjar bli kallt om öronen tar jag en Buff under ridhjälmen. :idea:
Det är en sådan som man har under mc-hjälmen och fastän den inte är tjock så värmer den såå gott!!
Har en Buff som har fleece vid kragen, brukar kalla den för "vinter-Buffen". :rofl:

Jag är besatt av mössor, jag fullkomligt avskyr att frysa om skalle och öron. Stickade mössor skall det vara, med fleecefoder, såna som har öronlappar (jag har en som har långa flätor från öronlapparna, de kan jag knyta under hakan om det är riktigt kallt. Jag ser fullkomligt knäpp ut, men fryser gör jag inte iaf):). Pälsmössor är också underbara (Hööks har en som jag önskat mig länge, kanske får jag en i julklapp iår om jag varit riktigt snäll :p)

När jag rider så har jag en sån hjälmluva (heter de så?), en sån som ser ut som en rånarluva fast med ett enda stort hål för ansiktet. Den är perfekt tycker jag, jag slipper bli kall om öronen, den tar inte plats under hjälmen och den skyddar halsen & hakan samtidigt. Som ett plus så skyddar den ju hjälmen också, om jag blir svettig. Lättare att tvätta luvan än hjälmen :D

Sånadär "påsar" som man trär på öronen funkar inte alls för mig, de är obekväma och dessutom så fryser jag iaf runt öronen och halsen.

Jag har en tunn Buff under hjälmen. Den går ju att dra ner som en hjälmluva om man vill men jag brukar vika den som ett pannband så den täcker öronen.

Jag har såna där teddyfodrade öronlappar med kardborre för att sätta på ridhjälmen! Hur bra som helst!! De är enkla att ta av oxå om det är för varmt.

Jag har ingen närbild på det, men man ser ju iaf tydligt att det är nåt för öronen :)
kflottrav_26746859.jpg

Jag rider inte med mössa under hjälmen... Har däremot ibland rivit upp halsdukens kanter o knött in under hjälmkanten :)

En sån har jag också. Har aldrig frusit om varken öron, haka eller nacke med den. Trots snålblåst och råa vintrar i skåne.

Visst är den skön!
Har aldrig testar öronmuffar eftersom det känns lite knöligt att krångla av och på dom.

Jag har också fleecehätta (Ridhättan Hettan hette den när jag köpte min:grin) Har även såna med teddyfoder som man fäster på hjälmen precis över öronen med kardborreband, men tycker den dämpar omgivningens ljud för mycket. Svårt att prata om man rider ut tillsammans med någon, och rädd att missa om det kommer en bil bakom när jag rider i trafik. Så jag använder bara fleecehättan och tycker även att den är skönare iom att den värmer på större område, och ligger an direkt mot huden så det inte kommer in kall luft emellan.

Jag har mössa vid stallarbete. Vid ridning har jag lite olika, beroende på hur kallt det är. Buff under hjälmen om det inte är så kallt. Sätter på öronlappar med fluff på hjälmen om det blir lite kallare. Om det är kallt och blåser, åker hjälmhuvan i fleece fram.
När jag åker skidor har jag en buff under skidhjälmen om det inte är så kallt (min skidhjälm är en välventilerad sak). Om det är lite kallare tar jag på en hjälmmössa i ngt syntetmtrl+GoreTex som finns att köpa i välsorterade cykelbutiker. Denna mössa är tunn, och borde passa under en ridhjälm som går att justera i storlek..!c:idea:c Ska ta och testa ngn dag.

earbags - VÄRLDENS bästa uppfinning :D:D:love:
jag fryser ALDRIG om öronen sen jag skaffade sådana. Har nog en tre-fyra par, använder dom hela vintern, inte bara i stallet :laugh:

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 310
Senast: As_Vegas
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har... 2
Svar
31
· Visningar
5 513
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 293
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund

Hästrelaterat

Tillbaka