Hur vet du att din häst mår bra?

har ej läst inläggen men det syns på öron, ögon, kroppspråk, pälsen, hullet, syns och märks till viss del även på hästens prestationer.

och ett gnägg gör ju inte saken värre...
 
Det vore ju klart lösningen på alla problem och då behövde man bara skåda in i en hästs ögon och tänka att nu vet man allt. FAST hur kan man veta att två människor skulle tolka en häst blick på samma sätt. En häst med ett vaket och alert utryck kan ju tolkas på olika sätt. Där en ser en glad och pigg häst, så ser en annan en nervös och spänd häst. Så att tolka hästens blick är ytterst subjektivt. Hästen vill ju också att du som ledare skall tro att allt är väl, så nog kan man bli lurad. Fast som jag sa förut...med den kunskapen kan man välja två vägar. Bli fullständigt nojig och hela tiden vända sig till olika experter för att utröna om - den till synes fullt friska hästen - ändå inte kanske möjligen döljer ett stort problem. Eller så kan man välja den andra vägen som är. "Såvitt jag kan se, mår hästen bra, jag är snäll mot den, sköter den efter bästa förmåga och vågar tro på att den kanske mår bra. Skulle det visa sig att så inte är fallet får jag ta itu med det då."
Väljer man den första vägen så kommer det att stå rader med "hästexperter" och gnugga sina händer i lycka när det ser pengarna rulla in.
 
Jag ser om min häst mår bra respektive inte bra.
Exakt hur jag ser det vet jag faktiskt inte?! :confused:
Ser det ju på ögonen, hållningen, pälsen och beteendet.
Ngn sorts helhet.

Som jag ser det nu mår mina hästar prima.
 
Jag tycker inte att min häst är finast, jag såg skillnad. Däremed inte sagt att min häst var finare -för jag kan se fina drag hos dom flesta, även om dom inte mår som allra bäst den dagen.
Detta var nyttigt för alla närvarande därför att dom själva såg genom hästen jag hade med mig att det finns möjlighet att få sin häst att må bättre.
Och hade dom dessutom sett honom för ett år sedan så hade dom flesta inte trott att det var samma häst.

Nu råkade det vara så att alla som var där faktiskt kommenterade hästen, även dom andra hästägarna och ett trettiotal små tjejer som var på ridskolan.
Det var inte bara mina egna åsikter.
Däremot skrev jag vad jag såg tydligt när han kom in i ett stall och ställde sig bredvid dom andra hästarna.
Det var många som bara sa att han var fin, jätte fin och vacker men jag ville att tråden skulle handla om hälsa, inte skönhet... ;)
 
Det är en vet. som är specialutbildad på hästars ryggar och tänder, en Equiterapeut, en massör och en sadelmakare. Dom reser runt och man får komma dit med hästen för att få den hjälp den kan tänkas behöva.Ett jätte bra alternativ eftersom det är kunniga människor.

Ang. ögon- Det är därför det är svårt att tolka ett öga om man inte sett hästen i olika situationer tidigare, men jag tycker att det oftast går att se att det är något som bekymrar ändå- vad som bekymrar är en annat historia... :)
 
Håller med dig, att det är alltid härlig att höra... :smirk:
 
Det är kanske upp till varje ägare att bli så förtrolig med sin häst att man kan lära sig ögonuttrycken och se förändringar?
Ögat är en bra signal på att det har hänt saker, däremed inte säkert att dessa saker nödvändigtvis är negativa eller relaterade till skador. En häst kan ju utvecklas i båda riktningar. :)
Jag hävdar fortfarande at man inte kan veta "allt", skillanden ligger kanske i att vissa väljer att söka efter kunskap genom livet andra tror sig ha fått allt som behövs (i detta sammanhang att utveckla sin egen relation till sin häst).

Det är intressant att studera alla hästars ögonuttryck, tycker jag. Det blir lättare att se sin egen hästs ögon då... Finns dessutom böcker om det.
 
Apropå ögon så vet jag att man har gjort tester med människor där man bara visat själva ÖGAT utan själva det omgivande ansiktet, och där har försökspersonerna inte kunnat säga om personen som ögat tillhörde var glad eller arg eller upprörd etc. Det enda som skiljde ögonen åt var om pupillen var vidgad eller ej, och det kunde eventuellt tyda på upphetsning - eller att bilden är tagen i relativt dåligt belysning så pupillen vidgats för att släppa in mer ljus ...
Ganska intressant faktiskt att ögat "i sig" inte kan ha ett visst uttryck, utan att det handlar om den omkringliggande ansiktsmuskulaturen ...

Men var och en ser ju det den vill se!
:)
 
Åh, det där lät som en intressant clinic :)

Göra saker bättre kan man väl _nästan_ alltid göra... Det finns alltid småsaker som man märker att de kan ändras under tiden...Man kan t ex bli mer utbildad och lära sig mer själv, både när det gäller ridning och skötsel :)
 
Hur jag vet att han mår bra... Det är egentligen en knepig fråga... Han skulle säkert kunna må bättre, men jag tror att han mår bra... Han är åtminstone väldigt positiv och verkar pigg och glad .... Jag är verkligen värdelös på att förklara saker :crazy: :o.. Dock så törs jag inte helt säkert säga att han mår bra, eller ja, bra mår han, men han skulle kunna må ännu bättre, tror jag iaf...

Jag är aldrig nöjd med mig själv och det jag utför och därför tycker jag även att min hästhållning kan förbättras, och kommer nog alltid att tycka det också.... :crazy:
 
Vad är en hälsoclinic? vad går det ut på och vem håller i en sån sak?? :confused:
Har aldrig hört talas om det och är hemskt nyfiken *ler*
 
håller med. Ett ex: en häst i stallet fick kolik igår.
Hon mådde naturligtvis inget bra då men var ändå ganska pigg på ögonen. Visst är ögonen själens spegel men man kan bli rätt lurad ibland också. (kan tilläggas att hon blev bättre sen och mår bra idag, lite hängig bara)
 
Man ser om hästen mår bra. En häst som mår bra är harmonisk och är villig att kommunicera med omgivningen. En häst som mår bra är pigg och glad både ute och inne. Man får titta på helheten och titta på om det är nåt som avviker från det normala beteendet....
 
Ja, vilket borde göra det lätare att se uttryck hos hästen eftersom ögat har en annan pupill som gör att man lättare borde kunna fokusera på helheten inte bara själva pupillen.
 
Det är ett team som brukar samlas på vissa platser och tar imot hästar. Skrev lite om det i tidigare. Kolla ovanför.
 
Fast begreppet pigg har för mig ett väldigt stort register.
Är det pigg -> stressad
pigg -> ivrig
pigg -> lycklig
pigg -> hingstig
pigg -> hungrig
pigg -> sällskapssjuk
pigg -> pinknödig.... :D
pigg -> ?
Kan vara svårt att veta vad man ska förhålla sig till. ;)
 
*s* jo... jag såg det nu :)
Men du kommer nästa fråga: Vad kostar en sån sak?
Och vad sa de om din häst?

*fortfarande nyfiken*
 
Re: vad?

Han tog inte mer än en hästtandläkare eller en distriktare tar för en tandundersökning eller för att dra vargtänder. Vad dom andra i teamet tar vet jag inte, men det är inte så dyrt som man kan inbilla sig.

Dom sa att han var mycket mycket välmående, upprepade gånger. :D :love: :love:
 
Jag ser i ögonen på min häst hur hon mår. Visst kan jag säkert missa jättesmå förändringar men det är på ögonen jag ser om hon är ledsen, sjuk, missnöjd, förbannad eller strålande glad. Hon står i en bra stallmiljö med bra foder och fräscht i övrigt. Tyvärr är inte hagarna så bra för tillfället men hur många har hagar utan lervälling. Har sett på henne i två dagar nu att hon inte är nöjd över situationen i hagen. Den var nämligen mycket lerig och har sedan i helgen frusit till.

Detta innebär halka och mycket svårt att gå precis i hagöppningen. jag ser på hela hennes kroppsspråk att hon inte gillar detta alls men som läget är nu så kan jag inte byta till en bättre hage för vi har ingen.

Hon berättar mycket med ögonen och sitt kroppsspråk. Finns det nåt hon gillar/inte gillar så visar hon det genom ögonen och sättet att röra sig. Hon lägger dock sällan öronen bakåt och skulle nog aldrig komma på tanken att bita eller sparka någon. Det går att avböja sådan irritation innan den har kommit så långt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 716
Senast: Egonson_
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 173
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: vallhund
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 423
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp