Hur vet man material i trappa?

cherie

Trådstartare
Vi har en trappa med "ektrappsteg" (ser ut som såns man lägger färdiga på). Jag skulle egentligen vilja slipa och ljusa upp trappen så det matchar golven i huset som är i ljus ek... Men hur vet jag om det ens är möjligt? Det finns väl både laminat, vinyl och parkett-lösningar för trappor. Hur vet jag materialet i vår trapp? 🙈

Såhär ser trappan ut.

Bifogade filer

• 20250509_060231.webp
    20250509_060231.webp
    75,6 KB · Visningar: 117
Vi har en trappa med "ektrappsteg" (ser ut som såns man lägger färdiga på). Jag skulle egentligen vilja slipa och ljusa upp trappen så det matchar golven i huset som är i ljus ek... Men hur vet jag om det ens är möjligt? Det finns väl både laminat, vinyl och parkett-lösningar för trappor. Hur vet jag materialet i vår trapp? 🙈
Titta om skarvarna är genomgående, så att skarvarna mellan stavarna på ovansida fortsätter på framsida och undersidan. Gör de inte det är det någon slags faner och kan vara vanskligt att slipa även om det är trä.

Titta om skarvarna är genomgående, så att skarvarna mellan stavarna på ovansida fortsätter på framsida och undersidan. Gör de inte det är det någon slags faner och kan vara vanskligt att slipa även om det är trä.
På fotot så tycker jag inte att skarvarna ser ut att vara genomgående.

På fotot så tycker jag inte att skarvarna ser ut att vara genomgående.
Skrev lite fel, det är om skarvarna är samma på undersida och översida man skall kolla, framkanten brukar nog vara i ett stycke oavsett. Är träet inte genomgående får man kolla tjockleken så att det finns tillräcklig slipmån innan man börjar..

Hur ser den lilla biten till vänster av nedersta steget ut från sidan? Verkar som man kan se en kant av steget där.

Jag tycker det ser ut som trappnosen inte är en äkta list utan något om är lagt som faner på kanten av steget? Pga hur smalt det är uppifrån sett.

Tunn fanér är inte lämplig att ha i trappor. Just för att den är tunn. Så även om det skulle vara någon form av skiva som är lagd ovanpå ett annat material så är den med största säkerhet inte lövtunn. Jag hade känt mig trygg med att slipa på det där.

Skrev lite fel, det är om skarvarna är samma på undersida och översida man skall kolla, framkanten brukar nog vara i ett stycke oavsett. Är träet inte genomgående får man kolla tjockleken så att det finns tillräcklig slipmån innan man börjar..
Jag menade att som @Shaggy skrev så tycker jag att det ser ut som parkett just av den anledning du skrev.

Jag har läst dina inlägg om skarvarna flera gånger nu men jag förstår inte riktigt vad jag ska kolla efter 🙈🙈

Blir det inte ganska svårt att slipa en trappa och få det snyggt? Tänker på alla hörn och vinklar.

Säkert, men vi kommer anlita firma i så fall! Det står att de kan vara behjälpliga med trappslipning också, så jag antar att det är fullt möjligt.

Tunn fanér är inte lämplig att ha i trappor. Just för att den är tunn. Så även om det skulle vara någon form av skiva som är lagd ovanpå ett annat material så är den med största säkerhet inte lövtunn. Jag hade känt mig trygg med att slipa på det där.

Jippi! Hoppas det! Får ta hit firman och låta de kolla kanske. Jag har bara tyckt det varit så konstigt att tidigare ägare som la om allt golv i huset till ljus ek, inte slipade upp trappan i samma nyans. Har därför tänkt det kanske inte varit möjligt... De har å andra sidan även lämnat trösklarna.

Såhär ser det ut från sidan. Bifogar även ett par bilder på skador i trappan.

Bifogade filer

• 20250509_184252.webp
    20250509_184252.webp
    45,5 KB · Visningar: 34
Jag har läst dina inlägg om skarvarna flera gånger nu men jag förstår inte riktigt vad jag ska kolla efter 🙈🙈
Här är ett foto av en massiv ektrappa, dvs den består endast av ek. I princip inga skarvar.
EkPlanstegEkSattsteg_1024x.jpg

Medan fotot på din trappa påminner mera om parkett i ek.
540334_haro_parketgulv_3_stav_eg_favorit_boerstet_int1730206630.2637.jpg.jpeg

Tyckte att detta hjälpte mig att se skillnaden.

Träet på ovansidan är hoplimmade mindre stavar och om limskarvarna syns på undersidan är det homogent trä rakt igenom men om det sitter en list på framkanten är det nog svårt att komma åt att se. Fast jag tror också att det är tjockt nog och bör gå att slipa oavsett.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 759
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 899
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 042
Senast: Calmiche
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka