Hur vet man om en säljare är ärlig?

T

Tilly

Om man har en häst på prov i 3 månader och den visar sig vara halt lite då och då, sammanlagt i ca 4 veckor, men ägaren säger att han aldrig har haft problem förut och han gick igenom veterinärbesiktningen för 3 veckor sedan. (Ägarens veterinär). Hästen har inte ridits särskilt hårt, skogsturer och träning på ridbana ca 2ggr/vecka.

Skulle ni ändå köpa hästen eller skulle ni avvakta eller lämna tillbaka den direkt?
 
Beror på hur mkt jag gillar hästen, men antigen avvakta eller lämna tillbaks. Säg till säljaren att du vill vet.besiktiga en gång till innan köp, och röntga...

Tyvärr är väldigt många hästfolk riktiga :devil:-ar
 
Låter JÄTTESKUMT och jag skulle lämna tillbaka den. Det finns så många fina hästar i sverige. Den rätta kommer!
 
Lämna tillbaka din... att vara hästagäre är inte roligt när man har en häst som inte är fräsch annat än då och då...

Det finns gott om hästar som är friska!!!
 
hälta kan ju lätt uppstå vid felaktig ridning, så det kanske inte alltid är enbart fel på säljarna....
 
Tack för svaren. Ibland vet man ju vad man borde göra men vill inte göra det av personliga skäl så då kan man behöva lite försäkran från andra att man inte tänker helt fel.

Cajsastina: Ja du vet, jag drar ju runt på isiga stigar i fullgallop för jag har ju inte något hästvett *ironisk*
 
Jag tycker inte du ska vara ironisk, hältan kan lika väl ha uppkommit hos dig. De kan bli halta av att harva runt på en ridbana med. Vem vet, säljaren kanske är förtvivlad och undrar vad som hänt eftersom han inte visat hästa nån gång innan?
 
För det första så skulle DU har veterinärbesiktat hästen med egen veterinär (köparen ha undersökningsplikt).

En häst kan bli halt hos den nya köparen pga av olika orsaker bla annorlunda ridning (alla ryttare rider olika), annat underlag, annan uppbyggnad av ridningen m.m

I Ridsport nr 3 så kan man läsa i veterinärsplaten om en liknande händelse!
 
Jag vet att jag har undersökningplikt med egen veterinär, det var just därför jag skrev att det var hennes veterinär som gjorde undersökningen.

Hästen har skrittats och travats där det är mjukare underlag i skogen, han har ridits i 30 min på ridbana 2 ggr /vecka, mesta dels mjukgörande övningar i skritt eftersom ridbanan inte är så pass mjuk som jag vill ha den.

Att bli beskyld för att ha ridit hästen fel när man har tagit det så väldigt lugnt känns fel!
 
Hästen har varit på prov 2 ggr innan och då har han även blivit tillbaka lämnad, varför vet jag inte och säljaren säger endast att de inte passade ihop. Visst kan det vara så men jag tycker ändå det är lite underligt.
 
Köp inte hästen! När du nu har fått chansen att ha den på prov o den inte är fräsch, så utnyttja att du kan få slippa en skadad häst. Synd att du inte var med vid vet bes, bara. Frågan är ju huruvida ägaren kan kräva dig på ersättning för att hästen har blivit halt hos dig (?). Den var ju ren när hennes vet besiktigade.

När jag för mga år sedan hade häst på prov besiktigade vi honom på klinik (ua) med både mig o äg närvarande. Om jag sedan inte skulle velat ha honom efter de 3 provveckorna skulle samma vet ha besiktigat igen, o jag ha fått stå för ev uppkomna skador. Helt riktigt, tycker jag. Någon garanti måste man ju även ha som säljare. Nu blev det aldrig tal om någon ombesiktning, eftersom totto var precis så underbar som jag trodde :love:, men i allafall.

Hur som helst, jag hade INTE köpt på mig problem i onödan. Halta hästar kan man få ändå...
 
Det blir nog så att jag inte köper honom. En veterinär ska iaf komma och titta på honom imorgon så vi får se vad som sägs då.

Han har inte varit halt på ca 4 veckor nu. Markerade lite en dag på morgonen vid utsläpp men på eftermiddagen var han bra. :confused:
 
Man behöver inte rida hästen fel för att den ska bli halt, utan det räcker med att man har en annorlunda ridning, det är ju därför det tar ett tag och rida in sig på en ny häst!

Håller med dig om att hästen inte ska bli halt av den lilla ridning du har gjort med hästen, så jag rekomenderar som de andra att du lämmnar tillbaka hästen.

Och har den redan blivit tillbaka lämmnad av andra två ev köpare så är det ju något som inte stämmer.
Att två st inte skulle passa i hopp med hästen låter lite orimligt!
 
Måsta bara säga att en oärlig säljare antagligen inte skulle velat lämna ut hästen på prov i 3 månader...visste de att den var halt o att du antagligen skulle vilja lämna tebax när du upptäckte det så hade de väl velat sälja direkt?
 
Det har du alldeles rätt i! Något som jag också funderat på och går och sliter mitt hår över. :confused:

Tänkte försöka få tag på någon av de andra som har tänkt köpa hästen förut och höra med deras erfarenheter av honom.
 
Beror absolut på Vad du känner för hästen.
Är det den perfekta hästen för dig eller finns det små fel härodär + "haltandet" ?

Svårt när det inte gäller en själv. :crazy:

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 634
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: slant98
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 229
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp