Bukefalos 28 år!

Hus vid Väg

A

Alonelife

Är det någon som bor precis vid en 90 väg? Den är liten väg, men går på 90 i hastighet (borde vara 70..) och det kör rätt många där. Huset ligger precis vid vägen, men det är insynskyddat och stor tomt.

Stör man av alla bilarna som åker precis utanför? Tex. när man ska sova på natten osv.

Jag vill gärna köpa huset, MEN vägen oroar mig :(
 
Sv: Hus vid Väg

jag har bott så. man vande sig rätt fort. Vårt hus (eller rättsre sagt vår tomt) låg högre än vägbanan. På nedervåningen stördes man inte av trafiken alls. På övervåningen hördes det desto mer, men man vande sig som sagt fort.
I vårt nuvarande hus finns det en tomt mellan 90väg och vårt hus. Även här hörs de flesta bilar, iallafall den tunga trafiken, och de som kör för fort. Det är dock inget man tänker på, så länge ingen blåser förbi så att det bara viner, då hör man det.
 
Sv: Hus vid Väg

Så länge folk inte kan glo rakt in i huset när de passerar så är jag nöjd. Det finns inget som är värre än att bo på ett sådant sätt att bilarna passerar i krypfart och passar på att inspektera allt de kan medans de passerar. Att de susar förbi vänjer man sig vid, men inte vid att de invaderar privatlivet. :mad:
 
Sv: Hus vid Väg

Jag bor bredvid en 70 väg. Man vänjer sig.
Bara dom inte har insyn in i huset. Vårt hus ligger ca 20 m från vägen. Tom angränsnde till väg.
Man hör bilarna mest på sommaren. Då ma har fönster öppna.
Det som stör mig mest är när man skall gå på promenader.
Jag måste gå ca 1 km för att komma till en mindre väg.
Dom kör betydligt fortare här är 70. Hande stora problem när vi hade hästarna. Nu går jag med hunden varje dag.
Motorcycklarna är värst. Dom kan ligga i 10 här på rakan.

Går jag åt andra hållet så kommer jag ut på en 90 väg. Moste korsa den eller gå ca 50 m för att komma till en mindre väg.
Detta är ett problem tycker jag

kolla noga inan husköp vid väg
 
Sv: Hus vid Väg

Tack för alla svaren! Det är nog så att man vänjer sig. Och som ni säger, bara det är insynskyddat (för mig är det jätteviktigt!) Ska fundera några dagar till..
 
Sv: Hus vid Väg

Har också bott så. Ett plank var ett måste för min del men sen så gick det bra. Ett plank tar dels bort en hel del ljud men framför allt så slipper man insyn. Det som inte syns, finns inte.

Efter planket kom upp så blev det nästan helt ostört och jag skulle inte tveka att bo så igen. Ofta blir ju huset billigare i dessa lägen.
 
Sv: Hus vid Väg

Hur lätt man har att vänja sig är säkert väldigt individuellt, men jag tror att jag hade haft rätt svårt att bo precis invid en normalt trafikerad 90-väg. Har vägen hyfsad sikt och underlag kan man utgå från att många trafikanter i praktiken håller runt 100-110. Dessutom ska man kanske tänka på hur många helljus som kommer att lysa rakt in i ens hus när det är mörkt ute, när jag kör bil på kväll/natt tänker jag ofta på hur irriterande jag skulle tycka det vore att bo så... ;)
 
Sv: Hus vid Väg

Jag skulle inte vilja bo nära en väg om jag hade möjlighet att välja. Även om man vänjer sig vid själva ljudet är bullret i sig inte bra. Kroppen påverkas mer än vad man kanske tror av buller, oavsett om man nu lyckas "stänga av" ljudet mentalt så att säga.

Men som alltid måste man väga fördelar mot nackdelar..
 
Sv: Hus vid Väg

Vi bor så och det håller på att driva oss till vansinne... Men nu hoppas vi på att vi äntligen ska få till ett plank mot vägen i och med att de ska göra om vägen till 2+1 väg med vajerräcken.

Om jag hade vetat vad jag vet idag så skulle vi nog ha tänkt ett par varv till innan vi hade köpt det, nu är det köpt av makens föräldrar och till ett mycket bra pris, men ändock så märker vi hur mycket bättre vi sover när vi sover någon annanstans.

På framsidan mot vägen kan man inte prata med varandra när det kommer en långtradare, med personbilar så får man höja rösten.

Så tänkt till, åk ut i närheten och sitt en timme eller två och känn efter hur det är.
 
Sv: Hus vid Väg

Nu blev jag genast osäker. Kanske bättre att jag avstår, jag har ju hund och katter också. Huset är väldigt, väldigt billigt, och det har säkert med att det ligger vid vägen. Tomten är ganska stor, nästan 3,000 kvm men insynsskydd är bara en stor häck, så ljudet hörs ju.
 
Sv: Hus vid Väg

Du kan kolla upp på vägverket vad de har räknat ut för bullernivåer och om de har tänkt att sätta upp något plank eller byta fönster osv.

KimzOr; ja man vänjer sig under en period men efter en tid så börjar ljudet gå en på nerverna ialla fall, sen beror det säkert på hur känslig man är, men som sagt min make som inte blir störd av mycket annars har oxå märkt att han sover sämre.
 
Sv: Hus vid Väg

KimzOr; ja man vänjer sig under en period men efter en tid så börjar ljudet gå en på nerverna ialla fall, sen beror det säkert på hur känslig man är, men som sagt min make som inte blir störd av mycket annars har oxå märkt att han sover sämre.
Och jag är en sådan som skulle sova igenom jordens undergång om ingen väckte mig, och bara det är ett litet projekt. Så det får man kanske också ta med i beräkningen. ;)
 
Sv: Hus vid Väg

Jag bor längs en hyfsat starkt trafikerad väg (det kör bl.a. mycket lastbilar dygnet runt). Det ÄR 70 utanför huset, men det är inte alla som "kommer ihåg" detta utan en del kör nog förbi i närmare 90 (speciellt lastbilarna på nätterna :crazy:). Det känns lite otäckt, med tanke på om hästar och hundar skulle komma i vägen för bilarna, men störs av ljud kan jag inte säga att jag gör. Vi bor några meter ifrån vägen - kanske ca 15 m eller så - och jag tänker faktiskt inte särskilt mycket på ljudet alls. Vi har ena gaveln mot vägen, och sovrummet ligger på ovanvåningen vid den andra gaveln. På nätterna märker jag inte av trafiken det minsta. Till råga på allt har vi järnvägen inte särskilt långt ifrån oss heller, men den tänker jag inte heller på.
 
Sv: Hus vid Väg

Vi bor strax intill gamla E6:an och jag tycker trafiken är sövande.
Några meter bortom vägen ligger järnvägen och i vanliga fall så lägger jag inte märke till när tåget åker förbi, men i somras så vet jag inte riktigt vad det var för tågtransport de hade men ett par kvällar/nätter (klockan var runt 00:00) i rad så var det ett jävla väsen när detta tåget drog förbi:crazy:
Jag vaknade till och trodde att den där omtalade BIG BANG hade slagit till:eek:
 
Sv: Hus vid Väg

Jag skulle vara orolig för föroreningarna fordonen släpper in vid mitt hus. Jag bodde förut ca 150 m från en 70-väg och det var helt ok. Det var liksom skog emellan så det isolerade rätt bra, ffa på vintern när fordon bullrar mer pga dubbdäck.
 
Sv: Hus vid Väg

Kolla upp ifall det är ett populärt MC-stråk!! Vårt förra hus låg i en krök vid 50väg, men vi stördes väldigt mkt av trafiken på somrarna. Just eftersom det låg utmed en poppis väg för MC-åkare - både kurvigt och backigt. :mad:
 
Sv: Hus vid Väg

Jag är uppvuxen jämte en 110-väg. Eller lagliga hastigheten var 90 men den verkliga hastigen på förbikörande bilar var väldigt mycket mer:mad:

Beroende på hur känslig man är så kan man vänja sig vid ljudet. Så just ljudet skulle inte oroa mig så mycket.

Däremot skulle jag tänka över köpet både en och två gånger om jag skulle ha djur eller barn längs en sådan väg. Staket hindrar till viss del men om någon råkar glömma grinden öppen då? Eller om hunden gräver sig ut under staketet? Eller katter som springer löst ute och som inte håller sig innanför staketet? Om man har häst och ska rida någonstans, går det att på ett säkert och vettigt sätt att rida jämte vägen/korsa vägen eller rida åt andra håll?
 
Sv: Hus vid Väg

Vi bor precis vid en 50-väg där folk kör över 70 ändå.
Det är bara 50 sista snutten precis där vi bor (några 100 m) av en några mil lång 70-väg (många kör väl 90-100 eller mer.. :cool:) så folk "hinner" väl inte sakta ner antar jag..

Det är i vilket fall en sorts "genväg" för att komma ut på en större väg, och slippa köra omvägar, så här kör stora lastbilar fram och tillbaka hela dagarna och nätterna.
Man vänjer sig.
Hör dem inte ens, de är liksom en del av alla vardagsljud.
Det där ljudet när de tar i upp för den lilla backen i början, eller när de kommer i full jädra fart nerifrån skogen och blåser förbi så man tror de ska fara rakt in i husen på andra sidan korsningen.

De som har barn här har staket runt sina tomter. Vi skulle gärna ha katt hemma men avstår just pga vägen. Så det finns nackdelar men ljudet är inte en stor grej.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
14 15 16
Svar
308
· Visningar
19 361
Senast: Amha
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 896
Senast: Badtz Maru
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 900
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 038
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp