Husdjur: Kostnad vs livskvalitet (utbruten från Det här med vardagsekonomi.. hur ser det ut för dig?)

gulan

Trådstartare
(?) och undrar ärligt talat hur folk får det gå runt varje månad. Tänkte på det i dag när jag betalade fakturan på veterinärbesöket och behandlingen. Plus att jag ska till tandläkaren den här månaden också..men det går tack vare sparkontot! Har ni sparkonto? Hur lever ni? Jobbar? Pluggar? Sjuka?
Har man husdjur så tycker jag det är underliga människor som klagar på dålig ekonomi. Djur är väldigt dyra och tär väldigt på ens ekonomi. Har man dessutom valt att ha häst/hästar ( :crazy: ) ja då äts ens pengar upp. Fördel med att ha haft djur är att när man väljer bort det flööödar pengarna. Och har man som jag haft hästAR så är ingen sport dyr längre:D.
Jag jobbar, inga barn hemma längre, är sambo, frisk och låga omkostnader. Köper det jag vill men ställer alltid 3 frågor till mig själv om jag står och fingrar längtansfullt på något. 1 Varför vill jag köpa det här. 2 Behöver jag det här. 3 Måste jag köpa det just nu. Otroligt sällan kommer jag till fråga 3.
Jag har sparkonto och sätter undan mycket varje månad. Vid lön sätter jag direkt av till sparkonto. Det som är kvar 2 dagar innan ny lön åker in också.
 
Har man husdjur så tycker jag det är underliga människor som klagar på dålig ekonomi. Djur är väldigt dyra och tär väldigt på ens ekonomi. Har man dessutom valt att ha häst/hästar ( :crazy: ) ja då äts ens pengar upp. Fördel med att ha haft djur är att när man väljer bort det flööödar pengarna. Och har man som jag haft hästAR så är ingen sport dyr längre:D.
Jag jobbar, inga barn hemma längre, är sambo, frisk och låga omkostnader. Köper det jag vill men ställer alltid 3 frågor till mig själv om jag står och fingrar längtansfullt på något. 1 Varför vill jag köpa det här. 2 Behöver jag det här. 3 Måste jag köpa det just nu. Otroligt sällan kommer jag till fråga 3.
Jag har sparkonto och sätter undan mycket varje månad. Vid lön sätter jag direkt av till sparkonto. Det som är kvar 2 dagar innan ny lön åker in också.
Fast va? Du vet om att olika djur är olika dyra i drift va? Jag hade tex fiskar ett tag, de kostade mig ingenting typ...
Nu har jag två katter som kostar en fin slant, och en flock råttor som är väldigt billiga i drift. Den här månaden ser utgifterna för råttorna ut att hamna på noll. Det skulle inte jag kalla för dyrt och att tära på ekonomin.

Ska de 600 räcka till mat också?
Jepp. Och egentligen läkarutgifter på 550 spänn som jag ska ansöka om anstånd för också.
Det är sånahär månader jag är jävligt glad över att ha bunkrat innan. Behöver tyyyyp bara köpa färskvaror och ajvar.

OT men jag blir på riktigt förbannad och får ökad magsyraproduktion och spända käkar när jag påminns om hur jävla låg dagersättningen är 😡🤬
Inte för att det hjälper någon att jag blir förbannad men ändå...
Om alla blev förbannade hade det hjälpt ;)
Nu ska den här gruppen människor som har daglig verksamhet dessutom särskiljas från ålderspensionärer med ett lägre tak på bostadstillägget, trots inte helt sällan högre utgifter i form av gruppbostad och annat relaterat till funktionsnedsättning som man inte bara kan välja bort. Go ahead, get angry :up:
 
Fast va? Du vet om att olika djur är olika dyra i drift va? Jag hade tex fiskar ett tag, de kostade mig ingenting typ...
Nu har jag två katter som kostar en fin slant, och en flock råttor som är väldigt billiga i drift. Den här månaden ser utgifterna för råttorna ut att hamna på noll. Det skulle inte jag kalla för dyrt och att tära på ekonomin.
Fast va? Klart jag vet att olika djur är olika i drift. (Va?) Men jag står fast vid att det är underligt att välja och ha husdjur (dyra som billiga) och själv leva på luft och den enorma stress som trängd ekonomisk situation innebär.
 
Fast va? Klart jag vet att olika djur är olika i drift. (Va?) Men jag står fast vid att det är underligt att välja och ha husdjur (dyra som billiga) och själv leva på luft och den enorma stress som trängd ekonomisk situation innebär.
Men tror du på riktigt att djur som kostar typ noll kronor orsakar mer ekonomisk stress än de bidrar till lite jäkla livskvalité?

Själv är jag totalt ensam, mina djur är ofta det absolut enda sällskap jag har. Jag skulle gå under utan de, det vore misär. Katterna fick gärna vara lite billigare i drift och det blir inga nya när nuvarande dör. Den ena ligger just nu och spinner mellan mig och datorn och jag kan mest konstatera att han ändå är värd varenda krona jag lägger på honom.
Råttorna däremot är ju äckligt billiga, vi snackar 150 kr för torrfoder ca var 8e månad och 170 kr till strö typ en gång i halvåret liksom. Det blir inte ens 50 spänn i månaden om man slår ut det. Lägg till några tior för färskmat om inte min mat duger. Ser inte alls hur det är så märkligt.
 
Jag har flera gånger offrat hela mitt sparkonto för mina djur. Varför skulle det vara konstigt? Det är ju bland annat det sparpengarna är till för, oförutsedda utgifter.
Aldrig i min dag att jag hade velat leva utan djur! Trots att de kostar mig pengar varje månad, de är värda vartenda öre. Vad skulle jag annars ha pengarna till? Lägga på hög? Nej, då spenderar jag dem hellre på de jag älskar mest här i livet.
 
Men tror du på riktigt att djur som kostar typ noll kronor orsakar mer ekonomisk stress än de bidrar till lite jäkla livskvalité?

Själv är jag totalt ensam, mina djur är ofta det absolut enda sällskap jag har. Jag skulle gå under utan de, det vore misär. Katterna fick gärna vara lite billigare i drift och det blir inga nya när nuvarande dör. Den ena ligger just nu och spinner mellan mig och datorn och jag kan mest konstatera att han ändå är värd varenda krona jag lägger på honom.
Råttorna däremot är ju äckligt billiga, vi snackar 150 kr för torrfoder ca var 8e månad och 170 kr till strö typ en gång i halvåret liksom. Det blir inte ens 50 spänn i månaden om man slår ut det. Lägg till några tior för färskmat om inte min mat duger. Ser inte alls hur det är så märkligt.
Jag tror inte....jag vet "på riktigt" att husdjur kostar pengar. Som du säger så finns det några få djur som kostar mindre eller lite. Och ja...faktiskt så ställer jag mig ytterst tveksam till att djur ger god livskvalitet när det tär svårt på ekonomin.
 
Senast ändrad:
Jag tror inte....jag vet "på riktigt" att husdjur kostar pengar. Som du säger så finns det några få djur som kostar mindre eller lite. Och ja...faktiskt så ställer jag mig ytterst tveksam till att djur ger god livskvalitet när det tär svårt på ekonomin.

Det gör det. Det ger fantastiskt bra livskvalitet, trots ansträngd ekonomi. Hade jag inte haft mina djur hade jag inte levt idag.
 
Jag tror inte....jag vet "på riktigt" att husdjur kostar pengar. Som du säger så finns det några få djur som kostar mindre eller lite. Och ja...faktiskt så ställer jag mig ytterst tveksam till att djur ger god livskvalitet när det tär svårt på ekonomin.
Då har vi nog fundamentalt olika känslor inför djur och du har aldrig upplevt den livskvalité djur kan innebära för vissa människor.
 
Jag tror inte....jag vet "på riktigt" att husdjur kostar pengar. Som du säger så finns det några få djur som kostar mindre eller lite. Och ja...faktiskt så ställer jag mig ytterst tveksam till att djur ger god livskvalitet när det tär svårt på ekonomin.
Då får du vara tveksam. Själv kan jag mest konstatera att jag hellre är pank och har sällskap än är pank och saknar sällskap. Pank är jag oavsett, men med husdjur har jag en anledning att kliva upp ur sängen, någon att klia på när jag deppar ihop och mest vill lägga mig ner och dö typ, någon som ligger nära om nätterna och hälsar mig välkommen när jag kommer hem.
 
Då får du vara tveksam. Själv kan jag mest konstatera att jag hellre är pank och har sällskap än är pank och saknar sällskap. Pank är jag oavsett, men med husdjur har jag en anledning att kliva upp ur sängen, någon att klia på när jag deppar ihop och mest vill lägga mig ner och dö typ, någon som ligger nära om nätterna och hälsar mig välkommen när jag kommer hem.
Jag förstår dig helt!
Jag tror jag skulle bli lycklig av en hund, men har varken råd eller möjlighet för det i dagsläget. Har iofs en häst, men hos fodervärd sedan 1,5 månader tillbaka. Dock bor han ju inte i lägenheten, och vore mysigt att ha ett inomhusdjur också. Men prioriterar häst när jag mår bra.
 
Då har vi nog fundamentalt olika känslor inför djur och du har aldrig upplevt den livskvalité djur kan innebära för vissa människor.
Du har väldigt fel. Jag kan jämföra livet med en väldigt massa hästar och veterinärräkningar, rik ibland och så fattig att lönen till anställda knappt kunde betalas. Underbart liv med otroligt mycket spänning glädje eufori sorg besvikelse oro och känsla av oviss framtid.
 
Du har väldigt fel. Jag kan jämföra livet med en väldigt massa hästar och veterinärräkningar, rik ibland och så fattig att lönen till anställda knappt kunde betalas. Underbart liv med otroligt mycket spänning glädje eufori sorg besvikelse oro och känsla av oviss framtid.
Fast det säger ju bara något om din upplevelse, den säger jag inte emot. Men det betyder ju inte att andra måste ha samma upplevelse.
 
Jag förstår dig helt!
Jag tror jag skulle bli lycklig av en hund, men har varken råd eller möjlighet för det i dagsläget. Har iofs en häst, men hos fodervärd sedan 1,5 månader tillbaka. Dock bor han ju inte i lägenheten, och vore mysigt att ha ett inomhusdjur också. Men prioriterar häst när jag mår bra.
Trist att du inte har råd och möjlighet! Inomhusdjur är verkligen guld. Skulle gärna ha hund själv men det faller på kostnaden, tiderna och att man blir så uppbunden med just hund.
Jag har tvingats konstatera att det aldrig kommer bli någon egen häst, som alltid varit drömmen, det kommer helt enkelt aldrig fungera ekonomiskt utan jag hoppas hitta någon trevlig skogsmulle att vara medryttare åt på sikt. Men något sällskapsdjur är verkligen ett måste, det blir för ensamt annars och jag skulle troligtvis bara ta jävligt mycket mentalt stryk av det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Vet inte om det finns någon vardagsekonomi tråd här, i så fall får ni ta bort den här tråden! Jag undrar hur eran vardagsekonomi...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 572
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 032
Senast: sorbifolia
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 940
Senast: fejko
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 905
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp