Det här med vardagsekonomi.. hur ser det ut för dig?

Alternativt låga fasta omkostnader?
Hade jag haft häst tex eller en annan dyr hobby eller ett hus och bil hade det aldrig gått.
Jag tycker inte det är så iögonfallande.
Hade absolut kunnat spara 10 k varje månad om jag inte hade haft hästen och min bil.
Är ett hyfsat vanligt sparande bland mina vänner och vi är inte höginkomsttagare.
Ok, jag tycker det låter mycket oavsett, men en vacker dag befinner jag mig förhoppningsvis i den sitsen också :D
 
Jag menade verkligen inte att det är en låg inkomst! Reagerade mest över hur mycket man (uppenbarligen) faktiskt har råd med om man har möjlighet att ha hästarna hemma eller bor billigt. Jag har helt klart bosatt mig på fel plats :D
Jag förstår hur du menar, jag hade inte heller kunnat gå runt med flera hästar, barn och gård i/kring min stad utan större plånbok. Det är verkligen stora skillnader i landet, även om man inte bor i Stockholm!
 
Jag har billigt boende men skulle inte kunna lägga undan 10.000kr/mån ens om jag skalade bort barn, ponnyer och bil.
Och min ponny kostade i runda slängar 10.000/månad med alla omkostnader det innebar. Och då var inga barn eller bil inkluderade :D
Så återigen - mycket beror på hur och var man bor.
 
Jag tycker inte det är så iögonfallande.
Hade absolut kunnat spara 10 k varje månad om jag inte hade haft hästen och min bil.
Är ett hyfsat vanligt sparande bland mina vänner och vi är inte höginkomsttagare.
Fast om en som jag, trots att en inte har vare sig häst eller bil på inga som helst realistiska villkor skulle kunna lägga undan 10'/månaden och ändå tjänar strax över 300'/år så måste jag nog ändå anta att @tornblomma har en ganska sjysst inkomst?
 
Fast om en som jag, trots att en inte har vare sig häst eller bil på inga som helst realistiska villkor skulle kunna lägga undan 10'/månaden och ändå tjänar strax över 300'/år så måste jag nog ändå anta att @tornblomma har en ganska sjysst inkomst?

Det beror ju helt på vad man har för utgifter.
Jag skulle son sagt kunna göra det utan häst och bil och jag har en medelinkomst.
 
Det beror ju helt på vad man har för utgifter.
Jag skulle son sagt kunna göra det utan häst och bil och jag har en medelinkomst.
Absolut, och jag har på intet sätt några extrema utgifter och som sagt vare sig bil eller häst. Jag skulle nog vilja säga att det i diskussionen har mer med hur man definierar nivån på inkomsten.
Har mycket svårt att tro att det på långa vägar är ett 'normalt' sparande att kunna lägga indan 10 000 kronor i månaden.

men vad vet jag, vi lever i en tid då man förväntas ha tre månadslöner på banken också, men sorry, den verkligheten lever tyvärr inte jag i, och många med mig.
 
Absolut, och jag har på intet sätt några extrema utgifter och som sagt vare sig bil eller häst. Jag skulle nog vilja säga att det har mer med hur man definierar nivån på inkomsten.

Jag får ut 23. Räknade på mina fasta utgifter för boende, försäkringar, mobil, el, hund och katt, mat och hushållsprylar. Blir ca 11 k om jag räknar högt.
Resten går till stallhyra, diesel, försäkring och skatt på bil, försäkring på häst, hovslagare, träningar och tävlingar 💸
 
Fast om en som jag, trots att en inte har vare sig häst eller bil på inga som helst realistiska villkor skulle kunna lägga undan 10'/månaden och ändå tjänar strax över 300'/år så måste jag nog ändå anta att @tornblomma har en ganska sjysst inkomst?

Ligger kring där jag med och det finns inte på kartan att jag skulle kunna lägga undan 10' per månad och ändå ha ekonomi till att sätta guldkant på vardagen. Bor relativt billigt, bilen är billig i drift och har rätt så låg skatt/försäkring, har inga dyra hobbys, reser typ aldrig osv. Har iofs hundarna, men de är ju inte speciellt dyra i drift och tonåringen har sin egna ekonomi, så dit går inte heller några pengar i normalfallet.

Tänker mig att kan man spara 10'/månad, så har man det rätt så bra ekonomiskt och det missunnar jag absolut ingen :up:
 
Hej! Vet inte om det finns någon vardagsekonomi tråd här, i så fall får ni ta bort den här tråden!

Jag undrar hur eran vardagsekonomi ser ut? Kan ni spara någon slant varje månad? Har ni mycket utgifter? I bland tror jag lever under en sten (?) och undrar ärligt talat hur folk får det gå runt varje månad. Tänkte på det i dag när jag betalade fakturan på veterinärbesöket och behandlingen. Plus att jag ska till tandläkaren den här månaden också..men det går tack vare sparkontot! Har ni sparkonto? Hur lever ni? Jobbar? Pluggar? Sjuka?
När jag var frisk kunde jag spara undan pengar varje månad. Det kan jag inte nu med 75% sjukskrivning. Jag får in mindre än vad jag behöver lägga ut då jag fått ett antal extra utgifter senaste månaderna, så jag går ju back med en bunt tusenlappar. Jag får nalla från sparkontot med andra ord.

Jag har koll på inkomster och utlägg i ett excelark.

Det jag går och oroar mig över hela tiden är hur min framtida pension blir. Jag vet inte hur man gör för att få bättre pension. Tjänstepension har jag inte.
 
Senast ändrad:
Ligger kring där jag med och det finns inte på kartan att jag skulle kunna lägga undan 10' per månad och ändå ha ekonomi till att sätta guldkant på vardagen. Bor relativt billigt, bilen är billig i drift och har rätt så låg skatt/försäkring, har inga dyra hobbys, reser typ aldrig osv. Har iofs hundarna, men de är ju inte speciellt dyra i drift och tonåringen har sin egna ekonomi, så dit går inte heller några pengar i normalfallet.

Tänker mig att kan man spara 10'/månad, så har man det rätt så bra ekonomiskt och det missunnar jag absolut ingen :up:
Missunnar heller varken @tornblomma eller någon annan det heller.

Jag kan nog inte se att det faller inom normalintervallet att ha den möjligheten på en medelinkomst. Därför tror ju jag att det handlar om definitionen av vad som är en låg, en medel eller en hög inkomst.
 
Missunnar heller varken @tornblomma eller någon annan det heller.

Jag kan nog inte se att det faller inom normalintervallet att ha den möjligheten på en medelinkomst. Därför tror ju jag att det handlar om definitionen av vad som är en låg, en medel eller en hög inkomst.
Min medelinkomst på 32' brutto (mkt nära medellön), ca 26' netto och 13' sparat då? Har då partner och sparar lite på boendet i och med det, men det hade kunnat kvittas mot att bo kvar i min etta istället för att dela på en trea. Att inte ha varken häst, bil eller barn räcker långt.

Edit: Jag har också en del av vad jag skulle kalla guldkant men det är inte lika lyxigt som det @tornblomma brukar berätta om. Hade jag ökat guldglimret med 3' så hade jag kommit väldigt långt (om än kanske inte hela vägen) och alltså ändå sparat 10'.
 
Min medelinkomst på 32' brutto (mkt nära medellön), ca 26' netto och 13' sparat då? Har då partner och sparar lite på boendet i och med det, men det hade kunnat kvittas mot att bo kvar i min etta istället för att dela på en trea. Att inte ha varken häst, bil eller barn räcker långt.

Edit: Jag har också en del av vad jag skulle kalla guldkant men det är inte lika lyxigt som det @tornblomma brukar berätta om. Hade jag ökat guldglimret med 3' så hade jag kommit väldigt långt (om än kanske inte hela vägen) och alltså ändå sparat 10'.

Vad som är guldkant är ju väldigt individuellt.
För mig är det att ta en promenad ensam med hunden, ligga i soffan och slösurfa på mobilen helt utan några måsten, att träffa mina vänner för att baka, laga lite mat, cykla tandem med bästis osv. Inget som kostar några direkta pengar mao.
 
Vad som är guldkant är ju väldigt individuellt.
För mig är det att ta en promenad ensam med hunden, ligga i soffan och slösurfa på mobilen helt utan några måsten, att träffa mina vänner för att baka, laga lite mat, cykla tandem med bästis osv. Inget som kostar några direkta pengar mao.
Mycket bra poäng. Jag menade just nu guldkant som kostar pengar, t ex restaurangbesök inklusive vin.
 
Min medelinkomst på 32' brutto (mkt nära medellön), ca 26' netto och 13' sparat då? Har då partner och sparar lite på boendet i och med det, men det hade kunnat kvittas mot att bo kvar i min etta istället för att dela på en trea. Att inte ha varken häst, bil eller barn räcker långt.

Edit: Jag har också en del av vad jag skulle kalla guldkant men det är inte lika lyxigt som det @tornblomma brukar berätta om. Hade jag ökat guldglimret med 3' så hade jag kommit väldigt långt (om än kanske inte hela vägen) och alltså ändå sparat 10'.

Vad som är ”guldkant” är ju också högst personligt.
Jag äter/dricker gärna ute men kan leva ganska snålt inom andra områden. Har ingen bil, inga husdjur, min boendekostnad är väldigt låg. Handlar aldrig tex teknik, har inte nyaste mobilen, har ingen tv eller andra teknikprylar, tar aldrig krediter osv osv.
Min kompis lägger mkt pengar på skönhetsprodukter varje månad. Jag tvättar ansiktet med typ tvål.

Sen tycker jag inte att jag behöver förklara mig så mkt mer. Tråden handlar ju inte om mig.
 
Jag bollade för ett tag sen med min pappa om mina möjligheter att äga ett boende, om jag skulle önska det i framtiden. ”Ja, jag vet ju inte hur länge du ska hålla på med det där med hästarna.” :confused:
Eh, dom där hästarna har jag hållit på med de senaste 30 åren så chansen att jag slutar för att sparar pengar till framtida boende känns ganska orealistisk (men jag fattar absolut att det förmodligen skulle krävas).

Jag planerar överlag inte särskilt långsiktigt i mitt liv, inom något område, så att jag nu har börjat pensionsspara och spara i andra fonder en pytteliten slant varje månad är en stor sak.

Har en månadsbudget för att ha koll på mina utgifter men den ger verkligen inget utrymme för ett stort sparande. Min guldkant är helt och hållet mina djur och jag är tacksam att jag kan ha häst, bil och ett boende jag älskar. Jag bytte nyligen jobb och ökade bara några hundra i lön, dessutom ökade mina resekostnader men det är mitt drömjobb där ingen jobbar för att tjäna mycket pengar.
 
Kommer aldrig kunna spara nåt.
Känns skit men jag har själv satt mig i den sitsen.
Har en veterinärbuffert till katten och den är inte nånsin tillåten att röra så länge katten lever.
Även om jag svälter.
Men den är i kontanter då jag inte får ha pengar sparade på konton.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har man husdjur så tycker jag det är underliga människor som klagar på dålig ekonomi. Djur är väldigt dyra och tär väldigt på ens...
Svar
12
· Visningar
548
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock... Men, grunden till oron... Han lånade en lite...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 669
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 208
Senast: Red_Chili
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 805
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp