Det här med vardagsekonomi.. hur ser det ut för dig?

Uttern

Trådstartare
Hej! Vet inte om det finns någon vardagsekonomi tråd här, i så fall får ni ta bort den här tråden!

Jag undrar hur eran vardagsekonomi ser ut? Kan ni spara någon slant varje månad? Har ni mycket utgifter? I bland tror jag lever under en sten (?) och undrar ärligt talat hur folk får det gå runt varje månad. Tänkte på det i dag när jag betalade fakturan på veterinärbesöket och behandlingen. Plus att jag ska till tandläkaren den här månaden också..men det går tack vare sparkontot! Har ni sparkonto? Hur lever ni? Jobbar? Pluggar? Sjuka?
 
Pluggar. Bor på gård med min sambo, som kostar cirka 15k i månaden utslaget över året. Betydligt dyrare vintertid. Sålde båda mina hästar i somras. Innan jag gjorde det så var det tight, då min ena häst var dyr i veterinärkostnader. Just nu är det lugnt och finns utrymme till halvdyra renoveringar. Sparar någonstans mellan 1000-1300 i månaden, jag har automatisk överföring av dom pengarna till fonder så jag har inte stenkoll på den exakta summan. Extrajobbar och tjänar mellan 1000-5000 i månaden.
 
Jag gör en budget som jag aldrig håller 😅
Försöker spara någon tusenlapp varje månad, ibland blir det flera, ibland ingen.

Jobbar heltid med hyfsad lön men har en bil som är ganska dyr i drift samt häst som jag öser pengar över som om det inte fanns någon morgondag.
 
Senaste 3 åren så har jag kunnat lägga undan en hel del varje månad. Har billigt boende och billig i mat men har hästar som kostar en del men billigare än många andra.

Nackdelen är att jag jobbar som entreprenör och vet inte om jag kommer ha samma bra lön efter nyår eller om jag måste byta företag att jobba för, min lön bygger på dom anställdas snittlön där jag jobbar.
 
Jag har bra lön och fast anställning, men bor själv i hus och lägger mycket pengar på hunden (dagis, kurser, mat m m).
Jag har ökat min amortering på huset så det ska vara nästan betalt när jag går i pension (om ca 25 år). Planen är att det samt att slippa betala hunddagis minskar mina utgifter med 20-25% när det är pensionsdags.
Har stående sparande samt överför extra om det blir pengar kvar på lönekontot i slutet av månaden. En tusenlapp går till fonder och långtidssparande för framtiden. Övrigt går till ett allmänt buffertkonto samt en mindre summa till ett resekonto.
 
Hej! Vet inte om det finns någon vardagsekonomi tråd här, i så fall får ni ta bort den här tråden!

Jag undrar hur eran vardagsekonomi ser ut? Kan ni spara någon slant varje månad? Har ni mycket utgifter? I bland tror jag lever under en sten (?) och undrar ärligt talat hur folk får det gå runt varje månad. Tänkte på det i dag när jag betalade fakturan på veterinärbesöket och behandlingen. Plus att jag ska till tandläkaren den här månaden också..men det går tack vare sparkontot! Har ni sparkonto? Hur lever ni? Jobbar? Pluggar? Sjuka?
Om inget händer kan jag spara en slant men ska jag exempelvis till tandläkaren (vilket jag verkligen borde men skjuter på det) blir det svårare. Nu när hunden var sjuk 4 gånger på 4 månader var det ännu tuffare. Jag är dock lyckligt lottad som har ett sparkonto med pengar sen jag var liten. Det har ju blivit mindre med åren men innebär ändå att jag inte svälter om jag går back en månad.

Generellt tycker jag inte att jag lever fattigt, men mycket köps begagnat, det mesta möblerna i mitt hem är gratis-grejer eller soprumsfynd. Jag jobbar halvtid i matbutik, där försöker jag köpa mycket erbjudanden och kort datum. Det ger min möjlighet att ha mina två hundar, gå kurser och träna med dem. De är nog min största utgift tillsammans med lägenheten som är en hyresrätt, 2:a i Göteborg.
 
Inget sparkonto, skuldsanering
Denna månad har jag varit utan pengar sen ett par veckor, men det var pga lite mer utgifter än beräknat förra månaden
Försöker fixa mina tänder men oftast hinner det bli akut istället för planerat
 
Är egentligen inte så ”förtjust” i såna här trådar, blir lätt att bara de med god ekonomi svarar. Jag kan börja med att säga att jag verkligen haft det tufft ekonomiskt tidigare, grunden till det var framför allt valet att ha häst(ar) i kombination med lågavlönat arbete.

Numera har jag det bra. För mig är det viktigt att känna att jag hade klarat mig även om jag var singel, så jag håller nere utgifterna. Har halverat mitt hästantal och bytt till hälften så dyr stallplats.
Nu är jag inte singel, utan gift med en man som tjänar helt okej. Vi brukar ha ut runt 45000:- i månaden (han jobbar heltid + beredskap och jag jobbar 75% + tar extrapass ibland). Vi stoppar undan en del, men inte alls så mycket som vi hade kunnat/borde göra. Jag har en idé om att vi borde testa att spara min lön i ett helt år och på så sätt få ihop till bland annat fönsterbyte på huset.

Att vi har det ganska bra ställt är nog framför allt:
- vi har bara en bil. Jag jobbar i byn och har 0:- i transportkostnader. Cyklar/går till stallet som är 1 km bort.
- att jag drog ner hästantalet och bytte stallplats. Hade 6300:- i stallhyra innan (fullservice). Betalar 2700:- nu, men har några in-/utsläpp i månaden och får mocka, fylla på vatten och väga upp foder själv numera.
- billigt boende. Hade turen att hitta ett hus som flög igenom besiktningen där ingen större renovering förutom fönsterbyte (ej akut) behövs, för 675’. Låga kostnader för uppvärmning osv.
- inga onödiga lån. Bil, hus och utbildning är det enda vi lånat till.
- hakar inte på inredningstrender eller ”uppdateringsköp”. Byter inte kök, mobiltelefoner och TV efter några år t.ex.
 
Jag skäms lite för att jag har så dålig koll på min ekonomi. Jag pensionssparar inte och fonder, aktier, börs och sådana ord är rena franskan för mig. Jag pratade med banken i telefon för ett tag sedan om ett eventuellt bostadslån och blev i princip idiotförklarad då jag hade så svårt att hänga med i vad hon pratade om.

Jag har aldrig haft ett lån och lever väl egentligen lite samma nu som när jag var yngre och bodde hemma med tillägg såklart att jag nu har stående betalningar i form av hyra osv, ibland får jag påminnelser för att jag glömmer att betala i tid, vilket är pinsamt.

Jag har ganska låga fasta utgifter, det brukade vara ca 4,5-5 tusen i månaden (hyra, el, telefon, a-kassa osv) men vad det är nu när jag köpt bil har jag dålig koll på. Det tillkommer ju försäkringar, bränsle, skatt osv där som jag är osäker på vad det blir utslaget per månad.

Jag har i perioder försökt gå igenom vad mina pengar går till för att kunna göra någon sorts budget men tappar fort intresse. Tjänar relativt lite, ca 18k efter skatt. Jag har ett sparkonto jag sporadiskt för över typ 5000 kr till ibland men har inget fast sparande egentligen.

Skäms som sagt och önskar jag hade bättre koll och kunde bli mer ekonomisk, framförallt när det gäller pension och man läser så mycket skräckhistorier om det men på grund av ointresse och dåligt mående känns det övermäktigt att ta tag i.
 
Jag tjänar ganska bra och sätter upp en ganska exakt budget varje månad. Som alltid spricker.

Är ensamstående men nyköpt villa, dotter som har ponny och hund ger mycket utgifter.
Dock så tror jag (mot bättre vetande) att det går åt mer pengar än vad det faktiskt gör.

Jag har lagt upp det så att jag har flera konton som jag direkt vid lön överför pengar till.
Ett huskonto dit det går 10 k i månaden - där jag bygger upp en buffert för oförutsedda utgifter. Själva hus/boendekostnaderna ligger på under 5 k i månaden.
Ett Ponnykonto - det går alltid minus, trots att jag tycker jag tagit i med summan som förs över dit.
Ett "sparkonto" - som nallas på när "rörelsepengarna" är slut. Av de 5k som förs dit blir det i slutändan ca 1k kvar.
Sparar även 500 i fonder och 300 till pension. De pengarna "finns inte" i min ekonomi, så de växer som tur är.

Är snål mot mig själv, men försöker vara givmild mot folk runtomkring.
 
Oj.
Min ekonomi är lite av en katastrof. Jag blev uppsagd i somras och som äldre och utan akademisk utbildning så har det varit hopplöst att hitta något nytt. Är kroppsligt ganska kass så jag kan inte ta något kroppsarbete.

Jag är i slutet av en a-kasseperiod efter att ha varit arbetslös i korta etapper under ganska många år. Så nu är jag nere på lägsta ersättningen, 65%. Varje kortare tid utan jobb har knaprat på a-kassedagarna.

Mina inkomster och mina räkningar går ganska jämt ut. Mat och annat får jag trolla med knäna för. Skillnaden mot när jag jobbade och hade 12' mer i månaden att röra mig med är ganska påtaglig.

Det lättar efter nyår då jag minskat amorteringen på huslånet med 2500. Den summan rak ner i plånboken kommer att underlätta livet betydligt :D

Men jag klagar inte. Jag bor bra, har mat i skåpen, ved i uthuset och tak över huvudet. Och en slant på banken.
Har levt ännu snålare när jag levde med en man som gillade att samla på hästar. Då hände det att brödet åts utan pålägg och att mjölken köptes på bensinkortet.

Har inga skulder (förutom huslånet) och har aldrig köpt något utan att ha pengar. Jag är bra på att hushålla. Och jag är bra på att njuta av livet. :up:
 
Jag har varit ekonomisk hela mitt liv från det jag började jobba som 13-åring. Var fattig när jag gifte mig så vi fick leva på luft och potatis o morötter. Men det var danande. Har alltid sparat och lånat så lite som möjligt, bara till bostaden som inte ens var dyr. Hade häst i 16 år men det var ju mitt nöje istf att åka utomlands som jag gjorde ibland innan. Jag har svårt att njuta av att göra av med pengar men det har blivit bättre med åren. :)
 
Jag skäms lite för att jag har så dålig koll på min ekonomi. Jag pensionssparar inte och fonder, aktier, börs och sådana ord är rena franskan för mig. Jag pratade med banken i telefon för ett tag sedan om ett eventuellt bostadslån och blev i princip idiotförklarad då jag hade så svårt att hänga med i vad hon pratade om.

Jag har aldrig haft ett lån och lever väl egentligen lite samma nu som när jag var yngre och bodde hemma med tillägg såklart att jag nu har stående betalningar i form av hyra osv, ibland får jag påminnelser för att jag glömmer att betala i tid, vilket är pinsamt.

Jag har ganska låga fasta utgifter, det brukade vara ca 4,5-5 tusen i månaden (hyra, el, telefon, a-kassa osv) men vad det är nu när jag köpt bil har jag dålig koll på. Det tillkommer ju försäkringar, bränsle, skatt osv där som jag är osäker på vad det blir utslaget per månad.

Jag har i perioder försökt gå igenom vad mina pengar går till för att kunna göra någon sorts budget men tappar fort intresse. Tjänar relativt lite, ca 18k efter skatt. Jag har ett sparkonto jag sporadiskt för över typ 5000 kr till ibland men har inget fast sparande egentligen.

Skäms som sagt och önskar jag hade bättre koll och kunde bli mer ekonomisk, framförallt när det gäller pension och man läser så mycket skräckhistorier om det men på grund av ointresse och dåligt mående känns det övermäktigt att ta tag i.
Om jag var du så skulle jag göra det enkelt för mig. Tänka: hur mycket vill jag spara i pension i månaden? Jag sparar personligen 500 just nu.
Sen skulle jag ringa min bank och säga: "hej, ordna enklast möjliga pensionssparande till mig, för 500kr/månaden"
Värre behöver det inte vara!
 
Jag har blivit jätteintresserad av privatekonomi och har numera riktigt bra koll på min egen. Jobbar heltid och har 32100 brutto, ganska precis medelinkomst för kvinnor enligt SCB. En partner att dela boendekostnader med, inga barn, djur eller bil. Det hjälper så klart. Har pluggat marknadsföring och haft nytta av de kunskaperna i jobbet vilket har hjälpt till att vaccinera mig. Nu börjar jag bli så arg på all(a sätt att uppmuntra) jävligt onödig konsumtion att jag knappt köper något alls.

Sparar nog 55-60% av det jag får ut varje månad. Skulle kunna amortera hela min del av bolånet men räntan är så låg att det är onödigt. Har buffert, målsparande till renovering av supergammalt och trasigt kök samt lite hållbara fonder utan syfte annat än bra att ha för att kunna gå i tidig pension.
 
Jag har inga djur, inga barn och ingen bil (eller jo, fast de är avställda), vilket jag sparar en del pengar på.
De senaste åren har jag dock börjat motionera en del och lägga en del pengar där på det intresset, anmälningar till lopp, utrustning och så.
I övrigt lever jag sparsamt :).
Jag sparar ingenting på så sätt dock, mer än att jag inte slösar...
 
Jag har 750kr i autogiro till fondspar och sparar 500kr till min dotter varje månad. Har också extraspar kopplat till mitt kort så summan avrundas uppåt och de kronorna går över på sparkontot.
Sen sparar jag allt som blir över av lönen när må är en är slut. Brukar vara runt 3-4000kr.

Har rätt bra koll på min och sambons ekonomi. Har bil och båt så där rinner det ju iväg en del pengar. Vi lever inte jättefett men vi klarar oss, båda jobbar deltid pga barnet.
 
Jag har riktigt lite i inkomst just nu, men så får det vara då jag väljer att läsa en master med endast en termins CSN kvar (vilket jag väljer att spara till uppsatsterminen).
Inkomst på ca 6200:-, men jag har kvar mitt automat-sparande på totalt 300 i månaden (200 flyttas in på ett ISK-konto och 100 till ett resekonto). Har sån lyx att jag får bo gratis, betalar nog inte all min mat själv osv (tror jag landar på ca 40%, men min mor vill till exempel använda dyrare märken än jag och kanske ha lite bättre standard än min pesto-pasta ^^). När jag får "riktig" lön planerar jag att höja dragningen som går till ISK-kontot, så otroligt smidigt för mig att pengarna "försvinner" strax efter lön och att jag slipper komma ihåg att föra över själv.
 
Ekonomin? Den är åt helvete.

Tjänar hyfsat nuförtiden efter något år med låg inkomst. Har lyckats bygga upp ett pyttelitet sparande på konto, pensionssparande har jag i fonder.

Utgifter har vi gott om. Bara bränsle för min jobbpendling går på ca 3000 i månaden. Relativt låg hyra, men en rejäl elräkning. Har bara en häst kvar, två katter som hållt sig friska sista tiden. Men det kostar ändå. Försöker hålla nere matkontot så mycket det går, men samtidigt måste vi ju äta.

Det som gör att ekonomin är helt åt fanders är att maken inte har något jobb.
 
En nära besläktad fråga...
Hur mycket koll har ni på konton och räkningar?

Funderar på om jag är ovanlig. Jag har björnkoll. Checkar av saldot ofta ofta (enkelt för jag kan bara svepa i appen) och jag flyttar pengar rätt frekvent. Ska jag handla lite mer så för jag över pengar innan jag åker till affären.

Vill ha småsummor på kortet, och allt som är över för jag till ett sparkonto eller till min buffert.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har man husdjur så tycker jag det är underliga människor som klagar på dålig ekonomi. Djur är väldigt dyra och tär väldigt på ens...
Svar
12
· Visningar
547
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock... Men, grunden till oron... Han lånade en lite...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 669
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 208
Senast: Red_Chili
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 804
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp