Det här med vardagsekonomi.. hur ser det ut för dig?

Skriver här till er alla som svarat i tråden: Mycket intressant! Jag är lite orolig för skriva på öppet forum men det hör nog ihop med min PTSD. Men jag uppskattar att få läsa era inlägg. I och med att jag inte träffar så mycket folk pga. psykisk ohälsa så är ni mitt fönster utåt i verkligheten. Låter kanske konstigt men så kan man säga att det är..
 
Jag har hyfsad ordning på var pengarna hamnar för det mesta, men senaste tiden har det blivit väldigt snurrigt med lägenhetsköp, renovering och flytt som har gjort att pengarna plötsligt kan rinna iväg snabbare än tänkt. Har en budget för fasta kostnader och kostnader som jag vet kommer att komma typ julklappsinköp, men resor och onödig shopping går utöver det. Handlar dock rätt sällan kläder och prylar, just nu jobbar jag för mycket för att ha tid och ork med det :p.

Har nyligen börjat på ett nytt jobb och gått upp väldigt mycket i lön, får ut typ 33', så kommer att kunna spara lite mer än hälften av det. Bor ihop med min man i lägenhet, inga barn eller djur så kommer undan väldigt billigt fastän vi unnar oss rätt mycket. När jag tjänade mindre bodde vi i en lite billigare stad och hade en mindre hyreslägenhet, gjorde av med typ 10' i månaden då så kunde spara väldigt mycket trots lägre lön. Vi tänker att vi ska spara rätt mycket nu och sedan gå ned i arbetstid och vara föräldralediga länge när barn blir aktuellt. Dessutom kanske jag köper häst igen framöver.
 
Skriver här till er alla som svarat i tråden: Mycket intressant! Jag är lite orolig för skriva på öppet forum men det hör nog ihop med min PTSD. Men jag uppskattar att få läsa era inlägg. I och med att jag inte träffar så mycket folk pga. psykisk ohälsa så är ni mitt fönster utåt i verkligheten. Låter kanske konstigt men så kan man säga att det är..
Precis så var det för mig när jag var yngre och hade rätt mycket social fobi, Buke var liksom mitt sätt att se hur folk var och hur folk tänkte och levde. Verkligen värdefullt!
 
Alternativt låga fasta omkostnader?
Hade jag haft häst tex eller en annan dyr hobby eller ett hus och bil hade det aldrig gått.

Jag hade kunnat få undan 10.000kr också om jag inte hade haft häst, hund och bil, trots att jag inte alls har någon hög lön.

Har inga krediter, avbetalningar eller liknande längre, utöver huslånet, så jag skulle kunna leva väldigt väldigt billigt.

Det är inte inkomsterna som gör det, utan utgifterna.:up:
 
Jag får ut 23. Räknade på mina fasta utgifter för boende, försäkringar, mobil, el, hund och katt, mat och hushållsprylar. Blir ca 11 k om jag räknar högt.
Resten går till stallhyra, diesel, försäkring och skatt på bil, försäkring på häst, hovslagare, träningar och tävlingar 💸

Fick lov att räkna ut jag också! :p Fick mina utgifter till ca 13.000kr (med bil), då är det ALLT utöver djuren, bilen måste jag ha för att kunna jobba, och får oftast ut runt 23, ibland lite mindre, ibland lite mer, så jag hade också kunnat spara runt 10.000kr/månad.

Nu kan jag, och lägger undan, hälften av det varje månad, så ca 5000kr ”bränner” jag på djuren och onödiga saker. Men då varken tränar/tävlar jag, står i ett enkelt, billigt stall, med en lättfödd ponny som får mineraler och krubbskrammel och mest lufsas i skogen, så han kostar mig inte särskilt mycket. Det är hovslagaren som är den dyra posten, men det tummar jag INTE på!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har man husdjur så tycker jag det är underliga människor som klagar på dålig ekonomi. Djur är väldigt dyra och tär väldigt på ens...
Svar
12
· Visningar
549
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock... Men, grunden till oron... Han lånade en lite...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 669
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 210
Senast: Red_Chili
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 805
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp