Husköpstråden del 3

Ja men hur drömmigt :love: Oavsett om det blir detta hus eller något annat så är det ungefär sådär det kommer bli. Får nypa mig i armen över att det ens blev möjligt.

Det är rätt trevligt när man nischar in sig på ett område och läge. Det gör väntan mer värd. Vi ha nu två områden där vi letar stuga, varav ett har så få försäljningar att det inte finns någon statistik. Enligt vår bankperson så är vi tydligen väldigt udda, fast på ett bra sätt. :D
 
Alltså måste bara skriva av mig lite om alla dessa åsikter när det kommer till hus. När vi skaffade barn trodde jag att det skulle välla in mer eller mindre goda råd men där verkar det som att folk har fått lite koll på att man måste få göra sin egen resa och alla barn är olika osv. Men hus? Jag vet inte om jag känner någon som inte haft en åsikt. Det blir dyrt att bygga och vissa par separerar till och med, har vi sett Husdrömmar? Trädgård tar tid, det har man inte tid med när man har barn. Det är långt ut, hur ska pendlingen funka? Vi måste kolla så de gräver brunnar för dagvatten när de drar kommunalt VA för annars blir det lerigt och då kan kan inte bo där. Sluttande tomt blir lerigt. Ingen gatubelysning blir mörkt. Lägenhet blir trångt. Bostadsrättsradhus är jättedumt för det blir dyrt. Uppe på höjd blir jobbigt med barnvagn. Den eller den kommunen är fel. Finns det mycket rådjur kan vi säga hejdå till att odla. Nära väg blir bullrigt.

Senast mormor som jag träffade igår, hon hade varit hemma hos min storebror och de har ju ett såååååå bra hus. Kan vi inte köpa nåt som de har, som redan har kommunalt VA och stor plats osv? Ja men snälla mormor min storebror köpte ett hus för 11 miljoner tror du inte vi också hade köpt ett stort och fint hus med kommunalt VA på kort pendling från stan om vi hade råd? :arghh: Men nu har vi inte det och då måste vi göra kompromisser som vi är fullt medvetna om. Vårt liv, vår resa, våra prioriteringar. Att någon annan tyckt att tomten var stressande att underhålla under småbarnsåren har liksom noll med oss att göra.

BAH! Rant over. Tack för att ni lyssnade på mitt TED-talk.
Alla har åsikter, renovera? Nej men fy vad jobbigt och blir aaaaldrig bra. Köpa nytt? Nej men fy vad dyyyyrt. Köpa längre ut? Nej men fy vad dyrt med pendling. Köpa nära, nej men fy dyrt det med. Blablablaaaa. Vi har renoverat i två veckor nu och är typ klara. Har rivit ner/ut mer eller mindre ALLT. Sen bara köttat på. Blir så himla fint och enda vi inte gör om är badrummet för det är rätt nytt. Och så ska hantverkare bygga ett till badrum i höst för det kan vi inte själva. Alla ytskikt + golv nya. Allt målas, köket nytt, nya vitvaror osv osv. Men vi har i jobbat flera personer x10-12 timmar dag i 14 dagar. Vissa dagar har jag jobbat 07-02 med huset.

Är så jävla nöjd med mig själv att vi klarat det, alla sa att det var omöjligt 😄
 
Alla har åsikter, renovera? Nej men fy vad jobbigt och blir aaaaldrig bra. Köpa nytt? Nej men fy vad dyyyyrt. Köpa längre ut? Nej men fy vad dyrt med pendling. Köpa nära, nej men fy dyrt det med. Blablablaaaa. Vi har renoverat i två veckor nu och är typ klara. Har rivit ner/ut mer eller mindre ALLT. Sen bara köttat på. Blir så himla fint och enda vi inte gör om är badrummet för det är rätt nytt. Och så ska hantverkare bygga ett till badrum i höst för det kan vi inte själva. Alla ytskikt + golv nya. Allt målas, köket nytt, nya vitvaror osv osv.

Är så jävla nöjd med mig själv att vi klarat det, alla sa att det var omöjligt 😄
Var är bilderna?! :love:
 
Det här med kommunaltvatten. Är det inte ganska kostsamt när det väl ska dras in och tex av den anledningen är skönt att det redan är ordnat?
En kollega ska nu få kommunaltvatten till hens sommarstuga (i värmland tror jag) och hen räknar med runt 400 000 kr i kostnad för det...
 
Det här med kommunaltvatten. Är det inte ganska kostsamt när det väl ska dras in och tex av den anledningen är skönt att det redan är ordnat?
En kollega ska nu få kommunaltvatten till hens sommarstuga (i värmland tror jag) och hen räknar med runt 400 000 kr i kostnad för det...
Det kostar rätt mycket i månadsavgift också dock. Och man kan aldrig veta när kommunen bestämmer sig för att höja. Vi fick en ganska kraftig höjning vid ett tillfälle i förra huset, när kommunen hade bestämt att de behövde uppdatera sina gamla ledningar. Vilket i och för sig nog var bra (alltså att de uppdaterade ledningarna - inte höjningen ;) ) för vi hade rätt mycket trassel med avstängt vatten pga läckor. Minns vid ett tillfälle att vattnet var avstängt i flera dagar och vi var hänvisade till en öppnad vattenpost. Det var svårt att på vettigt vis hämta vatten till hästarna.

Men, visst, eget vatten kan vara besvärligt/dyrt också. Här fick vi t.ex. installera ett dyrt järnfilter när vi flyttade in, annars hade vi inte kunnat använda vårt vatten.....
 
Det kostar rätt mycket i månadsavgift också dock. Och man kan aldrig veta när kommunen bestämmer sig för att höja. Vi fick en ganska kraftig höjning vid ett tillfälle i förra huset, när kommunen hade bestämt att de behövde uppdatera sina gamla ledningar. Vilket i och för sig nog var bra (alltså att de uppdaterade ledningarna - inte höjningen ;) ) för vi hade rätt mycket trassel med avstängt vatten pga läckor. Minns vid ett tillfälle att vattnet var avstängt i flera dagar och vi var hänvisade till en öppnad vattenpost. Det var svårt att på vettigt vis hämta vatten till hästarna.

Men, visst, eget vatten kan vara besvärligt/dyrt också. Här fick vi t.ex. installera ett dyrt järnfilter när vi flyttade in, annars hade vi inte kunnat använda vårt vatten.....
Ahah då är jag med. Trodde kostnaden var rätt låg men då vet jag. Har bostadsrätt och har aldrig ägt hus
 
Efter mycket om och men så har vi köpt hus! Vi var 3 budgivare och vi fick huset 360 000 kr över utgångspris. Fortfarande en bra bit under vad vi kunde tänka oss ge för huset. Nu börjar ett nytt kapitel i livet. Mycket runt husägandet som vi ska lära oss.

På tal om åsikter; fy tusan vad trött jag är på åsikter. Min släkt är väldigt positiva, för positiva. ”Allt går att ändra utom läget”. De har tyckt att vi kunnat köpa värsta rucklen, bara att renovera ju. Och lite äldre släktingar som tycker att vadå, det kostar ju typ gratis att renovera? Bara för att det gjorde det på deras tid.. Min sambos släkt är dock tvärt om och det är ännu värre. Skulle de få bestämma skulle vi nog varken hyra eller köpa, varken hus eller lägenhet.. Lite oklart vart vi skulle bo. Helst skulle de nog se att deras son bodde hemma. Allt vi tittat på har varit värdelöst och SÅ DYRT! Att vi bor på dagpendelavstånd från Stockholm och de själva bor i en liten håla har de inte förstått..

För övrigt tycker jag marknaden att lugnat sig här. Inte alls lika hysteriska budgivningar. Det är vi glada för, vi ville verkligen ha detta hus som är perfekt för oss på många sätt.

9D6AF981-8FC7-47B4-870D-8377323D67F8.jpeg
 
Det här med kommunaltvatten. Är det inte ganska kostsamt när det väl ska dras in och tex av den anledningen är skönt att det redan är ordnat?
En kollega ska nu få kommunaltvatten till hens sommarstuga (i värmland tror jag) och hen räknar med runt 400 000 kr i kostnad för det...

Vi räknar med 500 tkr, men husen som säljs utan kommunalt VA brukar även ligga under i pris ungefär motsvarande eller ännu mer. Så det jämnar ut sig. En annan aspekt är byggrätterna, de ligger på ca 105 kvm utan kommunalt VA och ca 200 med där vi tittar. De som har det har oftast redan byggt ut = dyrare med både VA och dyrt med stort hus. Så att köpa utanför ger oss en chans att ha råd, litet hus blir billigare och utan kommunalt VA drar också ner priset. Man ska ju både bekosta det i framtiden men också gräva upp tomten mm. så det drar ner priset en del.
 
Efter mycket om och men så har vi köpt hus! Vi var 3 budgivare och vi fick huset 360 000 kr över utgångspris. Fortfarande en bra bit under vad vi kunde tänka oss ge för huset. Nu börjar ett nytt kapitel i livet. Mycket runt husägandet som vi ska lära oss.

På tal om åsikter; fy tusan vad trött jag är på åsikter. Min släkt är väldigt positiva, för positiva. ”Allt går att ändra utom läget”. De har tyckt att vi kunnat köpa värsta rucklen, bara att renovera ju. Och lite äldre släktingar som tycker att vadå, det kostar ju typ gratis att renovera? Bara för att det gjorde det på deras tid.. Min sambos släkt är dock tvärt om och det är ännu värre. Skulle de få bestämma skulle vi nog varken hyra eller köpa, varken hus eller lägenhet.. Lite oklart vart vi skulle bo. Helst skulle de nog se att deras son bodde hemma. Allt vi tittat på har varit värdelöst och SÅ DYRT! Att vi bor på dagpendelavstånd från Stockholm och de själva bor i en liten håla har de inte förstått..

För övrigt tycker jag marknaden att lugnat sig här. Inte alls lika hysteriska budgivningar. Det är vi glada för, vi ville verkligen ha detta hus som är perfekt för oss på många sätt.

Visa bifogad fil 91758

Grattis! :love: Superfint!

Ja visst är det konstigt att folk har så mycket åsikter om andras boende? Jag har vänner som precis har köpt hus där jag själv inte skulle bosätta mig men det var bara tusen gånger grattis från vår sida och vad roligt att de äntligen hittade vad de letade efter. De behöver ju inte veta exakt vad jag tycker om området. Folk är så jäkla mycket jag jag jag jämt.
 
Alla har åsikter, renovera? Nej men fy vad jobbigt och blir aaaaldrig bra. Köpa nytt? Nej men fy vad dyyyyrt. Köpa längre ut? Nej men fy vad dyrt med pendling. Köpa nära, nej men fy dyrt det med. Blablablaaaa. Vi har renoverat i två veckor nu och är typ klara. Har rivit ner/ut mer eller mindre ALLT. Sen bara köttat på. Blir så himla fint och enda vi inte gör om är badrummet för det är rätt nytt. Och så ska hantverkare bygga ett till badrum i höst för det kan vi inte själva. Alla ytskikt + golv nya. Allt målas, köket nytt, nya vitvaror osv osv. Men vi har i jobbat flera personer x10-12 timmar dag i 14 dagar. Vissa dagar har jag jobbat 07-02 med huset.

Är så jävla nöjd med mig själv att vi klarat det, alla sa att det var omöjligt 😄

Älskar ditt inlägg, tack för att du har visat att det går! 😍
Vi har typ samma tidplan (heheheh), ska riva golv/väggar/innertak och sätta upp ett nytt kök och två väggar på övervåningen och hoppas vara klara på 1,5 månad.

Sen måla, sätta nya lister och byta innerdörrar och lite annat fix. Har dock snickare ett par dagar och pappa som hjälper alla dagar fram till oktober. Vi är inga superhändiga personer, men typ medel? Hur skulle du skatta er på händighetsskalan? Pappas åsikter står jag (vi) gladeligen ut med för han jobbar gratis men övriga får vara tysta.

Förövrigt borde vi ha en renoveringstråd, vi är väl ett par som köpt oss hus med en del renoveringsbehov? ☺️
 
Älskar ditt inlägg, tack för att du har visat att det går! 😍
Vi har typ samma tidplan (heheheh), ska riva golv/väggar/innertak och sätta upp ett nytt kök och två väggar på övervåningen och hoppas vara klara på 1,5 månad.

Sen måla, sätta nya lister och byta innerdörrar och lite annat fix. Har dock snickare ett par dagar och pappa som hjälper alla dagar fram till oktober. Vi är inga superhändiga personer, men typ medel? Hur skulle du skatta er på händighetsskalan? Pappas åsikter står jag (vi) gladeligen ut med för han jobbar gratis men övriga får vara tysta.

Förövrigt borde vi ha en renoveringstråd, vi är väl ett par som köpt oss hus med en del renoveringsbehov? ☺️
Min mamma väldigt händig, min man kan lägga golv osv. Min syster hjälper till att måla och städa osv. Jag visade mig vara en jäkel på att tapetsera, skruva, riva och fixa! Så kanske lite över medel i händighet? Framförallt så testar vi allt och klurar och funderar, känns som det viktigaste, att man vågar och försöker 😅 elen får vi hjälp av en familjemedlem som är elektriker (lyx!) då det visade sig att förra ägaren dragit mycket el själv. Hen var INTE elektriker…

Jag är sugen på att testa kakla nånting, bara för att se om jag kan haha.

Jag, mamma och syster är helt lediga för detta, hade inte gått jobba + sen fixa på kvällen tror jag. Eller jo klart det gått men tagit längre tid såklart i antal dagar.
 
Grattis! :love: Superfint!

Ja visst är det konstigt att folk har så mycket åsikter om andras boende? Jag har vänner som precis har köpt hus där jag själv inte skulle bosätta mig men det var bara tusen gånger grattis från vår sida och vad roligt att de äntligen hittade vad de letade efter. De behöver ju inte veta exakt vad jag tycker om området. Folk är så jäkla mycket jag jag jag jämt.
Tack! Vi är verkligen helnöjda. Till o med min sambo som varit lite kinkig blev kär i detta hus :love:

Ja, så otroligt dåligt. Är det så svårt för folk att bara säga grattis?
 
Då ska ni bara veta hur det låter när en ensamstående medelålders tjej köper att reno.objekt :banghead:
Och vi ska inte tala om hantverkare, om en enda till "lilla gummar mig" kommer jag slå ner honom :rage:
ja men det måste du förstå att allt sånt görs med ku*en. I sambons släkt är det jättekonstigt att jag som kvinna kan byta däck bära tunga saker måla snickra. Förra året tex när bi skulle byta trall så så hans ena bror att det var bara att ringa för det är enklare om man är två. Jag svarade att jag trodde vi var två vuxna i vår familj. Kvinnorna i släkten brukar idiotförklara mig att jag gör såna saker.
 
Vi har bestämt oss för att lägga ett lägre bud på huset än utgångspris, vad vi anser att det är värt för oss just nu. Antingen nappar de, eller inte, vi får se! Jag känner att det blir bra hur som helst. Om de accepterar har vi vår drömtomt och budget över till bygge, men mycket jobb framöver. Accepterar de inte så kan vi chilla och se hur utvecklingen sker nu framöver med priserna.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
272
· Visningar
17 921
Senast: Ajda
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
78 79 80
Svar
1 586
· Visningar
83 825
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 123
Senast: Gabby_Ossi
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 993
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp