Husköps-tråden! ;)

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Fibusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 088
  • Visningar Visningar 156 911
Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur går det för alla? Några nya visningar? Bud? Nåt spännande? :)

Själv så är det en olidlig väntan på besiktningen som är på tisdag nästa vecka.

Vi har möte med banken i morgon, ska diskutera räntor!

Jag har för övrigt inte varit inne på hemnet sen vi skrev kontrakt på gården, innan var jag där och kikade säkert fem gånger per dag. Vilken förlust i mitt liv :D Men börjar säkert snart igen, bara för att det är roligt :)

Jag kollar inte heller så mkt på hemnet, det känns lite tomt men det tog ändå rätt mkt tid så ganska skönt haha

Vi har fått ett rätt bra erbjudande från Swedbank men ska självklart kolla även med andra banker. Swedbank har visst försäkringar också, nån som har erfarenhet av dem?

Vi har möte med banken i morgon, ska diskutera räntor!

Jag har för övrigt inte varit inne på hemnet sen vi skrev kontrakt på gården, innan var jag där och kikade säkert fem gånger per dag. Vilken förlust i mitt liv :D Men börjar säkert snart igen, bara för att det är roligt :)
Låt dem inte komma undan med för dålig ränta bara, now is the time att förhandla.

Grattis, vad spännande! Hoppas besiktningen går bra.
För någon månad sen vann vi budgivningen på ett hus som dessvärre visade sig ha fler stora fel vid besiktningen. Skulle kosta flera hundratusen att åtgärda men säljaren ville inte gå ner något i pris... Så det köpet valde vi att avbryta.

Häromdagen hittade vi äntligen ett intressant hus igen, ger oss in i en budgivning varpå mäklaren idag ringer och meddelar att säljaren ej är intresserade av fler bud från oss då de väljer att sälja till det andra paret som de tydligen är bekanta med sen innan... Varför ens blanda in mäklaren, hålla visningar och sen börja en budgivning då :confused:

Inte ska det vara lätt att köpa hus inte :grin:

Senast ändrad:
Grattis, vad spännande! Hoppas besiktningen går bra.
För någon månad sen vann vi budgivningen på ett hus som dessvärre visade sig ha fler stora fel vid besiktningen. Skulle kosta flera hundratusen att åtgärda men säljaren ville inte gå ner något i pris... Så det köpet valde vi att avbryta.

Häromdagen hittade vi äntligen ett intressant hus igen, ger oss in i en budgivning varpå mäklaren idag ringer och meddelar att säljaren ej är intresserade av fler bud från oss då de väljer att sälja till det andra paret som de tydligen är bekanta med sen innan... Varför ens blanda in mäklaren, hålla visningar och sen börja en budgivning då :confused:

Inte ska det vara lätt att köpa hus inte :grin:
Men vilken otur!!! Det är ett sådant scenario jag är nervös för (det första), men det blir som det blir :S

Vi letar egentligen inte, men jag har hittat ett lagom hus för oss, i rätt prisklass, ett stenkast från min sambos jobb. Tyvärr blir pendlingen sådär för min del, men han kan köra och hämta mig i närliggande byar när tågtrafiken strular (det går buss till byarna). Får se vad sambon säger :angel:

Vi köpte vårt drömhus i onsdags. Känns helt overkligt! Det kommer vara oooolidligt lång väntan tills vi flyttar in 1/6.

Vi bestämde i förra veckan att vi inte skulle köpa huset vi hyr. På lördagen hittade min man det här huset på Hemnet, på måndagen ringde vi mäklaren och på onsdag var vi på visning och senare på kvällen skrev vi på alla papper. Snabbt jobbat, men det kändes bara sååå rätt.

Vi köpte vårt drömhus i onsdags. Känns helt overkligt! Det kommer vara oooolidligt lång väntan tills vi flyttar in 1/6.

Vi bestämde i förra veckan att vi inte skulle köpa huset vi hyr. På lördagen hittade min man det här huset på Hemnet, på måndagen ringde vi mäklaren och på onsdag var vi på visning och senare på kvällen skrev vi på alla papper. Snabbt jobbat, men det kändes bara sååå rätt.
Tjoho! Grattis! Vad roligt!
När är besiktning? Eller är den redan gjord?
Lägg gärna in lite bilder :)

Grattis, vad roligt! Snabba puckar, men känns det rätt så är det ju bara att slå till. Hoppas besiktningen går bra :)

Vi ska på visning idag igen, får se om det här huset är lika intressant i verkligheten som det verkar enligt beskrivningen och bilderna.

Grattis, vad roligt! Snabba puckar, men känns det rätt så är det ju bara att slå till. Hoppas besiktningen går bra :)

Vi ska på visning idag igen, får se om det här huset är lika intressant i verkligheten som det verkar enligt beskrivningen och bilderna.
Hur var huset?

Hur var huset?

Vi gillar det! Ligger i rätt område, känns mysigt och det är inga direkta renoveringsbehov, bara att flytta in.
Tyvärr var det såklart fler än vi som gillade det :grin:
Så vi får väl se hur mycket det går upp under budgivningen. Har ju varit några besvikelser på husköpsfronten hittills för vår del, så man vill inte ha några stora förhoppningar än.

Här kommer några bilder på vårt hus :D
Det är byggt 1952 och vi behöver bara renovera badrummet (som är från någon gång på 70-talet). I övrigt är det så gott som nyckelklart. Vi kommer dock byta kakel + golv i köket också.

Vi är ju väldigt förtjusta i den här gamla stilen jag och min man. Vi älskar originaldetaljer och trägolv. De andra som var på visningen sa att det här köket är ju bara att blåsa ut hela skiten så det känns som vi gjort en byggnadsvårdsmässigt god gärning också. :)

temporary-image1422812975737_54ce67372a6b220ceaef1d21.jpg

temporary-image1422813063206_54ce678ae087c348ac56a2f3.jpg

temporary-image1422813031909_54ce676addf2b31f96b43967.jpg

temporary-image1422813016546_54ce675be087c3486d4dd838.jpg

temporary-image1422812998608_54ce6749e087c349299bb958.jpg

Här kommer några bilder på vårt hus :D
Det är byggt 1952 och vi behöver bara renovera badrummet (som är från någon gång på 70-talet). I övrigt är det så gott som nyckelklart. Vi kommer dock byta kakel + golv i köket också.

Vi är ju väldigt förtjusta i den här gamla stilen jag och min man. Vi älskar originaldetaljer och trägolv. De andra som var på visningen sa att det här köket är ju bara att blåsa ut hela skiten så det känns som vi gjort en byggnadsvårdsmässigt god gärning också. :)
Jag begriper inte varför man skulle köpa ett tidstypiskt hus bara för att göra om det till något det inte är!!

Så roligt att huset fått nån som förstår det :)

Ibland är inte valmöjligheten så stor.
Fast... om man hittar ett hus som är mycket tidstypiskt och där arkitekten medvetet följt en stil och så köper man det och gör om det till något det absolut inte är.

Som alla dessa panoramafönster som sattes in i röda timmerstugor under en period. Eller när man klädde hus med mexitegel fast det inte var en "mexitegelvilla". Alternativ köpte ett funkishus och försökte göra om det till en furu(mar)dröm....

Varför inte renovera med huset istället för mot...

Fast... om man hittar ett hus som är mycket tidstypiskt och där arkitekten medvetet följt en stil och så köper man det och gör om det till något det absolut inte är.

Som alla dessa panoramafönster som sattes in i röda timmerstugor under en period. Eller när man klädde hus med mexitegel fast det inte var en "mexitegelvilla". Alternativ köpte ett funkishus och försökte göra om det till en furu(mar)dröm....

Varför inte renovera med huset istället för mot...
Troligtvis för att man själv inte gillar stilen. Där jag bor finns inte valet att hitta ett hus med just den åldern och det utseendet jag önskar, åtminstone inte innan jag blir riktigt rik. Då köper man det som passar bäst vad gäller läge och inköpskostnad, och sen antar jag att man inreder och renoverar som man tycker är fint.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 207
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 646
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 527
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus... 51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
180 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka