Huskykorsning

Bukefalos 30 år!

Huskykorsning är ju ett tämligen brett begrepp som kan innebära vad som helst, för att inte tala om att just blandningar i sig kan innebära att exakt vad som helst brutit sin igenom genetiskt.

Så kort och gott: Nej, jag hade aldrig skaffat en huskykorsning som ren sällskapshund. Hade jag kunnat tänka mig en korsning med någon annan drag/slädhund under förutsättningen att jag var ute efter en hund för just det syftet - drag, ja kanske men mest troligen inte. Framförallt hade jag aldrig köpt någon valp med Husky i sig om jag inte visste exakt vad det innebär med en sådan hund, och vad den kommer att kräva.

En vän till mig hade en renrasig husky.
Han kunde inte lämnas ensam en enda sekund. Dom fick betala dubbel avgift på hunddagis för han var så krävande. Lämnades ensam i ett par minuter i bilen medan hon skulle snabbt in i affären - då bet han ur hela stoppningen i taket i bagaget 🫠

Bodde förr så att jag hade ett draghundställe några kilometer bort. Hörde dom yla klockan 05 varje dag, då var det dags för frukost.

Skulle aldrig få för mig att köpa en husky eller huskykorsning som en sällskapshund. Separationsångest är vanligt, dom är trots allt avlade för att bo i flock utomhus.

Hej!
Någon här med huskykorsning?
Hur tycker ni de funkar som sällskapshund?

Skulle aldrig.
Fanns ett gäng där jag bodde innan, de var på rymmen ca 3 ggr/vecka. Jag hade aldrig kunnat ge dem vad de behöver och hade inte stått ut med en hund som dels rymmer, dels tuggar väggar. De behöver en helt annat typ av miljö än jag kan erbjuda. Jag har en hund som är just sällskapshund och glad och nöjd. Tränar minimalt, promenerar och är med så mycket som möjligt. Och är glad och nöjd. Lite hjärngympa och sök, men inte en krävande hund, däremot är den glad när vi hittar på saker.

Vi hade en husky / schäfer på jobbet ett tag. Inomhus var det en fantastisk hund social och tillgiven och otroligt vacker. Utomhus var den asjobbig. Kunde inte vara lös, drog i kopplet som en galning allmänt stökig och brötig. Den kunde inte vara lös i hundrastgården för den lekte för tufft och såg småhundarna nästan som byten.
Nu vet jag inte om den var allmänt understimulerad men den attityden den hade mot lösa småhundar var inte kul.

En vän till mig hade en renrasig husky.
Han kunde inte lämnas ensam en enda sekund. Dom fick betala dubbel avgift på hunddagis för han var så krävande. Lämnades ensam i ett par minuter i bilen medan hon skulle snabbt in i affären - då bet han ur hela stoppningen i taket i bagaget 🫠

Bodde förr så att jag hade ett draghundställe några kilometer bort. Hörde dom yla klockan 05 varje dag, då var det dags för frukost.

Skulle aldrig få för mig att köpa en husky eller huskykorsning som en sällskapshund. Separationsångest är vanligt, dom är trots allt avlade för att bo i flock utomhus.
Hur orkar folk? Finns det inga gränser för hur jobbig en hund får lov att vara innan man ger upp 🙈

Vi har haft en husky/gåhund när jag växte upp, en hund vi tog över av en granne och nej det är inte något jag generellt skulle rekommendera faktiskt. De kräver mer än de flesta kan ge dem. De är ju lixom delvis slädhundar med allt vad det innebär. Och ja hon kunde rymma.....Var gärna ute mycket om vintern i sin hundkoja, gjorde ständiga hålor i marken i den delen av trädgården som fanns kvar läääääänge efter att hon fått somna in :rofl:. Snäll och trevlig hund,ylade snarare än skällde, inte översocial som vår cocker vi hade senare; hon kunde ligga i sin korg på verandan och komma in emellanåt och kolla läget innan hon gick ut och la sig igen jämfört med cockern som var typ plåster haha.

Träffat en alaskan husky/norsk grå älghund (inte en planerad kull) som lever som en slags ovanligt aktiv "sällskapshund", den kan aldrig vara lös då den sticker direkt och kommer tillbaka med en älg om den får chansen. Generellt skulle jag säga att en huskykorsning helt enkelt inte är en sällskapshund.

Vi har haft en husky/gåhund när jag växte upp, en hund vi tog över av en granne och nej det är inte något jag generellt skulle rekommendera faktiskt. De kräver mer än de flesta kan ge dem. De är ju lixom delvis slädhundar med allt vad det innebär. Och ja hon kunde rymma.....Var gärna ute mycket om vintern i sin hundkoja, gjorde ständiga hålor i marken i den delen av trädgården som fanns kvar läääääänge efter att hon fått somna in :rofl:. Snäll och trevlig hund,ylade snarare än skällde, inte översocial som vår cocker vi hade senare; hon kunde ligga i sin korg på verandan och komma in emellanåt och kolla läget innan hon gick ut och la sig igen jämfört med cockern som var typ plåster haha.
Husky/gråhund ska det givetvis stå....

Har precis skaffat mig en kh collie/alaskan husky och han är INGEN sällskapshund! Behöver mkt aktivitet/motion annars hittar han på eget, vilket oftast består i att plocka sönder något till sina beståndsdelar…. Nu är han köpt för arbete, hade möjligtvis funkat som mkt aktiv sällskapshund ( tänk långa vandringar, drag, cykling osv, förutom mental aktivitet) men inte annars.

Kände en som skaffade en hysky/samojed korsning för att ha det som en ”aktiv” sällskapshund. Det var en kortvarig relation för dem. Han frågade ifall jag ville ta över hunden och sa nej tack. 🤣 ärligt talat tror jag det är svårt att ha en huskykorsning för sällskap. Även om den är korsad med någon hund av lugnare slag.

Ni som påstår att husky inte funkar som sällskapshund, tji fick ni här! 😂
(Annons från Blocket, och nej, jag hade aldrig vågat köpa en husky till sällskap heller 😂)

Skärmbild_16-9-2026_81119_www.blocket.se.webp

Hej!
Någon här med huskykorsning?
Hur tycker ni de funkar som sällskapshund?
Se vilket liv hundrasen är avlad för, jämför med livet du erbjuder. Är det stor skillnad? Då är det fel ras.

Husky ska leva i flock, jobba hårt som fasen i långa pass, vila med extremt begränsad frihet och sen jobba stenhårt igen. Jobbet är att springa fort och länge, oavsett motstånd.

Plus att de har extrem jaktinstinkt då, för det är ur den man avlat fram dragviljan. Dvs när de rymmer (inte om) gör de enorm skada på vilt eller tamdjur som de tycker är byten.

Husky är INTE sällskapshundar.

Liknande trådar

• Att skaffa hund nr2
  • Hund på besök
  • Rasval.
  • En hund till?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39