Husvisning

Hur hade ni velat ha en visning försatt det ska kännas som något extra?
Privat - inte i grupp.

Jag tittar på läge, omgivningar, avstånd, trädgård, fasad, grund, skorstenar, planlösning, väderstreck/ljusinsläpp, fönster, dörrar, golv, tak, listverk etc etc - alltså bostaden. Inredning, möbler, pynt, citroner, ljus, blommor etc får gärna saknas helt, så slipper jag mentalt sudda bort det för att bättre se det jag de facto är spekulant på.
 
@Lovisaleonora @Luff
Jag har inte ens tänkt tanken, varför jag heller inte har skrivit om det.
Om de har tänkt riva huset endast för läget så blir det en vansinnigt dyr affär då huset som sagt endast är två år gammalt och ligger i ett villakvarter så tror knappast något är ute efter läget på det viset.

Det jag var ute efter var idéer till en visning som ger det där lilla extra, vilket jag tycker jag har skrivit? Mina idéer var rätt så obefintliga varför jag frågade om någon hade bättre idéer?
Mäklaren har själv berättat om en visning (innan vi anlitades henom då vi tittade på ett annat hus) att budgivningen dragit iväg på just det huset vid tidigare försäljning just för att de hade en visning med lite extra finess som passade just det huset. I det fallet var det pool, snacks och bubbel i kombination med strålande väder som gjorde spekulanterna extra köpsugna.
 
Privat - inte i grupp.

Jag tittar på läge, omgivningar, avstånd, trädgård, fasad, grund, skorstenar, planlösning, väderstreck/ljusinsläpp, fönster, dörrar, golv, tak, listverk etc etc - alltså bostaden. Inredning, möbler, pynt, citroner, ljus, blommor etc får gärna saknas helt, så slipper jag mentalt sudda bort det för att bättre se det jag de facto är spekulant på.
Det är tänkt att vara små visningar, vi tycker själva det är hemskt att vara på visning när du inte ens kan vara ensam i ett rum för att kunna känna efter hur det känns...
 
Det är tänkt att vara små visningar, vi tycker själva det är hemskt att vara på visning när du inte ens kan vara ensam i ett rum för att kunna känna efter hur det känns...
Det finns säkert de som triggas till köp av kaffe och bullar eller bubbel och snittar etc - jag gör det inte. Alla är olika. Det är ju mäklarens uppgift att förstå marknaden och potentiell kundkrets och deras förväntningar. Vem är den tilltänkte köparen, hur tänker de, vad söker de etc. Vill de se sig själva kring en pool med vännerna i framtiden så kanske de hjälps av att "festen" är framdukad. Eller inte.

Summa summarum, det gäller att känna sin kund. Det finns inte ett recept som garanterat hjälper försäljningen. Det kan lika gärna störa.
 
Det finns säkert de som triggas till köp av kaffe och bullar eller bubbel och snittar etc - jag gör det inte. Alla är olika. Det är ju mäklarens uppgift att förstå marknaden och potentiell kundkrets och deras förväntningar. Vem är den tilltänkte köparen, hur tänker de, vad söker de etc. Vill de se sig själva kring en pool med vännerna i framtiden så kanske de hjälps av att "festen" är framdukad. Eller inte.

Summa summarum, det gäller att känna sin kund. Det finns inte ett recept som garanterat hjälper försäljningen. Det kan lika gärna störa.
Absolut! Jag litar helt på att mäklaren vet hur hen ska lägga upp det.

Men oavsett är jag nyfiken på vad som gör att människor kommer ihåg en visning som något speciellt.
 
Absolut! Jag litar helt på att mäklaren vet hur hen ska lägga upp det.

Men oavsett är jag nyfiken på vad som gör att människor kommer ihåg en visning som något speciellt.
Det beror ju på om man gillar huset eller inte, då spelar glitter och krimskrams ingen roll.

Den visning jag kommer ihåg mest är den de hade doftljus överallt.
Jag är fortfarande säker på att de hade någon fuktskada i badrummet och att ljusen skulle dölja lukten av det
 
Men oavsett är jag nyfiken på vad som gör att människor kommer ihåg en visning som något speciellt.

Visningen jag kommer ihåg mest var att när vi gick in i köket så kunde inte min kille stå raklångO_o Tycker de kunde skriva ut i annonsen att människor över 180 cm ej kommer kunna stå normalt och laga mat.

En annan visning så hade mäklaren ringt och sagt att han blivit sjuk så paret som skulle sälja huset visade det själva, den pinsamma tystnaden när de säger "så vad tycker ni om köket och det här och det här?"

Så bara för att det är en minnesvärd visning så är det ju inte positivt.:D
 
Visningen jag kommer ihåg mest var att när vi gick in i köket så kunde inte min kille stå raklångO_o Tycker de kunde skriva ut i annonsen att människor över 180 cm ej kommer kunna stå normalt och laga mat.

En annan visning så hade mäklaren ringt och sagt att han blivit sjuk så paret som skulle sälja huset visade det själva, den pinsamma tystnaden när de säger "så vad tycker ni om köket och det här och det här?"

Så bara för att det är en minnesvärd visning så är det ju inte positivt.:D
Ja jag tänkte ju framförallt på speciell i en positiv bemärkelse 😉
Jag vet ju vad jag uppskattar men det behöver ju inte betyda att andra gillar lika 🙄
 
Ja jag tänkte ju framförallt på speciell i en positiv bemärkelse 😉
Jag vet ju vad jag uppskattar men det behöver ju inte betyda att andra gillar lika 🙄
Jag är helt säker på att det allra bästa är att låta huset tala för sig själv. Gillar man huset så gör man det oavsett hur det är pyntat eller inte. Och som flera sagt, med dofter, fika eller annat som drar uppmärksamheten bort från själva huset, är risken att spekulanterna snarare drar öronen åt sig pga att de undrar vad man försöker dra bort uppmärksamheten från.

Vårt hus var halvt urflyttat och inte ett dugg tillfixat när vi var på visning. Inget hade gjort oss mer intresserade än vi var...
Jag har sålt både hus (dödsbon) och lägenhet som visats i befintligt skick, utan problem.
Så jag vidhåller, som sagt, att du ska låta huset tala för sig själv.
 
Har ni trädgård? Städa isåfall upp den också lite; klipp gräset, kantskär osv osv.

Doftljus går bort. Många (min man t.ex.) avskyr, verkligen avskyr, doftljus och skulle nog (nästan) backa i dörren.

Annars är väl detta en bra årstid att sälja. Sånt tror jag betyder mycket. Vi sålde vårt makalöst underbara barndomshem med sagolik älvstomt .... i januari/februari, i Västerbotten, grått, trist, mörkt. Vi sålde det tyvärr till underpris. Fick typ ett enda bud på huset. Om sommaren hade det varit en helt annan bild.
 
Har ni trädgård? Städa isåfall upp den också lite; klipp gräset, kantskär osv osv.

Doftljus går bort. Många (min man t.ex.) avskyr, verkligen avskyr, doftljus och skulle nog (nästan) backa i dörren.

Annars är väl detta en bra årstid att sälja. Sånt tror jag betyder mycket. Vi sålde vårt makalöst underbara barndomshem med sagolik älvstomt .... i januari/februari, i Västerbotten, grått, trist, mörkt. Vi sålde det tyvärr till underpris. Fick typ ett enda bud på huset. Om sommaren hade det varit en helt annan bild.
Japp, trädgården är och kommer att vara i så bra skick det går:up:
Tyvärr många som glömmer den, såg ett hus till salu för runt 11 mille där de inte ens kunde sopa bort gamla löv och rensa ogräs på uteplatsen... Ger ett ganska trist intryck!
 
Har ni trädgård? Städa isåfall upp den också lite; klipp gräset, kantskär osv osv.

Doftljus går bort. Många (min man t.ex.) avskyr, verkligen avskyr, doftljus och skulle nog (nästan) backa i dörren.

Annars är väl detta en bra årstid att sälja. Sånt tror jag betyder mycket. Vi sålde vårt makalöst underbara barndomshem med sagolik älvstomt .... i januari/februari, i Västerbotten, grått, trist, mörkt. Vi sålde det tyvärr till underpris. Fick typ ett enda bud på huset. Om sommaren hade det varit en helt annan bild.
Sommar i tuvan ÄR magiskt! :love: (för er övriga, så bor jag mitt emot @Lena Furberg s barndomshem).
 
Om någon bakat bullar och bjöd på eller liknande skulle jag snarare bli negativ. :D
Trist svar men påläst mäklare och storstädat är det som funkar för mig.
 
Nu kära Buke, har vi efter mycket velande bestämt oss för att sälja vårt hus!
Vi har idag haft fotograf ute och om några veckor är det dags för visning/ar. Jag vill att visningen ska kännas lyxig, det ska vara det där lilla extra som gör att det känns som ett hus spekulanterna vill köpa (såklart!;)).
Vanligen är ju en visning mer bara ”Hej, här är huset varsågoda och se er omkring”.

Någon med idéer? Ska där finnas något snacks? Bjuda på bubbel? Champagne och kaviar kanske blir lite dyrt men ni förstår tanken:p
Självklart kommer vi även ha en dialog med mäklaren men vore kul med lite nya idéer. Hur hade ni velat ha en visning försatt det ska kännas som något extra?

Jag tror inte att någon väljer att bjuda just för att det där lilla extra (utöver välskött hus, välstädat, osv.) finns på visningen. Antingen känner man att man vill bo där eller så vill man det inte. Däremot så är det väl inte omöjligt att budgivningen triggas om förutsättningarna är sådana att spekulanterna inte kan släppa bilden av drömhuset. Men vad de är för era spekulanter kan nog mäklaren bäst avgöra.

Men om jag ska spåna lite själv: Ett hus med sjötomt kanske drar iväg ännu mer om det finns en sittplats vid bryggan så att man kan sätta sig där en stund och föreställa sig hur det skulle vara att bo där. Eller sköna sittplatser vid poolen/i den fantastiska syrénbersån/etc. med uppfällt parasoll om det är en riktigt varm dag där man kan slå sig ner. Är det privata visningar så kan ju mäklaren be sällskapet slå sig ner på den mest lockande bästa platsen medan hen berättar om huset och därefter visa runt. Dvs. att mäklaren uppmuntrar sällskapet att uppehålla sig länge kring det som är lockande så att den bilden blir mer bestående. Men då förutsätter jag att det finns något extra som kan visas upp och som man kan uppehålla sig vid och inte ett mainstream Mioinrett hem med en grön fyrkantig gräsmatta.
 
Alltså, jag tillhör helt uppenbart inte alls målgruppen här. Men jag blir mest irriterad av tanken att en husvisning med en himla mäklare skulle vara något "extra". Det känns extremt töntigt för mig.

Jag ser ingen vettig anledning att jag skulle "minnas" såna visningar. Om jag minns någon, så är det uteslutande något jag uppfattar som negativt. Jag vill inte ha en speciell upplevelse, jag vill kolla på bostaden.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 777
Senast: Luff
·
Äldre Ja, jag är ganska tjatig. Jag vet att jag har startat ganska många trådar under det senaste året kring hus och hem och ekonomi och hit...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 030
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Kanske någon här kan hjälpa mig då jag sitter och nästan gråter, över att hur jag än väljer blir det fel.... eller....? Sålde mina två...
Svar
10
· Visningar
2 061
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp