Hva tycker Buke om FEI's nya regelbok 2023

Då skulle vi faktiskt måsta i princip sluta hålla hästar överhuvudtaget. Jag skulle säga att man på hobby/lägre nivå ser fler hästar som far illa. Inte av illvilja men av okunskap. Vad gör vi åt dessa?
Jag håller med , men tydligen är det just tävlandet som är illa- jag ser det tvärtom- tävlar ryttarna kan de bli tillsagda eller få åtgärd om det är opassande.
 
Ja men det är jätteknepigt , man kan ju undra hur många hopphästarna som skulle bli avblåsta under ritten om de gick bakom lod eller på något vis visade obehag?
Många - och det borde vi prata mer om.

Det här ämnet är ju den stora diskussionen "ridsportens sociala licens".

Om de okunniga tycker det ser obehagligt ut - bör det inte ringa en varningsklocka om att det är dags för kritisk självgranskning hos de kunniga? Går det att tävla OCH följa svensk djurskyddslagstiftning? Gör alla som tävlar det? Eller finns det blodiga munnar, barrering, sporrsår, etc?

Bakom lod är dock något oftast "halvkunniga" reagerar på. Men faktum kvarstår ju att ute i stugorna finns folk som försöker rida som eliten (utan kunskap och år av träning) och om förebilden rider bakom lod så rider lilla Lisa mycket bakom lod.

Personligen tycker jag det är oetiskt att rida bakom lod pga hur hästens synfält påverkas. Att det leder till långsiktiga fysiska problem är inte samma etiska problem som att hästen ombes springa framåt utan att den kan se framåt.
 
Bild från artikeln på följande länk:

https://digitalcommons.usu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1125&context=extension_curall

Screenshot_20230221_085319.jpg
 
Jag tror inte att någon tycker att formen på den högra bilden är ok?

Nej, men det är orelevant, folk förstår väl att det är en glidande skala mellan de två bilderna?

När nosen är i lod är synen redan begränsad, men bakom lod är den så begränsad att hästen får galloppera i princip blind. "Lydigare hästar" är väl rollkür-argumentet, ja tro fan det. Den har inte så mycket val, den ser bara några meter framför sig.

Det jag menar är det etiska problemet ur djurskyddssynpunkt är det faktum att vi med hjälp av läder och metall begränsar hästens synfält under en aktivitet som är till för vårt nöje.

Det är liksom på tapeten i djurskyddssammanhang, huruvida tävling kan anses förenligt med gott djurskydd överhuvudtaget.

Den som vill ha kvar hästsporten måste våga ta i de här svåra frågorna om hur man kan tävla på ett sätt som är etiskt försvarbart.
 
Bakom lod är ju inte direkt önskvärt hos någon. Förr var det ju annorlunda (när Anky var stor), men nuförtiden är det väl ingen som eftersträvar det varken på träning eller tävling?

Däremot kan man ju ha olika åsikter kring hur acceptabelt det är att hästen går bakom lod (i olika grad) dels under delar av passen när man tex varierar formen och även under perioder under utbildningen (men inte för att ryttaren aktivt placerat nosen bakom).
 
Nej, men det är orelevant, folk förstår väl att det är en glidande skala mellan de två bilderna?

När nosen är i lod är synen redan begränsad, men bakom lod är den så begränsad att hästen får galloppera i princip blind. "Lydigare hästar" är väl rollkür-argumentet, ja tro fan det. Den har inte så mycket val, den ser bara några meter framför sig.

Det jag menar är det etiska problemet ur djurskyddssynpunkt är det faktum att vi med hjälp av läder och metall begränsar hästens synfält under en aktivitet som är till för vårt nöje.

Det är liksom på tapeten i djurskyddssammanhang, huruvida tävling kan anses förenligt med gott djurskydd överhuvudtaget.

Den som vill ha kvar hästsporten måste våga ta i de här svåra frågorna om hur man kan tävla på ett sätt som är etiskt försvarbart.
Jag förstår vad du menar. Det blir dock lite komplicerat eftersom det finns många hästar som går (mer eller mindre) bakom utan att det är ryttaren som placerat dem i den formen. Och det är väl den glidande skalan som också gör det krångligt. Ingen vill ju se det på bilden, men det finns mellanlägen där synfältet visserligen påverkas men kanske inte i så stor utsträckning att det orsakar stress och lidande hos hästen?

Kokar man ner det så är det ju ändå en väsentlig grej att man (inom många delar av ridsporten) önskar att hästen ska sluta med ett naturligt beteende (spana på omgivningen) och istället våga koncentrera sig fullt ut på ryttarens kommunikation och våga lita på att ryttaren håller koll åt hästen.
 
Bakom lod är ju inte direkt önskvärt hos någon. Förr var det ju annorlunda (när Anky var stor), men nuförtiden är det väl ingen som eftersträvar det varken på träning eller tävling?

Däremot kan man ju ha olika åsikter kring hur acceptabelt det är att hästen går bakom lod (i olika grad) dels under delar av passen när man tex varierar formen och även under perioder under utbildningen (men inte för att ryttaren aktivt placerat nosen bakom).

Men hur ska man handskas med att...

1. Icke hästmänniskor ser på dressyren och tycker det ser obehagligt ut med all skrot i munnen och dreggel och spänning. (Den sociala licensen hos allmänheten)

2. De som kan en del ser på dressyren och reagerar på att elitens elit rider på ett sätt dom lärt sig är dåligt för hästen? (Den sociala licensen hos hela hästvärlden, även de som inte tävlar)

3. De som kan läsa häst ser många tävlingshästar med smärta (nej, jag menar inte koncentration, jag menar smärta), och forskning visar på att tävlingshästar kan ha höga nivåer av smärta (via pain face skattning), och undrar hur det kan anses förenligt med europeisk djurskyddslagstiftning att orsaka hästen smärta under en av människan vald aktivitet?
(Den sociala licensen hos etologer, djurrättsfilosofer och lagstiftare)
 
Men hur ska man handskas med att...

1. Icke hästmänniskor ser på dressyren och tycker det ser obehagligt ut med all skrot i munnen och dreggel och spänning. (Den sociala licensen hos allmänheten)

2. De som kan en del ser på dressyren och reagerar på att elitens elit rider på ett sätt dom lärt sig är dåligt för hästen? (Den sociala licensen hos hela hästvärlden, även de som inte tävlar)

3. De som kan läsa häst ser många tävlingshästar med smärta (nej, jag menar inte koncentration, jag menar smärta), och forskning visar på att tävlingshästar kan ha höga nivåer av smärta (via pain face skattning), och undrar hur det kan anses förenligt med europeisk djurskyddslagstiftning att orsaka hästen smärta under en av människan vald aktivitet?
(Den sociala licensen hos etologer, djurrättsfilosofer och lagstiftare)
Jag har inte svar på de frågorna. Det är fullt rimliga frågor såklart!
Jag tycker dock inte att det ska hanteras genom att man blir diskad om hästen går minsta bakom lod, som föreslagits här i tråden.

Jag har nog en bild av att vi rör oss åt rätt håll och jag kan tycka att det är ok att det går lite långsamt eftersom det är så komplicerade frågor. Slopat kandartvång och sporrtvång tex är ju en jättebra grej. Är osäker på om det beslutet är klart?
 
Jag har inte svar på de frågorna. Det är fullt rimliga frågor såklart!
Jag tycker dock inte att det ska hanteras genom att man blir diskad om hästen går minsta bakom lod, som föreslagits här i tråden.

Jag har nog en bild av att vi rör oss åt rätt håll och jag kan tycka att det är ok att det går lite långsamt eftersom det är så komplicerade frågor. Slopat kandartvång och sporrtvång tex är ju en jättebra grej. Är osäker på om det beslutet är klart?

Förväntar mig inga svar heller - jag har inte heller dom 😅. Det är ju moralfilosofi detta, något för oss alla att klura över. Och för de som är engagerade i sporten, så är det även en praktisk ekonomisk faktor i det, för utan den sociala licensen blir det inga tävlingar.

Jag sitter själv mitt i det mångåriga långa klurandet över insikten att hästar och alla andra däggdjur tänker och känner, men dom har andra prioriteringar än människor, och vad är en för mig personligt moraliskt godtagbar relation att ha med de andra däggdjuren...
 
Det blir svårt att diskutera faktiskt när du inte kan ge ett enda exempel på en obehagssituation , du vet heller inte om dina ,menade obehagssituationer följs av någon åtgärd och du har inte heller svarat på min beskrivna obehagssituation där du då menar ekipaget inte bör vinna.
Vad får vi för bedömningssystem då?
Belöningssystemet kan komma in när alla tecken på lidande är borta. Då kan folk få tävla.
Då skulle vi faktiskt måsta i princip sluta hålla hästar överhuvudtaget. Jag skulle säga att man på hobby/lägre nivå ser fler hästar som far illa. Inte av illvilja men av okunskap. Vad gör vi åt dessa?
Jag tycker nog att majoriteten som håller hästar idag har bristande kunskap och kanske inte borde ha hästar med de förutsättningarna de har idag.
Men du måste väl förstå att vem som vinner beror på vilka som anmält sig till klassen och hur de lyckas eller då inte lyckas? förtydligar för dig eftersom du verkar tro att den som vinner en klass är så toppenbra- så behöver det verkligen inte vara- den är bara bäst i den klassen, är % höga får man utgå från att hästen har gått bra, är de lägre så har det kanske hänt något, eller också är hästen inte så långt kommen eller felriden tom vad du nu menar med det??men den är ändå bland de bästa i klassen.
Nej, det tror jag inte alls. Det här har inget att göra med min åsikt, som är att lidande automatiskt skall diskas. Återigen, vi är båda överens om att lidande förekommer. Min lösning är att sluta tillåta lidande, punkt. Vad är din?
Tycker du inte själv att det saknas en del i metodiken om man nu ska använda resultaten för något så extremt som att förbjuda bakom lod?

Nu ska jag iväg till jobbet och hinner inte lägga så mkt tid, men några saker jag tänkte på var att vissa konfliktbeteenden från listan kan stå för annat än obehag (hästar kan tex bocka på tävling av olika skäl och att hästen inte spårar betyder ju såklart att den inte orkar men det behöver inte betyda ett lidande).

Framförallt så har de inte kontrollerat för faktorer som rimligen påverkar lidande. Det uppenbara exemplet är ju ”hård ridning”. Vi vet ju tex inte heller om hästarna som går bakom lod har placerats i den formen av ryttaren eller om de självmant väljer den formen. Det kan man ju tänka sig påverkar.
Jag ser det inte som extremt alls. Det är kännande varelser vi har att göra med, och om vetenskapen är osäker på om de lider eller inte av situation x så bör situation x förbjudas tills vi vet med säkerhet att ingen häst lider av det.
Jag håller med , men tydligen är det just tävlandet som är illa- jag ser det tvärtom- tävlar ryttarna kan de bli tillsagda eller få åtgärd om det är opassande.
Jag diskuterar tävling under FEI:s regelverk eftersom det är vad tråden handlar om. Du kan starta en annan tråd om icke-tävlande lidande så kommer jag säkert ha åsikter i den också.
Och specifikt dressyr trots att hoppryttarna rider runt med näsan i bringan och helt oreglerad betsling..
Jag har problem med alla ridsporter om reglerna inte diskar för lidande. Så inte är det jag som bara pratar om dressyr.
Jag tror inte att någon tycker att formen på den högra bilden är ok?
Varför ska den då tillåtas av FEI?
 
Jag håller med dig Nahar om att alltför många hästar hålls på ett ur hästens perspektiv, hästens behov som däggdjursart, helt vidrigt sätt.

Dom bor i vad som för andra arter är storleken av en transportbur. En del får inte komma ut i hage, många går i ensamhage.

Vem skulle hålla en hund i en kal kennel halva dygnet och transportbur andra halvan?

Hästar är toleranta som art, men dom uppvisar många beteendestörningar, hälsoproblem, och smärttecken under "helt normal hästhållning".
 
Varför ska den då tillåtas av FEI?
Den högra formen tillåts inte av Fei,var har du fått det ifrån?? jag har själv varit på svenska tävlingar där ryttare blivit strängt tillsagda vid långt mindrefulform än den bilden , och har de inte gjort som öd eller då domaren sagt så får de åka hem .
 
Jag håller med dig Nahar om att alltför många hästar hålls på ett ur hästens perspektiv, hästens behov som däggdjursart, helt vidrigt sätt.



Hästar är toleranta som art, men dom uppvisar många beteendestörningar, hälsoproblem, och smärttecken under "helt normal hästhållning".

Jag vill gärna lägga in alla djur som hålls av människan i det perspektivet. Och jo det är väldigt många som far illa, mao det är svårt , omöjligt att hålla djur utan att utsätta dem för obehag, märkning, vaccinationer,bara nga enkla saker.

Jag har ex svårt för produktionsdjurs lidande samt alla djurägare som behandlar sina gamla smådjur med plågsamma mediciner eller/ och operationer i absurdum.På tal om att ge sina djur obehag.
 
Jag vill gärna lägga in alla djur som hålls av människan i det perspektivet. Och jo det är väldigt många som far illa, mao det är svårt , omöjligt att hålla djur utan att utsätta dem för obehag, märkning, vaccinationer,bara nga enkla saker.

Jag har ex svårt för produktionsdjurs lidande samt alla djurägare som behandlar sina gamla smådjur med plågsamma mediciner eller/ och operationer i absurdum.På tal om att ge sina djur obehag.

Det är rätt stor skillnad mellan att hanteringsträna inför vaccination och nödvändig skötsel (ett minimalt lidande, som dessutom förebygger framtida lidande) och att tävla sin häst. Det är många saker där som ur hästens perspektiv för lycka och välmående är helt irrelevanta eller till och med skadliga.

Däremot så tror jag absolut på att ridning/körning kan vara en etiskt hållbar form av aktivering, dessutom nödvändig för den fysiska hälsan då det inte finns nog många anläggningar för att hålla alla hästar i stora berikade hagar än.

Men tävling innehåller massa moment som inte tillför hästen något. Det är helt för människans skull - och är det verkligen etiskt försvarbart?
 
Den högra formen tillåts inte av Fei,var har du fått det ifrån?? jag har själv varit på svenska tävlingar där ryttare blivit strängt tillsagda vid långt mindrefulform än den bilden , och har de inte gjort som öd eller då domaren sagt så får de åka hem .
Var i deras regler står det att det som syns på högra bilden automatiskt diskvalificeras?
Jag vill gärna lägga in alla djur som hålls av människan i det perspektivet. Och jo det är väldigt många som far illa, mao det är svårt , omöjligt att hålla djur utan att utsätta dem för obehag, märkning, vaccinationer,bara nga enkla saker.

Jag har ex svårt för produktionsdjurs lidande samt alla djurägare som behandlar sina gamla smådjur med plågsamma mediciner eller/ och operationer i absurdum.På tal om att ge sina djur obehag.
Så bara för att vi håller vissa djur under hemska förhållanden och behöver utsätta alla djur för små obehag i förebyggande syfte så ska det vara okej att utsätta hästar för plågor endast för människors nöje?
 
Var i deras regler står det att det som syns på högra bilden automatiskt diskvalificeras?
Om den rids så under tävlingen så ja, kommer den plockas ut. Har du sett någon ridas såett helt program?
Sannolikt scenario är att öd ser denna kontinuerliga fulridningen på framridningen- det sägs till, rätta formen, om inte får de gå av.
 
Så bara för att vi håller vissa djur under hemska förhållanden och behöver utsätta alla djur för små obehag i förebyggande syfte så ska det vara okej att utsätta hästar för plågor endast för människors nöje?

Fast är verkligen plågor samma som ditt- förvisso ickebeskrivna- obehag?? tycker gott du kan ge några exempel så man vet ungefär var du står.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp