Hygrometer? Hur fuktig är er inomhusluft?

bettysmatte

Trådstartare
Jag har ju problem med fukt i mitt hus, så jag köpte en hygrometer idag för att kunna mäta luftfuktigheten. Just nu ligger den på 70%. Optimalt är tydligen 40-60% inomhus. Någon mer som har en hygrometer? Vad ligger era nivåer på?
 
Jag har ju problem med fukt i mitt hus, så jag köpte en hygrometer idag för att kunna mäta luftfuktigheten. Just nu ligger den på 70%. Optimalt är tydligen 40-60% inomhus. Någon mer som har en hygrometer? Vad ligger era nivåer på?

Om jag inte gör något för att justera luftfuktigheten så är det ofta runt 60% inomhus sommartid. Nu när det är varmt och väldigt fuktigt ute är det ju samma luftfuktighet inne som ute, inte mycket att göra åt.

Vintertid är det ofta 20-25% så då kör jag luftfuktare.
 
Om jag inte gör något för att justera luftfuktigheten så är det ofta runt 60% inomhus sommartid. Nu när det är varmt och väldigt fuktigt ute är det ju samma luftfuktighet inne som ute, inte mycket att göra åt.

Vintertid är det ofta 20-25% så då kör jag luftfuktare.
Enligt SMHI har vi 91% luftfuktighet utomhus här, så det är ju tur att det inte är fullt så illa inne... :D
 
Oj! Jag har 48% i min lilla tvättstuga där jag hängde tvätt för en halvtimme sedan, men det är med effektiv avfuktare på. På övervåningen har vi badrumsfläkt som går konstant och avfuktare så där har vi 33%. Huset är från sent 1800-tal och tilläggsisolerat samt treglasfönster. Vi har ventiler i alla rum men behöver ha avfuktare och badrumsfläkt konstant eftersom självdraget gör att luften trycks upp på övervåningen. Har aldrig haft problem med kondens på fönstren, men satte in badrumsfläkt och avfuktare för att få bättre luft. Ventiler i varje rum fixades i samband med tilläggsisolering.
 
Oj! Jag har 48% i min lilla tvättstuga där jag hängde tvätt för en halvtimme sedan, men det är med effektiv avfuktare på. På övervåningen har vi badrumsfläkt som går konstant och avfuktare så där har vi 33%. Huset är från sent 1800-tal och tilläggsisolerat samt treglasfönster. Vi har ventiler i alla rum men behöver ha avfuktare och badrumsfläkt konstant eftersom självdraget gör att luften trycks upp på övervåningen. Har aldrig haft problem med kondens på fönstren, men satte in badrumsfläkt och avfuktare för att få bättre luft. Ventiler i varje rum fixades i samband med tilläggsisolering.
Ja, jag har ju letat upp vår gamla effektiva avfuktare och konstaterat att den fungerar :up:, så det får bli att den går när det behövs. Idag har vi ingen kondens på våra fönster heller - trots hög luftfuktighet - men det beror väl förmodligen på att temperaturen inne och ute är nästan samma...
 
Vår källare har 23 % fukt enligt mätaren men då kör vi luftavfuktare i princip dygnet runt.
Grannen hade över 70 % i sin källare så luftavfuktare kan verkligen göra skillnad!
 
Vår källare har 23 % fukt enligt mätaren men då kör vi luftavfuktare i princip dygnet runt.
Grannen hade över 70 % i sin källare så luftavfuktare kan verkligen göra skillnad!
Ja visst gör det stor skillnad. Vi har en gammal Woods-avfuktare och den var supereffektiv i vår källare i förra huset.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 854
Senast: kamomillo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
850
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 014
Senast: tuaphua
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 121
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp