Hyllningstråd till Bukefalos!

Miljon

Trådstartare
Jag hoppas den får ligga här, tycker den kan passa in på flera ställen men kanske bäst här.

Jag är absolut inget proffs på hästar. Många års hästägande har ju förstås gett en del kunskaper, men proffs? Absolut inte! Jag frågar om tips och råd här på bukefalos hela tiden känns det som, jag suger åt mig som en svamp av kunniga tränare, veterinärer och hovslagare och jag har jättemycket kvar att lära.

MEN. Något har hänt. En av mina ponnyer fick fång, och i samband med det gick jag med i ett par olika grupper på facebook där bland annat fång diskuteras. Vad det är för grupper är inte viktigt.
Det jag reagerat på är hur skrämmande dålig kunskap en skrämmande stor del människor har!

Tidigare har jag bara varit med i en hästgrupp på facebook, en väldigt stor, så lite dumheter där har jag inte reflekterat över. Med så många deltagare är det klart alla inte har så mycket kunskap. Men nu? De här andra grupperna, där medlemmarna har efarenhet av t.ex. fång och anser sig ganska kunniga, där flödar okunskapen fritt. Jag blir alldeles chockad och bedrövad och vet inte vad jag ska tro. Ibland känns det som att jag är ett proffs med den kunskap jag har, mot deras rena felaktigheter, men det är jag ju milslångt ifrån.

Så vad vill jag säga? Jo, att Bukefalos ÄR det bästa hästforumet! Det finns inget, iallafall inget jag kan hitta, som samlar så många kunniga människor och där den generella kunskapsnivån är så hög. Där folk diskuterar sånt de är insatta i och man kan räkna med att påståenden kan backas upp med hänvisning till t.ex. en forskningsrapport, en erkänt kunnig tränare eller liknande. Där människor i så många olika åldrar, inriktningar och yrkesliv delar med sig av sina kunskaper på ett så öppet och trevligt sätt. Och igen, kunskapen! Den samlade kunskapen som finns här är helt otrolig!

Så heja Bukefalos och heja alla medlemmar! Tack för att ni finns, och tack för att ni delar med er! Jag lär mig mer här varje dag, än vad jag gör i "resten av hästvärlden online" på en vecka. Eller en månad.
Det är fantastiskt och jag tycker vi ska ha en tråd för att verkligen tänka på och uppskatta det här, den här kunskapskällan vi alla gemensamt bidrar till. Otroligt! :bow::heartlove:
 
Jag håller med dig. Även om man kan bli sågad jämsmed tånaglarna här om man hamnar i en tråd med besserwissermentalitet så är det överlag precis så som du skriver. Och de värsta besserwissrarna är nog utmanövrerade!
Jag har också hämtat mycket kunskap härifrån, och kanske också kunnat delat med mig av det som jag samlat på mig genom alla år med hästar.
 
Jag håller med.

Nackdelen med att vara själv i eget stall är att man ju bara har sin egna kunskap att tillgå. Jag kan sakna att vara inackorderad i större stall ibland, just för att det finns så mycket olika erfarenheter att ta del av kring små och stora saker.
Då är det guld att kunna surfa in på Buke och ta del av andras kunskap! (även om man får ta en del med en nypa salt...)
 
Och utöver all kunskap och erfarenhet (oftast om hästar och hundar) som folk delar med sej av så finns det en oändlig medkänsla, tröst och peppning för den som har mänskliga problem. Jag blir alldeles varm varje gång jag ser hur en olycklig och vilsen TS får hjälp och stöd med precis vilka svårigheter som helst. Kan man nominera Buke till Nobels fredspris?
:love::love::love::love::banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 659
Senast: Enya
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 588
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
17 344
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp