Hypotetisk fråga

fejko

Trådstartare
Vad händer om man avlar fram en häst som är ruskigt snabb men som inte är ett rent fullblod. Får den inte ställa upp i löp då?
 
den får ställa upp i ridhästlöp, men inte i "vanliga" löp
 
Har hört både ja och nej på den frågan. Hittade följande svar på www.atg.se. Frågan där var folmulerad "Får en blandrashäst tävlan i galopp?"

I princip - ja. För att en häst ska få starta i galopptävling måste många saker vara uppfyllda.
Det krävs bland annat att hästen är registrerad hos Galoppförbundet. För att bli registrerad måste den uppfylla de krav som gäller vid registrering av häst.
För att hästen ska ha en chans att hävda sig mot de snabba fullbloden kan ett bra riktmärke vara de s k kvaltiderna. För att en häst ska få starta i ett "riktigt" lopp med totospel måste den först godkännas i ett kvallopp.

För att godkännas måste hästen bland annat klara kval-tiden. För 2-åriga hästar är den tiden 800 m = 0.55.5 min, 1000 m 1.08.0 min. För 3-åriga och äldre hästar: 1000 m = 1.0.6.0 min. Arabiska fullblod (3 år och äldre): 1000 m =1.16.0 min.

Det finns dock andra sätt för icke-fullblodshästar att tävla inom galoppsport.
Dels finns det särskilda s k ridhästlopp och dels Point-to-point lopp. Ta kontakt med Nadja Bellander e-post:nadja.bellander@telia.com för att få reda på mer om ridhästlopp och Anders Herlin e-post: Anders.Herlin@jbt.slu.se
ang Point-to-point.

Jag tyder ovanstående svar som att hästen KAN vara av "icke fullblodsras" då det står att den måste kunna hävda sig emot de snabba fullbloden. Säg att din "icke fullblodshäst" skulle klara kvalgränsen så skall den ju enligt ovanstående text få starta i löp med totospel.

Någon som har något annat sätt att tyda texten?

/Shayd
 
Tack för ett intressant svar! Vill bara påpeka att jag inte har någon sådan häst utan att det bara är en fråga jag har grunnat på. Man kan ju tänka sig tex en framavlad hopphäst som har kanske 1.5 % halvblod och resten fullblod.
 
Har själv funderat på vad som skulle komma fram efter ett par generationer om man skulle avla in akhal tekhe i xx. Borde ju få ett fullblod som är lättare i typen och mer uthålligt, kanske en bra stayer? Efter tillräckligt många generationer skulle det ju vara näst intill 100% fullblod men ett xx blir det ju aldrig. Borde ju ändå kunna bli lika snabbt om inte snabbare än ett xx.

Som sagt, jag spånar också bara. Har för tillfället ingen häst och kommer absolut inte att köpa ett sto när jag ska ha ny häst=) Vet heller inget om psyke och hållbarhet på at-rasen.

//Shayd
 
Tror det är någon slags arabras?
Sedan tror jag inte att en framavlad hopphäst skulle hävda sig speciellt bra i ett löp då hopphästgaloppen är rund och luftig dvs man förlorar för mkt tid genom att galoppera i uppförsbacke.
 
Vem säger att den måste vara framgångsrik ;) Det var bara ett exempel på att man faktiskt kan råka få fram en häst som är snabb utan att det är rent fullblod.
 
För ett par månader sedan la jag in en fråga om fullbloden faktiskt blir snabbare eller om det är yttre orsaker (mer forskning på träning och banunderlag mm) till att banrekord och tider slås. Fick då svaret att genbasen var för liten och att hästarna då egentligen inte kunde utveckla så mycket högre hastigheter. Detta var en av orsakerna till mina tankar om att korsa in lite annat blod i rasen.

Har förresten hört 2 olika svar på om ett icke xx kan bli ett xx. Först har jag hört att det ALDRIG kan bli så. Det andra jag hört är att det krävs 8 generationer innan hästen kan bli xx. Dvs en häst med icke xx som sedan bara korsas med xx, där kan avkomman efter 8 generationer registreras som xx. Någon som vet vilket som är korrekt?

Ytterligare en fråga, xx vad kommer den benämningen ifrån och vad betyder den? ox har jag hört skall komma ifrån orientaliskt fullblod (arab) men vad kommer x:en på engleskt fullblod ifrån?

//Shayd
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Övr. Katt Rent hypotetiskt, om jag skulle välja att importera en kattunge från Europa, dvs utomlands men inte längre bort än så, är det något jag...
Svar
9
· Visningar
1 033
Senast: Sassy
·
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 036
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp