Hyra helt stall, vad gäller??

glitter

Trådstartare
Nu blir det eget stall för hela slanten, ingen mer hyresvärd som beter sig galet!!:bump:

Vi får hyra ett helt stall, ridbana och hagar av en vän, och ska fortsätta hyra ut ett par boxar till folk som redan står där.
Men nu kommer frågorna som brev på posten!:D

Stallet drivs inte i vinstsyfte, personen på hyreskontraktet ska själv ha 2 hästar på gården och hyra boxar ut till god vän/vänner. Viss service kommer ingå/skötas kollektivt. Kontrakt måste väl skrivas?!
Vad måste man ha för tillstånd? Försäkringar?
Gården är testad och godkänd för 20 hästar, stallet är godkänt, ägaren har givetvis hemförsäkring, men vad måste vi som hyrare och uthyrare i vår tur tänka på???:confused:

Snälla hjälp oss!!!!
 
Sv: Hyra helt stall, vad gäller??

Jag kan iaf svara på att det finns regler för hur det ska se ut fungera i stallet utifrån arbetsmiljöperspektivet för de som ska verka där i sin yrkesutövning tex. hovslagare, veterinärer mm. Jag länkar här till aktuella regler som gäller från 1/7-09 http://www.av.se/dokument/afs/afs2008_17.pdf. Om ni sen bedriver verksamheten som eget företag finns det ytterligare regler att beakta.
 
Sv: Hyra helt stall, vad gäller??

Jag kan inte svara på mer än en sak: Ja, skriv kontrakt!

Även de godaste av vänner kan råka ut för saker och ting, så ingen plötsligt står där en dag med hästar utan stallplats ;)

Och tydliga regler om ni ska vara många i stallet, håll stallmöten varje månad där alla får komma till tals.

Jag har stått i oorganiserade stall med white board - diskussioner mellan folk istället för att ta det öga mot öga eller åtminstone telefon...

= ej trevligt att åka till stallet då


Lycka till i alla fall! :)
 
Sv: Hyra helt stall, vad gäller??

Visst! Som mångårig hyresgäst så vet jag nog hur jag vill driva och sköta saker, men vi behöver mer hjälp med det teoretiska. Måste vi ha ngn spreciell ansvarförsäkring? Måste vi som privata uthyrare ha ngn spec utbildn/intyg??
Vi har ju det kollektivt och helt privat, inga bolag eller verksamheter inblandat alltså!!! Vi vill inte dra ngn moms eller dyl. Vi vill bara vara ifred med våra hästar;)
Känner mig orolig att vi missar något och sen står med skägget i brevlådan:confused:
 
Sv: Hyra helt stall, vad gäller??

Visst! Som mångårig hyresgäst så vet jag nog hur jag vill driva och sköta saker, men vi behöver mer hjälp med det teoretiska. Måste vi ha ngn spreciell ansvarförsäkring? Måste vi som privata uthyrare ha ngn spec utbildn/intyg??
Vi har ju det kollektivt och helt privat, inga bolag eller verksamheter inblandat alltså!!! Vi vill inte dra ngn moms eller dyl. Vi vill bara vara ifred med våra hästar;)
Känner mig orolig att vi missar något och sen står med skägget i brevlådan:confused:
Om ni ska ta emot fler än 3 hästar för inackordering (oavsett om det är ett kollektivstall) så ska den som har huvudansvaret (förslagsvis ni som hyr stallet) ha tillstånd enligt § 16 djurskyddslagen. Om ni tar hand om 10 hästar eller fler (dvs egna hästar eller hästar som ni är fodervärdar för) ska ni också ha tillstånd. Det finns även några fler verksamhetstyper som är tillståndspliktiga enligt § 16.

Om ni bedriver en tillståndspliktig verksamhet men inte har tillstånd för den kan ni förbjudas att fortsätta driva verksamheten, så tillstånd är inget man skaffar om man känner för det. Tillstånd söks hos länsstyrelsen i det län som stallet finns. Ring till din länsstyrelse för mer information. Att söka tillstånd är gratis.
 
Sv: Hyra helt stall, vad gäller??

Jag har stall. Via vår gårdsförsäkring har vi en ansvarsförsäkring som gäller ifall ex hästarna rymmer och förstör en trädgård. Gäller såväl egna som inackorderade.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 202
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 374
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 776
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp