Behöver lagstöd vid hyra helt stall

Mustang

Trådstartare
Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget.

Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen vårdplikt.

Vad "får" stallägaren ha för krav?

Åsikter finns det gott om, men vad måste jag rätta mig efter?
Jag bor på gården så att flytta alla hästarna gör att jag själv måste flytta. (Annan hyresvärd på boendet, men blir svårt med skötsel om jag bor kvar och stallar upp dom annorstädes)

Vi pratar nivåer såsom:
Jag får inte ha slangvinda, för den är grön (fult. Svart hade varit ok)

Jag måste sopa stallgången, såhär kan det inte vara!

Byta ut alla vattenhinkar i stallet, för dessa har fel färg (fult)

Inte ha matbarer i hagarna för det är fult.

Vattenbyttor i hagarna måste vara svarta.

Mockar jag hagarna 1 gång per vecka så borde jag mocka 2 ggr i veckan.

Ju mer jag anpassar mig desto mer måste jag göra.

Stallägaren har alltså inga egna hästar och hyr ut stall och hagar i sin helhet.

Går in i stallet, besiktar, ringer och förklarar vad jag måste åtgärda.

Jag har börjat svara "om det stör dig, sluta gå in i ett utrymme du hyr ut så slipper du se", men det skapar bara påhittade straff runt annat som stallägaren inte heller har rätt till.

Jag kan bo kvar och "hålla ned huvudet" men stallägaren måste låta mig vara.
Stallägaren håller på att döda mitt hästintresse.

Problemet som är grunden är att stallägaren vill ha modellen "krattade grusgångar" och vita staket.
Jag håller inte samma standard, pga tid och att hästarnas välfärd går först i prioritetslistan. Jag hade haft större förståelse om det var en sådan gård, vilket det inte är. Staketen är 20 år gamla och ej underhållna.

"Yta" är absolut viktigast för stallägaren.

Så finns det något i lagen att vända sig till?
 
Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget.

Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen vårdplikt.

Vad "får" stallägaren ha för krav?

Åsikter finns det gott om, men vad måste jag rätta mig efter?
Jag bor på gården så att flytta alla hästarna gör att jag själv måste flytta. (Annan hyresvärd på boendet, men blir svårt med skötsel om jag bor kvar och stallar upp dom annorstädes)

Vi pratar nivåer såsom:
Jag får inte ha slangvinda, för den är grön (fult. Svart hade varit ok)

Jag måste sopa stallgången, såhär kan det inte vara!

Byta ut alla vattenhinkar i stallet, för dessa har fel färg (fult)

Inte ha matbarer i hagarna för det är fult.

Vattenbyttor i hagarna måste vara svarta.

Mockar jag hagarna 1 gång per vecka så borde jag mocka 2 ggr i veckan.

Ju mer jag anpassar mig desto mer måste jag göra.

Stallägaren har alltså inga egna hästar och hyr ut stall och hagar i sin helhet.

Går in i stallet, besiktar, ringer och förklarar vad jag måste åtgärda.

Jag har börjat svara "om det stör dig, sluta gå in i ett utrymme du hyr ut så slipper du se", men det skapar bara påhittade straff runt annat som stallägaren inte heller har rätt till.

Jag kan bo kvar och "hålla ned huvudet" men stallägaren måste låta mig vara.
Stallägaren håller på att döda mitt hästintresse.

Problemet som är grunden är att stallägaren vill ha modellen "krattade grusgångar" och vita staket.
Jag håller inte samma standard, pga tid och att hästarnas välfärd går först i prioritetslistan. Jag hade haft större förståelse om det var en sådan gård, vilket det inte är. Staketen är 20 år gamla och ej underhållna.

"Yta" är absolut viktigast för stallägaren.

Så finns det något i lagen att vända sig till?
Jag kan nog hjälpa dig.
Men jag behöver se kontraktet.
Om det kan räknas som lokalhyra är det möjligt att du helt kan förbjuda ägaren att beträda stallet.

Men allt beror av vad som står i ditt kontrakt.
Hyresnämned kan sedan hjälpa dig med att fastställa vad som gäller.
 
Oavsett vad lagen säger så känns det väl som att det kommer bli struligt? Hur kul är det att ha en sur och kränkt hyresvärd när det dessutom gäller din bostad?
 
J
Oavsett vad lagen säger så känns det väl som att det kommer bli struligt? Hur kul är det att ha en sur och kränkt hyresvärd när det dessutom gäller din bostad?
Jag bryr mig föga då hyresvärden får gå och sura bäst den vill. Jag vill ju att den slutar peta i saker den inte har att göra med. Hyran betalas som en klocka, enda kontakten som behövs är en kontakt hyresvärden inte vill förhålla sig till.

Den _vill_ in och peta i barnuppfostran, utetid för hästarna etc etc. Micromanage är syftet med livet.
 
Jag kan nog hjälpa dig.
Men jag behöver se kontraktet.
Om det kan räknas som lokalhyra är det möjligt att du helt kan förbjuda ägaren att beträda stallet.

Men allt beror av vad som står i ditt kontrakt.
Hyresnämned kan sedan hjälpa dig med att fastställa vad som gäller.
Det är lokalhyra som gäller.

Skickar detaljer på pm
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 340
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 964
Senast: kattan1974
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp