Bukefalos 28 år!

Hyra ut en lägenhet

MJLee

Trådstartare
Jag behöver hyra ut min lägenhet i Stockholm (Årsta) en längre tid eftersom jag kommer jobba i Bollnäs ett tag. Funderar på vad som är bästa sättet att göra det på. Lägga in en annons på Blocket? Kolla bland vänners, vänner. Och hur kollar man referenser osv? Ska man begära en deposition? Har aldrig gjort det här innan och man har naturligtvis hört skräckhistorier om galna hyresgäster. Hur har ni andra gjort? Det verkar vara en hel djungel därute.

Tips, förslag, hjälp?
 
Jag behöver hyra ut min lägenhet i Stockholm (Årsta) en längre tid eftersom jag kommer jobba i Bollnäs ett tag. Funderar på vad som är bästa sättet att göra det på. Lägga in en annons på Blocket? Kolla bland vänners, vänner. Och hur kollar man referenser osv? Ska man begära en deposition? Har aldrig gjort det här innan och man har naturligtvis hört skräckhistorier om galna hyresgäster. Hur har ni andra gjort? Det verkar vara en hel djungel därute.

Tips, förslag, hjälp?
Jag skulle definitivt börja med att sprida bland vänner.
En annons på blocket och du kommer bli nedringd. Samt att det är svårt att veta om personen är skötsam även om du tar referenser

Om du har något du är rädd om i lägenheten- ta bort det.
 
Vad är en längre tid? Vad vill hyresvärden ha för garantier eller struntar den i det. Jag skulle också börja bland spridda vänner. Deposition absolut.
 
Lägga in en annons på Blocket? Kolla bland vänners, vänner. Och hur kollar man referenser osv? Ska man begära en deposition? Har aldrig gjort det här innan och man har naturligtvis hört skräckhistorier om galna hyresgäster. Hur har ni andra gjort?
Jag har hyrt ut min lägenhet och det har funkat super. Jag la ut en annons på blocket, fick en biljon svar (knappt en överdrift) och svarade de som verkade bra. Visade lägenheten för en tjej som verkade rekorderlig och bra och det var också hon som blev min hyresgäst. Hon hyrde i över ett år utan att jag hade det minsta bekymmer med henne.

Depostion: Absolut! Jag tog två månadshyror. Givetvis skrev vi bra och ordentligt avtal.
Referenser: Bör man ta. Jag gjorde det inte och det gick bra ändå dock.

Angående att hitta nån i bekantskapskretsen är jag väldigt skeptisk. För några år sedan hyrde en vän min hyreslägenhet och jag upptäckte när jag kom tillbaka att flera möbler blivit sabbade. Kändes ursvårt att ta upp och påverkade definitivt vår vänskap.

Lycka till!
 
Vad är en längre tid? Vad vill hyresvärden ha för garantier eller struntar den i det. Jag skulle också börja bland spridda vänner. Deposition absolut.

Det är en bostadsrätt, tja ett till två år ungefär, lite beroende på vad som händer i Bollnäs. Tänkte hyra ut den omöblerad så det är inget problem. Funderar just på problemet med att om något blir fel så är man lite mer låst om det är en bekant precis som @niphredil säger. Å andra sidan vet man lite mer om personen om det är någon man känner. Tycker att allt blir så jobbigt och komplicerat, särskilt som jag kommer att vara i Bollnäs största delen av tiden. Måste få tid att visa den för intressenter också. Gah! :nailbiting: Tycker det är läskigt att lita så mycket på någon. Helst hade jag haft den kvar men har inte råd med dubbla boendekostnader.
 
Jag kan berätta alla skräckhistorier ni kan tänka er om att hyra ut bostad.
Och några till som ni inte kan tänka er.

Min konklusion hittills är:
Rökfri.
Skuldfri.
Inga betalningsanmärkningar.
Arbete eller studier, inte daglediga.
Det sållar bort det mesta av problem som man kan få.
 
Kan vara "säkrare" att hyra ut till ett företag, ett som är seriöst alltså, finns en del som söker bostäder till personer inom företaget.
Då kan man kanske få en hel/halv årshyra i förskott.
 
Hade du sagt till några dagar tidigare hade jag kunnat rekommendera en jättebra hyresgäst :-).

Jag hade nog testat med vänner först och hade definitivt begärt deposition.

/Lavinia

Jag behöver hyra ut min lägenhet i Stockholm (Årsta) en längre tid eftersom jag kommer jobba i Bollnäs ett tag. Funderar på vad som är bästa sättet att göra det på. Lägga in en annons på Blocket? Kolla bland vänners, vänner. Och hur kollar man referenser osv? Ska man begära en deposition? Har aldrig gjort det här innan och man har naturligtvis hört skräckhistorier om galna hyresgäster. Hur har ni andra gjort? Det verkar vara en hel djungel därute.

Tips, förslag, hjälp?
 
Jag behöver hyra ut min lägenhet i Stockholm (Årsta) en längre tid eftersom jag kommer jobba i Bollnäs ett tag. Funderar på vad som är bästa sättet att göra det på. Lägga in en annons på Blocket? Kolla bland vänners, vänner. Och hur kollar man referenser osv? Ska man begära en deposition? Har aldrig gjort det här innan och man har naturligtvis hört skräckhistorier om galna hyresgäster. Hur har ni andra gjort? Det verkar vara en hel djungel därute.

Tips, förslag, hjälp?

Jag lade ut en liknande tråd på hem&hobby: http://www.bukefalos.com/threads/erfarenheter-av-att-hyra-ut-bostadsratt.1349450/

Där finns några bra svar.

Nu har jag hittat hyresgäster som jag hoppas och tror passar. Jag vet att de båda har anställningar och referens från tidigare hyresvärd var mycket bra.

Efter en annons på Blocket i 48 timmar så hade vi fått 150 svar. Många sorgliga historier (förstod man mellan raderna) och jag kände mig lite ledsen för detta. Det var tuffare än jag anat att fundera över detta.
 
Jag har en vän som letar lägenhet i Stockholm. Rökfri, högutbildad, har jobb, skötsam. Hon kan max betala 5000/månad. PMa om du är intresserad :)
 
Många sorgliga historier (förstod man mellan raderna) och jag kände mig lite ledsen för detta. Det var tuffare än jag anat att fundera över detta.
Det var samma för mig när jag hyrde ut. Mådde urdåligt när jag läste mailen som kom in och satt sen och oroade mig över vart alla dessa människor skulle ta vägen.
 
Det var samma för mig när jag hyrde ut. Mådde urdåligt när jag läste mailen som kom in och satt sen och oroade mig över vart alla dessa människor skulle ta vägen.

Precis så. Jag har funderat mycket de senaste veckorna och jag känner en vanmakt och slags skuld över att just jag har det så bra och välordnat. :(

Väldigt jobbigt, samtidigt som vi valt en hyresgäst som känns stabil och har saker och ting ordnade för sig. Jag känner ett slags ansvar för bostadskrisen och detta ansvar är inte rimligt för mig som enskild person. Ändå känns det som om jag inte riktigt lever upp till egna förväntningar.
 
Jag lade ut en liknande tråd på hem&hobby: http://www.bukefalos.com/threads/erfarenheter-av-att-hyra-ut-bostadsratt.1349450/

Där finns några bra svar.

Nu har jag hittat hyresgäster som jag hoppas och tror passar. Jag vet att de båda har anställningar och referens från tidigare hyresvärd var mycket bra.

Efter en annons på Blocket i 48 timmar så hade vi fått 150 svar. Många sorgliga historier (förstod man mellan raderna) och jag kände mig lite ledsen för detta. Det var tuffare än jag anat att fundera över detta.

Tack för länken! Men nu blir man ännu räddare för att råka illa ut. Usch, det här känns inte kul. :crazy:
 
Det är en bostadsrätt, tja ett till två år ungefär, lite beroende på vad som händer i Bollnäs. Tänkte hyra ut den omöblerad så det är inget problem. Funderar just på problemet med att om något blir fel så är man lite mer låst om det är en bekant precis som @niphredil säger. Å andra sidan vet man lite mer om personen om det är någon man känner. Tycker att allt blir så jobbigt och komplicerat, särskilt som jag kommer att vara i Bollnäs största delen av tiden. Måste få tid att visa den för intressenter också. Gah! :nailbiting: Tycker det är läskigt att lita så mycket på någon. Helst hade jag haft den kvar men har inte råd med dubbla boendekostnader.

Glöm INTE att söka tillstånd för andrahandsuthyrningen hos styrelsen i brf:en.
Olovlig andrahandsuthyrning kan göra att du blir av med medlemskapet i föreningen och är tvungen att sälja.
 
Det var samma för mig när jag hyrde ut. Mådde urdåligt när jag läste mailen som kom in och satt sen och oroade mig över vart alla dessa människor skulle ta vägen.
Jag har gjort misstaget att ge sådana människor ett hem.
Vilket har givit mig problem över vad jag mäktar med.
Och det är inte över ännu.

Ibland så måste man först och främst skydda sig själv.
 
Glöm INTE att söka tillstånd för andrahandsuthyrningen hos styrelsen i brf:en.
Olovlig andrahandsuthyrning kan göra att du blir av med medlemskapet i föreningen och är tvungen att sälja.

Jo jag vet, jag har redan varit i kontakt med styrelsen informellt och det verkar inte vara några problem. Absolut något av det viktigaste innan jag hyr ut.
 
Jag kan berätta alla skräckhistorier ni kan tänka er om att hyra ut bostad.
Och några till som ni inte kan tänka er.

Min konklusion hittills är:
Rökfri.
Skuldfri.
Inga betalningsanmärkningar.
Arbete eller studier, inte daglediga.
Det sållar bort det mesta av problem som man kan få.
Det är inte alla daglediga, skuldfria, utan betalningsanmärkningar osv som är bra hyresgäster. Likaväl kan det finnas arbetslösa/sjukskrivna/skuldsatta som skulle bli ypperliga hyresgäster.
 
Väldigt jobbigt, samtidigt som vi valt en hyresgäst som känns stabil och har saker och ting ordnade för sig.
Ja, det gjorde jag med. Jag satt där och våndades och våndades och alla rådde mig att ta den som verkade mest rekorderlig och ordningsam liksom. Och jag bara tänkte "ja men så tänker ju alla! ska de andra inte få en chans?". Men så gjorde jag ju samma sak. Jag var orolig för att det skulle bli krångel med lägenheten och jag är så rädd om den att jag ville göra allt jag kunde för att se till att få en bra hyresgäst. Men visst hade jag dåligt samvete.

Jag känner ett slags ansvar för bostadskrisen och detta ansvar är inte rimligt för mig som enskild person. Ändå känns det som om jag inte riktigt lever upp till egna förväntningar.
:heart
 
Det är inte alla daglediga, skuldfria, utan betalningsanmärkningar osv som är bra hyresgäster. Likaväl kan det finnas arbetslösa/sjukskrivna/skuldsatta som skulle bli ypperliga hyresgäster.
Man sållar bort de flesta problemen på det viset.
Tyvärr så sållar man säkert bort en och annan bra hyresgäst också.
Men som marknaden ser ut i dag så har man som hyresvärd råd med det.
 
Jag var orolig för att det skulle bli krångel med lägenheten och jag är så rädd om den att jag ville göra allt jag kunde för att se till att få en bra hyresgäst.
Du räddade nog både dig själv och din lägenhet.

Jag för min del har gjort mitt nu.
Nästa gång som jag får en bostad ledig så skall jag vara mycket noga när jag väljer.
För min nuvarande situation håller inte.
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 535
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Ännu en resetråd från mig... :angel: Jag och en tjejkompis ska fira vår universitetsexamen med en roadtrip längs Route 1 i Kalifornien...
Svar
18
· Visningar
1 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp