Bukefalos 28 år!

Hyres/bostadsföretag som tar kreditupplysning?

honung

Trådstartare
Står sedan många år i bostadskö hos ett antal bostadsföretag och hyresvärdar och får regelbundet erbjudanden. Har dock inte gjort intresseanmälan på något, förrän häromdagen när det kom en intressant lägenhet som normalt är svår att få. Jag klickade på intresseanmälan och fick besked att jag var tvungen att ladda upp färskt arbetsgivarintyg och tre senaste lönespecar. F that tänkte jag, det var bara ett infall och jag är inte i behov av flytt just nu och dessutom såg jag senare att inflyttning var tidigare än jag trodde och det skulle innebära dubbla hyror för mig.

Igår kom ett meddelande att kreditupplysning tagits på mig hos credisafe, av detta bostadföretag. Sen såg jag att jag även fått ett mail med erbjudande om visning av lägenheten och jag hade köplats 2 på den.

Men liksom, va? Kreditupplysning? Det står i fineprints att kreditupplysning tas innan man blir erbjuden kontrakt, men det står inget om att kreditupplysning tas i samband med erbjudande av visning av lägenheten? Är detta kutym att göra bland bostads/hyresvärdar? Vad fasen, jag vill inte att det ska stå markerat att jag blivit omfrågad utan att det handlar om 'skarpt läge'. Får de verkligen göra så?
 
Står sedan många år i bostadskö hos ett antal bostadsföretag och hyresvärdar och får regelbundet erbjudanden. Har dock inte gjort intresseanmälan på något, förrän häromdagen när det kom en intressant lägenhet som normalt är svår att få. Jag klickade på intresseanmälan och fick besked att jag var tvungen att ladda upp färskt arbetsgivarintyg och tre senaste lönespecar. F that tänkte jag, det var bara ett infall och jag är inte i behov av flytt just nu och dessutom såg jag senare att inflyttning var tidigare än jag trodde och det skulle innebära dubbla hyror för mig.

Igår kom ett meddelande att kreditupplysning tagits på mig hos credisafe, av detta bostadföretag. Sen såg jag att jag även fått ett mail med erbjudande om visning av lägenheten och jag hade köplats 2 på den.

Men liksom, va? Kreditupplysning? Det står i fineprints att kreditupplysning tas innan man blir erbjuden kontrakt, men det står inget om att kreditupplysning tas i samband med erbjudande av visning av lägenheten? Är detta kutym att göra bland bostads/hyresvärdar? Vad fasen, jag vill inte att det ska stå markerat att jag blivit omfrågad utan att det handlar om 'skarpt läge'. Får de verkligen göra så?

Om du klickat i någon ruta om att villkor accepteras så får de antagligen göra det även om jag personligen tycker att det är knasigt. Du vet ju inte, innan visning, om du är intresserad.

Tror jag...

Annars inte alls förvånad över att en hyresvärd vill ha god koll på en framtida hyrestagares ekonomi för att minska risken att inte få hyran betald.
 
Nej det finns inga villkor om kreditupplysning innan man ens erbjudits lägenhet.
Såklart att hyresvärd vill ha koll och det är ju därför de begär arbetsgivarintyg och tre senaste könespecar när en klickar på 'intresseanmälan' - men det står inget om kretitupplysning i det steget. Däremot är det väl självklart att det tas innan kontrakt erbjuds.
 
Jag tar nästan alltid en kreditupplysning innan jag skickar någon på visning, enbart för att inte slösa tid. Tidigare lät jag spekulanterna titta på lägenheterna först, men vid ett antal gånger har det visat sig efter visningen att personen har betalningsanmärkningar, trots att vissa t o m har bedyrat att dom inte har någon dålig ekonomisk historik, och då har man lagt ner massor med jobb och tid i onödan. Har man sedan en bostad där det är snabb inflytt så kanske man inte hinner hitta en ny hyresgäst i tid, lägenheten blir ståendes tom en tid och vi förlorar hyresintäkter i onödan. De kreditupplysningar vi tar belastar inte personernas kreditvärdighet, så det är absolut ingenting som förstör om man t ex ska ta ett lån.
 
Jag tar nästan alltid en kreditupplysning innan jag skickar någon på visning, enbart för att inte slösa tid. Tidigare lät jag spekulanterna titta på lägenheterna först, men vid ett antal gånger har det visat sig efter visningen att personen har betalningsanmärkningar, trots att vissa t o m har bedyrat att dom inte har någon dålig ekonomisk historik, och då har man lagt ner massor med jobb och tid i onödan. Har man sedan en bostad där det är snabb inflytt så kanske man inte hinner hitta en ny hyresgäst i tid, lägenheten blir ståendes tom en tid och vi förlorar hyresintäkter i onödan. De kreditupplysningar vi tar belastar inte personernas kreditvärdighet, så det är absolut ingenting som förstör om man t ex ska ta ett lån.
Okej, jag förstår tankegången, dock tycker jag att det ska framgå klart och tydligt från början att kreditupplysning tas (även om det inte belastar personens kreditvärdighet) och i samband med begäran om arbetsgivarintyg och tre senaste lönespecar.
Det kändes liksom som ett tramp på min integritet att de bara gjort det slentrianmässigt utan att upplysa om att det tas. Jag har liksom inte ens tittat på lägenheten. Och har för övrigt inte ens fått tag i kontaktpersonen för visning.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 576
Senast: nickan1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·
Äldre Halvt spinn off på min tråd från igår ang. att köpa hus i annan stad. Vi fortsätter att fundera och tankarna finns på att OM vi skulle...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 009
Senast: Piek
·
Skola & Jobb Jag undrar om någon har erfarenhet av särskilda skäl hos CSN? Jag vet inte riktigt var jag ska börja. I höstas gjorde jag och killen...
2
Svar
23
· Visningar
3 784
Senast: Matnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp