Hyresrätt vs bostadsrätt (utbruten från Tvärdött på bostadsmarknaden?)

Bukefalos 30 år!

I större städer är det inte alltid ett val. Många vill självklart ha en billig och central hyresrätt, men i praktiken kan det vara närmast omöjligt att få, om man inte stått kanske 30+ år i kö. Det kan vara väldigt svårt att landa ett förstahandskontrakt och om man lyckas med det så är det ofta väldigt dyra lägenheter i nyproduktion som har kortare kötid. Eller så får man ge sig ut i andrahandsdjungeln och betala höga ockerhyror och i praktiken betala av någon annans lån. I det fallet så är det troligen mer förmånligt att köpa en bostadsrätt. OM man har den ekonomiska möjligheten.

För mig hade hyresrätt varit dyra pengar rakt i sjön. Jag hade inte kunnat hitta en lika stor lägenhet för samma summa som jag idag betalar för Brf-avgift plus bolån med amortering.

Dessutom har jag en värdeökning på lägenheten under de senaste åren trots att marknaden har varit skakig. Skulle jag sälja idag skulle vinsten göra att jag har bott gratis här i ca 4 år.

Jag har alltid bott i hyresrätter sedan jag flyttade från föräldrarna. Har inte råd att köpa något, så det har väl egentligen aldrig varit något alternativ.
Men jag trivs bra i hyresrätt, känner mig friare att kunna flytta när jag vill och känner mig tryggare genom att jag inte behöver betala något om det går sönder.

Bor just nu i en hyresrätt jag nyss flyttat till. Kunde verkligen inte fått en bättre lägenhet. Billig, trevligt område, promenadavstånd till stan, nära skogen, parkering precis intill och perfekt storlek för mig. Så länge jag bor kvar i stan kommer ju aldrig flytta från den här lägenheten. Om jag minns rätt behövde jag 9 års kötid för den.

För mig som har ett bra kontrakt på en välskött hyresrätt i ett väldigt attraktivt område i centrala Göteborg hade en liknande bostadsrätt gett mig mer än dubbelt så hög boendekostnad (plus att bostadsrätterna häromkring inte alls har lika bra planlösning som mitt hus, men det är såklart individuellt).

Fördelar med hyresrätt är att om något strular ringer jag fastighetsskötaren så är det ofta fixat samma förmiddag.

Jag är inte utlämnad till hur vettiga beslut en brf fattar (och det kan verkligen vara både högt och lågt hur bra förmågan att förvalta en fastighet är där) och jag slipper vara tvångsansluten till avtal för tex el och bredband som inte är som jag vill ha (inte alla brfer som funkar på det sättet, men det är en faktor till att väga in när man letar efter något som man både vill och kan köpa).

Sen är jag faktiskt måttligt intresserad av att lägga tid och energi på att sköta om mer än min egen lägenhet, och då tycker jag att det är orimligt att gå in i en boendeform som är just ett kollektivt ägande och kollektivt ansvar.

känner mig friare att kunna flytta när jag vill
Detta tänkte jag också på men glömde. Jag tycker det är så skönt att veta att om jag vill flytta så säger jag bara upp lägenheten. Även om det just då skulle vara hög efterfrågan så tycker jag att det skulle vara skitjobbigt att fixa med visningar etc. Vill överlag känna mig fri och fri från lån.

Det finns ju för och nackdelar med bägge alternativen. Samt helt individuellt. Om jag skulle bo i lägenhet, skulle jag välja br om jag ville bo där en längre tid. Om jag bara tänkt bo där något år för att tex köpa hus hade jag hellre bott i hr för att ha friheten att kunna göra mig av med den precis när jag vill. Dock va det en liten vinst på vår br på 80 talet som gjorde att vi fick en bra handpenning till första huset.

Hyresrätt är lyx i mina ögon. Man kan ringa om frysen gå sönder. Slippa oro för vattenläckor, trasiga spisar… Har man extra tur ingår värme och vatten mm.
Men det sagt: jag har en bostadsrätt för att jag: 1:”behövde” en bostad raskt, 2: jag vill inte äga ett hus men gärna placera kapitalet i något.
Jag bor dock inte i lägenheten, den är uthyrd till mitt äldsta barn. Jag har helt enkelt för få år i bostadskö i denna del av landet för att kunna få en hyresrätt till överkomlig peng. Annars hade jag hellre haft en hyresrätt men det gick inte.

Finns väl inget rätt svar på den frågan. Det beror på vad du är ute efter. Jag har levt större delen av mitt liv i hyresrätt och trivts bra med det. Hyresvärden har ansvar för att allt funkar som det ska och jag har haft bra hyresvärdar som har skött sig. Hade bostadsrätt en kort del av mitt liv och det funkade också bra. Stabil bostadsrättsförening, låg avgift... men det gäller ju att ha koll på föreningens ekonomi och styrelse. Jag hade bara tur som köpte i en ekonomiskt stabil förening (hade noll koll som 20-åring), men styrelsen var lite goddag yxskaft.

Men jag gillar hyresrätt just för att det är smidigt (så länge det är en hyresvärd som sköter sitt jobb). Nu har vi köpt hus och det leder ju omedelbart till mer ansvar och kostnader. Vi kan göra lite som vi vill, men det kostar ju. Hyresrätt är smidigt, men det kan bli dyrt. En av de bästa hyresrätterna vi bott i låg centralt, var stor, fin uteplats, var relativt ny och fräsch men den kostade därefter vilket innebar att vi hade noll sparande. Vi fick inse att det bara var att flytta till en mindre lägenhet, mindre centralt om vi skulle ha möjlighet att har råd med något slags meningsfullt sparande.

För mig är inte bostadsrätt rätt, ska jag bo i lägenhet blir det hyresrätt. Jag gillar inte att styrelsen ska ha så stor bestämmanderätt över vad jag får och inte får göra, så ska jag köpa ska det vara nått jag äger helt.
Jag är med i en grupp om innätning av balkong för sina katter och ser för ofta styrelser som bestämmer vilka material som får användas (ganska ofta är det material som inte ger en säker innätning) och även där ny styrelse kommit flera år efter och dragit tillbaka godkännandet och krävt att den boende tar ner en innätning. För stressigt för mig.
Sen förstår jag såklart att saker inte får vara nått som är farligt för andra eller byggnaden, men vissa saker är för detaljstyrda.

Jag tycker nog att det ofta inte finns så mycket valfrihet att välja hyresrätt.

En bostadsrätt köper man ju oftast för att få en bostad där man vill bo.
Eller få ner kostnaderna.
Jag vet då ingen som skulle köpa en bostadsrätt om den kunde välja att hyra en bostad med samma läge, standard och månadskostnad.

Jag tycker nog att det ofta inte finns så mycket valfrihet att välja hyresrätt.

En bostadsrätt köper man ju oftast för att få en bostad där man vill bo.
Eller få ner kostnaderna.
Jag vet då ingen som skulle köpa en bostadsrätt om den kunde välja att hyra en bostad med samma läge, standard och månadskostnad.
Beror på var man bor. På många ställen är ju bostadsrätter så dyra att det knappast får ner kostnaderna.

Men kötid behövs ju. Senast en likadan lägenhet som min var ledig krävdes 16 års kötid för att få den.

En stor fördel med bostadsrätt i Sverige jämfört med hyresrätt och som jag personligen tycker är orättvis är att man får tillbaka 30% av räntan till banken från staten vilket är en del pengar. Motsvarande finns inte för hyresrätter.

När du amorterar din bostadsrätt så äger du lite mer av den för varje månad och betalar mindre om mindre (om inte räntan höjs såklart). Jag har räknat ut att jag och min sambo kommer äga vår bostad efter ca 15 år. Efter det är det bara avgiften man betalar. Äldre föreningar har ofta låga avgifter. Finns även föreningar med 0 avgift då de hyr ut lokaler till frisörer, butiker osv längst ned i huset.

Gällande styrelser som detaljstyr har jag inte den erfarenheten. Jag är själv med i vår styrelse så jag kan påverka.

Jag tycker det är bra att båda alternativen finns. Tyvärr är hyresrätter något det blir mindre och mindre av. Man måste ha extremt många år i kön och nya är så dyra att bostadsrätt är bättre alla dagar.

Vad som också är värt att tänka på är hur ofta man vill flytta.

För egen del så vet jag att OM jag skulle få ett bra jobberbjudande i en helt annan stad idag, då flyttar jag imorgon. Typ. Jag har gjort det förut och är absolut beredd att göra det igen. Och även om man då troligen kan hyra ut sin bostad i andra hand så är det otroligt smidigt att bara "bli av med den".

Nu bodde jag i bostadsrätt med ex-sambon, men som tur är så var den helt och hållet hans, så att flytta ifrån honom blev smidigt. Det var också därför den var hans helt och hållet, jag vägrade köpa en bostad som jag troligen skulle vilja flytta ifrån relativt snart, han ville absolut ha bostadsrätt och hade råd att köpa den själv.

Med facit i hand var det bra. Hade han sålt den nu så hade det blivit med förlust och det finns många motsvarande bostäder i området som stått osålda länge. Han känner alltså att han inte kan flytta nu. Samtidigt har han blivit arbetslös och skulle eventuellt ha lättare att hitta jobb om han kunnat ta jobb var som helst, men boendefrågan ställer ju då till det. Föreningen är inte heller jättepepp på det där med att hyra ut i andrahand då det varit otroligt mycket strul med sådant i det området tidigare.

Det är ju egentligen jättemärkligt? Bidrar inte det till höga bostadspriser?
Jo. Alla politiker från alla partier säger att det måste förändras, men ingen vågar föreslå det. Ibland är demokrati svårt.

Det har förekommit diskussioner och förslag om ett stegvis avskaffande, men de dör alltid ut för att de är impopulära hos befolkningen som inte riktigt vill förstå problemet. Eller ta ansvar för att lösa det.

Det har förekommit diskussioner och förslag om ett stegvis avskaffande, men de dör alltid ut för att de är impopulära hos befolkningen som inte riktigt vill förstå problemet. Eller ta ansvar för att lösa det.
Avskaffa ränteavdraget skulle inte fungera i dagsläget.
Det skulle bli ekonomiskt kaos i landet.

Något som däremot vore möjligt är att kompensera hyresrätter på något sätt.
Förr fanns statliga räntebidrag, men de slog litet fel då de gick till fastighetsägaren.
Någon typ av avdrag för den del av hyran som motsvarar räntekostnader i fastigheten skulle kunna fungera.

Typ två poster på hyran.
En för drift och underhåll.
Och en för kapitalkostnader.
Den för kapitalkostnader kan ges rätt till avdrag på skatten.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka