Hyresrätt vs bostadsrätt (utbruten från Tvärdött på bostadsmarknaden?)

Bukefalos 30 år!

Avskaffa ränteavdraget skulle inte fungera i dagsläget.
Det skulle bli ekonomiskt kaos i landet.

Något som däremot vore möjligt är att kompensera hyresrätter på något sätt.
Förr fanns statliga räntebidrag, men de slog litet fel då de gick till fastighetsägaren.
Någon typ av avdrag för den del av hyran som motsvarar räntekostnader i fastigheten skulle kunna fungera.

Typ två poster på hyran.
En för drift och underhåll.
Och en för kapitalkostnader.
Den för kapitalkostnader kan ges rätt till avdrag på skatten.
Jag tycker att de förslag som diskuterats är bra, särskilt när alla är överens om att det måste avskaffas. En långsam nedtrappning över många år, kanske 5 procent i taget.

Att sänka skatten för hyresrätter för att kompensera för ett trasigt system tycker jag är fel, annat än som också en övergångslösning.

Att göra ingenting är hål i huvudet.

Ihop med att bankerna slutar räkna in avdraget i sina lånekalkyler så slutar vi också stoppa in massor av nya problem i pipen.

Jo, det är helt rubbat. Vanliga hyror innefattar ju också räntor, under antagandet att hyresvärden har lån.

Men det skulle bli en fruktansvärt jobbig omställningsperiod för folk om det avdraget togs bort. Men principiellt borde det tas bort genastm
Jag tycker som sagt att 100% politisk enighet borde kunna leda till en bra lösning. Men i detta fall icke. Omställningsperioden blir bara mer smärtsam ju längre tid som passerar och nya överbelånade husägare som kommer in i systemet.

Jag tycker att de förslag som diskuterats är bra, särskilt när alla är överens om att det måste avskaffas. En långsam nedtrappning över många år, kanske 5 procent i taget.

Att sänka skatten för hyresrätter för att kompensera för ett trasigt system tycker jag är fel, annat än som också en övergångslösning.

Att göra ingenting är hål i huvudet.

Ihop med att bankerna slutar räkna in avdraget i sina lånekalkyler så slutar vi också stoppa in massor av nya problem i pipen.
Jag tänker att ta bort 1% enhet om året så är det borta sedan även om det tar tid så blir det inte att folk går i personlig konkurs av det.

Statliga räntebidrag och investeringsbidrag har ju använts tidigare som utjämning.
Så det vore ganska så enkelt att återinföra.

Jag tror faktiskt inte att Villaägarna klarar det.
Vilket skulle ge stora andra problem.
Tåget för det har dessutom gått.
Det borde ha gjorts under de år som räntan var under 1%.

Men att ta bort avdraget för lån utan säkerhet är ju en början på att vänja människor vid att lån inte är en anledning till skattereduktion.

För mig är min hyresrätt i allmännyttan en självklarhet jämfört med en bostadsrätt just nu. Personligen hade jag varit ganska stressad över lån, inte så mycket över om jag skulle ha råd eller ej utan mer känslan över att konstant vara skyldig någon pengar. För att inte tala om att ha en buffert för om saker skulle gå sönder, vilket jag inte behöver ha just nu. Är generellt även lite emot att behöva engagera sig i städdagar, stress över att råka köpa in sig i en dålig förening osv osv.
Flyttar jag däremot in med en partner och vi köper lägenhet känns det lite mer okej, då är vi i alla fall två om "skiten", haha! Dock hade jag hellre velat köpa en fristående villa eller liknande än en bostadsrätt om så var fallet.

Tänker att det även beror på hur och var man vill bo, som flera redan nämnt.

Jag älskar att bo på min lilla ort med naturen runt knuten samtidigt som jag har bekvämt promenadavstånd till pendeltåg, bibliotek, vårdcentral osv. Lugnt och trivsamt, det är verkligen mitt hemma.

Det är främst ett villa-sanhälle, finns ett gäng bostadsrätter men det är radhusöiknande lådor där bara avgiften är högre än min hyra, tack men nej tack 😆
Villa är absolut inget som lockar, hyresrätt däremot är helt rätt för mig. Då får jag läget, rätt storlek, planlösning osv. Perfekt!

Jag har sålt min bostadsrätt och är så nöjd. Vill antingen äga helt själv eller hyra.

Har bara bott i relativt små brf-föreningar och det är verkligen inget jag gillar. Behöver jag köpa bostadsrätt igen ska det vara i en större förening, gärna med professionell förvaltning om det finns.

Men har folk så lite utrymme i sin ekonomi? Jag skulle ligga sömnlös om jag hade såna stora bolån att jag egentligen inte klarar det utan ränteavdrag.
Folk vet jag inte men en del, ja speciellt om lånet är hyfsat nytt.
Bankerna räknar ju med pengar tillbaka på lånet när det räknas ut om du har råd eller inte med lånet.

Har du inte föräldrar som kan skjuta till pengar för kontantinsats så finns ofta även ett topplån och det lånet är inte längre avdragsgillt.
I min kommun ligger medelpriset på villor på 6 miljoner och är lånet på många % blir det ju mer än en månadslön extra om året tillbaka på skatten för räntan

Folk vet jag inte men en del, ja speciellt om lånet är hyfsat nytt.
Bankerna räknar ju med pengar tillbaka på lånet när det räknas ut om du har råd eller inte med lånet.

Har du inte föräldrar som kan skjuta till pengar för kontantinsats så finns ofta även ett topplån och det lånet är inte längre avdragsgillt.
I min kommun ligger medelpriset på villor på 6 miljoner och är lånet på många % blir det ju mer än en månadslön extra om året tillbaka på skatten för räntan
Jag kan inget om detta, men för mig låter det sjukt märkligt att staten ska hjälpa folk att köpa dyrare boende än de egentligen har råd med.

Vad som också är värt att tänka på är hur ofta man vill flytta.

För egen del så vet jag att OM jag skulle få ett bra jobberbjudande i en helt annan stad idag, då flyttar jag imorgon. Typ. Jag har gjort det förut och är absolut beredd att göra det igen. Och även om man då troligen kan hyra ut sin bostad i andra hand så är det otroligt smidigt att bara "bli av med den".

Nu bodde jag i bostadsrätt med ex-sambon, men som tur är så var den helt och hållet hans, så att flytta ifrån honom blev smidigt. Det var också därför den var hans helt och hållet, jag vägrade köpa en bostad som jag troligen skulle vilja flytta ifrån relativt snart, han ville absolut ha bostadsrätt och hade råd att köpa den själv.

Med facit i hand var det bra. Hade han sålt den nu så hade det blivit med förlust och det finns många motsvarande bostäder i området som stått osålda länge. Han känner alltså att han inte kan flytta nu. Samtidigt har han blivit arbetslös och skulle eventuellt ha lättare att hitta jobb om han kunnat ta jobb var som helst, men boendefrågan ställer ju då till det. Föreningen är inte heller jättepepp på det där med att hyra ut i andrahand då det varit otroligt mycket strul med sådant i det området tidigare.
OT men just jobb på annan ort är en sådan situation där styrelsen i en BF (samt en hyresvärd för en hyresrätt) inte kan vägra andrahandsuthyrning. Sen är det möjligen så att styrelsen (och hyresvärden) kan sätta en tidsgräns men har för mig att de måste godkänna 1 års uthyrning i sådant fall.

Jag kan inget om detta, men för mig låter det sjukt märkligt att staten ska hjälpa folk att köpa dyrare boende än de egentligen har råd med.
Kan bara hålla med men förstår också att man inte vill att samma sak händer nu som när skatterreform 90/91 när det gick från att 50% var avdragsgillt till 30% och detta trots ha bidragit till finanskrisen på 90 talet.

Redan på 70 talet tog Astrid Lindgren upp och ifrågasatte detta i Pomperipossa i Monismanien.

Vad är bäst att ha, bostadsrätt eller hyresrätt?
I min stad är bostadsrätt väldigt fördelaktigt eftersom det är billigt att köpa, om man har möjlighet till det. Min bostadsrätt kostar mig under 4500 kr per månad inkl ränta och amortering, och då har jag både uppvärmt garage och en egen p-plats ute.
En hyresrätt av samma storlek och läge kostar omkring 6-7000 per mån, utan egen parkering/garage. Så även fast jag köpt ny tvättmaskin och snart kommer behöva byta kyl/frys så har jag bott betydligt billigare under mina år i bostadsrätten :up:. Med ett litet lån påverkar det ju inte heller lika mycket i faktiska kronor om räntan går upp.

Men det blir ju såklart ett helt annat läge i städer där lägenheterna kostar betydligt mer att köpa.

Ja den praktiska konsekvensen blir ju väldigt märklig. Även om väl grunden beror på att skattesystemet är uppbyggt så att kapitalinkomster beskattas, och kapitalkostnader dras av. Dvs det har inte uppkommit som något bostadspolitisk åtgärd eller liknande.

Fast det har ju funnits i typ 100 år så folk skulle få en möjlighet att äga sina boenden. Idag är det mest räntenivån som styr hur mkt du få låna. Tänk där under pandemin då räntan låg på typ 1.20 procent och sedan gick upp till nästan 4 procent. 30 procent i avdrag på vad du betalar i ränta är ju inte så mkt. Lånar du 1.5 miljon till en bostadsrätt som är det vi pratar om i denna tråd så kanske du får ett avdrag på runt 15 tusen om året med en ränta på runt 3 procent. 15000 om året avgör ju knappast om du har råd eller ej. När jag köpte min första bostadsrätt i slutet av 80-talet så var räntan 15 procent typ 😅 Men dom kostade ju inte så mkt då. Tror jag betalade 2500kr i månaden i ränta och amortering och hade en avgift på 800 kronor i månaden hyfsat centralt i Göteborg. Då var en hyresrätt mkt dyrare.

Hyresrätt eller bostadsrätt beror ju på många parametrar. Personligen hatar jag formen bostadsrätt. Tycker det är jättekonstigt upplägg egentligen (förstår hur det uppkom osv) där man betalar massa miljoner(som man lånar från banken) för rätten att bo i en lägenhet. Sen ska man försöka förvalta huset med sina grannar och planera underhåll för 50-70 år framåt, men de flesta saknar vilja att både vara med och förvalta samt att betala lite mer idag för att det inte ska bli så dyrt om 50år typ. Dessutom får man lita på att ens grannar har någon kompetens alls för förvaltningen. Med detta sagt så har jag bott i bostadsrätt i större delen av mitt vuxna liv och haft ett antal år i styrelse osv. Nej tack! Trots att vi har en snordyr hyresrätt så känns det bättre. Dessutom är det en liknande lägenhet i grannhuset till salu (br) och skulle med dagens ränta och med inräknat ränteavdrag kosta oss minst lika mycket och sen tillkommer 8-9000 i amortering varje månad vilket skulle påverka vår disponibla inkomst rejält. Och så måste vi ju ha lite mer i buffert om frysen går sönder...

Vi har också sålt ett par bostadsrätter och visst har vi gjort lite vinst på en del, men när man räknade ut det per år skulle vi gjort större vinst om vi investerade på börsen. Plus stressen när man säljer är inte rolig enligt mig med massa visningar och stök och stora kostnader till mäklare som äter upp en del av vinsten. Men när jag köpte min första hade jag för kort kötid och lägenheterna var billigare, så då var det billigare i bostadsrätt än hyres oftast. Så ser det som sagt inte ut längre överallt. Och hyresrätterna är få och svåra att få, så bostadsrätt vs hyresrätt är inte alltid ett val.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka