Hyror och boende

Jag har med 13 år i bostadskön och lite tur fått tag på en etta söder om söder , betalar 4500, men då har jag parkeringsplats också. Innan jag flyttade in bytte de golv, målade om , fixade lite annat och så fick jag ny kyl och frys, så har en jäkla massa tillägg på min grundhyra för detta. Standarden i lägenheten har väl inte direkt höjts pga detta, har fortfarande ingen köksfläkt tex, men jag trivs väldigt bra i området och har bra grannar. Jag har okej inkomst , men haft trassel tidigare så min ekonomi är skör, vilket gör att jag inte kan lägga så mkt mer än vad jag gör på hyran just nu.
 
De flesta skulle jag säga är NIMBY (Not in my backyard). Ett exempel är Årstafältet. Det har funnits planer på att bygga ihop Liljeholmen och Årsta i mer än tio år. Infrastruktur finns redan (tvärbanan och lätt att dra busslinjer samt t-bana vid Liljeholmen och buss till Årstaberg där pendeln finns). Det enda som funnits där har varit en minigolfbana, stort område där man kan promenera med sin hund, samt slakthusområdet där det finns en stor central för att köra ut frukt och grönt till hela Stockholm. De hotade med att det skulle innebära att de inte kunde köra ut frukt och grönt i Stockholm.

Det är ett antal byggbolag som givit upp genom åren eftersom beslutet att bygga överklagades gång på gång och varje gång måste det igenom hela processen innan det avslogs. Först nu verkar de äntligen ha kommit igång. Kunde man med hjälp av subventioner bygga HR till rimliga hyror där vore det fantastiskt. Tyvärr verkar det bli BR av det hela eftersom byggfirmorna vill ha ut vinsterna så fort som möjligt.

Årstafältet, ja... Bodde ett tag i närheten och jag hade(och har) extremt svårt att förstå hur man lyckades stoppa välplanerade byggprojekt som skulle placeras där det ändå mest bara växte visset gräs, i utkanterna på det där stora fältet. Det var extremt provocerande för alla som harvade runt i Stockholms bostadsträsk.
 
Det håller jag med om och det används idag för att höja hyror på ett sätt som är helt förkastligt.
Det är ett resultat av hyresregleringen.
Genom att göra så är det möjligt att få någon sorts lönsamhet i bostadsuthyrning. Ofta så har det tidigare gått minus på driften och den enda vinsten har varit värdeökningen.
 
Det jag fundear på är, vad är tex en marknadshyra på en normalstor etta? När en etta på drygt 30kvm redan idag kan kosta över 8tkr.
Det är vad någon vill betala för den.
Om det finns många ettor så att det blir litet svårare att få en hyresgäst, så kan hyran bli lägre.

Marknadshyra är när hyran är något som hyresvärd och hyresgäst kommer överens om och inte av några regler.

I dag så har den reglerade hyran för nya bostäder blivit högre än vad människor är villiga att betala. Så det står redan nya bostäder tomma. Min gissning är därför att en fri hyressättningen på nyproduktion inte kommer att spela någon som helst roll på något vis alls.
 
Jag och min sambo hyr en stor lägenhet som kostar ca 20 000kr/månaden. Lägenheten är nyproducerad i en större svensk stad men inte speciellt centralt. För att klara hyran hade vi förut 3 inneboendes, nu 2. Vi har valt att ta hälften av hyran att sprida ut på antal kvadratmeter så man betalar för storleken på sitt rum och den andra halvan delar vi jämnt på. Det gör att vi hamnar på en hyra på cirka 10 000kr tillsammans vilket jag tycker är alldeles för dyrt men vad ska man göra när ens köpoäng inte räcker till. Vill man ha parkeringsplats i huset för man lägga till 1500kr/månad. Jag är så less på att bo med inneboenden och skulle vilja bo själv med sambon. Vi har bott så här i 3,5år och det är helt okej ett tag men nu börjar jag tröttna. Kollar varje dag om det kommer upp nya lägenheter där jag bor. Vi hoppas lite på att kanske få en stundetlägenhet då sambon pluggar men det verkar inte heller så enkelt. en trea på 8000kr hade varit mer rimligt.

Så nej tack till högre hyror men ja tack till fler bostäder. Vilken politik som krävs stället jag mig ovetande till då jag har noll koll på bostadspolitik.
 
Nej de får inte räknas med vid hyressättningen enligt bruksvärdesprincipen.
Hyresnivån inom området ingår som en av bedömningspunkterna vid bruksvärdesprincipen. Även om det står inskrivet i massa lullull som läge, områdets image mm så när det ska jämföras hyror för att bestämma bruksvärdet så är det självklart att ett gäng nybyggda lägenheter i ett område kommer att höja även befintliga lägenheters hyra om än kanske inte till nivå med de nybyggda och troligen med mer indirekta argument som tex att områdets status har höjts.

Det är ju med sådana indirekta "standardhöjande" åtgärder som görs i samband med stambyte som hyrorna chockhöjs med motivering att det var tvunget. Stambyte ingår i sedvanligt underhåll och inget som i sig är standardhöjande och fastighetsägaren vet att det behöver göras i sinom tid och vad som krävs tex byte av ytskikt, tätning mm i badrum. Det borde i min värld således ingå i underhållet och budgeteringen och inte generera höjd hyra. Per se. Byter man plastskikt till kakel, fine men inte kakel till kakel.
 
Hyresnivån inom området ingår som en av bedömningspunkterna vid bruksvärdesprincipen. Även om det står inskrivet i massa lullull som läge, områdets image mm så när det ska jämföras hyror för att bestämma bruksvärdet så är det självklart att ett gäng nybyggda lägenheter i ett område kommer att höja även befintliga lägenheters hyra om än kanske inte till nivå med de nybyggda och troligen med mer indirekta argument som tex att områdets status har höjts.

Det är ju med sådana indirekta "standardhöjande" åtgärder som görs i samband med stambyte som hyrorna chockhöjs med motivering att det var tvunget. Stambyte ingår i sedvanligt underhåll och inget som i sig är standardhöjande och fastighetsägaren vet att det behöver göras i sinom tid och vad som krävs tex byte av ytskikt, tätning mm i badrum. Det borde i min värld således ingå i underhållet och budgeteringen och inte generera höjd hyra. Per se. Byter man plastskikt till kakel, fine men inte kakel till kakel.
Jag har i hyresförhandlingar i Hyresnämnden som hyresvärd blivit upplyst om att jag inte kunde använda nyproduktion som jämförelsebostäder.
De var inte förhandlade enligt rätt kriterier.
 
Stambyte ingår i sedvanligt underhåll och inget som i sig är standardhöjande och fastighetsägaren vet att det behöver göras i sinom tid och vad som krävs tex byte av ytskikt, tätning mm i badrum. Det borde i min värld således ingå i underhållet och budgeteringen och inte generera höjd hyra. Per se. Byter man plastskikt till kakel, fine men inte kakel till kakel.
Tyvärr så medger inte de snålt tilltagna reglerade hyrorna att det görs avsättningar till framtida underhåll. Inte ens i allmännyttan där ingen är ute efter vinst.
 
Tyvärr så medger inte de snålt tilltagna reglerade hyrorna att det görs avsättningar till framtida underhåll. Inte ens i allmännyttan där ingen är ute efter vinst.
Framtiden AB, allmännyttan i Göteborg, gjorde en vinst på 3590 mnkr före skatt 2020. Hyresintäkterna var 5977 mnkr samma år.
 
Jag har i hyresförhandlingar i Hyresnämnden som hyresvärd blivit upplyst om att jag inte kunde använda nyproduktion som jämförelsebostäder.
De var inte förhandlade enligt rätt kriterier.
Det är helt sant. Och som jag skrev så kommer de kanske inte upp i exakt lika höga men visst kommer nyproducerade lägenheter i ett område indirekt dra upp även andra hyror då läget tex bedöms plötsligt bli bättre. Att ha nyproducerade som direkt jämförelse är på pappret inte ok men indirekt kommer de ändå att påverka.
 
Tyvärr så medger inte de snålt tilltagna reglerade hyrorna att det görs avsättningar till framtida underhåll. Inte ens i allmännyttan där ingen är ute efter vinst.
Det spelar ju egentligen ingen roll. Det står klart och tydligt vad som räknas som sedvanligt underhåll och som inte ska generera hyreshöjning och vad som inte gör det.
Det är lite samma fast tvärtom som med hyresjämförelse med nyproducerat. Direkt på pappret säger en sak, indirekt i praktiken en annan.
 
Det spelar ju egentligen ingen roll. Det står klart och tydligt vad som räknas som sedvanligt underhåll och som inte ska generera hyreshöjning och vad som inte gör det.
Det är lite samma fast tvärtom som med hyresjämförelse med nyproducerat. Direkt på pappret säger en sak, indirekt i praktiken en annan.
Det är ju därför som hyreshöjande standardhöjningar får betala för underhåll typ stambyte.
På ett eller annat sätt måste ju pengarna in.
 
Det spelar ju egentligen ingen roll. Det står klart och tydligt vad som räknas som sedvanligt underhåll och som inte ska generera hyreshöjning och vad som inte gör det.
Det är lite samma fast tvärtom som med hyresjämförelse med nyproducerat. Direkt på pappret säger en sak, indirekt i praktiken en annan.
När man begär att få göra hyreshöjande åtgärder i Hyresnämnden så räknas ekonomin in. Det skall enligt lagen tas hänsyn till om det behövs för att verksamheten skall löna sig.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 738
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 462
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp