Hyror och boende

De bor i billiga hyresrätter för att få många pengar över till annat. Det vill inte jag att skattepengar går till.
Var gör de det? Inte i något av de områden jag har bott, och det har blivit ett antal sådana genom åren. Samtliga billiga hyresrätter, samtliga bebodda av låginkomsttagare.
 
Vad har det att göra med hur utvecklingen sett ut i Finland sedan man införde marknadshyror för vanliga lägenheter?

Att vi haft samma trend här visar ju bara hur komplext problemet är.
Vår trend går åt andra hållet.
Färre bostäder och högre tryck på marknaden.
En andrahandsmarknad som är helt galen och ger privatpersoner pengar i fickan på skattebetalarnas bekostnad.
 
Min hyresvärd renoverar varje lägenhet när den är tom och passar på att höja hyran en del mellan varje hyresgäst, jag hoppas på att slippa "lyxrenovering" här med. Finns inget behov av det. Det finns en del att åtgärda- vilket är vanligt underhåll, men någon lyx behöver jag inte. Fler sådana olyxiga lägenheter behövs. Även om jag tänker att jag skulle vilja ha en grannes lägenhet när hon flyttar.... hon har tvättmaskin i lägenheten och det kan vara bra att slippa ränna till källaren för mig. Och den är på första våningen. Men hon har så mycket högre hyra än mig pga det så njaäe.... 1500 kr i månaden mer för en tvättmaskin i lägenheten? Njaäe, inte värt för mig ändå. :o :D

Jag anser att man måste se över byggkraven - de är väldigt höga, och vi är nog många som bott i äldre, orenoverade lägenheter utan att ha tyckt att det var några problem. Jag tycker att det skulle kunna byggas en del mindre lägenheter som inte behöver uppfylla exakt alla krav men som då också får lägre hyra.
 
Jag tycker inte att subventioner från den gemensamma kassan skall gå till sådant.
Men igen, gör de det? Du får gärna ge något konkret exempel, för för mig som har bott hela mitt vuxna liv i just de bostäder vi diskuterar låter det som en halmgubbe. Jag har aldrig varit granne med en höginkomsttagare, utan det har varit vanliga knegare, sjukskrivna, studenter, pensionärer…
 
En standard som inte alls borde vara omöjlig även för subventionerade nya lägenheter.
Det är inte standarden som kostar i nya lägenheter.
Det är standarden som betalar för byggandet.

Regleringen gör att nya lägenheter måste ha en hög standard för att hyrorna skall kunna bära kostnaderna för byggandet.
Det som en hyresvärd kan ta betalt för är inte det som kostar i bygget.
 
Jag anser att man måste se över byggkraven - de är väldigt höga, och vi är nog många som bott i äldre, orenoverade lägenheter utan att ha tyckt att det var några problem. Jag tycker att det skulle kunna byggas en del mindre lägenheter som inte behöver uppfylla exakt alla krav men som då också får lägre hyra.
Det är inte standarden som kostar i nya lägenheter.
Det är standarden som betalar för byggandet.

Regleringen gör att nya lägenheter måste ha en hög standard för att hyrorna skall kunna bära kostnaderna för byggandet.
Det som en hyresvärd kan ta betalt för är inte det som kostar i bygget.
 
Men igen, gör de det? Du får gärna ge något konkret exempel, för för mig som har bott hela mitt vuxna liv i just de bostäder vi diskuterar låter det som en halmgubbe. Jag har aldrig varit granne med en höginkomsttagare, utan det har varit vanliga knegare, sjukskrivna, studenter, pensionärer…
Jag har sådana vänner.
Billiga, äldre (fina) hyresrätter i centrum. Sådana man får köa för i 20-30 år samt ha tur för att få.
 
Jag anser att man måste se över byggkraven - de är väldigt höga, och vi är nog många som bott i äldre, orenoverade lägenheter utan att ha tyckt att det var några problem. Jag tycker att det skulle kunna byggas en del mindre lägenheter som inte behöver uppfylla exakt alla krav men som då också får lägre hyra.
Precis. Jag bor i ett miljonprogramshus byggt på 60talet, och det är stambytt och underhållet genom åren såpass att det är ett friskt, fullt fungerande hus, men utan moderna krusiduller. Jag trivs kanonbra och har inga önskemål om standardhöjning. Bostäder liknande min borde vara möjliga att bygga fler av även idag.
 
Vår trend går åt andra hållet.
Färre bostäder och högre tryck på marknaden.
En andrahandsmarknad som är helt galen och ger privatpersoner pengar i fickan på skattebetalarnas bekostnad.

Färre bostäder har vi inte fått, men utvecklingen i Finland har varit bättre i det avseendet. Dock har de haft sämre utveckling när man ser till hur hyrorna höjts och även där är det ett högt tryck på marknaden.
 
Det är inte standarden som kostar i nya lägenheter.
Det är standarden som betalar för byggandet.

Regleringen gör att nya lägenheter måste ha en hög standard för att hyrorna skall kunna bära kostnaderna för byggandet.
Det som en hyresvärd kan ta betalt för är inte det som kostar i bygget.

Om man kunde avvika från t ex vissa minimimått, som man får göra i studentlägenheter, skulle man få plats med fler bostäder i ett hus. Jag är rätt övertygad om att hyrorna blir lägre om kostnaden för bygget delas upp på fler lägenheter.
 
Det är inte standarden som kostar i nya lägenheter.
Det är standarden som betalar för byggandet.

Regleringen gör att nya lägenheter måste ha en hög standard för att hyrorna skall kunna bära kostnaderna för byggandet.
Det som en hyresvärd kan ta betalt för är inte det som kostar i bygget.
Och då är ju en möjlig lösning att göra det billigare att bygga. Till exempel via riktade subventioner.
 
Jag anser att man måste se över byggkraven - de är väldigt höga, och vi är nog många som bott i äldre, orenoverade lägenheter utan att ha tyckt att det var några problem. Jag tycker att det skulle kunna byggas en del mindre lägenheter som inte behöver uppfylla exakt alla krav men som då också får lägre hyra.
Jag funderar vidare på det du skrev, och lite på om efterfrågan inte riktigt syns vad gäller sådana lägenheter? De behövs ju, till människor med lägre inkomst, MEN varför är det bara människor med lägre inkomst som kan tänka sig att bo så? Varför har höginkomsttagare så rejält mycket högre krav på sina boenden så att många lägenheter byggs för att mätta deras behov och göra dem nöjda?

Det talas så mycket om att inte konsumera så mycket, att tänka på miljön, att leva enklare i samklang med miljön osv osv men borde inte det även röra sig om boende? Att bo enklare och inte ha lyxrenoverat?

Nu har jag tänkt högt utan att ha tänkt klart och borde kanske inte ha skrivit något. Hm. Sorry om tanken är helt tokig.
 
Om man kunde avvika från t ex vissa minimimått, som man får göra i studentlägenheter, skulle man få plats med fler bostäder i ett hus. Jag är rätt övertygad om att hyrorna blir lägre om kostnaden för bygget delas upp på fler lägenheter.
Kostnaden blir faktiskt lägre bara av att slippa dessa minimimått. De är oerhört bökiga.
Tramsiga bygglovsvillkor är också oerhört dyrt.

Jag har kunnat "fribygga" mina hus, det blir en helt annan prisbild.
 
Jag funderar vidare på det du skrev, och lite på om efterfrågan inte riktigt syns vad gäller sådana lägenheter? De behövs ju, till människor med lägre inkomst, MEN varför är det bara människor med lägre inkomst som kan tänka sig att bo så? Varför har höginkomsttagare så rejält mycket högre krav på sina boenden så att många lägenheter byggs för att mätta deras behov och göra dem nöjda?

Det talas så mycket om att inte konsumera så mycket, att tänka på miljön, att leva enklare i samklang med miljön osv osv men borde inte det även röra sig om boende? Att bo enklare och inte ha lyxrenoverat?

Nu har jag tänkt högt utan att ha tänkt klart och borde kanske inte ha skrivit något. Hm. Sorry om tanken är helt tokig.

Jag tror att man gör det för enkelt för sig om man bara delar in i höginkomsttagare och låginkomsttagare. I den stora gruppen medelinkomsttagare tror jag att det är väldigt många som gärna skulle bo enkelt och billigt, framför allt personer(både singlar och de som bor tillsammans med någon) som inte har barn.
 
Precis. Jag bor i ett miljonprogramshus byggt på 60talet, och det är stambytt och underhållet genom åren såpass att det är ett friskt, fullt fungerande hus, men utan moderna krusiduller. Jag trivs kanonbra och har inga önskemål om standardhöjning. Bostäder liknande min borde vara möjliga att bygga fler av även idag.
Om man försöker att bygga något sådant så överklagar grannarna tills byggbolaget hoppar av.
Det finns en stark opinion som har fått för sig att alla människor vill bo i Villa. De överklagar som hobby.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 739
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 463
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp