Hyror och boende

Kostnaden blir faktiskt lägre bara av att slippa dessa minimimått. De är oerhört bökiga.
Tramsiga bygglovsvillkor är också oerhört dyrt.

Jag har kunnat "fribygga" mina hus, det blir en helt annan prisbild.
Dessutom så har de hög standard.
Den höga standarden är nämligen den billiga biten.
Diskmaskin, braskamin och tvättmaskin kostar inte mycket alls i sammanhanget.
 
Nej de är ganska så många.
Men blir aldrig lediga.

På mina olika orter och städer så byggs det nytt i centrum.
Men det byggs väl knappast fler billiga äldre lägenheter i centrum? Det tycks ju vara de som bebos av snåla höginkomsttagare, eftersom jag aldrig har träffat på dem i de billiga lägenheterna i förorterna eller kranskommunerna. Just den typen av lägenheter kommer ju per automatik därmed inte bli fler, och då slipper du oroa dig för att subventionera byggandet av dem. De någorlunda centrala lägenheter som nybyggs här är stora, flådiga och ordentligt dyra, och det är inte dem jag anser att vi ska subventionera.
 
Det som drivit upp kostnaden för nyproduktion är inte regleringar utan en överhettning av byggmarknaden i Sverige, det framgår mycket tydligt när man ser statistik över prisindex för nyproduktion som fullkomligt gått amok.

Att förenkla byggprocessen har i delar sin poäng men i andra delar behövs det en starkare reglering som balanserar exploatörers möjligheter.

Sen att de inom branschen vill ha så fritt som möjligt är en annan sak, genom det kan vinsterna öka ännu mer men det kommer inte leda till fler bostäder annat än på marginalen.
 
Men det byggs väl knappast fler billiga äldre lägenheter i centrum? Det tycks ju vara de som bebos av snåla höginkomsttagare, eftersom jag aldrig har träffat på dem i de billiga lägenheterna i förorterna eller kranskommunerna. Just den typen av lägenheter kommer ju per automatik därmed inte bli fler, och då slipper du oroa dig för att subventionera byggandet av dem. De någorlunda centrala lägenheter som nybyggs här är stora, flådiga och ordentligt dyra, och det är inte dem jag anser att vi ska subventionera.
Det finns ju heller inget som hindrar att man inför ett inverterat inkomstkrav i just de subventionerade, enklare lägenheterna jag menar, om nu risken är överhängande att höginkomsttagare snor åt sig dem. Ungefär som i Finland, där ARA-bostäderna är vikta åt just människor med lägre inkomst.
 
Dessutom så har de hög standard.
Den höga standarden är nämligen den billiga biten.
Diskmaskin, braskamin och tvättmaskin kostar inte mycket alls i sammanhanget.
Det håller jag med om och det används idag för att höja hyror på ett sätt som är helt förkastligt.
 
Det som drivit upp kostnaden för nyproduktion är inte regleringar utan en överhettning av byggmarknaden i Sverige, det framgår mycket tydligt när man ser statistik över prisindex för nyproduktion som fullkomligt gått amok.
Gör man en jämförelse med hur övriga priser ökat sedan 1990-talet så skulle kostnaden för en nybyggd hyreslägenhet vara mindre än hälften.

jonas-scb-kurva.jpg
 
En annan tolkning är att C vill göra det som förslaget innebär, d v s införa marknadshyror på nybyggda lägenheter men inte på befintliga hyresrätter. Jag som inte är aktiv i något parti tycker att det är bäst att inte tolka in saker i förslag som faktiskt inte alls står där, oavsett vilka som vill driva genom det.
Men här följer högre hyror även i befintliga bostäder "marknadshyror" i nya bostäder, som en logisk följd eftersom bruksvärdet bestäms av hyresnivån på orten.

Om du lägger ett förslag som ger en viss verkan så är det antingen med avsikt eller på grund av att du inte förstår bättre. Här är sambandet så uppenbart att det är en förolämpning mot C att tro att de inte avsett det.

Typ: "nej vi tänker inte höja prisnivån, vi tänker bara ändra i de parametrar som bestämmer prisnivån på ett sätt som motiverar en höjning"
 
Senast ändrad:
Det jag fundear på är, vad är tex en marknadshyra på en normalstor etta? När en etta på drygt 30kvm redan idag kan kosta över 8tkr.
 
Men här följer högre hyror även i befintliga bostäder "marknadshyror" i nya bostäder, som en logisk följd eftersom bruksvärdet bestäms av hyresnivån på orten.

Om du lägger ett förslag som ger en viss verkan så är det antingen med avsikt eller på grund av att du inte förstår bättre. Här är sambandet så uppenbart att det är en förolämpning mot C att tro att de inte avsett det.

Typ: "nej vi tänker inte höja prisnivån, vi tänker bara ändra i de parametrar som bestämmer prisnivån på ett sätt som motiverar en höjning"

Det är dock inte samma sak som det vi diskuterar, d v s huruvida C vill införa marknadshyror även på icke nybyggda lägenheter.

*

Men om reformen inte kommer att fungera i det avseendet att det skulle byggas fler hyreslägenheter - vilket ju är vad många hävdar - skulle det bara vara 15 000 lägenheter varje år i hela Sverige som skulle kunna påverka hyran åt något håll. Jag skriver "åt något håll" eftersom marknadsvärde inte per automatik innebär en högre hyra än vad den nu är på orten i fråga. Om den fungerar så att markant fler lägenheter byggs blir det konkurrens och priserna ökar förhoppningsvis inte i samma utsträckning.
 
Om man försöker att bygga något sådant så överklagar grannarna tills byggbolaget hoppar av.
Det finns en stark opinion som har fått för sig att alla människor vill bo i Villa. De överklagar som hobby.

De flesta skulle jag säga är NIMBY (Not in my backyard). Ett exempel är Årstafältet. Det har funnits planer på att bygga ihop Liljeholmen och Årsta i mer än tio år. Infrastruktur finns redan (tvärbanan och lätt att dra busslinjer samt t-bana vid Liljeholmen och buss till Årstaberg där pendeln finns). Det enda som funnits där har varit en minigolfbana, stort område där man kan promenera med sin hund, samt slakthusområdet där det finns en stor central för att köra ut frukt och grönt till hela Stockholm. De hotade med att det skulle innebära att de inte kunde köra ut frukt och grönt i Stockholm.

Det är ett antal byggbolag som givit upp genom åren eftersom beslutet att bygga överklagades gång på gång och varje gång måste det igenom hela processen innan det avslogs. Först nu verkar de äntligen ha kommit igång. Kunde man med hjälp av subventioner bygga HR till rimliga hyror där vore det fantastiskt. Tyvärr verkar det bli BR av det hela eftersom byggfirmorna vill ha ut vinsterna så fort som möjligt.
 
Men igen, gör de det? Du får gärna ge något konkret exempel, för för mig som har bott hela mitt vuxna liv i just de bostäder vi diskuterar låter det som en halmgubbe. Jag har aldrig varit granne med en höginkomsttagare, utan det har varit vanliga knegare, sjukskrivna, studenter, pensionärer…
Hur kan du ha en sådan koll på dina grannars inkomster? Sist jag bodde i hyresrätt (en omodern förortslägenhet, inget tv-uttag, ingen frys, slitet, dyra proppar som gick varannan gång jag dammsög och några andra standardsänkande egenskaper som jag har glömt), tog jag steget från fattig student till goda inkomster, höginkomsttagare de sista åren. Trivdes jättebra hela tiden, trots att jag under mer än ett år tills hyresvärden fick nog, hade en aktiv knarkare med många lika aktiva knarkarkompisar som närmaste granne, (det var inte jag som klagade...).

Så här i efterhand hade det naturligtvis varit ekonomiskt mycket fördelaktigare om jag hade köpt en bostadsrätt på Stockholms redan glödheta marknad. Vänner och partners tvingade ut mig på lägenhetsvisningar då och då, men jag tyckte inte det var värt besväret att flytta till något större och flottare eftersom jag gillade mitt boende.

När jag väl flyttade var det för att komma ut på landet, (till samma eller sämre boendestandardsnivå).
 
Jag har en hyreslägenhet men lever även på sjukpenning så vill hålla min hyreskostnad så pass lågt som möjligt. Betalar just nu 4300 (kostade 3800 när jag flyttade in 2013). Max 5000 skulle jag nog inte vilja betala mer för denna lägenhet pga inte värt det.
 
Hur kan du ha en sådan koll på dina grannars inkomster? Sist jag bodde i hyresrätt (en omodern förortslägenhet, inget tv-uttag, ingen frys, slitet, dyra proppar som gick varannan gång jag dammsög och några andra standardsänkande egenskaper som jag har glömt), tog jag steget från fattig student till goda inkomster, höginkomsttagare de sista åren. Trivdes jättebra hela tiden, trots att jag under mer än ett år tills hyresvärden fick nog, hade en aktiv knarkare med många lika aktiva knarkarkompisar som närmaste granne, (det var inte jag som klagade...).

Så här i efterhand hade det naturligtvis varit ekonomiskt mycket fördelaktigare om jag hade köpt en bostadsrätt på Stockholms redan glödheta marknad. Vänner och partners tvingade ut mig på lägenhetsvisningar då och då, men jag tyckte inte det var värt besväret att flytta till något större och flottare eftersom jag gillade mitt boende.

När jag väl flyttade var det för att komma ut på landet, (till samma eller sämre boendestandardsnivå).
Jag pratar med mina grannar, helt enkelt? Om man vet vad de gör/jobbar med är det ju inte särskilt svårt att få en uppfattning om var inkomsterna ligger. Därtill finns det ju väldigt lättillgänglig statistik för den som är intresserad av hur inkomsterna ser ut i ett område. Där jag bor ligger vi en bra bit under medel för riket. Om någon enstaka höginkomsttagare gömmer sig här kan jag ju givetvis inte avgöra, men då är ju hen ett undantag.

Att du valde att bo kvar lär ju också ha varit ett undantag med tanke på hur träget din omgivning försökte få dig att flytta därifrån. Vilket du ju också sedan gjorde. Till något du äger, gissar jag?
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 848
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 498
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp