Hyror och boende

Där jag bor ligger en 1:a på ca 5000 kr i hyra. Hyrs en liknande lägenhet ut i andra hand så får man istället vackert betala 15.000 kr för den.
En nybyggd hyresetta ett kvarter bort kostar också 15.000.

Det här bäddar för en enorm svart marknad både för rent kriminella och för dem som köper en lägenhet som de aldrig har för avsikt att bo i. De senare cashar varje månad in ca 10.000 (efter betalda avgifter och lån) oskattat, och några år senare säljer de med rejäl vinst. Man kan säga att de parasiterar på brf:er.
Utöver det så har vi svartförsäljningen av "förstahandskontrakt" som är uppe i svindlande siffror. Har en bekant som betalade 600.000 för sitt..

Nuvarande system gynnar egentligen ingen utom ett fåtal som sitter på billiga hyreskontrakt. För att bygga "vanliga" hyresrätter måste det finnas möjlighet att få igen pengarna och på sikt gå med någon vinst. Då tror jag också att nan skulle kunna bygga mer. (Dock så har vi lite plats att bygga, dyra markpriser, regelverk och div. överklaganden som försvårar nybygge.)

De fåtal nybyggen av hyresrätter som sker häromkring mynnar bara ut i rejält lyxiga lägenheter. Det är det enda som går att få igen pengarna på, och det finns tillräckligt med folk som har "råd" att betala eftersom det inte finns så många andra alternativ.
 
Hur stor andel av lönen beror ju lite på vad man räknar in i att bo. Om man räknar BRF-avgift och lån så är det väl i runda slängar ca 16 procent. Nu har vi precis flyttat till en dyrare BRF och tagit upp ett lån på den på ca 50 procent av insatsen så vi har höjt våra bostadskostnad. Men lägger man till el och bredband, värme så ligger nog på ca 18-19 procent lite beroende på årstid och hur mycket el det går. Då har vi två inkomster och är två som delar på utgifterna. För en hyresrätt som motsvarar vår storlek på boende, 80 kvadramteter, så hade jag nog max velat ge 8000 kronor per månad i centrala stan. Mindre om det hade varit långt utanför stan.
 
Jag lägger ca 35% av min nettolön på hyra, men skulle nog kunna gå upp till 40-45%. Ännu mer om jag inte haft lån.

Hyr ett litet hus på en gård 4 mil från Stockholm. Betalar nog generellt en rätt låg hyra, men har då 4 mil enkel resa till jobbet. Så alla kostnader runt pendlingen äter upp en del.

Vill ju helst köpa, men nu steg priserna på små hus så enormt under corona och jag undrar om de nånsin kommer sjunka igen.
 
Jag tänker nog också att 30% av lönen är helt ok men för "rätt" boende kan det vara värt att betala mer. halva lönen är dock väldigt mycke och som du säger blir det genast mycket svårare med mycket annat då.
Håller absolut med dig. Det är ju mycket annat som spelar in och om man tex bor så att man helt kan vara utan bil så är det ju lättare att motivera en högre boendekostnad än om man ska ha råd med bil utöver boendet. Jag pendlar långt och min bil kostar mig nästan lika mycket per månad som boendet, dvs ca 1/4 av lönen.
 
Där jag bor ligger en 1:a på ca 5000 kr i hyra. Hyrs en liknande lägenhet ut i andra hand så får man istället vackert betala 15.000 kr för den.
En nybyggd hyresetta ett kvarter bort kostar också 15.000.

Det här bäddar för en enorm svart marknad både för rent kriminella och för dem som köper en lägenhet som de aldrig har för avsikt att bo i. De senare cashar varje månad in ca 10.000 (efter betalda avgifter och lån) oskattat, och några år senare säljer de med rejäl vinst. Man kan säga att de parasiterar på brf:er.
Utöver det så har vi svartförsäljningen av "förstahandskontrakt" som är uppe i svindlande siffror. Har en bekant som betalade 600.000 för sitt..

Nuvarande system gynnar egentligen ingen utom ett fåtal som sitter på billiga hyreskontrakt. För att bygga "vanliga" hyresrätter måste det finnas möjlighet att få igen pengarna och på sikt gå med någon vinst. Då tror jag också att nan skulle kunna bygga mer. (Dock så har vi lite plats att bygga, dyra markpriser, regelverk och div. överklaganden som försvårar nybygge.)

De fåtal nybyggen av hyresrätter som sker häromkring mynnar bara ut i rejält lyxiga lägenheter. Det är det enda som går att få igen pengarna på, och det finns tillräckligt med folk som har "råd" att betala eftersom det inte finns så många andra alternativ.

15000 för en 1:a 😲? Det är nog nästan värre än Stockholm till och med. Hemska hyror.
 
Jag kan bo mycket billigare om jag köper en lägenhet istället, vilket kan låta märkligt med tanke på vilka som behöver hyresrätter.
Jag bor så. Jag har en ganska låg belåning på min bostadsrätt vilket såklart drar ner lånekostnaden också.
Jag betalar ca 8000:- i månaden för min fyra, allt som allt. Det hade jag aldrig kunnat hyra en likvärdig lägenhet för.
En kompis bor i en hyrestrea i samma område. Hon betalar 12 000:- för en lägenhet mindre som är mindre än min 😅

Rent generellt tjänar man ju på att äga sin bostad i storstäderna mot att hyra.
 
Jag brukar försöka leva efter 50/30/20-regeln: 50% av nettoinkomsten läggs på "needs", 30% på "wants" och 20% sparas. "Needs" innefattar ju då långt mer än bara hyra (för mig räknas även kommunskatt, el & gasräkning, försäkringar, mobil och wifi dit), så jag skulle inte vara bekväm med att lägga mer än 30% av min nettolön på hyra.

I dagsläget äger jag bostad och lägger 24% av nettolönen på amortering & ränta. Hade jag hyrt bostad i motsvarande skick och storlek i samma område hade jag nog fått räkna med att lägga minst 30% av lönen på hyra.
 
15000 för en 1:a 😲? Det är nog nästan värre än Stockholm till och med. Hemska hyror.
Det är inne i Stockholm, men bara vid nybygge som det kostar så.

Efter att ha stött på allt fusk och baksidan med hyresreglering (och alla vidrigheter folk kan komma på att kräva in i "hyra", så tror jag att en försiktig övergång till marknadshyra blir bättre för de allra flesta på lång sikt.
 
Men hur ska vi få till en lösning på problemet då?

I min kommun finns det många hyresrätter i vissa områden och få eller inga i andra. Detta vill man ändra på och detaljplaner har tagits fram för byggande av hyreslägenheter i de områden där det saknas. Problemet är att ingen vill bygga dem.

I mitt område gick det så långt som till godkänt bygglov innan man drog sig ur och då är området extremt expansivt i övrigt med högt tryck. Här finns inga hyreslägenheter så det borde vara de bästa förutsättningarna men 🤷‍♀️
 
Jag kommer betala ca 9000 för min tvåa. Det är min maxgräns för att kunna ha råd med lite annat. Får ut ca 19’ för heltidsjobb.

Jag gillar att bo i lägenhet, men kommer definitivt köpa hus när jag har möjlighet för att komma billigare undan.
 
Jag lägger nästan 50% av min inkomst på mitt boende om jag räknar in ränta, amortering, el, vatten, sophämtning, tv, internet, försäkring m m.
Men då har jag valt att köpa hus på egen hand och amortera mer än jag måste. Jag skulle lätt kunna bo billigare, men då aningen mindre och utan trädgård eller längre från jobbet.
 
Jag kan inte ens räkna ut vad boendet kostar. Har försökt några gånger och det blir alltid för komplext. Men driftskostnaderna (el, sopor, slamtömning mm) överstiger vida räntebetalningar och andra såna kapitalkostnader. Elräkningarna kan bli upp mot 10.000 i januari om det är svinkallt, och sen är allt med vatten och avlopp dyra investeringar emellanåt.

Men det är självvalt, 11 hektar gård utanför all civilisation med två fastigheter och stall, egen verksamhet. Än så länge går det i alla fall ekonomiskt att reda ut det.
 
Men hur ska vi få till en lösning på problemet då?

I min kommun finns det många hyresrätter i vissa områden och få eller inga i andra. Detta vill man ändra på och detaljplaner har tagits fram för byggande av hyreslägenheter i de områden där det saknas. Problemet är att ingen vill bygga dem.

I mitt område gick det så långt som till godkänt bygglov innan man drog sig ur och då är området extremt expansivt i övrigt med högt tryck. Här finns inga hyreslägenheter så det borde vara de bästa förutsättningarna men 🤷‍♀️

Det kan finnas flera orsaker. Det är så många parametrar som måste stämma in för att ett bygge ska kunna genomföras. Spekulerar lite.. Dåligt genomtänkta kravunderlag och planering, kanske pga. ovana i rollen som beställare, att man tagit hjälp av och anlitat de billigaste firmorna och konsulterna etc kan sätta käppar i hjulet.

Idag är det oftast för svårt för mindre (och ofta billigare) aktörer att bygga. Finns det risk för t.ex. överklaganden, även om bygglov getts, så kan det bli så utdragna kostnader i samband med det så de mindre aktörerna inte har råd att driva igenom projektet. Marginalerna är för små helt enkelt.

Sen i andra änden är det någon som ska drifta hyreshusen. Måste man då förhålla sig till den rådande hyresregleringen + kanske även kommunens krav på "billiga hyresrätter", så kanske man inte är så villig på att sponsra. I alla fall inte om det är tänkt att hyresvärden ska vara ett företag som går med vinst.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 083
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 011
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 560
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp