Bukefalos 28 år!

Hyror och boende

Tanken med avregleringen har visat sig fela rejält hittills. Det lär dröja minst 20-30 år innan man byggt ikapp och under den tiden gynnas inte de med mindre inkomst. I en oreglerad hyresmarknad, ökar ju möjligheten för fler hyresvärdar att lämna sina lägenheter till utvalda personer.
Fast nu tror jag du har missförstått? En privat hyresvärd har idag möjlighet att välja sina hyresgäster.

Tillägger att frågan berör nybyggnation.

Sen vore det väl skönt om vi någon gång kan få lite mer balans i tillgång och efterfrågan? Som det ser ut nu så får man redan betala marknadshyror, men då som andrahandshyresgäst under en viss period. Sen måste man flytta när den boende ska ha tillbaka sin lägenhet.
 
Vi bor i bostadsrätt, lägger ca 25% av vår gemensamma inkomst på boendekostnader (totalt inkl parkering, försäkring osv). Tycker det är rimligt men mer än så vill jag helst inte lägga.
 
På lång sikt så är tanken att det kommer att regleras till mer rimliga hyror som fler har råd med. Tanken är inte att folk ska bli bostadslösa.

Som det är just nu subventioneras ett fåtal vare sig det behövs eller inte. De kan vara fattiga som stått i kö för/"ärvt" sitt kontrakt; rika eller desperata som köpt sig ett svartkontrakt. Eller varit i bytesdjungeln och hoppat mellan lägenheter under X antal år.

De som inte stått +20 år i kö behöver då så småningom förhoppningsvis inte tvingas ta det ockerhyresutbud i andrahand som just i denna stund faktiskt råder. Utan de kanske kan få sitt första kontrakt i en kranskommun och därmed foten in på en tryggare bostadsmarknad.
Men med tanke på marknaden för andrahands med ockerhyra- hur kan man tro att marknadshyror ska hamna på en lägre nivå?
 
Jag är pessimist och tror inte det kommer att hända. I stället tror jag att vi får en situation där folk bor ihopträngda för att ha råd
Och om man istället är ”optimist” och tänker att bostadsbidraget blir mer generöst än idag, så innebär ju det i praktiken fler skattepengar som försvinner rakt ner i fickorna på fastighetsägare. Inte heller en bra lösning, tycker jag.
 
Och om man istället är ”optimist” och tänker att bostadsbidraget blir mer generöst än idag, så innebär ju det i praktiken fler skattepengar som försvinner rakt ner i fickorna på fastighetsägare. Inte heller en bra lösning, tycker jag.

Eller så får vi fler lägenheter och fler som därmed kan bo till en rimlig kostnad. Om man ska vara optimist.
 
Men med tanke på marknaden för andrahands med ockerhyra- hur kan man tro att marknadshyror ska hamna på en lägre nivå?
Därför att diskussionen egentligen inte rör marknadshyror just nu. Det är redan fritt att sätta en marknadsmässig hyra de första 15(?) åren på en nybyggd hyresrätt.
Det är INGA andra hyreslägenheter som berörs än just nybyggda. Det gör hela diskussionen så snedvriden. Folk tror att befintliga hyresgäster ska drabbas av någon marknadshyra.

Bostadsköerna kan börja rulla på om fler lägenheter kommer ut på hyresmarknaden. Med fler lägenheter så blir till slut inte efterfrågan lika stor.

Med fler hyresrätter till förfogande, med möjlighet att få igen kostnader när man bygger nytt, så regleras hyrorna så småningom. Tyvärr går det alldeles för långsamt. Att bo på en dyr adress kan få kosta mer än att bo på en billigare adress. Det viktigaste är att fler kan få ett tryggt boende.

Som bostadsrättsägare så är det här inget som gynnar mig. För nuläget gör att min bostadsrätt är värd väldigt mycket. För mig personligen så är det långt bättre om det finns få hyresrätter på marknaden, för det driver upp priserna något groteskt på bostadsrätter.
 
Jag bor i en hyrestvåa med sambo. 1a-handskontrakt. Lägger ca 12% av nettoinkomsten på hyran så mitt boende är ganska billigt förhållandevis, och sen har jag en ganska god inkomst också. Försöker spara ihop till en kontantinsats.

Bostadsmarknaden i allmänhet känns ju dock rätt skev. Prisökningarna de senaste fem-tio åren för bostadsrätter och villor i storstadsregionerna har ju varit smått
hisnande, vilket ger massiva utestängningseffekter för oss som inte äger sitt boende. Jag försöker spara ihop till kontantinsats till trea eller hus men det är svårt, trots god inkomst, eftersom jag inte äger någon fastighet.

Jag själv skulle ha råd med hyran i en nyproduktion, och därmed upplåta min billigare lägenhet till någon som bättre ”förtjänar” den. Trots detta problem tror jag inte att marknadshyror är rätt väg att gå. Människor med låga inkomster behöver bo vilket gör att kostnaden för bostadsbidragen ökar för staten. Skattepengar kommer därmed omfördelas till fastighetsägare. Fastighetsbranchen är ytterst lönsam för de stora aktörerna som även är dominerande densamma. Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt i varför marknaden ser ut som den gör, och därmed vet jag inte hur man ska göra för att rätta till den. Kanske krävs en översyn av regelverket för byggande. Kanske krävs statliga stimulanser. Jag ser hellre att offentliga medel går till stimulanspaket än till bostadsbidrag.
 
Jag har negativ boendekostnad.
Jag äger sedan mycket lång tid tillbaka en gård med flera bostadshus.
Hyrorna för de bostäder som jag hyr ut överstiger utgifterna för gården.
Men då så får jag dela hus med min dotter, dotterdotter och ytterligare en inneboende.
Det blir inget eget krypin för mig utan kollektivt boende.

Jag bor också hos min sambo på hans gård, men det är en helt annan historia.

Så summa summarum lägger jag i varje fall inga pengar alls på mitt boende.
 
Eller så får vi fler lägenheter och fler som därmed kan bo till en rimlig kostnad. Om man ska vara optimist.
Men hur? Du säger ju själv att marknadshyror inte är en lösning på bostadsbristen. Och vad skulle incitamentet för ökat byggande bestå i? Rent krasst är ju en skev marknad en ren vinstaffär för hyresvärdar på en avreglerad marknad. Bostadsbristen skapar hög efterfrågan, vilket motiverar höga hyror. Varför skulle hyresvärdar frivilligt bygga bort den efterfrågan? En balanserad marknad innebär ju bara nackdelar för dem.
 
Det som förundrar mig - presenterar förespråkarna för marknadshyror några faktiska bevisnpå marknader där det löst bostadsbristen?

Typ alla globala storstäder har bostadsbrist. Även (speciellt?) där hyror är oreglerade.
Den enda hyresmarknaden jag hört om som fungerar bra är Wien, och den är starkt kontrollerad och subventionerad...
https://www.theguardian.com/society/2017/dec/12/vienna-housing-policy-uk-rent-controls
 
Men hur? Du säger ju själv att marknadshyror inte är en lösning på bostadsbristen. Och vad skulle incitamentet för ökat byggande bestå i? Rent krasst är ju en skev marknad en ren vinstaffär för hyresvärdar på en avreglerad marknad. Bostadsbristen skapar hög efterfrågan, vilket motiverar höga hyror. Varför skulle hyresvärdar frivilligt bygga bort den efterfrågan? En balanserad marknad innebär ju bara nackdelar för dem.

Jag säger att marknadshyror inte är en magisk formel som åtgärdar bostadsbristen. Det kan mycket väl vara en pusselbit.

Notera att hyresvärdar köper fastigheten av byggare , så det lär marknaden lösa. Ingen enskild part tjänar orimliga pengar på en fri marknad.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 255
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 056
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 618
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 786
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp