Hyror och boende

Det är inne i Stockholm, men bara vid nybygge som det kostar så.

Efter att ha stött på allt fusk och baksidan med hyresreglering (och alla vidrigheter folk kan komma på att kräva in i "hyra", så tror jag att en försiktig övergång till marknadshyra blir bättre för de allra flesta på lång sikt.

Okej. Ja, kan man betala de hyrorna, så är det klart man tycker marknadshyror blir bra. Att det skulle vara bra alla, tror jag är en rosaskimrande tanke.
 
Ja, det tycker jag med. Att man i storstäderna kommer samla alla välbetalda i stan och sen utåt beroende på inkomst, ser jag som mindre bra. Tror inte marknadshyror är lösningen, måste finnas nått mer rättvist sätt.

Jag tror marknadshyror kan vara en del av lösningen men tycker att man måste vara noga med att maktbalansen inte kantrar åt nåt håll.

Med förslaget att Hyresgästföreningen tappar makt kantrar det betänkligt. Inte bra.
 
Jag är långtidssjukskriven och lägger ca 70% av min inkomst på boende. Bor i ”billig” hyresrätt i storstadsregion, skulle säkert kunna komma billigare undan på mindre ort men skulle då inte ha tillgång till vården jag behöver för att överleva, så… :crazy:

Jag är fullkomligt skräckslagen för marknadshyror. Det skulle bokstavligen vara dödsstöten för mig.
 
Jag är långtidssjukskriven och lägger ca 70% av min inkomst på boende. Bor i ”billig” hyresrätt i storstadsregion, skulle säkert kunna komma billigare undan på mindre ort men skulle då inte ha tillgång till vården jag behöver för att överleva, så… :crazy:

Jag är fullkomligt skräckslagen för marknadshyror. Det skulle bokstavligen vara dödsstöten för mig.

Fast har du verkligen tänkt att byta till nyproducerad lägenhet i den sitsen?
 
Okej. Ja, kan man betala de hyrorna, så är det klart man tycker marknadshyror blir bra. Att det skulle vara bra alla, tror jag är en rosaskimrande tanke.

På lång sikt så är tanken att det kommer att regleras till mer rimliga hyror som fler har råd med. Tanken är inte att folk ska bli bostadslösa.

Som det är just nu subventioneras ett fåtal vare sig det behövs eller inte. De kan vara fattiga som stått i kö för/"ärvt" sitt kontrakt; rika eller desperata som köpt sig ett svartkontrakt. Eller varit i bytesdjungeln och hoppat mellan lägenheter under X antal år.

De som inte stått +20 år i kö behöver då så småningom förhoppningsvis inte tvingas ta det ockerhyresutbud i andrahand som just i denna stund faktiskt råder. Utan de kanske kan få sitt första kontrakt i en kranskommun och därmed foten in på en tryggare bostadsmarknad.
 
På lång sikt så är tanken att det kommer att regleras till mer rimliga hyror som fler har råd med. Tanken är inte att folk ska bli bostadslösa.

Som det är just nu subventioneras ett fåtal vare sig det behövs eller inte. De kan vara fattiga som stått i kö för/"ärvt" sitt kontrakt; rika eller desperata som köpt sig ett svartkontrakt. Eller varit i bytesdjungeln och hoppat mellan lägenheter under X antal år.

De som inte stått +20 år i kö behöver då så småningom förhoppningsvis inte tvingas ta det ockerhyresutbud i andrahand som just i denna stund faktiskt råder. Utan de kanske kan få sitt första kontrakt i en kranskommun och därmed foten in på en tryggare bostadsmarknad.

Tanken med avregleringar har visat sig fela rejält hittills. Det lär dröja minst 20-30 år innan man byggt ikapp och under den tiden gynnas inte de med mindre inkomst. I en oreglerad hyresmarknad, ökar ju möjligheten för fler hyresvärdar att lämna sina lägenheter till utvalda personer.
 
Senast ändrad:
Jag lägger ca 1/3 av nettoinkomst på hyra + sådant som ingår i boendet.

Har tittat på att köpa men det finns inte på kartan. Inte ens om jag fudgar upp min lön (ignorerar att jag bara jobbar 80%) samt lägger 400 000 i handpenning så kommer jag få ett lån som täcker en "likvärdig" lägenhet i kommunen jag bor i.

Med tanke på vad "nybyggena" i dagens läge har för hyror (2:a på 50 kvadrat för 8700kr exklusive allt utom värme) så tror jag verkligen inte att marknadshyror är lösningen. Jag är rädd för att det kommer bli som i tex UK där man får dela boende med någon för att ha råd, även som vuxen. Iofs så "löser" det väl bostadsbristen, kortsiktigt. Men vem vill bo så? Egentligen?
 
Släpper man blicken från storstädernas hetaste områden så är bilden mer komplex.

I min lilla kommun har vi bra tomter och efterfrågan. Köerna för att få lägenhet är flera år och kommunala bostadsbolaget har inga lediga. Skulle det bli en större rökskada skulle de boende behöva bo på hotell.
Men har haft svårt att få byggare som är villiga att bygga hyreshus. De kan inte räkna hem investeringen.
Ett företag har byggt ett hus med "premiumlägenheter" som snabbt blev uthyrda. men det är inte för unga i första bostaden eller låginkomsttagare. Nu har det dykt upp något företag som ska bygga billigare och mindre lägenheter. Det är välkommet.
Vi har gott om villor där folk bor kvar längre än de vill på ålderns höst. Det finns ingenstans att flytta. så det för stora huset med den svårskötta tomten blir kvar.

Det är ett systemfel är efterfrågan är akut men företag inte törs/vill bygga.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 083
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 011
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 560
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp