Efter att ha varit strömlösa i 4 dygn efter både Gudrun och Per, har vi rätt bra koll på vad vi behöver för att klara oss utan strömförsörjning i alla fall.
Våra elledningar är numera nergrävda, med matning från två håll, så för att vi ska bli strömlösa nu krävs ett större avbrott, längre bort. Vi valde att sälja vårt bensindrivna elaggregat, då det gjorde bättre nytta hos någon som använder det...
Det som är mest kritiskt för oss är vattenförsörjningen, men det löser sig på något sätt. Tyvärr är vattenkvalitén i vår grävda brunn inget kul, annars hade vi kunnat hinka vatten därifrån. (På min önskelista finns en gårdspump som går att använda i vår borrade brunn - jag googlade nu och det påstås att Julas pump funkar ner till 20 m, vilket borde kunna hjälpa oss en del, så länge det inte är väldigt torrt...)
Jag är dock rätt säker på att vi skulle kunna antingen fylla tunnor med vatten hos grannar (bönder) som har elaggregat, eller möjligen låna ett aggregat några timmar för att fylla från vår egen brunn. Vi har omkopplare, så att vi skulle kunna köra hela gården i några timmar på ett sånt aggregat.
(minns efter senaste stormen, då vi eldade i pannan - som tyvärr är ur funktion just nu

- och hade massor av varmvatten. Körde cirkulationspumpen på bilbatteri. Vi hade då inte satt in omkopplaren, men maken kopplade in vattenpumpen på elaggregatet. Det var rätt mysigt faktiskt, att stå i badrummet som var upplyst av några stearinljus på handfatet och i fönstret, och kunna ta en lång varm dusch...

)
Vi har rätt gott om torrvaror hemma och diverse annat med lite längre hållbarhet (rotfrukter, hemgjorda konserver etc). Vi kan, om det kniper, koka mat på vår lilla vedkamin. (även här - jag har länge önskat mig en vedspis, nu har vi till och med en som står i verkstaden och väntar på att vi ska renovera köket så vi kan sätta in den... Vid en långvarig kris kanske vi kan skapa ett utekök där den kan användas...) Ved har vi gott om.
Så, hur vi kommer klara oss vid en kris är helt beroende på vilken typ av kris som avses och hur länge den tänker hålla på... En vecka utan ström fixar vi lätt som en plätt...