I händelse av kris

Även om man inte direkt är "förberedd" så har nog många lite av varje att ta till. Mat och kläder och lite av varje. Jag kan cykla till en vattenkälla, så min granne i rullstol ska inte behöva törsta ihjäl. Är man många i ett hus har man ju spridning på vad folk råkar ha hemma. Och människor värmer ju varandra. Kortare kriser är jag helt lugn för. Längre kriser tar jag tag i när de kommer.

Preppertillvaron framstår som helvetet på jorden för mig.[/QUOTE]
Till vis mån håller jag med. Men samtidigt, för oss som har en bit till butiken så blir det ju gärna att man köper torrvaror, konserver, tvättmedel och liknande, så få ggr som möjligt..Alltså lagrar man, det blir ju inte förstört..
 
Jag tycker det är otroligt tråkigt att du anser både att det är en ny grej och att det är onödigt och överdrivet. Jag tror det beror på att du fattas kunskap inom området. Att klara sig själv under kris och krig är inget nytt, det har varit så i alla tider, även till 1a världskriget.

Att man som samhällsmedborgare tar sitt samhällsansvar att klara sig under både kortare och längre kriser och tillslut i krig är jätteviktigt för samhället i stort. Samhället är väldigt sårbart, det finns massor av information om det. Jag tror att om man får en förståelse för det, alla beroendekedjor osv så inser man att det inte är överdrivet. Heller inte om man vet hur nära det har varit flertal gånger bara på några år.
Det har varit som en nygammal trend nu ett tag. I min barndom rådde en period av zom kriget kommer. Nu råder en variant på temat. Mindre har hörts under mellantiden. Så är det ju bara. Det handlar inte om mig.

Exakt varför det har blommat upp nu på senare år, vet jag inte.
 
Vi har gigantiska skyddsrum överallt, med matförråd, sängar, toaletter osv.

Om man bor i rätt tätort finns det fortfarande skyddsrum åt väldigt många.

MSB Skyddsrumskarta:
https://gisapp.msb.se/apps/kartportal/enkel-karta_skyddsrum/


Det finns mer resurser i många än man tror. Men man bör väl medföra eget täcke om möjligt.

Det finns ju sanhällsresurser för kris.
Inte hur mycket som helst, Men det finns planer för var folk ska ta vägen. Matförsörjning. Hygien.
Och den mat man förväntas ha med, som ska rymmas på de 0.75 kvm som man har reserverade;
https://www.hemhyra.se/tips-rad/om-kriget-kommer-har-hittar-du-skyddsrummet/
 
Det har varit som en nygammal trend nu ett tag. I min barndom rådde en period av zom kriget kommer. Nu råder en variant på temat. Mindre har hörts under mellantiden. Så är det ju bara. Det handlar inte om mig.

Exakt varför det har blommat upp nu på senare år, vet jag inte.
Har aldrig tänkt att jag hamstrar utan mer tar hand om och äter av skörden som blir precis som pappa, farmor och farmorsmor gör/gjorde.
Tycks även ligga i släkten att odla för mycket så det ser mer ut att vara hela vinterförådet för ett helt kompani än max en familj:o
 
Nästa steg är att fixa ett mer hållbart system med vatten. Jag har ofta pet-flaskor i kylen, men jag funderar på att köpa en mindre mängd burkar avsedda för lagring.
Blue Can Nödvatten, 349 kr för 24 burkar á 35cl med hållbarhet på 50 år?

Nej gör inte det. Köp Ramlösa eller Loka utan kolsyra istället när lokala Lidl eller CityGross har kampanj. Också de håller årsvis efter bästföredatum. Se till att ha lite ruljangs på det bara, så ska du se att du har bättre vatten om 50 år än vad Blue Can Nödvatten kommer vara.

De av er som tror företaget Blue Can Europe finns kvar om femtio år, och ersätta eventuella reklamationer på undermåligt vatten räcker upp handen nu.
/cynikern
 
Blue Can Nödvatten, 349 kr för 24 burkar á 35cl med hållbarhet på 50 år?

Nej gör inte det. Köp Ramlösa eller Loka utan kolsyra istället när lokala Lidl eller CityGross har kampanj. Också de håller årsvis efter bästföredatum. Se till att ha lite ruljangs på det bara, så ska du se att du har bättre vatten om 50 år än vad Blue Can Nödvatten kommer vara.

De av er som tror företaget Blue Can Europe finns kvar om femtio år, och ersätter eventuella reklamationer på undermåligt vatten räcker upp handen nu.
/cynikern

Jag hade nog tänkt vanligt vatten, men det finns kanske inte utan kolsyra i burk slår det mig. Jag vill helst ha burkar, men det får väl duga med flaskor.
 
Jag hade nog tänkt vanligt vatten, men det finns kanske inte utan kolsyra i burk slår det mig. Jag vill helst ha burkar, men det får väl duga med flaskor.
Kolsyrefritt ska det så klart vara.
Jag har petflaskor i garagekylen, och har inga problem med att dricka vatten som är upp till två år för gammalt därifrån.
 
Har aldrig tänkt att jag hamstrar utan mer tar hand om och äter av skörden som blir precis som pappa, farmor och farmorsmor gör/gjorde.
Tycks även ligga i släkten att odla för mycket så det ser mer ut att vara hela vinterförådet för ett helt kompani än max en familj:o
Jamen då är det ju ditt liv liksom, inte dina krigsförberedelser. Det är ju inte prepping, helt enkelt.

Tänker man sig att landet ska vara självförsörjande på livsmedel, så är ju i princip varje vinter som en krisperiod att förbereda sig för.
 
Det har varit som en nygammal trend nu ett tag. I min barndom rådde en period av zom kriget kommer. Nu råder en variant på temat. Mindre har hörts under mellantiden. Så är det ju bara. Det handlar inte om mig.

Exakt varför det har blommat upp nu på senare år, vet jag inte.

Det handlar visst om dig. Du tycker att det är nytt. Du tycker det är överdrivet.
Det är inte överdrivet. O det handlar inte om zombier. Men det fattar du nog 😁
 
för oss som har en bit till butiken så blir det ju gärna att man köper torrvaror, konserver, tvättmedel och liknande, så få ggr som möjligt..Alltså lagrar man, det blir ju inte förstört..
Exakt så, jag som enpersonershushåll köper tex. 25 kilossäck socker, 4-kiloskartong marzanpulver, tvättmedel i säck, bakpulver i kilopack och mjöl i säck osv. osv. enbart därför att då får man dels ner priset rejält och så finns det alltid hemma. Sist handlade jag 2 kartonger nudlar där jag bara betalade för 1,5 kartong och fick alltså "ganska" bra rabatt milt sagt. Förnödenheter som går åt och kan lagras över tid är inte fel att bunkra när tillfälle och kassa medger det.

Visste ni förresten att fotogenkök kör man med fördel på dagens diesel? Pumplyktorna går på samma soppa dom också och osar inte men vekbrännare kan osa lite. Är rödspriten som man ska förvärma förgasarkök slut eller ransonerad kan man ta torr sand och hälla i koppen där man skulle hällt rödspriten och så fyller man i lite diesel där och tänder för sanden funkar som veke, vill man använda diesel permanent som tändbränsle så lindar man glasfiber eller annan keramisk fiber i brännarkoppen och har den istället för sanden. Så har jag gjort på mina förgasarkök.
 
Efter att ha varit strömlösa i 4 dygn efter både Gudrun och Per, har vi rätt bra koll på vad vi behöver för att klara oss utan strömförsörjning i alla fall.
Våra elledningar är numera nergrävda, med matning från två håll, så för att vi ska bli strömlösa nu krävs ett större avbrott, längre bort. Vi valde att sälja vårt bensindrivna elaggregat, då det gjorde bättre nytta hos någon som använder det...
Det som är mest kritiskt för oss är vattenförsörjningen, men det löser sig på något sätt. Tyvärr är vattenkvalitén i vår grävda brunn inget kul, annars hade vi kunnat hinka vatten därifrån. (På min önskelista finns en gårdspump som går att använda i vår borrade brunn - jag googlade nu och det påstås att Julas pump funkar ner till 20 m, vilket borde kunna hjälpa oss en del, så länge det inte är väldigt torrt...)
Jag är dock rätt säker på att vi skulle kunna antingen fylla tunnor med vatten hos grannar (bönder) som har elaggregat, eller möjligen låna ett aggregat några timmar för att fylla från vår egen brunn. Vi har omkopplare, så att vi skulle kunna köra hela gården i några timmar på ett sånt aggregat.
(minns efter senaste stormen, då vi eldade i pannan - som tyvärr är ur funktion just nu :( - och hade massor av varmvatten. Körde cirkulationspumpen på bilbatteri. Vi hade då inte satt in omkopplaren, men maken kopplade in vattenpumpen på elaggregatet. Det var rätt mysigt faktiskt, att stå i badrummet som var upplyst av några stearinljus på handfatet och i fönstret, och kunna ta en lång varm dusch... :heart)

Vi har rätt gott om torrvaror hemma och diverse annat med lite längre hållbarhet (rotfrukter, hemgjorda konserver etc). Vi kan, om det kniper, koka mat på vår lilla vedkamin. (även här - jag har länge önskat mig en vedspis, nu har vi till och med en som står i verkstaden och väntar på att vi ska renovera köket så vi kan sätta in den... Vid en långvarig kris kanske vi kan skapa ett utekök där den kan användas...) Ved har vi gott om.

Så, hur vi kommer klara oss vid en kris är helt beroende på vilken typ av kris som avses och hur länge den tänker hålla på... En vecka utan ström fixar vi lätt som en plätt...
 
Om det nu är ryssen som kommer (vilket vara det som hänvisats till oftast) så behöver de bara folkbokföringsregistret alt lantmäteriet för att ta reda på var de flesta individer är skrivna och bosatta. Sedan tvivlar jag på att de, ryssen, är intresserade av individer ute i skogen, prepper eller inte. Posten har väl också att man kan fwd adress vilket gör det ännu svårare att gömma sig. Sverige är för välorganiserat för preppers bästa. Det är svårare här än i stora delar av resten av världen att hålla sig undan samhället och byråkratin.

Möjligtvis är det så att ryssen vill ha kontroll över livsmedelsproduktionen och fördelningen. Liksom elektricitet och infrastruktur. I en sån situation är det definitivt isolerade landsortsbor som till stor del är självförsörjande som kommer att kunna hålla sig undan bäst.
 
En vecka utan ström fixar vi lätt som en plätt...
Delvis KL...

Jo, en vecka utan ström tror jag att många av oss på landet löser utan stora svårigheter eller konsekvenser.
Så länge elavbrottet är begränsat till det egna hushållet, kommundelen eller möjligen kommunen. Och det är absolut i den skalan som sannolikheten är störst.

Mycket mindre sannolikt, men med betydligt större konsekvenser, är ett storskaligare elavbrott som omfattar landsdel eller mer. Ett sådant avbrott i en vecka löser samhället som helhet bara med stor svårighet och stora begränsningar.
 
I en sån situation är det definitivt isolerade landsortsbor som till stor del är självförsörjande som kommer att kunna hålla sig undan bäst.
Skulle jag vara tvungen att överge gården pga. ryssen eller zombieapokalypsen :p så har jag stora skogar inom cykelavstånd och gångavstånd, oländiga skogar utan intresse att leta efter folk i men som kryllar av "halvfärdiga" gömställen, tar jag mig till kusten och ut i skärgården finns ännu flera då jag känner till vartenda skrymsle på öarna där. Ett av ställena ligger på ett militärt övningsfält, jag vaknade en morgon vid full skottlossning av grovkalibrig ammunition där och fick spendera dagen med att läsa, fika och käka för där är det inte läge att sticka upp huvudet om det smäller. Vet ingen om stället så ligger det så oländigt till så ingen letar där ens men "grottan" är snustorr och rymmer både kajak med packning och paddlare och är osynlig om man inte snubblar över ingången. Mitt ställe, bara MITT, och hör sen! :D
 
Delvis KL...

Jo, en vecka utan ström tror jag att många av oss på landet löser utan stora svårigheter eller konsekvenser.
Så länge elavbrottet är begränsat till det egna hushållet, kommundelen eller möjligen kommunen. Och det är absolut i den skalan som sannolikheten är störst.

Mycket mindre sannolikt, men med betydligt större konsekvenser, är ett storskaligare elavbrott som omfattar landsdel eller mer. Ett sådant avbrott i en vecka löser samhället som helhet bara med stor svårighet och stora begränsningar.
Det var ju bland annat därför jag avslutade mitt inlägg med nedanstående stycke.
Så, hur vi kommer klara oss vid en kris är helt beroende på vilken typ av kris som avses och hur länge den tänker hålla på... En vecka utan ström fixar vi lätt som en plätt...
Det är ju tydligt att vi alla ser olika på vad som är en kris. Och frågan är vilken typ av kris man bör räkna med att klara av. Ska vi räkna med att bli invaderade av Ryssland och att hela landet blir sönderbombat? Eller nöjer de sig med att bomba våra kärnkraftverk?
Eller pratar vi om de lite mindre kriserna som handlar om störtregn, snöstormar, extrem torka och bränder? Då är jag mest rädd för bränderna - det kändes tämligen obekvämt när det började brinna mitt i skogen, ca 1 km från vår gård, mitt i torraste sommaren... (och när både markägaren och brandchefen hade gett upp och trodde att det inte fanns någon brandhärd, kändes det väldigt bra när make och söner lyckades övertyga dem om att det visst brann mitt i skogen, vilket de hittade när de tog sig dit från andra hållet...)
 
Tror inte att nästa katastrof blir för att ryssen kommer och visst blir det jobbigt vid bränder, stormar torka men katastrof nä jag tror mer på att en vulkan orsakar ett år utan sommar ligger på mest troligt listan:nailbiting:
 
Det var ju bland annat därför jag avslutade mitt inlägg med nedanstående stycke.

Det är ju tydligt att vi alla ser olika på vad som är en kris. Och frågan är vilken typ av kris man bör räkna med att klara av. Ska vi räkna med att bli invaderade av Ryssland och att hela landet blir sönderbombat? Eller nöjer de sig med att bomba våra kärnkraftverk?
Eller pratar vi om de lite mindre kriserna som handlar om störtregn, snöstormar, extrem torka och bränder? Då är jag mest rädd för bränderna - det kändes tämligen obekvämt när det började brinna mitt i skogen, ca 1 km från vår gård, mitt i torraste sommaren... (och när både markägaren och brandchefen hade gett upp och trodde att det inte fanns någon brandhärd, kändes det väldigt bra när make och söner lyckades övertyga dem om att det visst brann mitt i skogen, vilket de hittade när de tog sig dit från andra hållet...)
Dom behöver inte bomba ett skit, några välplacerade fjärrutlösta laddningar på väl valda "elmotorvägar" ute i obygden sänker kraftnäten för lång tid framåt och ingen el = kaos. Det är nog inte många som egentligen vet hur sårbar vår moderna civilisation är och utan el faller infrastrukturen i vardagslivet ihop som ett korthus. Ju mer insatt man blir desto läskigare blir "scenariot strömlöst land", myndigheterna kommer att stå handfallna om det händer för slår "vem-det-nu-än-är" mot kraftförsörjningen slår dom ut landet för ganska lång tid.

Som omvärlden ser ut så måste man vara förberedd och beredd på att det otänkbara är en realitet, det är inte fråga om OM det händer utan NÄR.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp