Bukefalos 28 år!

I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Kan ju vara så att hon har råd med alla utgifter varje månad för hö, skötsel osv, men inte har 15 000 liggandes specifikt för att köpa en häst som hon kanske inte ens kommer nånvart med efter ett tag?

Det kan ju också vara så att betalningsFÖRMÅGAN finns men inte betalningsVILJAN när det gäller ett riskprojekt som detta ändå får räknas (utifrån givna uppgifter).

Jag har för många hästar (eftersom det är det roligaste som finns), och har köpt ett par som rena projekt. Till priser långt under marknadsvärde för rasen, eftersom säljarna ville bli av med hästen och problemet.

Jag har senast i somras köpt en häst utan pass, går utmärkt att ordna i efterhand även om passet kostar lite mer (fick mitt billigt, för totalt 900kr men då fanns språngsedel i original och hästen var 1½ år gammal). Dock var inköpspriset under det normala för rasen. Och jag vet att en häst inte får säljas eller transporteras utan pass (därför fick jag ut en ID-kontrollant innan jag haft hästen hos mig en vecka).

Och jag har sett annonser på internet där man försöker sälja oregistrerade, oinridna hästar till riktiga rea-priser.

Alltså är det svårt att få sålt en häst med lite trist historik och samtidigt få bra betalt för den.
Säkert har TS häst potential att bli en riktigt fin AR häst, men faktum kvarstår att det troligen kommer att krävas ganska mycket jobb, och hästen har en svår historik där det beskrivs att senaste FV blivit skrämd av bockningar.

Nytt FV-skap är förstås ett alternativ för TS, under förutsättning att TS och ny FV kommer överens om avtalsperiod och konsekvenser (vite?) om avtalet bryts i förtid.
För det finns säkert de som kan tänka sig att ta sig an projektet som FV också, för utmaningens skull!


Så till TS: kan du inte hitta en ny fodervärd?
Dyr försäkring, men där har du gett svar på varför du fortsätter med en onödigt dyr försäkring (årsförfallodagen).
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men får man någonsin 100% kontroll på att hästen man säljer kommer till ett gott hem? Det är ju en chansning att sälja en häst, och har hästen dessutom problem så är ju chansen ännu större att hästen börjar vandra tyvärr! Har sett det så många gånger! :crazy:
Enda chansen som jag ser det att veta att hästen får det 100% bra är ju att sälja till en mycket god vän! Men det är ju långt ifrån säkert att ens goda vänner vill ha just min häst!

Hej!

Och om man säljer till någon man känner kan det mycket väl gå helt åt fanders med både häst och vänskap (sett detta flera gånger och kommer ALDRIG sälja min häst till en kompis).

Själv har jag ju sålt häst till 99% för att ha kontrollen kvar, men hästen såldes ändå vidare och det tog flera år innan jag hittade den igen. Ägaren lovade också att höra av sej om hon skulle sälja, samt förstås att inte sälja vidare..

Det finns inga garantier oavsett vem man säljer till, de som låter bra på pappret kan mycket väl råka ut för något, ljuga eller sånt.

Ja, jag har tappat lite hoppet på hästmänniskor och litar inte riktigt på någon..

/Lavinia, som om det varit min häst skickat den på försäljning/tillridning och hoppats på det bästa..
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tyvärr hjälper det inte alltid att skriva ett fodervärdsavtal eller avtal överhuvudtaget.
Finns skräckexempel där folk har lämnat ut sina hästar på foder och aldrig sett dom igen.
Enda sättet om man ska ge bort eller låna ut den är att kolla upp personen vääääldigt noggrant innan man gör det. Och jag tror man ska lita på sin magkänsla väldigt mycket också.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

KFM kan inte ta några pengar alls med en inkomst under existensminimum. Men nu är TS sambo och som någon annan skrev så räknas deras inkomster ihop då och därför kan KFM ta så mycket pengar nu. Jag antar att TS har löneutmätning.

Soc kommer inte heller hjälpa då de är sambos och därför försörjningsskyldiga jämtemot varandra.

Alternativet är att de flyttar isär och att TS då inte behöver stå med avbetalningar till KFM och får gå på soc. Men då står hon istället med höga skulder hon aldrig blir av med. Bättre då att betala av och hoppas på en skuldsanering längre fram.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

kl

TS har dessutom haft hästen utlånad till medryttare, under denna tiden borde det gått att spara till ett pass om hon har råd att ta hem hästen och betala uppehälle för den?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Kontakta hästens värn de kanske kan hjälpa dig

Lycka till
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Kan vara så men det finns ändå en lägstanivå. Sen är det ju så att om man beräknat på samboskapet så gäller det ju att de då måste dela kostnaderna ändå. Jag tyckte mest att hon borde ta kontakt med budgetrådgivarna ändå - det kostar inget och kan ge en hel del tillbaka när det gäller alternativ och möjligheter.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

kl

TS har dessutom haft hästen utlånad till medryttare, under denna tiden borde det gått att spara till ett pass om hon har råd att ta hem hästen och betala uppehälle för den?


jag tänkte precis samma sak!
vad har "hästpengarna" gått till när TS var hästlös?


*kl*
oavsett hoppas jag det löser sig för TS och att något av de förslag hon fått på PM funkar. hade det vart jag hade jag nog hoppat på nihexens(?) förslag, hon verkar vara en fantastisk människa! :bow:
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Hej!

Jag ville bara höra hur det har gått, har han kommit hem än?

Jag tror också att det blev lite tokigt under hans första år, en så stor häst MÅSTE man nog börja arbeta på rätt sätt tidigt - hoppas bara att din ex sambo inte förstörde honom helt så att det inte går att "få rätt" på honom (jag tycker inte heller att du är helt hopplös - eller var det värdelös du skrev i början - som hästmänniska, däremot är jag ganska säker på att din ex är det...).

Men jag tänkte på en sak, kallblod kan - trots sin storlek - vara vääldigt känsliga (Sven Forsström har ju skrivit mycket om sin häst Kalle - var det väl, en nordsvensk som inte stämde in på något Sven tidigare mött). Om man tar i för hårt så tar de strid och den striden kan inte en liten människa vinna! Problemet är att många tror att en stor häst måste man vara lite brysk eller hårdhänt mot :crazy: när det egentligen kanske är precis tvärt om! Hade själv en liten islandshäst som var åt det hållet - ett hårt tryck och pålle tryckte tillbaka, ett litet pekfinger som snuddade och pålle flyttade sig snabbt :love: Kan detta stämma med din häst? Leta då efter en människa som arbetar på det sättet, så hittar du kanske rätt människa till din häst! Lycka till!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Visst finns det det. Men jag skulle gissa att TS+ sambo uppnår detta med sådär 3300 kronor eftersom det är det som KFM drar.

Sen hur TS och sambon delar på ekonomin är ju upp till dem. Men man är ju försörjningsskyldig (eller vad det heter) om man är sambo. Man räknar inte tex att A har 1000 kronor, B har 2000 kronor, då får A extra pengar för att A har mindre trots att de tillsammans når upp till norm. Utan då får sambon betala det som TS fattas.
(som jag uppfattar saken)
(återigen ursäkta för OT)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag utgår också från den här tråden och visst är det fascinerande hur olika folk tolkar TS? Väldigt många dömer för att de inte får den reaktion de vill ha på sina fina råd och erbjudanden. Det kallar jag egoism.

Håller helt med i ovanstående, det är helt okej att visa eller vilja visa att man är duktig och bra, men ibland får man välja läge. Och Tack, Skogis för att du orkar i denna tråden.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*KL*

Men vad är det för fel på er? Seriöst. Man ger väll för tusan inte bort en häst till random person på ett internetforum? Det går ingen som helst nöd på hästen som gör att den måste bort inom 2 timmar. Det är INGEN problem häst. Hästen har tydligen bockat av någon vars ridkunskaper vi vet ingenting om. Är det en problemhäst enligt er? Eller har jag missat något i texten?
Det är en korsning som det definitivt finns en marknad för – men det gäller att hitta dem och det tror jag TS har stora möjligheter att göra

TS prioriterar att ha en kriskassa istället för ett pass. Mycket klokt. Pengar till ett pass måste fram men jag hoppas verkligen TS inte tar kriskassan till det. Det är en så liten summa att de faktiskt går att få ihop snabbt om man är lite driftig: Jag hade sålt min sadel, eller frågat om jag fick diska en kväll på den lokala pizzerian för 500 spänn i fickan eller pantat burkar från någon evenemang, kört svarttaxi, gått ut med hundar osv. Förhoppningsvis tillhör TS den promillen av buke som inte har telefonfobi eller social fobi eller har handikappande bokstavsdiagnoser
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Hon vill ha sina 15000:- för sin ohanterade, oridbara korsning utan pass. Folk försöker få henne att inse att detta är inte möjligt.

Du och alla andra som skrivit i tråden om hur (girigt?) TS försöker få ut pengar för sin häst kan ju gärna vara artiga nog att läsa vad TS faktiskt skrivit:

Annars har jag fått kontakt med en person som sysslar med akademiskt, är känd och har bra referenser. som vill ha honom som han är och det är vad jag överväger just nu. och ja hon får han såfall grattis om de känner att de funkar.
Jag lämnar nu tråden.


Hon är alltså beredd att ge bort honom gratis men inte till vem som helst.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men vad är det för fel på er? Seriöst. Man ger väll för tusan inte bort en häst till random person på ett internetforum? Det går ingen som helst nöd på hästen som gör att den måste bort inom 2 timmar. Det är INGEN problem häst. Hästen har tydligen bockat av någon vars ridkunskaper vi vet ingenting om. Är det en problemhäst enligt er? Eller har jag missat något i texten?
Det är en korsning som det definitivt finns en marknad för – men det gäller att hitta dem och det tror jag TS har stora möjligheter att göra

Håller med..det är konstigt vad folk klassar som problemhäst. Uppenbart så fungerar hästen utmärkt om det är en bra ryttare, det krävs bara en orädd ryttare helt enkelt.

Tycker det ändå låter som en helt normal häst som inte är uppfostrad inom ridningen och grundriden på ett bra sätt och som utnyttjar ryttarens rädsla med att göra lite som den vill helt enkelt.

Det är svårt att hitta ägare till alla hästar, det är alltid svårt att hitta bra vettiga ägare.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Man får alltså inte transportera hästar utomlands utan pass? Det har man väl i och för sig aldrig fått, nog är det väl så att förr så fick hästar som åkte utomlands ett speciellt pass?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men måste man chippa TS häst tro? När jag har frågat så har jag inte behövt chippa min häst när jag nu "dubbelregistrerade" henne.
Däremot så var kompisen tvungen att chippa sin nordis med full stam och fulla papper när hon fixade pass till honom. Olika i olika förbund kanske?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Man får alltså inte transportera hästar utomlands utan pass? Det har man väl i och för sig aldrig fått, nog är det väl så att förr så fick hästar som åkte utomlands ett speciellt pass?

Absolut inte. Du får inte ens hästen friskförklarad av vet, (Som även ska godkänna reserutten) om du inte uppvisar giltigt pass och det är olagligt att köra utan pass med hästen i Tyskland. Vi får inte köra någonstans med någon häst här utan pass.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nej några hundraprocentiga garantier kan man ju tyvärr aldrig få!
Trist att du har upplevt tråkigheter när du sålt häst till kompisar! :(

Själv har jag sålt en osäljbar häst för 0:- till en tjej en hästmänniska jag litar helt på rekommenderade. Vi skrev kontrakt, hästen gick inte att få ordning på, "köparen" gjorde som vi kommit överens om, dvs slaktade. Dealet var att hästen aldrig skulle säljas vidare av "köparen", skulle hon inte ha honom kvar skulle han slaktas.
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Håller med om att magkänslan är viktig! Jag tror att om man hållit på med hästar nog många år så har man i allafall en liten känsla för om något trots fagra ord och vackra löften är fullkomligt åt h-e! :crazy:

Att jag trodde på fodervärden som tog min ögonsten var bla just magkänslan. Innan jag ens sa de saker jag anser som självklara för bra hästägande så sa blivande fodervärden dem! Inte en gång, utan på varje för mig viktig sak! :)
Likaså när hon och dottern provred så tyckte jag mig se att hon verkligen var intresserad av att få en häst som hon beskrev hon ville ha.

Och hästen i fråga fick det bättre hos fodervärden än hos mig! :love:
Hos henne var han nummer 1, hos mig hade han blivit hästen som fått motion och pyssel när jag var klar med tävlingshästen, tror han lätt hade känt sig som nummer 2 hos mig, även om jag skött honom förstaklassigt...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 298
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
751
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 029
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 029
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tvillingdräktighet
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp