Bukefalos 28 år!

I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Sen kom jag på en grej till hur jag ska tjäna ihopp till passet jag ska blogga!
Så A har fot sig en blogg ni kan vel sponsra lite ;)

Nu så tigger du pengar, vet du om det?
Var det kanske det som det hela gick ut på från början?
Och så blev inte resultatet det önskade.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nu så tigger du pengar, vet du om det?
Var det kanske det som det hela gick ut på från början?
Och så blev inte resultatet det önskade.

Så har min känsla varit under hela tråden, hopp om en insamling...

Att man sen inte vill lämna bort hästen till random person som erbjuder sig är jag helt med på, men att sen anklaga person som försöker hjälpa till att den inte har råd med hästen och bara är ute efter försäkringspengar, tycker jag är ett pinsamt påhopp...

Men nu vill hon ju ge hästen till en tjej som tycker han är för stor egentligen.. men men, vi får hoppas det blir bra för hästens skull.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

KL

I knepiga, hårt pressade situationer är man inte alltid logisk och rationell.

I en dylik situation är det ganska vanligt att man efter att äntligen tagit ett andetag, fått ur sig sin värsta rädsla, undertryckande känslor och öppnat ventilen såsom TS gjorde med tråden kan det ske att en kreativitet i tänkandet infinner sig, av automatik.

Detta är för Människor som har balans i liv och tänkande ej logiskt men Ska såklart välkomnas och berömmas! Det är ju en ny energi som infunnit sig.
Kreativitet är nyttigt i sig sen kanske det inte alltid tar en logisk form.

Har man svårt att förstå TS Tillvägagångsätt behöver man ju i alla fall inte förolämpa, om man nu besitter balans i livet och har svårt att se logiken, är det bättre att antingen vara tyst eller ge stöd. TS är dock en Människa som vi alla andra, fast i en sits som ingen av oss vill vara i, men kanske vissa av oss HAR varit i och kan förstå.

PRESS, Är det sista som fungerar och press, är det många i denna tråden som utsatt TS för. Förmodligen i all välmening, men också i en Massa EGO-Tänkande.

Man tjänar inte en krona på att öppna en Blogspot-blogg, då skulle jag varit miljonär med alla mina bloggar och tuentals besökare varje vecka. Jag ser den aktionen från TS som ett steg mot kraft, energi och kreativitet och TS har även orkat ta sig samman och haft spekulant ute på Hästen, Verkligen strongt Jobbat!

Hur många hade inte blivit till ett offer och inte gjort ett dyft?

Det är fantastiskt med nätverket Bukefalos, men ibland är det rentav stötande så många präktiga Människor det verkar finnas.

Och att återupprepande gånger, Inte_Ung, föreslå att någon ska ÄTA upp TS Älskling, det är inte bara stötande, det är rentav SpyÄckligt. Jag mår illa av att någon bara kan upprepat föreslå det.

Nu verkar det ju gå på rätt håll, STÖD istället för att STJÄLP och Nej, jag tycker inte många i tråden har gjort det, Jag tycker de flesta har använt TS läge för att avreagera sig, precis som Alltid när det kommer till ngt dyligt på Buke.

//Carola
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag har antecknat att du kan fixa den möjligheten och har det i bakhuvudet att den finns men vill ge han chansen att först om det går lösa på anat viss. Han går att äta om det skulle vara så. Men inte något jag vill och det är verkligen absolut det sista alternativet om det inte finns någon annan lösning.
Håller med om att en död häst inte lider, Men han är frisk och levnadsglad 6 åring jag vill om det går ge han en chans.
Sen skapade jag inte tråden i en insamlingssyfte nej verkligen inte jag Ville se om någon kunde se en lösning på ett gigantisk problem av mycket dålgt samvete som gnagt mig i två år.
Något mitt ex även gjorde var att ta ifrån mig hela mitt kontakt nät i häst sverge genom det som hände. Jag kan inte längre ringa gamla bekanta och vänner och säga hej du jag har hamnat i knipa vet du.. det går inte för jag skäms så förbannat mycket. Finns nog ingen som jag inte är skyldig något just nu.
Alla hästägare vet hur det är att ha häst, De vet vad som krävs hoppet var att se någon lösning kanske få tips på en tränare, kanske någon som haft likande problem och löst det.
Att gå runt och vara rädd för sin häst är inte roligt och kan vara farligt men har man inte råd att åka land och rike runt till tränare så måste man lösa det på något viss.

Jag kunde lika bra forsatt i det tysta lidit och han gått i hagen i flera år till och inte gjort något. Jag insåg att det inte gick att göra så någon gång måste man ta tag i problemet jag gjorde det genom att försöka be om hjälp där andra människor finns som faktiskt har och vet vad det krävs att ha häst.
Jag sökte deras visdom inte pengar. Sen fick jag iden till bloggen då jagh började skriva lite för mig själv för att ha liten dagbok. Jag tänkte alla bäckar små..
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag hoppas att det går bra för dig och din häst, vilket håll det än svänger åt nu!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Hej!

Det finns blodgivarhästar.. han kanske kan bli en sån?? Som jag förståt det går dom i stora hagar och har det jättebra tills de ska tappas på blod.

Oavsett vad du gör tycker jag du ska göra dej av med honom, varken han eller du verkar ha det särskilt bra. Hästar ska vara roliga!

Jag inser att det lär bli svårt att förklara för soc att det inte bara är att ta bort/sälja, man måste ju ha pass och eventuellt hitta nån som vill ha hästen..

Jag funderade på skänka bort/livstidsfoder, men då är ju risken att han blir en sån vandringspokal eller att du får honom tillbaka.. Svårt det där.

Kan inte dina föräldrar låna dej pengar till avlivning- eller ve och fasa, känner ni några bra jägare?? (usch hemska tanke).

Situationen måste ju lösas, du behöver ju verkligen inte få en häst att oroa dej dessutom..

/Lavinia, spånar vilt i feberyran


Att låta en jägare avliva, om det finns någon som ställer upp förstås är inte hemskt för hästen iaf, det går fort och är lika humant som en spruta.

TS jag hoppas du får rätsida, låna pengar av någon, du har en ny svärmor, kanske dom kan låna ut till avlivning? Någon kompis eller släkting annars. Hade själv lånat ut till en sån situation utan att tveka för hästens och din skull.
Du måste göra något iaf, får lite känslan att allt känns så hopplöst för dig att du tappat handlingskraften...
Gör det du måste och allt kommer kännas lättare. Ta hjälp, var inte för stolt.
Hoppas allt löser sig för dig.
kram
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

KL

I knepiga, hårt pressade situationer är man inte alltid logisk och rationell.

I en dylik situation är det ganska vanligt att man efter att äntligen tagit ett andetag, fått ur sig sin värsta rädsla, undertryckande känslor och öppnat ventilen såsom TS gjorde med tråden kan det ske att en kreativitet i tänkandet infinner sig, av automatik.

Detta är för Människor som har balans i liv och tänkande ej logiskt men Ska såklart välkomnas och berömmas! Det är ju en ny energi som infunnit sig.
Kreativitet är nyttigt i sig sen kanske det inte alltid tar en logisk form.

Har man svårt att förstå TS Tillvägagångsätt behöver man ju i alla fall inte förolämpa, om man nu besitter balans i livet och har svårt att se logiken, är det bättre att antingen vara tyst eller ge stöd. TS är dock en Människa som vi alla andra, fast i en sits som ingen av oss vill vara i, men kanske vissa av oss HAR varit i och kan förstå.

PRESS, Är det sista som fungerar och press, är det många i denna tråden som utsatt TS för. Förmodligen i all välmening, men också i en Massa EGO-Tänkande.

Man tjänar inte en krona på att öppna en Blogspot-blogg, då skulle jag varit miljonär med alla mina bloggar och tuentals besökare varje vecka. Jag ser den aktionen från TS som ett steg mot kraft, energi och kreativitet och TS har även orkat ta sig samman och haft spekulant ute på Hästen, Verkligen strongt Jobbat!

Hur många hade inte blivit till ett offer och inte gjort ett dyft?

Det är fantastiskt med nätverket Bukefalos, men ibland är det rentav stötande så många präktiga Människor det verkar finnas.

Och att återupprepande gånger, Inte_Ung, föreslå att någon ska ÄTA upp TS Älskling, det är inte bara stötande, det är rentav SpyÄckligt. Jag mår illa av att någon bara kan upprepat föreslå det.

Nu verkar det ju gå på rätt håll, STÖD istället för att STJÄLP och Nej, jag tycker inte många i tråden har gjort det, Jag tycker de flesta har använt TS läge för att avreagera sig, precis som Alltid när det kommer till ngt dyligt på Buke.

//Carola


Bra skrivet, jag håller med! det är alltid lätt att vara klokast och bäst och sätta sig på höga hästar när man sitter framför skärmen. Det krävs medmänsklighet och empati och inlevelseförmåga att försöka stötta och se lösningar, kan man inte det kanske man ska låta tangentbordet vara orört....
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Håller med..det är konstigt vad folk klassar som problemhäst. Uppenbart så fungerar hästen utmärkt om det är en bra ryttare, det krävs bara en orädd ryttare helt enkelt.

Tycker det ändå låter som en helt normal häst som inte är uppfostrad inom ridningen och grundriden på ett bra sätt och som utnyttjar ryttarens rädsla med att göra lite som den vill helt enkelt.

Det är svårt att hitta ägare till alla hästar, det är alltid svårt att hitta bra vettiga ägare.

Nu har jag läst flera inlägg liknande detta och började undra om jag missat ngt :grin:. Har därför lustläst infon som TS ger:

Fram tom 4 års ålder försökte TS rida/ rida in några gånger men ramlade av. Vid denna tid sparkade hästen henne så illa att hon behövde omhändertas av ambulans! Därefter gör Ts inga försök på ett tag. Hästen sätts ut på annons men ingen vill köpa.

I januari i år dvs hästen är nu 6 år gör TS tilsammans med en annan tjej nya försök att rida som slutar med att hästen sticker och bockar av. I somras hittar Ts en fodervärd där det inte heller fungerar.

Detta står i det allra första inlägget TS gör, som är en lång redovisning av hästens beteende. Det står ingenting om att hästen har fungerat med andra ryttare. Däremot att Ts anser att det fungerar på backen. Det finns dock tidigare trådar som vittnar om att även longering är ett problem.

I senare inlägg står det att TS sett andra vid bla provridning som kunnat rida hästen. Vilket i sig verkar märkligt med tanke på att hästen knappt verkar varit ordentligt inriden vid den tidpunkten. Ingen har ju heller nappat vilket kanske talar för att det inte varit ngn succe..

Jag säger inte att detta nödvändigtvis måste vara ett stort problem, men man är ju naiv om man påstår att hästen i dagsläget fungerar normalt. Detta är en häst som nu blir 7 år!!! och ännu ej blivit regelbundet riden och fungerat normalt. Om det har funnits ngn vid ngt tillfälle som har kunnat rida hästen så säger det absolut INGENTING. Många "problemhästar" kan fungera utmärkt 2 ggr men explodera den 3:e. Ngt som är ett välkänt faktum för alla oss som har haft "förmånen" att få jobba med problemhästar.:cool:
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

TS jag blir VÄLDIGT bekymrad när jag hör att du har en spekulant som backar för att hästen är för stor :eek:. Den som ska köpa denna hästen måste vara MKT rutinerad, kunning och veta vad den ger sig in på. En sådan person hade knappast backat pga storlek (som fö inte är ngn storlek att tala om). Kanske måste du vara ännu tydligare vid första kontakt så att du inte får "fel" spekulanter. Får du fel köpare denna gången så är ju risken större att hästen börjar vandra o.d
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tack C_L för att du sätter ord på det jag tänkt men inte lyckats formulera.

Och Inte_Ung, jag vet att hästen existerar, jag har träffat honom.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Och att återupprepande gånger, Inte_Ung, föreslå att någon ska ÄTA upp TS Älskling, det är inte bara stötande, det är rentav SpyÄckligt. Jag mår illa av att någon bara kan upprepat föreslå det.

Livet är inte alltid vackert.
Ibland så måste man ta lösningar som i alla fall är bättre än att hästar far illa.
Om man inte kan ta hand om en häst och inte har råd att avliva den så är slakt för mat ett alldeles rimligt alternativ.

Om man inte kan ta hand om och sköta om ett djur så måste man vara beredd på att ta sådana beslut.
Annars så kan det bli så att djuren far illa när man inte har möjlighet att ge dem det som de behöver.
Och det är i alla fall i min värld inte ett alternativ.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Och Inte_Ung, jag vet att hästen existerar, jag har träffat honom.

Tack.
Det känns bra att inte ha erbjudit så allvarliga saker som avlivning utan att ett verkligt behov finns.

I övrigt så begriper jag inte denna allmänna motvilja mot slakt som en god lösning.
Den är så oändligt mycket bättre än att hästar på något vis far illa.
En häst som människor blir rädda för kan råka så oerhört illa ut.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Livet är inte alltid vackert.
Ibland så måste man ta lösningar som i alla fall är bättre än att hästar far illa.
Om man inte kan ta hand om en häst och inte har råd att avliva den så är slakt för mat ett alldeles rimligt alternativ.

Om man inte kan ta hand om och sköta om ett djur så måste man vara beredd på att ta sådana beslut.
Annars så kan det bli så att djuren far illa när man inte har möjlighet att ge dem det som de behöver.
Och det är i alla fall i min värld inte ett alternativ.

Jepp! Och jag tyckte ditt erbjudande var generöst!

Dock kan jag också sätta mig in TS Situation att hon blir helt ställd när det upprepade ggr föreslås, jag hade själv fått ännu mer panik och låst mig.

Ingen vill höra/läsa de orden du skrev (Mer än en gång) ÄVEN om den lösningen kanske varit den bästa.

Jag tror att TS (Kan såklart ej veta) är jätteglad för allas förslag, för det visar att det finns folk som bryr sig, men i det kan jag också förstå reaktionen och MIN personliga reaktion när jag ser TS Må så dåligt över själva situationen och sen ännu sämre för att hon kanske föreställer sig att just hennes Älskling bli Uppäten, ja då blir det för mig SpyÄckligt. Kanske inte det mest konstruktiva ordet i boken, men men :D
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag har antecknat att du kan fixa den möjligheten och har det i bakhuvudet att den finns...
"Sista nöden."
Om inget annat går att ordna.

.... men vill ge han chansen att först om det går lösa på anat viss.
Det förstår jag.
Det är ju så mycket roligare om hästen kan komma till glädje som den ridhäst han var menad att bli.
Men ibland så blir inte saker och ting så som man har tänkt sig och då så måste man ju bara lösa problemen.
Tyvärr.

Jag hoppas definitivt att någon lämplig person kan ta hästen under sina vingar och reda ut problemen.
Men sådana personer är tyvärr ganska så sällsynta.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Dock kan jag också sätta mig in TS Situation att hon blir helt ställd när det upprepade ggr föreslås, jag hade själv fått ännu mer panik och låst mig.

Jag tyckte att det var viktigt att upprepa för att visa att mitt erbjudande var på riktigt och inte bara något otrevligt som jag slängde ur mig.
Jag vet hur svårt det är att bli av med en död häst.
Särskilt när man inte har pass till den så att vanlig slakt inte är ett alternativ.
Jag väntade mig inget omedelbart svar utan bara att TS skulle veta säkert att alternativet finns.
Och så verkar det ju också vara nu.

Mission completed.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Min empati finns hos den stackars hästen som inte har bett om att bli satt i sin situation.
Den har inte mycket till val och är säkert inte särskilt lycklig över vad den har blivit utsatt för eller hur den har det nu.
Min uppfattning är att hästen inte litar på människor efter det som har hänt.
Den beter sig som skolans skräck som blivit så av att ha det jobbigt hemma.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
932
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp