I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ut med hästen på annons igen och skriv som det är med passet och hästens beteende. Skriv att du säljer honom för en symbolisk summa efter en fodervärdstid - dvs du ska kunna säkerställa att det verkligen är någon som vill ha honom för eget bruk och inte skicka på svartslakt eller liknande. Samtidigt ska det vara någon som har hela bilden klar för sig och inte vill lämna tillbaka honom när det är dags att betala. Och så ser du till att skriva ordentligt kontrakt och att det är en seriös person som tar honom.
Var ärlig i annonsen!

Alternativt skriver ni ett fodervärdskontrakt på livstid.

Ang pass, nej man får inte sälja utan pass men det kan finnas omständigheter som gör att en häst helt enkelt inte har pass, som i ditt fall. Jag har själv varit behjälplig till att placera ut (låna ut och sälja) hästar som varit utan pass pga ägarens situation. Är man bara ärlig med allt och köparen vet vad den får så tycker jag det är bättre att få situationen löst än att tjata om pass och annat. Det finns alltid en lösning.

I "mitt" fall var djurskyddet inkopplad och fullt medvetet om hela förloppet, och ingen var dum nog att börja gnälla om pass och att det är olagligt att sälja utan osv. Däremot var dom väldigt glada att det löste sig på ett bra sätt för alla inblandade (gamla ägaren, hästar och nya ägare) och att dom slapp gå in och beslagta djur. Det måste finnas någon rimlighet i det hela, om en ägare inte har råd att föda hästen har den inte råd att skaffa pass heller och då är det bättre att man hjälper till att ordna seriösa bra hem till hästarna än att lagföra en ägare som inte kommer kunna betala böter osv ändå.

Din situation är faktiskt ett problem -när en ägare verkligen inte har pengar men djuren inte lider (än) -vem ska man vända sig till?

Du får nog inse att du inte kommer "tjäna" någongting på hästen men om du är ärlig, seriös och nogrann så kan du säkert hitta ett bra hem till din häst.

Om du inte kan lösa det snart så blir du nog tvungen att ta bort hästen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men alltså, på något sätt måste det ju gå att komma runt hela det där passproblemet (tramset om jag får säga mitt...)
Jag har avlivat ett antal gamlingar genom åren, den sista i höstas och ALDRIG har någon frågat efter det där j****a passet. Jag har bokat tid med slaktbilen, de har kommit och tagit hand om det hela och sen åkt.
Det måste finnas ett sätt, inte ska väl TS tvingas behålla en farlig häst och samtidigt leva på existensminimum, myndigheterna måste väl kunna gör någon form av undantag?!
Kontakta djurskyddet och fråga hur tusan du ska göra.

Det som förvånar mig är att soc inte klivit in och tvångssålt hästen, det är ju en ekonomisk "tillgång" och allt sånt ska väl vara avyttrat innan man ens beviljas socialbidrag eller?

Jag lider med dig och bara hoppas att du orkar kämpa en liten stund till så att du kan göra dig av med mardrömmen för alltid.
Styrkekramar kommer här!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Passet behövs väl egentligen bara om hästen ska gå till livsmedelprod? Annars är det väl bara att slakta?

Vare sig soc eller KFM är särskilt pigga på att gå in och beslagta hästar. Dom har ju inte lättare att sälja dom än vad vanligt folk har så att säga :grin: Och idag är det ju långt ifrån säkert att man får en häst som TS såld öht. Det kostar mer än det smakar. Dessutom antar jag att TS inte har uppgett att hon har en häst (???) -det finns ju inga ägarregister på det.

Att kontakta djurskyddet och säga som det är och att man inte har råd att ta hand om hästen är ju en idé.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag har till och med haft en som INTE skulle gå till livsmedelsproduktion, pga att den medicinerats med allt möjligt. Av detta var INGET registrerat i passet, men jag hade en liten llös lapp med åtminstone två av alla medicamenter och förklarade att den absolut skulle destrueras. Enda gången jag faktiskt hade passet och gav ifrån mig det. Och ÄNDÅ finck jag en utbetalning på slaktkroppen någon vecka senare!! De var helt oförstående när jag ringde, behöver jag tillägga att jag aldrig skulle äta hästkött eller ge mina katter och hundar foder med det?....
Byråkratiskt trams är vad det är, för det ar ju ingen som följer upp någonting i de där sabla passet. Vid ett tillfälle har jag fått en anteckning i det och det var datum för kastration....
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Gud, nu skriver jag slarvigt, bara för att man kan använda köttet innebär ju inte att det går till livsmedel... nåväl, ni fattar poängen trots alla mina stavfel... :D
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag hade lånat ihop pengar och avlivat. Visst det kostar pengar, men det gör det även att ha hästen kvar.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det är olagligt och sälja en häst utan pass men däremot är det lagligt att skänka bort hästen. Jag tycker inte att du ska avliva hästen så länge den inte är svårt sjuk eller skadad.

Jag känner t ex två duktiga NH-människor som har sina stall fulla med just sådana här hästar. De lägger ner hjärta och skäl i dessa hästarna som de har fått överta och antingen så behåller dom hästarna livet ut eller så säljer som hästarna vidare när de anser att hästarna är redo för det.

Om du vill kan jag höra med dessa om de har plats och tid för din häst? Annars tycker jag absolut du ska lägga ut en annons och se vad du får för svar. Det finns många duktiga människor som brinner för att hjälpa hästar med tuffa bakgrunder.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Kadavertjänst är dom enda som avlivar UTAN PASS och de sa han te mig när ja tog bort min herre i nov. Vilket vi tyckte va fel, för igentligen skulle vem som helst kunna ta en häst o avliva om de vill sig så illa.

Dom tog 4600:- inkls bult o hämtning !
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*kl*

Är trött så ursäkta om jag missat något.

Men om pengarna du har räcker till foder, försäkring och hovslagare har jag fattat det rätt då?

När shettisen fick hjärnblödning för två år sedan betalade jag veterinären 1500 kr för avlivningen. Bondgrannen kom med sin maskin och grävde en grop, han fick en flaska whiskey för besväret. Han ville inte ha något egentligen. Nu grävdes graven i hagen alldeldes bredvid bonden iofs. Avgift hos kommunen, ingen aning det var akut så det hade jag inte en tanke på. ville bara att hästen skulle slippa lida.

Har du möjlighet att begrava hästen ? fråga om någon bonde i närheten kan hjälpa dig gräva. Har de själva djur så förstår de och vill hjälpa dig.
Vad en avlivning kostar skiljer sig säkert. Jag fick en faktura hem och när den ska betalas så har du inte haft foderkostnader/försäkring på en månad. Har du betalat premien i förskott så får du kanske pengar tillbaka?
Har du en bra vet så kan ni kanske komma överens om att dela upp betalningen om du förklarar läget.

Eller om du kan låna av någon och betala tillbaka lika mkt som hästen kostat per månad. I längden så blir du ju av med en kostnad även om du behöver kontanter just nu för att bli av med en!

Finns inte svenska hästars värn kvar förresten?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

svenska hästars värn finns ! men deras uppgift är inte att hjälpa hästägare som inte klarar av sina hästar.Det har dom inga resurser till.Dom tar hand om "hästar i kris" .
Man måste ha tillstånd för att gräva ner ett djurkadaver ( förlåt) av länsstyrelsen , tror jag .
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jo, jag vet att man ska ha tillstånd för djur över 50 kg tror jag det är. Men som sagt, det kommer inte i första hand när man har en halvt förlamad häst i hagen.
Är det en planerad avlivning så är det klart att man hinner fixa det byråkratiska. :o
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Sätt ut honom på anonns, när du har en köpare så tar du ut ID-kontrollant och gör passansökan i ordning samtidigt som säljaren hämtar honom. Betala ID-kontrollanten direkt med pengarna du får för hästen. Måste han åldersbestämmas oxå, eller finns det en betäckningsrapport på honom?

Det finns duktiga människor som vill ta sig en ett sånt projekt som din häst verkar vara, det gäller bara att finna dom.... Dessutom tolkar jag det som att han funkar bra med människor som är hästvana och har lite pondus (på rätt sätt...) Och det funkar inte med dig eller fodervärden som han lyckats skrämma?...
Lycka till!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Mikan ja jag har råd att betala foder, försäkring och hovis sammanlagt 1500kr i månaden, Men jag kan inte avliva för att jag kan inte låna pengar av någon att göra det. Nej jag har ingen stans att gräva ner han häller.

till alla
Att ge bort en häst nej det gör jag inte enkel anledning djuret har inte bet om att bli ev vandringspokal ev åka ner till Italien på slakttransport.

Det är som någon skrev till mig A är ändå en karoliner och bara han är riden i skritt trav och galopp borde han inbringa lite pengar till rätt köpare om jag hittar rätt kanaler att sälja han igenom. Det är ändå inge större fel på honom förutom att jag inte kan rida longera och tömköra. Bevisligen kan andra då jag sätt det. Sen vet jag inte hur förstörd han blivit av min fodervärd det återstår att se.. Jag har fått lite förslag PM som jag ska forska vidare i och så ska jag rida han nästa vecka för att se om han är så hemsk som fodervärden beskriver eller om det är hennes gravidetshormoner som ställt till hennes rädsla då hon bara ridit han tre gånger under hela fodertiden.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Fast som du har beskrivit hela situationen kan du inte räkna med att "tjäna en slant" dvs får något betalt för honom. Du kan lätt undvika slakttransporter och liknande genom att skriva ett bra avtal där du i början endast lånar ut honom men där köparen binder sig vid att köpa honom -för en symbolisk summa-alt får honom efter tillräckligt lång tid för att du ska veta att det är ett seriöst hem. Och om sedan någon fixar pass, vaccinerar upp (?), rider till honom och utbildar honom så grattis till dom och jag hoppas dom får betalt om dom vill sälja!

Alternativt att du lånar ut på livstidsfoder men då lär du får fixa passet ändå!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag blir lite ledsen när jag ser vad du skriver.

Vad händer om hästen blir akut sjuk? Och måste ha veterinär eller akut avlivning? Jag känner att det är någon form av botten för allt djurägande, att man kan ta ansvar för djuret när det är sjukt och behöver hjälp. Jag har inga aspekter på att man inte har råd med veterinärvård, men att man inte har råd att avliva om man måste?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag tror nog att det skulle kunna gå att skaka fram en duktig hästmänniska som kan göra något av hästen.

Det är sällan som PRE eller bruksnordis har "inbyggdda" lynesfel, utan snarare rör det sig om hanteringen- ni passar helt enkelt inte ihop.

Varför inte leta upp någon tränare inom tex akademisk ridkonst eller liknande som har ett bra rykte om att ta väl hand om hästarna och som är duktig och har ett stort tålamod?

Maila runt lite personligen till de du tror kan vara lämpliga och bifoga bilder på hästen, förklara situationen och erbjud dom hästen på livstidsfoder alternativt fodervärd det första året eller två och sedan köp till ett riktigt förmånligt pris. Sätt som villkor att de själva får betala för passet men att den kostnaden kommer dras av från priset vid köp.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det är sällan som PRE eller bruksnordis har "inbyggdda" lynesfel, utan snarare rör det sig om hanteringen- ni passar helt enkelt inte ihop.
Håller med dig där. Låter inte som en kombination som skulle medföra någon "elak" häst. Men kallblodet är väl känt som rätt envis och enligt annonser krävs det ofta en "bestämd" hand. Kanske är det som är problemet här? Jag vågar mig inte på kallblod av den anledningen. Jag är alldeles för "velig":o
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 031
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
639
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
863
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 872
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp