Bukefalos 28 år!

I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

men kanske hingstägaren som har hans pappa (antar att pappan är PRE) kan vreta någon som vill ha en såkallad karolinerhäst, jag menar om man lånar ut sin hingtstill sådan korsning så kanske man är intresserad av just karoliner hästar och vet någon som söker ??
bara en tanke

Tesora
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ont har han inte han är klinikbesiktad i måndags av fodervärden för tillbaka lämnade. Han gick igenom ua på alt med omdömet en mycket trevlig häst med bra rörelsemönster trots sin tyngd.
Jag har valt vid försäljning att sätta ut han för 15 för att inte locka folk som inte är seriösa. Sen har jag mycket väl kunnat pruta om det varit rätt hem och så gjort + att jag skulle påbörja passet om de ville ha han.

Iom att hästen "bråkar" vid ridning så kan felet sitta och inte kommer fram förrän det kommer upp en ryttare på ryggen. Finns många hästar som gått igenom en klinikbesiktning men som sedan har nåt som orsakar problemet iaf.

Den jag skulle sälja satte jag ut för 20 000 och det var ändå en hyffsat lätt ridhäst och det var totalt stendött.. Den var till salu i 3månader innan den blev såld, men då skrev jag i annonsen hur den var och att passet var på väg. Ändå var det med att hemmet var det viktigaste. Den hittade ett bra hem och har det jättebra. Jag fick dock gå ner en del i pris iaf.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Precis det är bristen i hantering under de första åren som jag tror har varit avgörande. Andra har ju inte de problemen med han som jag har. Dessutom är han ett ljus på backen för mig då är jag inte det minsta rädd för han det är när jag sitter upp som problemet börjar. A är en kanon häst, För någon som kan sätta han på plats.

Fast det är ju ngt som DU vet. En eventuell köpare tar ju en stor risk när man köper en sådan häst, finns ingen anledning för en köpare att dessutom betala en ganska stor summa pengar. Du måste faktiskt inse verkligheten i ditt fall. Det kan vara värdens kanontalang, det spelar ingen roll. Kan man inte utbilda själv, alternativt har råd med kostnaden för tillridning så är det bara att inse att hästen är inte värd några pengar. Du har fått bra råd av bla wrangler ang. kotrakt/fodervärd tex.

Wrangler: Ja det var knapplån, men jag håller med i allt du säger.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

men kanske hingstägaren som har hans pappa (antar att pappan är PRE) kan vreta någon som vill ha en såkallad karolinerhäst, jag menar om man lånar ut sin hingtstill sådan korsning så kanske man är intresserad av just karoliner hästar och vet någon som söker ??
bara en tanke

Tesora

Nej så är de mamman som är pre. och pappan är bruksnordis av lättare typ. Men jag har fått några namn att kontakta ändå som jag mailade i går och hoppas på svar av.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Fast det är ju ngt som DU vet. En eventuell köpare tar ju en stor risk när man köper en sådan häst, finns ingen anledning för en köpare att dessutom betala en ganska stor summa pengar. Du måste faktiskt inse verkligheten i ditt fall. Det kan vara värdens kanontalang, det spelar ingen roll. Kan man inte utbilda själv, alternativt har råd med kostnaden för tillridning så är det bara att inse att hästen är inte värd några pengar. Du har fått bra råd av bla wrangler ang. kotrakt/fodervärd tex.

Wrangler: Ja det var knapplån, men jag håller med i allt du säger.

jupp jag har fått de råden och något jag tänker ta tag i, så fort han är hemma och jag kan fota och filma.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nej så är de mamman som är pre. och pappan är bruksnordis av lättare typ. Men jag har fått några namn att kontakta ändå som jag mailade i går och hoppas på svar av.
Men, du ser ju inte skogen för alla träd. Du säger att du inte har pengar till att fixa pass, men du är villig att fixa pass i samband med försäljning. Du säger att folk backar på grund av passhysterin, men du anser inte att du kan lägga de dryga 2000 kr du har till ett pass innan försäljning. nu är det ju så att alla hästar ska ha pass och det är en regel som funnits i ganska många år nu. Som jag ser det så är ditt problem ganska litet egentligen. Skaffa pass till hästen och sälj den till en rimlig kostnad. 15000 är ganska mycket för en korsning tycker jag personligen, särskilt när man kan få en väluppfostrad renrasig nordis utan problem till samma pris.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Vart kommer han stå? Är det så att du har kvar honom om någon månad eller så, så kan jag kanske hjälpa dig lite.

Bestämmer du dig för att in princip ge bort honom så skicka ett PM så kan jag kolla på avtalet.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men, du ser ju inte skogen för alla träd. Du säger att du inte har pengar till att fixa pass, men du är villig att fixa pass i samband med försäljning. Du säger att folk backar på grund av passhysterin, men du anser inte att du kan lägga de dryga 2000 kr du har till ett pass innan försäljning. nu är det ju så att alla hästar ska ha pass och det är en regel som funnits i ganska många år nu. Som jag ser det så är ditt problem ganska litet egentligen. Skaffa pass till hästen och sälj den till en rimlig kostnad. 15000 är ganska mycket för en korsning tycker jag personligen, särskilt när man kan få en väluppfostrad renrasig nordis utan problem till samma pris.

Det jag säger är att jag är villig att dra av passkostnaden på priset + påbörja det innan hästen lämnar gården. Dessutom vill jag inte ha spekulanter som inte kan tänka sig betala för det de köper. men sen kan jag om jag vill och om det känns rätt pruta i priset. Jag hade kunnat ge bort A om hemmet var rätt, men jag anser inte att man ska ta sig an en häst om man redan under första besöket tror att han ska vara gratis. A behöver ha ett bra hem det är det viktigaste för mig. ett hem som har kvar han länge och kan ge han trygghet och stabilitet.
Det är inte As fel att det gått snätt mellan oss och han förtjänar att ha det jag inte kan ge han.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag känner nu att ett knapplån är till pass... och vågar mig därför på ett.

Jag vet inte om ni minns för några år sen... närmare bestämt 8 år sen, som jag fick ett delikat problem. Jag köpte Fatima min vackra vita hösten 2001. Hon var till salu pga att hon inte blivit dräktig som förra ägaren tänkt sig, då hon är/var väldigt mammig och riskerade att stjäla ponnyfölen året därpå.

Jag fick hem henne, promenerade henne vid hand och började rida lite försiktigt. Sen i maj 2002 släppte vi ut hästarna på bete och VIPS, började alla hästar se ut som fotbollar. Min dam var som en Ålandsfärja... :crazy: Och gräsmagen blev ju en fölunge två månader senare... som ingen visste något om.

Vi började nysta, hingsten Fatima varit hos och Tima DNA-testades, men inte. Förra ägaren till Tima var väl inte så glad när det kom ett föl och hon inte bara kunde braka in på stallplan hemma hos oss och hämta hem Tima och föl, eftersom det i kontraktet stod att hästen köpts i befintligt skick. I stället började då rykten komma att det eventuellt kunde vara Timas son från två år tidigare som var fadern, trots att de inte gått i närheten av varann på över ett år...

Det var ett himla rabalder här på buke och jag blev på chatten bjuden en tusenlapp, eftersom man inte visste vad det var för häst och lite senare höjdes bjudet till 2500 om jag inte minns helfel. För att jag skulle sälja henne var en självklarhet, dels för att jag har en ryggmärgsskada och inte trodde att jag skulle fixa en unghäst och dels för att jag inte hade budget till två hästar.

Jag begärde 20.000...

Eftersom hon var passlös, då jag ville avvakta och se om vi kunde snoka fram stammen, så såldes hon utan problem för 16.000 med alla de papper jag hade och passhandlingar med ID-besiktning klara att skickas in, mot att köpare fixade de kostnaderna. Och så blev det. Senare har jag fått höra att en senare köpare har kollat upp DNA, gentemot Timas son och nej, det var inte han som var pappa heller ;).

Så ni som bara tjafsar om att ingen vill ha en korsning... jag tycker att ni ska ta och tagga ner. TS mår inte bättre av det. Särskilt som det är ett himla liv här på buke i övrigt, om att man inte ska ge bort hästar eller dumpa priser oavsett vad det är, då det är lätt att de skickas till slakt i Sverige eller utomlands.

Så sluta sila mygg och svälja kameler är ni snälla. Bara för att NI inte vill ha en PRE/bruksnordiskorsning, betyder det inte att INGEN vill ha det.

Jag hoppas att det löser sig för dig Lejon! :bow:
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Att sätta ut en stor och stark "problemhäst" för pyttesumma eller bortskänkes lockar inte direkt till sig de mest seriösa hästköparna så det har du min fulla förståelse för att du inte gör. 15000 "med prutmån till rätt köpare" ÄR i mina ögon helt rätt att gå.

I mina ögon låter han som ett klassiskt kallblod med PRE-skalle som bara behöver hamna hos rätt person, som du skrev funkade han hos travmänniskan och där är ofta ganska raka rör vilket funkar på ett kallblod. Jag har själv varit medryttare på ett kallblod som förmodligen hade varit likadan som din om han inte hamnat hos den ägare han står hos. Han testar nya grejer men funkar det inte så slutar han och när man väl satt sig i respekt går han som ett ljus och är en av de pålitligaste hästar jag någonsin suttit på.

Jag tycker inte att du ska slakta. Fixa passet (det finns faktiskt ingen vettig ursäkt att låta bli om du har pengarna för det) och skapa ett kontaktnät. Den här typen av häst säljs bäst via kontakter, inte på annons.

Jag önskar jag kunde hjälpa dig på något vis... Det riktigt kliar i fingrarna.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag har absolut inget emot hästen i sig. Den är säkert jättefin och säkert inte svår att hitta ett hem åt, finns ju till och med folk här i tråden som erbjuder sig och en annan tråd där en person letar en häst som denna!

Det jag vänder mig emot är att TS inte vill köpa någon av de lösningar som finns. Till att börja med lät det som att TS situation var desperat och att det inga pengar fanns över huvud taget. Nu finns det tydligen sparpengar och råd att hålla hästen försäkrad, stallhyra osv och TS tror inte att någon som får en häst gratis har råd att hålla den. Grejen med att ge bort hästen på kontrakt var ju pga att HÄSTEN är speciell, förmodligen svårsåld pga detta OCH rådande marknad. Jag har råd att hålla alla mina hästar och en till men jag hade ändå inte betalat ett öre för TS häst.
Jag har ett välstammad renrasigt vackert stoföl MED pass till salu i "samma" prisklass och inte kryllar det av hugade köpare direkt.

Fattar inte varför passet ens diskuteras när pengar finns att ordna med det.
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Vill bara inflika.

Ts häst är ingen värdelös korsning utan korsningen PRE / Kallblod = Karolinerhäst är en eftertraktad korsning i A/R, barock, klassisk dressyrvärlden.

Man får det bästa av 2 världar av att korsa dom två raserna.

Dock brukar det vara Kallblodstravarsto & en PRE hingst.

Hästen är rasmässigt värd dom 15.000 som TS begär, sen får man räkna med att priset sänks pga problemen han verkar ha, plus avsaknadet av pass. Men att sätta ut för 15.000 & skriva att rätt hem är lämpligare än pris är nog det bästa.

Jag kan tänka mig en sådan korsning i framtiden då jag rider klassisk inriktning i framtiden med min kallblodstravare & vet mycket väl hur "tjockskalliga" dom kan vara.;)
Har även erfarenhet av PRE.

Hade gärna erbjudit mig köpa som projekt trots saknaden av pass, (Min gamla kallblodstravare har nog inte många år kvar & unghingsten jag själv fött upp är inte klar att ta över på några år till) Har ett litet glapp där då halvblodsstoet inte är ridbart.
Tyvärr har jag inte möjlighet att lägga ut pengar på ett osäkert köp just nu & hästtransportör till skåne kostar en del.
Annars hade jag gärna gjort ett försök för begärt pris om den funnits närmare mig.

Hoppas det löser sig för dig TS, annars är det nog avlivning som är din utväg, tyvärr... :(
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ingela: Vad jag vet så är det väl ingen som "tjafsar" att ingen vill ha en korsning? Bara påpekat att en kallblodskorsning normalt inte ligger jättehögt i pris. Vilket knappast är ngt tjafs eller påhopp?
Problemet för TS är ju att det är en "problemhäst" och (därmed övht inte har något samband med den historia du refererar till) Problemhästar är alltid svårsålda iaf. om man vill ha ngt betalt, det spelar ingen roll om det är en toppstammad halvblodshäst, renrasigt kallblod eller whatever.

Jag tror tyvärr inte att det kryllar av Florence Nightingales därute som betalar nästan lika mkt som man kan få en problemfri likvärdig häst för, varför skulle dom?
Är det rimmligt att utsätta sig för såväl den fysiska som ekonomiska risk som det är att köpa en sådan häst och dessutom betala en större summa pengar??
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Hade jag haft möjlighet hade jag gärna hjälpt dig med hästen (mitt sto är inget kallblod, men en förbaskat stark och envis madame som blev bokstavligt talat galen då hon fick stå..), men jag skulle kunna max 2 dagar i veckan och frågan är hur mycket det ger för honom.
Vill/kan du inte avliva, vilket verkar vara fallet: ut med annons. Bilder i bra kvalite, filmer som bra visar hästens gångarter. Information. Sätt igång med passet. Skriv i annonsen att pass är på väg. Är hästen bra i hantering (dvs problemen sitter i ridningen, enbart) kan du hitta en seriös köpare. Det kan ta lång tid (hästförsäljning är ingen snabb ekonomisk lösning, precis), men det går. Jag förstår dock att folk drar öronen åt sig om passet inte är på gång. Få rull på det.
Min åsikt är dock fortfarande: är det kris och panik och bråttom = avlivning. Finns lite tid = fixa passet, sälj hästen. Du verkar ju ha pengarna till passet, så på den punkten håller jag faktiskt med Wrangler.

Lycka till, håll update (säkert fler än jag som vill veta hur det går).


Allmänt: Jag har inget emot hästen och säger inte ett ord om korsningen. Men jag kan ärligt säga att jag blev rädd för min häst, som är betydligt lättare i typ och mindre i storlek (än A utifrån denna tråd), och det höll på att gå käpprätt åt skogen. Jag hade tagit ner henne om det inte vore för att jag visste att hon blev som hon blev just för att hon fick stå (energi energi energi) och för att jag blev rädd (och därmed åt helsike för mesig för henne). Som det var då, hade jag aldrig lämnat över henne till någon annan. Därav att jag hade avlivat i TS sits. Ville förtydliga detta så att ingen missförstår min tanke.
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det finns faktiskt folk som VILL ha precis sådana här hästar. De vill ha utmaningen och de har erfarenheten att tämja just sådan här häst.

Lägg ut honom på annons Överallt innan avlivning är på agendan!!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Problemet är inte att det inte finns folk som är villiga att ta sig an honom, problemet är att TS vill ha 15000kr för en problemhäst utan pass. Som dessutom är rent av farlig i sitt beteende.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Såg den här annonsen. Kanske kunde vara intressant? Visserligen står det halvblod, men det skadar ju aldrig att kolla.

http://www.bukefalos.com/r/showentry.php?e=184262&catid=9

Det finns massor av liknande annonser på nätet, dom flesta har dock den gemensamma nämnaren att annonsören inte tänker betala i stort sett ngt.

Kan ju berätta en historia jag med :grin:. Har en bekant som ville sälja en problemhäst. Det var en snygg 3-årig halvblodshäst med gångarter och hoppförmåga över medel. Men svåhanterad och ej ännu inriden. Hon ringde runt på massor av annonser likt den ovanstående, men INGEN var beredd att lägga dom 15 tusen hon begärde. Samtliga förväntade sig symboliska priser på max 5000. Eftersom hon själv är rutinerad behöll hon hästen och nu ett år senare är det en kanonhäst.

Visst finns det folk som tar sig an och hjälper till med vilka hästar som helst, men dom gör det inte gratis än mindre betalar för det :grin:
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det är inte hästen i sig jag har något emot, det är ts som gör saken mycket krångligare än den kan vara. Anledningen enligt ts att hästen inte blir såld är att hästen inte har något pass, men hon är inte villig att fixa det trots att hon har pengarna till det. Ska hon inte ha hästen kvar så kan hon ju lägga självriskpengarna på ett pass i stället.

Det jag menade med en renrasig nordis var att om det t ex är ett sto så har en renrasig nordis ett avelsvärde vilket denna häst inte har.

Den lösning som jag ser är antingen att ts fixar pass och sedan säljer alternativt sänker priset motsvarande passkostnaden och låter köparen fixa passet. I ett antal trådar här på buke har jag läst om folk som blivit lurade på passet i samband med köp. Jag skulle hellre fixa det själv som köpare än att lita på "pass på gång"-frasen, men då ska priset ner motsvarande kostnad.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 185
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
689
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
958
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp