I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det känns lite som om det kvittar vad folk kommer med för förslag..

1.Antingen behåller du hästen och tar hjälp.

2.Säljer den

3.Skänker den

4.Lämnar ut den på foder

5 Slaktar den

Du har provat att sälja den och det är köparens marknad, man ska inte sälja en häst för billigt, med tanke på den kan börja vandra elelr köras direkt till slakteri. Det är det samma med att skänka den. Många vill ha men måste kunna reda ut det med. Jag fick två hästar för snart 10månader sen och det var ungefär samma problem som den du har. Den ena är vidaresåld och fick det jättebra och den andra har jag kvar.

Lämna ut den på foder, kan gå, men du kan också få hem den med kort varsel som denna gång.

Slakta är det enda sättet då du har kontroll på vad som hänt med hästen och varken den eller du slipper lida.

Grejen är att i stort sett alla alternativ kommer att kosta pengar, förutom att skänka den mot att någon hämtar den.

Det känns lite som om du vill ha kakan och äta upp den och lite negativ tankespiral. Det finns lösningar på allt om man vill!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ja, verkar lite magstarkt att begära 15000:- för en korsning som är i stort sett ohanterad/problemhäst. Självklart VILLE du att det skulle funka, annars hade du ju inte behållt hästen under alla dessa år. Men nu gjorde det inte det. Jag hade en häst på foder, lade ner tusentals kronor på stallplats, utrustning och sjukskrivning när jag gång på gång blev skadad (brutet finger, brutna revben, är läk sekreterare). Det var bara att inse att hästen hade övertaget och lämna tillbaka! Fick betala 2-3000:- extra för att lämna tillbaka hästen då kontraktet var på ett år egentligen. Surt! Men det var det bästa både för mig och hästen!

Det jag menar är att fixar man det inte ska man inte lägga ner tid på att försöka, ingen blir gladare av det. Alla vet att hästar kostar mer än de smakar (förutom rent känslomässigt). Du kommer inte att få någon som "fixar till" hästen år dig så att du sedan kan sälja dyrt.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag tror nog att det skulle kunna gå att skaka fram en duktig hästmänniska som kan göra något av hästen.

Det är sällan som PRE eller bruksnordis har "inbyggdda" lynesfel, utan snarare rör det sig om hanteringen- ni passar helt enkelt inte ihop.

Varför inte leta upp någon tränare inom tex akademisk ridkonst eller liknande som har ett bra rykte om att ta väl hand om hästarna och som är duktig och har ett stort tålamod?

Maila runt lite personligen till de du tror kan vara lämpliga och bifoga bilder på hästen, förklara situationen och erbjud dom hästen på livstidsfoder alternativt fodervärd det första året eller två och sedan köp till ett riktigt förmånligt pris. Sätt som villkor att de själva får betala för passet men att den kostnaden kommer dras av från priset vid köp.

Just det jag just nu håller på med, har en del napp. A har inga inbyggda lynesfel på något viss han är en jättebra häst men jag har saknat att kunna ha den viktiga fasta handen när han vart lite. Sen skrev jag hästen är intelligent jäkligt intelligent gör han en sak tre gånger med beröm och bra kan han den senare. samma sak är det om han lyckas bocka av någon han lärde sig det jätte fort att om man bockar lite med den ryttaren flög hon av. Min hjälpreda i våras ramlade aldrig av och hon hade sen inga problem häller i slutet.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag har erbjudit mig att ta emot honom omgående, tar honom som han är och fixar pass och så vidare på egen bekostnad.
Har dock sagt att jag inte betalar något för honom, det är en enorm chansning ändå för min del och den ekonomin har jag inte.

Vi får se hur det går.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag blir lite ledsen när jag ser vad du skriver.

Vad händer om hästen blir akut sjuk? Och måste ha veterinär eller akut avlivning? Jag känner att det är någon form av botten för allt djurägande, att man kan ta ansvar för djuret när det är sjukt och behöver hjälp. Jag har inga aspekter på att man inte har råd med veterinärvård, men att man inte har råd att avliva om man måste?

Jag är jäkligt emot att ha häst på det viset, jag har alltid tidigare haft en stor pot att ta av vid oförutsedd utgifter och det önskar jag jag hade idag med. Meningen var att A skulle vara ute på foder i ett år men eftersom fodervärden vart gravid f(finns en annan tråd om det) Så kommer han hem tidigare tyvärr. Sen har ju Fodervärden uppenbarligen missbrukat hästen då hon klåt upp han. A har haft stor respekt för spö tidigare och det viste fodervärden. Han blir arg om man slår i stället för att kickla.

Just nu försöker jag spara ihop en pott men det är mycket utgifter jag har han fullförsäkrad och har 2800 kr till självrisken sparade men det är inga gigantiska summer.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*sort of kl*

Jag känner Lejonstjarna, och har gjort i många år. A är säkerligen ingen dålig häst, utan det är kemin som inte stämmer tillsammans med att hon inte kunde hantera honom som hon ville under den kritiska perioden. L är inte en dålig hästmänniska men pga av hennes historik behöver hon en snäll häst, och A är nog tyvärr inte tillräckligt omtänksam.

Hade jag möjlighet skulle jag gärna hjälpa till, men jag bor för långt bort.

Som jag förstår det är han inte en problemhäst i egentlig mening, det är bara det att L rent fysiskt inte har haft något att sätta emot när han inte velat vara med längre, andra rutinerade hästmänniskor verkar inte ha några problem med honom.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Du har 2800:- till självrisk sparade som du inte behövt ta av till annat men har inte råd att avliva eller skaffa pass?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Du har en lösning. Ge hästen till Nixehen och var glad att du slapp undan billigt!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det är säkert så att hästen inte är elak osv, men ett hanteringsbekymmer är nog så illa. Denna häst har uppenbarligen tagit kommandot över TS och det brukar kunna avhjälpas. En av de jag fick var riktigt dominant och jag lovar det gjorde ont som F*N att ta kommandot över denne. MEN den hästen har fått skrämma folk sen den var föl och ansåg att allt var på dennes villkor, ledsnade hästen så gick den till angrepp på den som var närmst och det var jag..

Denna häst har uppenbarligen funkat hos fodervärden och hästar kan faktiskt bocka. Jag har en liten dam här på 900kg som gärna kan bocka med mig på ryggen.

Regelbunden motion brukar ta ur de flesta hästar såna saker. Och det värsta man kan göra är att backa undan för en häst som ska dominera.

Jag hade kunnat ta hand om denna hsät med, men anser mig inte ha den tiden för en sån häst till.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag har erbjudit mig att ta emot honom omgående, tar honom som han är och fixar pass och så vidare på egen bekostnad.
Har dock sagt att jag inte betalar något för honom, det är en enorm chansning ändå för min del och den ekonomin har jag inte.

Vi får se hur det går.

Precis! Du har helt rätt tankesätt. Av erfarenhet så blir såna här hästar dyra. Jag fick ju två och ingen av dom hade pass osv. De skulle vacc, avmaskas och allt detta. Jag sålde en och tog dessa pengar till passena och de andra utgifter som dom kostat och stambokförde den andra. Den andra har jg behållt, men det är en häst som INTE funkar som andra hästar och är i stort sett osäljbar..

Det är en risk, du kan få hem vad som helst, som kan kosta hur mycket som helst, men funkar det så är det värt risken!!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det låter som en hemskt jobbig situation. Men jag kan inte låta bli att undra varför han inte går att sälja. Att hästen inte har pass är väl ingen stor grej? Båda mina hästar var utan pass när jag köpte dem. Lite extrajobb för mig, visst, men inte något stort. Jag tycker helt klart du ska sätta ut annons igen och se om du kan hitta en ny ägare åt hästen. Du ska på PM också.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det känns lite som om det kvittar vad folk kommer med för förslag..

1.Antingen behåller du hästen och tar hjälp.

2.Säljer den

3.Skänker den

4.Lämnar ut den på foder

5 Slaktar den

Du har provat att sälja den och det är köparens marknad, man ska inte sälja en häst för billigt, med tanke på den kan börja vandra elelr köras direkt till slakteri. Det är det samma med att skänka den. Många vill ha men måste kunna reda ut det med. Jag fick två hästar för snart 10månader sen och det var ungefär samma problem som den du har. Den ena är vidaresåld och fick det jättebra och den andra har jag kvar.

Lämna ut den på foder, kan gå, men du kan också få hem den med kort varsel som denna gång.

Slakta är det enda sättet då du har kontroll på vad som hänt med hästen och varken den eller du slipper lida.

Grejen är att i stort sett alla alternativ kommer att kosta pengar, förutom att skänka den mot att någon hämtar den.

Det känns lite som om du vill ha kakan och äta upp den och lite negativ tankespiral. Det finns lösningar på allt om man vill!

Nej så är det inte mitt ansvar som hästägare är att han ska få det bra. Jag vet att han är en bra häst och att det inte klickar/ funkar med mig. Jag har sätt otaliga spekulanter sitta på den ryggen och inte åka av eller ha problem med han.
Dock drar de sig för köp tack vare passhysterin.
Jag kommer ju slänga ut han på annons igen så fort han är hemma och jag gjort en ny film hoppas han blir såld eller att någon vill ha han på foder.
Att avliva är en snabblösning men den stora summan fins inte att ta av i dagsläget.
Att skänka bort honom känns inte bra! Dels för att har man ont om pengar och inte kan betala för en häst inte ens 5-6 tusen i en symbolisk summa hur har man då råd att hålla en häst?
Vad säger att han inte blir en vandringspokal? Att han inte hamnar hoss en ägare som är lika dålig som jag. Nä mitt ansvar är att han åtminstone får det bättre än han har det hos mig.
Jag kan ändå ge han mat i krubban ta ut vet akut och verka han. Även om det blir tufft ekonomiskt.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nej så är det inte mitt ansvar som hästägare är att han ska få det bra. Jag vet att han är en bra häst och att det inte klickar/ funkar med mig. Jag har sätt otaliga spekulanter sitta på den ryggen och inte åka av eller ha problem med han.
Dock drar de sig för köp tack vare passhysterin.
Jag kommer ju slänga ut han på annons igen så fort han är hemma och jag gjort en ny film hoppas han blir såld eller att någon vill ha han på foder.
Att avliva är en snabblösning men den stora summan fins inte att ta av i dagsläget.
Att skänka bort honom känns inte bra! Dels för att har man ont om pengar och inte kan betala för en häst inte ens 5-6 tusen i en symbolisk summa hur har man då råd att hålla en häst?
Vad säger att han inte blir en vandringspokal? Att han inte hamnar hoss en ägare som är lika dålig som jag. Nä mitt ansvar är att han åtminstone får det bättre än han har det hos mig.
Jag kan ändå ge han mat i krubban ta ut vet akut och verka han. Även om det blir tufft ekonomiskt.

Det är ALLTID ditt ansvar som hästägare att se till hästens bästa!

Jag lovar att ett pass som är på väg INTE avskräcker en ev köpare. Så ta några hundra och gör konturdiagrammning, chip och ta av pengarna du får för hästen sen till passet. Har du 2800kr sparade så räcker dom till att lägga ut för att börja med passet.

Ett pass som inte ens är påbörjat och en häst som byter ägare kan jag tänka mig kan vara tråkigt.

Hästen kan mycket väl bli en vandringspokal, det kan alla hästar som säljs skapligt billigt, rekommenderat försäljningspris är 10 000-15 000 kr för att hästen inte ska vara lönsam till slakt iaf.

Jag kan ärligt säga att jag skulle INTE köpa en häst utan pass och som har det beteendet iom att man inte VET hur mycket det kostar och hur mycket jobb det är. Det KAN vara så att den har ont och gör så och hur dyrt blir inte det? Jag köper inte till mig problem. Men det kan kanske finnas någon som gör det.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det låter som en hemskt jobbig situation. Men jag kan inte låta bli att undra varför han inte går att sälja. Att hästen inte har pass är väl ingen stor grej? Båda mina hästar var utan pass när jag köpte dem. Lite extrajobb för mig, visst, men inte något stort. Jag tycker helt klart du ska sätta ut annons igen och se om du kan hitta en ny ägare åt hästen. Du ska på PM också.

Det som varit är att jag erbjudit mig att fixa pass i den köpesumman som varit, Alltså att priset för passet ska jag stå för och det skall dras av köpesumman. Passet skulle alltså vara på gång innan hästen skulle lämna gården var löftet till spekulanterna. Tyvärr har jag märkt att det blivit passhysteri hoss köpare så de som dragit sig ur har angett brist på pass. Någon tyckte han var för stor och hon var i min längd så det kan jag förstå.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nu börjar jag undra lite vad den här tråden går ut på? Du har 2800 sparade och du betalar 1500 per månad i omkostnader (plus tydligen även försäkring) Då är det ju inte korrekt att påstå att du inte har RÅD att avliva/ söka pass. Sedan kan det ju naturligtvis vara så att du inte VILL avliva, men då är det lika bra att säga det på en gång så slipper folk sitta och diskutera det alternativet. Att sälja utan pass tror jag knappast är ett problem, har själv köpt ponny utan pass.

Men att sälja en "problemhäst" (vilket ju faktiskt är statusen för dagen), kallblodskorsning som aldrig varit ordentligt riden och saknar pass, kan säga på en gång att jag tror att du kommer att få svårt att hitta ngn som är beredd att hosta upp 15 000. Dom flesta som tar emot sådana hästar betalar endast symboliska summor tom för välstammade halvblod, för en kallblodskorsning borde det vara ännu svårare.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Antar att det var ett knapplån ;) men jag håller med dig.

Det finns lösningar för att säkerställa att hästen inte blir vandringspokal om man ger bort den, som jag skrivit innan, det verkar också finnas pengar till pass men det verkar inte vara lösningen TS vill ha.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*sort of kl*

Jag känner Lejonstjarna, och har gjort i många år. A är säkerligen ingen dålig häst, utan det är kemin som inte stämmer tillsammans med att hon inte kunde hantera honom som hon ville under den kritiska perioden. L är inte en dålig hästmänniska men pga av hennes historik behöver hon en snäll häst, och A är nog tyvärr inte tillräckligt omtänksam.

Hade jag möjlighet skulle jag gärna hjälpa till, men jag bor för långt bort.

Som jag förstår det är han inte en problemhäst i egentlig mening, det är bara det att L rent fysiskt inte har haft något att sätta emot när han inte velat vara med längre, andra rutinerade hästmänniskor verkar inte ha några problem med honom.

Precis det är bristen i hantering under de första åren som jag tror har varit avgörande. Andra har ju inte de problemen med han som jag har. Dessutom är han ett ljus på backen för mig då är jag inte det minsta rädd för han det är när jag sitter upp som problemet börjar. A är en kanon häst, För någon som kan sätta han på plats.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Verkligen underligt som sagt att påstå att man inte har råd när det finns pengar till annat. Låter mer som en klagan över att folk inte vill betala dyrt för något värdelöst (även om nu hästen är underbar i TS ögon). Med det inte sagt att det är fel på hästen, men han KAN inget och har ingen stam att komma med.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det är ALLTID ditt ansvar som hästägare att se till hästens bästa!

Jag lovar att ett pass som är på väg INTE avskräcker en ev köpare. Så ta några hundra och gör konturdiagrammning, chip och ta av pengarna du får för hästen sen till passet. Har du 2800kr sparade så räcker dom till att lägga ut för att börja med passet.

Ett pass som inte ens är påbörjat och en häst som byter ägare kan jag tänka mig kan vara tråkigt.

Hästen kan mycket väl bli en vandringspokal, det kan alla hästar som säljs skapligt billigt, rekommenderat försäljningspris är 10 000-15 000 kr för att hästen inte ska vara lönsam till slakt iaf.

Jag kan ärligt säga att jag skulle INTE köpa en häst utan pass och som har det beteendet iom att man inte VET hur mycket det kostar och hur mycket jobb det är. Det KAN vara så att den har ont och gör så och hur dyrt blir inte det? Jag köper inte till mig problem. Men det kan kanske finnas någon som gör det.

Ont har han inte han är klinikbesiktad i måndags av fodervärden för tillbaka lämnade. Han gick igenom ua på alt med omdömet en mycket trevlig häst med bra rörelsemönster trots sin tyngd.
Jag har valt vid försäljning att sätta ut han för 15 för att inte locka folk som inte är seriösa. Sen har jag mycket väl kunnat pruta om det varit rätt hem och så gjort + att jag skulle påbörja passet om de ville ha han.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 032
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
639
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
869
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 875
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp