Bukefalos 28 år!

I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag syftade inte på någon person i tråden.. Utan jag tycker att man respekterar vad någon satt för pris på sin häst men däremot kan man pruta.
Visst är det bra att någon vill hjälpa och det är fint tänkt och visst är frågan fri.. om man kan få hästen, men man måste också respektera svaret man får.

Jag har varit med om flera bortskänkta hästar som blivit vandringspokaler då människor inte klarat av dem eller haft råd och det är sorgligt.

Fast detta är ju inget annonsforum, utan ts börjar med att berätta i vilken sits hon sitter och varför...
Och då finns det folk som kan och vill hjälpa till och det kallar du respektlöst för de inte bara erbjuder sig att hjälpa henne ur den jobiga situationen och erbjuder hästen ett bra hem, de ska dessutom betala för att hjälpa henne?

Jag har sett dyra hästar bli vandrigspokaler... jag tycker man ska vara tacksam om man hittar ett bra hem åt hästen oavsett vad den kostar.
En hög summa för hästen är ingen garanti för ett bra hem, det är bara bomull för samvetet och en naiv inställning.
Kunskap och hästkänsla har inget med pengar att göra.

Därmed inte sagt att ts ska skänka bort hästen till första bästa, utan tvärtom kritiskt granska den som vill ha hästen och dennes motiv, dock tycker jag inte ts är i situation att gnälla över sin besvärliga situation och samtidigt tacka nej till hjälp när ingen annan väg finns, för hon inte får tillräckligt betalt, vad var då syftet med tråden?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

kl

och varför fick inte hästen något pass redan när den föddes, 2004?


Till TS: Hela din historia är tragisk, du ville inte höra att du är en hemsk hästägare för det visste du redan, skriver du i första inlägget. Well, jag tycker inte du är en hemsk hästägare men nu när folk erbjuder sig att hjälpa dig med hästen (vilket kommer kosta dom människorna x antal tusen kronor + tiden) så vill du inte ha deras hjälp?
Är det dig själv eller hästen du tänker på?
Bara för att en stallplats är gratis så är inte hästens mat och hovslagare gratis. Dessutom har du en försäkring på hästen som du betalar...?

Som någon annan skrev. Om max 10 månader har du själv lagt ut 15 000kr på hästen och jag gissar att du då inte kommit längre med den än du gjort idag.

Så ge bort den eller skaffa pass till den omedelbums och försök sälja den efter det då?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Vi kör ett knapplån på deta och svarar samtliga.

Jag ville ha tipps på hur jag ska ta mig ur situationen därför startade jag tråden.

dels för att få upp ett kontakt nätt och tipps på personer som kan tänkas ha kontakter på personer som kan tänkas veta någon som vill ha någon likande häst eller någon annan lösning. Jag har fått några mycket intressanta pm och även pmat lite med några.

Att fortsätta som det varit de senaste 6 åren där en häst går i en hage och inte trivs med livet han älskar att ha kontakt med mänskan följer en som en hund när man går runt i hagen, funkar inte.

Jag har inte avfärdat någon än än mer än de som velat ha honom som sällskapshäst, just av den anledningen han trivs inte att inte få göra något trots att han är besvärlig vid ridning så är han mäktigt mycket nöjd och stolt när han får jobbat. Jag har råd att hålla honom själv på den nivån att han kan gå att skrota i hagen. Men det är inte den nivå av liv den hästen trivs med.

Ang Nixehen eller vad den nu hette tycker jag förstör sina chanser mer och mer genom sitt agerande i tråden. Vist hon har erbjudit sig att ta hästen men jag sänder inte iväg han utan att träffa den personen först och den personen har träffat hästen. Bara att få han utdömd om det nu skulle gå så skulle människan göra en stor förtjänst pengar väg. Ja han är överförsäkrad vilket jag upplyste Nixehen om i pm. Om Nixehen får ta han eller ej får vi se om den personen vill komma och besöka oss. Dock ser jag det som att Nixehen hade väldigt många hästar redan och något jag tvekar över är klarar person en häst till? både tidsmässigt och pengamesigt. Jag vet själv hur det är att ha 5 hästar + vad det kostar och att det inte går att arbeta normalt för att hästarna tar mycket tid. jag vill att A ska få det bra! Det är mitt ansvar som ägare att se till att han får det.


Det kom fram nya saker i går med, fodervärden ringde ju i sep och var mycket upprörd över att hon var gravid och hästen bockade och var farlig. Hon ville omedelbart lämna tillbaks hästen för att det inte funkade. Vi kom då överens om att jag skulle betala en omgång hos kiropraktorn hon hade redan haft kiropraktorn ute en omgång. Jag gjorde det och efter det har tydligen hästen funkat så bra så hon varit på ridkurs med honom och den kursen funkade tydligen jätte bra.

Mycket av min rädsla har bygts upp av det samtalet.
Jag får helt enkelt hoppa upp och se hur det funkar, A ska ju enligt fodervärdens uppgift vara skritad travad och galopperad i skogen och jobbad skritt, trav på bana.

Seabaz han fick inte pass 2004 för att det inte fans pengar till det då enligt mitt ex. Ja en del i att han kunde förskingra så mycket pengar från mig var att han hade mina betalkort under alla år vi var tillsammans och det var han som skötte ekonomin vilket i dagsläget är något jag får betala hårt för. och nej Seabaz Man diskuterar inte med en knytnäve eller någon som tar strypgrepp på dig eller trycker ner dig på det viset som han gjorde med mig, man försöker bara överleva från dag till dag. Men det är en annan historia som inte behöver blötas på ett forum.

Ingelah tack och kram.

Tack till alla som skriver och skickar uppmuntran.
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Trots Historia, gällande hur hästen beter sig, kan jag enkelt säga att om han hade pass, hade han varit såld till Tyskland på 2 röda.

Detta med vetskapen att transport kostar 10 papp.

Den typen av häst är mkt eftertraktad (Karoliner)

Att han skulle ha sociala problem är inget hinder, det enda hinder är att han inget pass har.

Vill bara belysa att det finns alternativ och att skänka till hästsamlare inte är ett måste, hur gott hjärta och bra erfarenhet som än finns.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men vet du, nu hänger jag inte riktigt med - mitt agerande i detta forum? Jag har väl enbart förtydligat för de som kommit in nya vad det är som sagts tidigare? Att problemet inte var att det inte fanns någon som var villig att ta sig an honom, utan att du ville ha (för mycket) betalt för en problemhäst utan pass.
Samt förklarat för övriga i tråden vad jag erbjudit dig, men att du inte tycks vara intresserad - för det är den uppfattning jag har fått.

Jag har skickat dig både telefonnummer och mailadress, bett att få komma och hälsa på och frågat vart ni finns - samt erbjudit dig att komma hit och hälsa på. Jag har även angett min hemsida där du kan läsa vad jag sysslat med de senaste åren och varifrån du kan få mängder av referenser.
Det svarade du inte ens på?

Och hästsamlare är jag då rakt inte, tack så hemskt mycket. Jag har två hästar i dagsläget. Min mamma har en och vi har tillsammans en fodershettis som åker hem i januari. Hur kan man räknas som "Hästsamlare" då?

Och vet du en sak till? Jag behöver verkligen inte din häst, tro mig, jag får dagligen mängder av mail från människor som bönfaller mig att hjälpa dem ur sin situation med sina hästar. Jag kontaktade dig med ett erbjudande för att jag tyckte synd om dig och din situation och ville hjälpa dig. Ber om ursäkt för det.

Jag tar tillbaka mitt erbjudande. Hoppas du hittar någon som är villig att låta dig både äta kakan och ha den kvar.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Vist jag kan ta och göra pass av min lilla nöd kassa jag har men vad händer då om han blir sjuk eller gör illa sig? Vad gör jag då när jag inte kan ta ut en veterinär om han står med ett sprutande sår eller något anat skit? Jag har varit i den situationen att jag inte kunnat betala veterinär jag var i den situationen för ett år sen och nej jag har han hellre kvar och kan ge han vård än att stå som jag var för ett år sen när en älskad vänn min gamla häst fick lida och ha ont.
Nej Jag kan inte göra så mot något djur igen det går inte för de nödpengarna kan jag avliva i värsta fall med en vet hemma och sen på något viss ordna med kadavertjänst efteråt men jag låter inte ett djur lida igen det gör jag bara inte. Just nu har han jag råd att ge han det viktigaste mat, rent i skjulet och hovslagare och vård.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Du gör helt rätt i att ta tillbaka ditt erbjudande !
Jag tycker TS behandlar dig respektlöst .

Hej från Hambo
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Vist jag kan ta och göra pass av min lilla nöd kassa jag har men vad händer då om han blir sjuk eller gör illa sig? Vad gör jag då när jag inte kan ta ut en veterinär om han står med ett sprutande sår eller något anat skit? Jag har varit i den situationen att jag inte kunnat betala veterinär jag var i den situationen för ett år sen och nej jag har han hellre kvar och kan ge han vård än att stå som jag var för ett år sen när en älskad vänn min gamla häst fick lida och ha ont.
Nej Jag kan inte göra så mot något djur igen det går inte för de nödpengarna kan jag avliva i värsta fall med en vet hemma och sen på något viss ordna med kadavertjänst efteråt men jag låter inte ett djur lida igen det gör jag bara inte. Just nu har han jag råd att ge han det viktigaste mat, rent i skjulet och hovslagare och vård.
Nu blir jag faktiskt irriterad. Lever man under existensminimum som du säger att du gör, hur i helskotta tror du att du har råd med hästen då? Bara hö till en häst kostar en tusenlapp i månaden, sedan har du ju hästen försäkrad, sedan ska hovslagaren till det och strö till box/ligghall.
Jag förutsätter att hästen dessutom har en annan häst i sällskap. Vem betalar för den?

Sedan finns det en liten regel som säger att alla hästar ska ha pass och det är din skyldighet som ägare till hästen att se till att detta ordnas. Det finns inget val där faktiskt.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

och jag haller med Hambo i detta fallet.. TS, jag forstar egentligen inte vad du vill med traden.. Vill du behalla din hast eller vill du bli av med den?? Och allvarligt talat.. Om hasten skulle bli skadad och det inte finns pengar till veterinar, jag har aldrig nekat vard till ngn, och tror fran erfarenhet har i sverige att de kan ga med pa avbetalning.. Skaffa pass till hasten och du kan salja den om du vill, och det snabbare kan du glomma om forsakring etc.. Som en postare sa, karoliner hastar kan saljas i tyskland tydligen.. kanske ngt att tanka pa.
TS, forsok att lyssna pa vad fok har sagt till dig. DU MASTE HA PASS pa hasten. Du kan tycka det ar lojligt eller vad, men det maste ske forr eller senare.. AAven om du behaller hasten maste du ha pass pa den.. Hur tog du den till fodervard utan pass undrar jag? Vad hade du gjort om du hade blivit stannad? OK sa du var inte stannad av myndigheter men hasten skall ju fran fodervard nu.. Du sager du skall rida honom, hasten har ingen respekt for dig, men du vagrar att ge upp.. Och som din kompis sa, du och hasten gar inte tillsammans.. Nagon gang maste man faktiskt ge upp.. Och det ar helt ok..
Jag tycker traden har tagit en dalig vandning, men det ar svart nar ts personen glommer att lyssna och folk skriver sig bla...
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

som läget är i dagsläget.
hö 12x 1,80kr = ca 650 kr avrundat uppåt. köpes av granen som har försäljning.
halm gratis hos samma granne då den vill bli av med det god kvalitet och fri tillgång även som foder.
Hade det inte funnits gratis halm hade jag fått köppa spån och det kan inte gå mer än två balar spån till skjulet då det inte är stort. som två boxar ungefär.
hovis 650 när det behövs vilket tidigare varit 3-4 månad pga av dålig tillväxt och han sliter bra själv. 216,50Kr om man delar det på tre månader så det får jag spara. Han går barfota.
förs 525kr månaden
slutsumma 1391,50 i månaden
sen tillkommer 700 i busskort som jag ändå måste ha hur jag än gör
Sambon kommer låta mig låna hans bil och stå för bensinen har han lovat.


Sällskap har han inget men vi ska prova att sätta in en shetis hingst idag och vi hoppas det funkar den äter halm som kommer från sin ägare. Funkar det inte med shetisen så har han en lösdrift med islänningar som han ser från sin hage den ligger ca 50m därifrån och de har sin mattplats så han ser dem och han får även foder i det hörnet av hagen.

Ja jag är medveten om passet jag vill lösa det men just nu ser jag ingen lösning på problemet just för jag vill kunna ha nödpengen om han blir sjuk. jag är även som ägare tvungen att ge veterinärvård om han behöver. Vad är viktigast i dagsläget? Kunna ge han vård eller ett papper?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

och jag haller med Hambo i detta fallet.. TS, jag forstar egentligen inte vad du vill med traden.. Vill du behalla din hast eller vill du bli av med den?? Och allvarligt talat.. Om hasten skulle bli skadad och det inte finns pengar till veterinar, jag har aldrig nekat vard till ngn, och tror fran erfarenhet har i sverige att de kan ga med pa avbetalning.. Skaffa pass till hasten och du kan salja den om du vill, och det snabbare kan du glomma om forsakring etc.. Som en postare sa, karoliner hastar kan saljas i tyskland tydligen.. kanske ngt att tanka pa.
TS, forsok att lyssna pa vad fok har sagt till dig. DU MASTE HA PASS pa hasten. Du kan tycka det ar lojligt eller vad, men det maste ske forr eller senare.. AAven om du behaller hasten maste du ha pass pa den.. Hur tog du den till fodervard utan pass undrar jag? Vad hade du gjort om du hade blivit stannad? OK sa du var inte stannad av myndigheter men hasten skall ju fran fodervard nu.. Du sager du skall rida honom, hasten har ingen respekt for dig, men du vagrar att ge upp.. Och som din kompis sa, du och hasten gar inte tillsammans.. Nagon gang maste man faktiskt ge upp.. Och det ar helt ok..
Jag tycker traden har tagit en dalig vandning, men det ar svart nar ts personen glommer att lyssna och folk skriver sig bla...

Jag kan inte ta något på avbetalning det utrymmet fins inte i min budget jag betalar väldigt mycket till KF för att bli kvitt skiten. Skulle jag ta fler avbetalningar eller ta på mig fler skulder sätter jag mig bara mer i skiten.

Jag tycker att Nihxen inte kändes seriös i det läget att den gick ut i tråden och talade om att vi hade börjat pratat om att hon hade erbjudit sig ta hästen. Kändes som påtryckningar att få han.

jag håller med om att tråden går åt fel hål jag har fått jätte bra tipps och ska se hur jag ska lösa passfrågan och se över min budet igen om jag på något viss kan spara på något så jag kan lösa passet.
Annars har jag fått kontakt med en person som sysslar med akademiskt, är känd och har bra referenser. som vill ha honom som han är och det är vad jag överväger just nu. och ja hon får han såfall grattis om de känner att de funkar.
Jag lämnar nu tråden.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ja jag är medveten om passet jag vill lösa det men just nu ser jag ingen lösning på problemet just för jag vill kunna ha nödpengen om han blir sjuk. jag är även som ägare tvungen att ge veterinärvård om han behöver. Vad är viktigast i dagsläget? Kunna ge han vård eller ett papper?

Om du lever på existensminimum har du inte råd att ha hästen hur billig han än må vara i drift. Punkt slut!

I dagsläget torde det bästa för dig vara att bli av med hästen fortast möjligt, du har ju själv skrivit att det ändå inte fungear mellan er så varför du ens vill behålla honom förstår jag inte?

Min personliga åsikt är att du var jäkligt klantig som inte tog Nixehens erbjudande, där gjorde du bort dig rejält.

Fixa passet ta av självrisk pengarna och få passet fixat, självrisken är ju ändå en piss i rymden vad det kostar om hästen blir sjuk/skadad för att jag antar att din försäkring är som de flesta andras att du dessutom ska betala % på beloppet utöver självrisk.

Sälj hästen men jag tror du kan se dig i stjärnorna efter några 15000kr för din häst, eftersom han inte är ordentligt hanterad inte ordentligt inriden och är faktiskt en vuxen häst nu och det ligger något i ordspråket "det går inte att lära en gammal hund sitta".
Säger inte att det är omöjligt men det kommer vara svårt och ta tid och kosta massor med pengar.

Tycker det är dags att du slutar tramsa och löser situationen för du har många lösningar det är bara du som inte vill lösa det!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det är lag på att du ska ha det där pappret och det följs av vite om det uppdagas att det inte finns = ännu dyrare. Veterinären nekar inte behandling och har man inte råd med medicin etc. och inte kan lösa det får man ta det obehagliga beslutet rakt av.

Jag har följt tråden, du har fått fina erbjudanden/förslag/ideer som du inte tar till dig utan svarar på det mest oförskämda sätt. Du är uppenbart inte den här hästens frälsare och förvägrar någon annan att bli det likt ett tjurigt barn. Finns bara ett att göra här om vi bortser från avlivning, skaffa pass och gör ett nytt försök att sälja. Ta bort ögonbindlarna på dig själv och se verkligeheten!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ja jag är medveten om passet jag vill lösa det men just nu ser jag ingen lösning på problemet just för jag vill kunna ha nödpengen om han blir sjuk. jag är även som ägare tvungen att ge veterinärvård om han behöver. Vad är viktigast i dagsläget? Kunna ge han vård eller ett papper?
Du ska kunna ge hästen vård OCH papper. Du har inte möjlighet att välja där faktiskt. med tanke på din ekonomiska situation och att du måste välja så visar det att du inte har råd att behålla hästen. Sorry, men det måste du faktiskt förstå. 1400 kronor för en person som lever under existensminimum är 1400 kr för mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*kl*

Nu måste jag protestera mot den hätska stämningen i tråden. Skärp er för 17! :mad: Jag vet personligen precis hur det känns att sitta med en häst som "ingen vill ha" med kass ekonomi och känna sig hopplöst fast. MAN SKÄNKER INTE BORT SIN HÄST EFTER 5MIN DISKUSSION PÅ ETT INTERNETFORUM!! Att "ni" har mage att kalla TS otacksam för att hon väljer att avvakta är jävligt fräckt. Hon har själv skrivit flera gånger att hon har fått tips via PM som hon följer upp så alldeles uppenbart gör hon ju något.

Jag skulle också ha lämnat tråden, en massa främlingar som säger åt vad man ska göra och sedan förolämpar en när man inte genast lyder = buke från sin allra värsta sida.

*sur som ättika*
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

med tanke på din ekonomiska situation och att du måste välja så visar det att du inte har råd att behålla hästen. Sorry, men det måste du faktiskt förstå.

Varför tror du TS skapade tråden, självklart har hon redan förstått att hon inte har råd att behålla hästen! Men hon är mån om att hästen får det bättre i nästa hem, hon vill inte bara "dumpa" den vilket jag tycker hon ska ha heder för.

Läser folk som krattor.....?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

jag tror alla här håller med om att tråden går åt fel håll. Det är för att det är frustrerande för alla!

Man tycker först synd om TS och hur ska hon kunna lösa detta. Sedan när det kommer in tips och erbjudanden så vänder TS på en femöring.

Hon säger fortfarande att pass inte är aktuellt till hästen, trots lag på det.

Men hon har råd att hålla hästen i liv och hon har råd med försäkring. Det går inte ihop.

Hon har dessutom en sambo som ställer upp med bil och bensin? Well, denne kan väl hjälpa till och skaffa pass åt hästen så den går att sälja lättare? Så slipper han lägga ut bensinpengar i framtiden...?

Existensminimum är runt 3500kr/månad. TS säger att hon lever under existensminimum!
Är det TS sambo som betalar husrum och mat, ursäkta jag blir personlig nu. Men TS pengar lär gå till hästen. Han skulle kanske gladeligen betala pass för att bli av med den kostnaden?


*nu vet jag att jag är väldigt när gränsen för att gå för nära inpå och spekulera och jag är medveten om att jag kan ha helt fel... men det är frustrerande för alla. TS skrev tråden så man blir inblandad även om man är anonym och sitter någonstans bakom en datorskärm...*
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men så är det ju ofta när en tråd startas och man får en story som sen ändras lite...för att sen ändras lite till och sen är startinlägget ett stort frågetecken.

Jag vurmar aldrig för att någon ska skänka bort en häst men ts egen beskrivning av sin situation ger ju bilden av att det är ett något akut läge.

För mig är det ofattbart att ts inte införskaffat passet för tydligen finns det en marknad för den här hästen MED pass...baserat på vissa av inläggen här:cool:
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Vist jag kan ta och göra pass av min lilla nöd kassa jag har men vad händer då om han blir sjuk eller gör illa sig? Vad gör jag då när jag inte kan ta ut en veterinär om han står med ett sprutande sår eller något anat skit? Jag har varit i den situationen att jag inte kunnat betala veterinär jag var i den situationen för ett år sen och nej jag har han hellre kvar och kan ge han vård än att stå som jag var för ett år sen när en älskad vänn min gamla häst fick lida och ha ont.
Nej Jag kan inte göra så mot något djur igen det går inte för de nödpengarna kan jag avliva i värsta fall med en vet hemma och sen på något viss ordna med kadavertjänst efteråt men jag låter inte ett djur lida igen det gör jag bara inte. Just nu har han jag råd att ge han det viktigaste mat, rent i skjulet och hovslagare och vård.
Trots Historia, gällande hur hästen beter sig, kan jag enkelt säga att om han hade pass, hade han varit såld till Tyskland på 2 röda.

Detta med vetskapen att transport kostar 10 papp.

Den typen av häst är mkt eftertraktad (Karoliner)

Att han skulle ha sociala problem är inget hinder, det enda hinder är att han inget pass har.

Vill bara belysa att det finns alternativ och att skänka till hästsamlare inte är ett måste, hur gott hjärta och bra erfarenhet som än finns.


Tycker du säljer hästen til C-L för 10 000 kr eftersom det är en så atraktiv häst enligt henne /honom ? ....

Eller tar bort hästen för det känns inte riktigt som dina argument håller i tråden.

Någon gjorde ju en sammanställning förut över alla råd du fått i tråden men inget duger ?

Du har 2800 kr till vet säger du och har du 1500 kr som pålle kostar i månaden igentligen borde du kunna skrapa ihop 3000 kr eftersom du hade en häst till förut så summan för avlivning har du mellan 4300 kr och 5800 kr så visst skulle du kunna ta bort hästen direkt och då veta var han hamnar om du verkligen vill ....

Mia
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
736
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 002
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 998
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp