Bukefalos 28 år!

I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

... problemet är att TS vill ha 15000kr för en problemhäst utan pass.

De pengarna är ju snart insparade på stallhyror som TS inte behöver betala.

Till TS: Släpp hästen - det är bäst för er båda.
Den har snart ätit upp de pengar som du hoppas att få för den.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Skillnaden på marknad nu och 2001 är ganska stor. Det kryllar av billiga hästar.

*kl*

Korsning eller ej, hur bra hästen än må vara så är det dock ltie bekymmer just nu med den och eftersom TS inte riktigt klarar av den så kommer den troligvis inte att bli direkt bättre OM det inte är så att TS tar hjälp av någon och det verkar inte vara aktuellt heller.

Visst går det att sätta ut den för 15000kr, men i annonsen så MÅSTE TS skriva om hästens bekymmer. Det kan stå en dyrt numera om man inte är helt ärlig.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*knapplån*

Helt krasst är det marknaden som bestämmer om hästen är attraktiv och vad som är ett rimligt pris. Nu har ju ts tidigare annonserat hästen utan något intresse, och då får man nog utgå från att detta inte förändrats i någon positiv riktning. För 15000 kr går det just nu att få absurt mycket häst, utan livsfarliga hanteringsproblem.

Den hästen TS beskriver tror jag är extremt svår att bli av med, med tanke på hur marknaden ser ut, att det är vinter (själv står jag hästlös och anser att jag måste vara helidiot om jag skaffar mig en häst i den här mardrömmen, med snö, is och allt vad det innebär för hästägandet). Hästar liknande den som TS beskriver skulle jag utan problem kunna få fem-sex st gratis genom ett eller två telefonsamtal (korsningar, ngt ovanliga men inte helt galet, hanteringsproblem).

Det är en svår marknad om man har en attraktiv häst som man inte vill m e m skänka bort. Har man en oattraktiv häst (vilket marknaden anser TS häst vara), som dessutom är passlös - well, ibland är det faktiskt bättre att ta bort dem hellre än att lägga pengar på uppehälle, riskera att hästen hamnar fel och ändå inte få så många slantar för den.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

kl

Nu förstår jag inte TS riktigt.

Du har ju ändrat helt från ditt första inlägg??

Någon skrev om att det är en exklusiv korsning med det bästa ur båda världar. Well. I mina ögon ser det ut som det värsta från två världar genom bristande hantering från början.

Folk i tråden har erbjudit sig att ta hästen och ge den en chans. En annan för att ev. kunna hjälpa till och skjuta den.

Och nu vill TS ha massor med pengar för hästen istället?
TS har dessutom råd att hålla hästen + ha självriskpengar undanlagt? Men har inte råd att avliva eller skaffa pass?

Du skriver nu att han är supersnäll på marken men tidigare läste jag att han inte går att longera för han skjuter ut bogen och sticker....?


Det ÄR svårt att släppa en häst man haft länge. Men det här känns väldigt egoistiskt? Om du i din situation inte kunnat göra något med hästen hittills, hur tror du att du ska kunna göra det i framtiden?

Kommer hästen stå helt ensam på den här nya gården eller kommer den få något hästsällskap i hagen?

Väldigt många hästar får utlopp för sin energi på andra hästar = bäst. Annars kommer hästen bli 7 resor värre kan jag nästan lova dig om den kommer få stå ensam och du tittar till den ett par gånger om dagen...
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

KL
Kanske hoppades TS med tråden att någon intressant fanns som var villig att betala utsatt pris för hästen?

Hursomhelst tycker jag det är en tragisk situation, både för matte och häst som redovisats här.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Att sätta ut en stor och stark "problemhäst" för pyttesumma eller bortskänkes lockar inte direkt till sig de mest seriösa hästköparna så det har du min fulla förståelse för att du inte gör. 15000 "med prutmån till rätt köpare" ÄR i mina ögon helt rätt att gå.

Jag tycker inte att du ska slakta. Fixa passet (det finns faktiskt ingen vettig ursäkt att låta bli om du har pengarna för det) och skapa ett kontaktnät. Den här typen av häst säljs bäst via kontakter, inte på annons.

Jag önskar jag kunde hjälpa dig på något vis... Det riktigt kliar i fingrarna.

Fast vem skulle ta risken att satsa 15 000 på en häst som man faktiskt inte VET att det går att få ordning på? Speciellt inte som man kan få en likvärdig problemfri häst för samma pengar. Den som köper hästen riskerar både att skada sig och det ekonomiska avbräck som det innebär med förlorad arbetsinkomst osv. Man riskerar också att hästen faktiskt inte går att få ordning på med önskvärt resultat. Då står man där och har lagt ned 15 000+ uppstallning, arbetsinsats samt avlivningskostnad....

Det är många av er som "så gärna skulle tagit sig an hästen" frågan är vem som verkligen hade gjort det när det kommer till kritan :angel:
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag tyckte också att det var en väldigt tragisk situation när jag läste första inlägget, det skrev jag också då.

Men nu när tråden har blivit längre så undrar jag hur tragiskt det egentligen är?
Det verkar ju inte vara så svårt ändå eftersom TS inte vill släppa hästen.

Om TS dessutom verkligen lever under existensminimum så är det ofattbart att hon har häst?! Jag antar att hon inte får existensminimum utbetalt för då får du inte ha några säljbara tillgångar (hästen? men det är klart, dom kan ju försöka sälja den åt henne då...)

Kanske vore det bättre att göra något avtal till någon att TS lämnar hästen gratis och får 5% vid vidare försäljning eller något sådant?

Tragiskt är även att TS inte ser till riskerna både för sig själv och för dom som ev kan tänka sig ta hästen (gratis)..
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Fast oavsett dina värderingar är det väl lika tragiskt oavsett. Vare sig det handlade om ursprungs aspekten eller nu, något annat?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Håller med i allt det du skriver. Tycker det har svängt rätt rejält från det första inlägget.

Jag vidhåller fortfarande att det går att lösa om TS är rädd för oseriösa "köpare" om hon skänker bort hästen. Det du skriver är en lösning tex.
Jag har själv sålt en häst väldigt billigt men skrivit in förbehåll och vite i avtalet, samt del av all eventuell köpesumma i framtiden osv. Visst går det aldrig att skydda sig 100% men man kan göra väldigt mycket och med lite sunt förnuft och känsla så har man lika stor möjlighet att hitta ett mkt gott hem även om man inte tar betalt. Tex någon som har erbjudit sig i denna tråden!

Men jag är osäker på om situationen är akut eller ej, får inget grepp om det alls längre. Kan ju bara hålla med om att det lär inte bli lättare att sälja hästen med tiden.....

Passfrågan förstår jag fortfarande inte heller mer än att TS inte vill skaffa pass åt sin häst?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Fast oavsett dina värderingar är det väl lika tragiskt oavsett. Vare sig det handlade om ursprungs aspekten eller nu, något annat?

Tragiskt ja men inte olösbart på något sätt. Det lär ju bli ännu mer tragiskt om det fortgår som det verkar....
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det är många av er som "så gärna skulle tagit sig an hästen" frågan är vem som verkligen hade gjort det när det kommer till kritan :angel:

Jag har som sagt kontaktat TS och erbjudit mig att ta mig an honom omgående om hon så önskar. Har ju, som många här redan vet, mycket lång erfarenhet av just en här typen av hästar.
Har också erbjudit att hon har förköpsrätt OM han skulle säljas vidare osv. Men som sagt, TS tycks inte vara intresserad av den lösningen. Tyvärr.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag har som sagt kontaktat TS och erbjudit mig att ta mig an honom omgående om hon så önskar. Har ju, som många här redan vet, mycket lång erfarenhet av just en här typen av hästar.
Har också erbjudit att hon har förköpsrätt OM han skulle säljas vidare osv. Men som sagt, TS tycks inte vara intresserad av den lösningen. Tyvärr.
Nej, det är ju alltid lättare att vara offer...
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*knapplån*

Helt krasst är det marknaden som bestämmer om hästen är attraktiv och vad som är ett rimligt pris. Nu har ju ts tidigare annonserat hästen utan något intresse, och då får man nog utgå från att detta inte förändrats i någon positiv riktning. För 15000 kr går det just nu att få absurt mycket häst, utan livsfarliga hanteringsproblem.

Den hästen TS beskriver tror jag är extremt svår att bli av med, med tanke på hur marknaden ser ut, att det är vinter (själv står jag hästlös och anser att jag måste vara helidiot om jag skaffar mig en häst i den här mardrömmen, med snö, is och allt vad det innebär för hästägandet). Hästar liknande den som TS beskriver skulle jag utan problem kunna få fem-sex st gratis genom ett eller två telefonsamtal (korsningar, ngt ovanliga men inte helt galet, hanteringsproblem).

Det är en svår marknad om man har en attraktiv häst som man inte vill m e m skänka bort. Har man en oattraktiv häst (vilket marknaden anser TS häst vara), som dessutom är passlös - well, ibland är det faktiskt bättre att ta bort dem hellre än att lägga pengar på uppehälle, riskera att hästen hamnar fel och ändå inte få så många slantar för den.

Den här historien borde ju nålas på avel i avskräckande syfte med tanke på alla diskussioner där om att folk skall avla på de märkligaste vis för att få en avkomma från älsklingsmärren som dom ALDRIG kommer sälja no matter what!
För rätt som det är så händer det något som gör att man MÅSTE sälja för tyvärr kan man inte styra allt i livet.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag har som sagt kontaktat TS och erbjudit mig att ta mig an honom omgående om hon så önskar. Har ju, som många här redan vet, mycket lång erfarenhet av just en här typen av hästar.
Har också erbjudit att hon har förköpsrätt OM han skulle säljas vidare osv. Men som sagt, TS tycks inte vara intresserad av den lösningen. Tyvärr.

Märkligt, verkar ju vara en superlösning för TS i hennes situation.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag blir lite ledsen när jag ser vad du skriver.

Vad händer om hästen blir akut sjuk? Och måste ha veterinär eller akut avlivning? Jag känner att det är någon form av botten för allt djurägande, att man kan ta ansvar för djuret när det är sjukt och behöver hjälp. Jag har inga aspekter på att man inte har råd med veterinärvård, men att man inte har råd att avliva om man måste?


Visst är det så! Men TS har ju beskrivit hur hennes problem har uppstått under en lång tid. Att leva i ett destruktivt förhållande gör förmodligen att man inte ser det som andra ser som uppenbart. Nu har hon tagit mod och berättat om sin situation och då tycker jag man kan bortse från sådant som skapar skuldkänslor, även om det är sant det du skriver.

Jag hoppas du får honom såld, jag hoppas du får en peng över så att du får en nystart på ditt liv. Han förtjänar att leva. Han är säker inget "mission impossible" utan bara en felmatch av er båda och det ni båda varit med om. Lycka till.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Märkligt, verkar ju vara en superlösning för TS i hennes situation.

Och hur ska TS veta att inte Nixehen säljer hästen till Knorrevången eller liknande femton sekunder senare trots alla fina ord om att ta sig an "projektet"?

Inte för att jag tror att h-n skulle göra det.

Är man seriös, vågar man faktiskt erbjuda en summa för hästen i alla fall och inte säga att "du jag kan ta den GRATIS".
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Och hur ska TS veta att inte Nixehen säljer hästen till Knorrevången eller liknande femton sekunder senare trots alla fina ord om att ta sig an "projektet"?

Inte för att jag tror att h-n skulle göra det.

Är man seriös, vågar man faktiskt erbjuda en summa för hästen i alla fall och inte säga att "du jag kan ta den GRATIS".

Då kan man ju gå in och läsa om Nixehen på hennes hemsida och även ta referenser från personer som har hästar som hon har "fixat" till.

Hon har inga pengar i överflöd hon heller som så många andra men hon har ett stort hjärta, är duktig på att hjälpa "problemhästar" och har råd att hålla de hästar hon tar på sig.

Jag hade inte heller betalat en krona för en häst som TS har, man får lägga ut nog med pengar tid och energi för att kanske komma till rätta med problemen och för 15000kr kan man idag få en riktigt trevlig häst vilket TS häst i nuläget inte verkar vara.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Fast vem skulle ta risken att satsa 15 000 på en häst som man faktiskt inte VET att det går att få ordning på? Speciellt inte som man kan få en likvärdig problemfri häst för samma pengar. Den som köper hästen riskerar både att skada sig och det ekonomiska avbräck som det innebär med förlorad arbetsinkomst osv. Man riskerar också att hästen faktiskt inte går att få ordning på med önskvärt resultat. Då står man där och har lagt ned 15 000+ uppstallning, arbetsinsats samt avlivningskostnad....

Det är många av er som "så gärna skulle tagit sig an hästen" frågan är vem som verkligen hade gjort det när det kommer till kritan :angel:

Och det var därför jag skrev "15000 med prutmån till rätt köpare". Det sållar bort de som vill ha en häst gratis men gör klart att för den med erfarenhet och kunskap blir det billigare.

Jag har inte erbjudit mig att ta mig an hästen, jag uttryckte bara en önskan om att vilja hjälpa. Trodde jag mig ha kompetensen att klara av hästen (och inte var fattig gravid student) hade jag tagit hästen direkt. Jag gillar den typen av temperament och även korsningen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 186
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
689
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
962
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp