Bukefalos 28 år!

I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Och hur ska TS veta att inte Nixehen säljer hästen till Knorrevången eller liknande femton sekunder senare trots alla fina ord om att ta sig an "projektet"?Den risken är trolgitvis försvinnande liten, med tanke på att Nixehen är här och troligtvis finns det människor som vem h*n är.

Inte för att jag tror att h-n skulle göra det.

Är man seriös, vågar man faktiskt erbjuda en summa för hästen i alla fall och inte säga att "du jag kan ta den GRATIS".

Man kan vara högst seriös att ta hand om en häst GRATIS. Mitt fall var det en som ringde upp mig och undrade om jag ville ha hästarna, pga sjukdom och jag fick dom mot att jag hämtade dom. Den ägaren ansåg att hon litade så pass på mig att jag skulle ge dom ett bra hem om jag inte kunde ha dom kvar. Det kunde inte hon med sjukdomsbilden och hur hanteringen fungerade. Jag sade rakt ut till henne att jag inte kan köpa några hästar då jag redan köpt en häst förra året, och det förstod hon. Likaså förstod hon att det går åt enorma summor och tid för att få ordning på dessa hästar. I pengar så gick de på ca 16000 till det dom är idag.. Tiden och skadorna på mig vill jag itne ens räkna. Men en broskbildning på ena foten är ett resultat som jag kommer att ha med mig resten av livet efter den ena hästen iaf...
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Är man seriös, vågar man faktiskt erbjuda en summa för hästen i alla fall och inte säga att "du jag kan ta den GRATIS".

Det där håller jag med om och tycker inte ts ska sälja den för billigt. Då är risken ännu större att hästen hamnar fel. Och jag tolkar den inte som en problemhäst? I så fall kryllar det ju av problemhästar om man läser om allt folk skriver om sina hästar här på bukefalos. :)

Bara för att en häst inte är problemfri behöver det inte en problemhäst.

TS - Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det där håller jag med om och tycker inte ts ska sälja den för billigt. Då är risken ännu större att hästen hamnar fel. Och jag tolkar den inte som en problemhäst? I så fall kryllar det ju av problemhästar om man läser om allt folk skriver om sina hästar här på bukefalos. :)

Bara för att en häst inte är problemfri behöver det inte en problemhäst.

TS - Hoppas det löser sig för er!

Oftast är det till och med att hästen inte är en problemhäst alls utan det är människan som har problem med hästen. Men för att komma till rätta med det så behövs då en annan människa som reder ut problemet..
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det där håller jag med om och tycker inte ts ska sälja den för billigt. Då är risken ännu större att hästen hamnar fel. Och jag tolkar den inte som en problemhäst? I så fall kryllar det ju av problemhästar om man läser om allt folk skriver om sina hästar här på bukefalos. :)

Bara för att en häst inte är problemfri behöver det inte en problemhäst.

TS - Hoppas det löser sig för er!

Men hallå...problemet är ju att hon inte får den såld!!! Så vad tycker du att hon ska göra då?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Och hur ska TS veta att inte Nixehen säljer hästen till Knorrevången eller liknande femton sekunder senare trots alla fina ord om att ta sig an "projektet"?

Inte för att jag tror att h-n skulle göra det.

Är man seriös, vågar man faktiskt erbjuda en summa för hästen i alla fall och inte säga att "du jag kan ta den GRATIS".

Vad betyder GRATIS egentligen i detta sammanhang? Gratis för mig är att man får en trevlig häst som har nöje med.. Att få en inte så trevlig häst och lägga ner arbete på för att försöka ordna till är inte GRATIS på något sätt.

Lustigt det här med att folk tror att så länge det inte byts pengar så är det gratis..
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Och hur ska TS veta att inte Nixehen säljer hästen till Knorrevången eller liknande femton sekunder senare trots alla fina ord om att ta sig an "projektet"?

Inte för att jag tror att h-n skulle göra det.

Är man seriös, vågar man faktiskt erbjuda en summa för hästen i alla fall och inte säga att "du jag kan ta den GRATIS".

Ja jag känner inte Nixehen och har ingen anning om vad för människa h*n är.
Men även om Nixehen skulle köra hästen direkt till Knorrevången (antar att det är ett slakteri) så tycker jag att h*n antagligen gör hästen en tjänst då den aldrig kommer att bli en vandringspokal och ev fara illa. TS verkar ju inte ha råd att slakta.
Om Nixehen utbildar hästen till en hanterbar och trevlig individ som kanske är fullt säljbar till ett varaktigt hem eller kanskse behåller den själv så tjänar också hästen på det.

Alltså gör hon både hästen och TS en tjänst!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag tycker nixehens förslag verkar vara den ultimata lösningen.
(Kollade hemsidan och utifrån det verkar det faktiskt ultimat).

TS: Varför godtar du inte det perfekta erbjudandet? Då kan du ju knappast fortsätta klaga isåfall om du har en sån bra utväg...
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Eller gör det lätt för dig, förklara som här hur han är och sätt ut honom för 5000:- så får han en till chans och du slipper tänka på allting och slipper mer utgifter.
Lessen att du har råkat så mycket illa ut:cry:, om detta med hästen löser sig kan du förhoppningsvis få möjlighet att slappna av och ta hand om dig själv ett tag:heart
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Och det var därför jag skrev "15000 med prutmån till rätt köpare". Det sållar bort de som vill ha en häst gratis men gör klart att för den med erfarenhet och kunskap blir det billigare.

Jag har inte erbjudit mig att ta mig an hästen, jag uttryckte bara en önskan om att vilja hjälpa. Trodde jag mig ha kompetensen att klara av hästen (och inte var fattig gravid student) hade jag tagit hästen direkt. Jag gillar den typen av temperament och även korsningen.

Fast nu har ju TS vidhållit 15 000 utav den som erbjudit sig att ta hästen och "viss prutmån" är ju knappast ned till nästan noll. Och om inte OM vore så skulle troligen väldigt många tagit hästen......

Jag har en del erfarenhet av problemhästar i olika sammanhang och ja, dom allra flesta handlar om att hästen hamnat hos "fel" ägare. Men det finns också ett antal som faktiskt av olika anledningar aldrig går att få ordning på.
Vem vill betala pengar för att ta den risken?

Håller verkligen med Fio, att lägga ned tid pengar och arbete på en "problemhäst" är verkligen inte Gratis. All heder åt Niexhen som erbjuder sig att ta denna hästen, som troligen inte ens om hon får ordning på den kommer att vara värd ngn större summa pengar.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Dessutom nr 1, att ta emot en häst "gratis" betyder ju inte att det är gratis att "sörja" för den. No such thing as a free meal...
Dessutom nr 2, även hästar som säljs dyrt kan bli vandringspokaler. Så det finns ingen garanti att hästen får det superbra bara för att någon betalar 15.000. När hästen väl är såld, oavsett kostnad, så förlorar man ju kontrollen på att hästen har det bra.
Generellt så tycker jag inte att man ska ge bort djur, men ibland så är det faktiskt den enda lösningen.

Tycker också att Niexhen har gjort en fin gärning i att erbjuda sig att ta emot hästen. Det låter ju som en toppenidé.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Den här historien borde ju nålas på avel i avskräckande syfte med tanke på alla diskussioner där om att folk skall avla på de märkligaste vis för att få en avkomma från älsklingsmärren som dom ALDRIG kommer sälja no matter what!
För rätt som det är så händer det något som gör att man MÅSTE sälja för tyvärr kan man inte styra allt i livet.

:bow: :bow: :bow:
Mycket bra sagt! Många gånger har man ju blivit helt idiotförklarad när man ifrågasatt avel på individer och/eller korsningar vad det är tänkt att avkomman ska användas till!
Säg att man i det här fallet stått med en renrasig obegåvad och halvfarlig men dock renrasig tex ponny eller halvblod där det finns papper och pass klart sedan den var i det närmaste nyfödd, då hade det säkerligen varit betydligt lättare att hitta ny ägare till hästen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Hon får väl annonsera lite bättre och försöka jobba med det som funkar med hästen? Ta hjälp av någon kompis kanske? Jag själv tycker korsningen låter spännande men har fullt och ska absolut inte ha någon mer häst. Måste väl finnas fler som tycker det låter intressant. Men jag kanske har fel.

Jag tycker i alla fall att det är respektlöst mot ts att erbjuda sig ta emot hästen gratis när man vet att vederbörande begär 15000.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det där håller jag med om och tycker inte ts ska sälja den för billigt. Då är risken ännu större att hästen hamnar fel. Och jag tolkar den inte som en problemhäst? I så fall kryllar det ju av problemhästar om man läser om allt folk skriver om sina hästar här på bukefalos. :)

Bara för att en häst inte är problemfri behöver det inte en problemhäst.

TS - Hoppas det löser sig för er!

Instämmer.. En häst har ett värde och skall absolut inte ges bort!
Det finns alltför många oseriösa människor som vill ha en gratis häst.

Även i TS situation tycker jag inte att ts skall ge bort hästen.. Jag tycker också det är respektlöst att vilja ha hästen gratis, problemhäst eller ej..

15000:- med prutmån är inte mycket för en häst..
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men jisses. Vad är den här tråden till för?

Jag ska ge en enkel lösning på hela problemet:
- Fixa ett pass för dom sparade pengarna och sälj hästen för 15 000:-
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag förstår inte riktigt. Du mår inte bra vid tanken på att få hem din häst, hade du haft pengar skulle du avlivat honom. Det innebär alltså att du är beredd att betala för att komma ur situationen. Men när någon är villig att ta hästen så accepterar du inte den lösningen, vilket du så klart är i din fulla rätt att göra. Men jag får det inte riktigt att gå ihop, jag vet att det finns seriösa hästmänniskor som tar emot problemhästar, du skulle inte behöva betala och hästen skulle säkerligen få det bra. För mig låter det som en idealisk lösning om jag utgår från ditt första inlägg. Men jag hoppas i alla fall att det löser sig för dig och att du inte tar mig inlägg som något påhopp, för det är verkligen inte meningen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Instämmer.. En häst har ett värde och skall absolut inte ges bort!
Det finns alltför många oseriösa människor som vill ha en gratis häst.

Även i TS situation tycker jag inte att ts skall ge bort hästen.. Jag tycker också det är respektlöst att vilja ha hästen gratis, problemhäst eller ej..

15000:- med prutmån är inte mycket för en häst..

Det är verkligen skam att kalla någon som vill hjälpa till för repseklös! :mad:

Ts lever under existensminimum och har lång ifrån råd att ha hästen, dessutom klarar hon inte av den och hon vill inte ha den.
Vilket i sig bara ger henne ångest och mer salt i såren i en jobbig tid, men tipet är då att hon ska vänta tills någon hostar upp 15 000:- för kusen?
Väntar hon 10 månader till, så är summan redan utlagd...

Själv skulle jag blir förbenat glad m någon hjälpte mig i svår tid och hamnar jag i ts sits och inte har råd att ha kvar mina hästar, så skulle jag med glädje skänka dem till ett hem där de får det bra, det är det viktigase för mig, att hästen har det bra, inte att jag får lite pengar för den..:crazy:

Tycker det lukar sork detta...
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Får lite den känslan också, faktiskt. Men ibland kan det vara svårt att förklara hur man tänker resonerar på ett forum och jag vill inte på något vis göra ts upprörd genom att ifrågasätta hennes resonemang. Visst finns risken att en oseriös nappar på ett erbjudande med sk gratis häst. Men är man noga och skaffar referenser så minskar den risken. Och jag tycker inte heller att det är respektlöst att erbjuda sin hjälp i den här situationen, ts har ju faktiskt gett intryck av att vara desperat som övervägt avlivning i början av tråden. Att hästar har ett värde är jag helt på det klara med, men som sagt, i det här specifika fallet känns det som en lösning att någon tar emot hästen och hjälper både den och ts.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det är verkligen skam att kalla någon som vill hjälpa till för repseklös! :mad:

Ts lever under existensminimum och har lång ifrån råd att ha hästen, dessutom klarar hon inte av den och hon vill inte ha den.
Vilket i sig bara ger henne ångest och mer salt i såren i en jobbig tid, men tipet är då att hon ska vänta tills någon hostar upp 15 000:- för kusen?
Väntar hon 10 månader till, så är summan redan utlagd...

Själv skulle jag blir förbenat glad m någon hjälpte mig i svår tid och hamnar jag i ts sits och inte har råd att ha kvar mina hästar, så skulle jag med glädje skänka dem till ett hem där de får det bra, det är det viktigase för mig, att hästen har det bra, inte att jag får lite pengar för den..:crazy:

Tycker det lukar sork detta...

Jag syftade inte på någon person i tråden.. Utan jag tycker att man respekterar vad någon satt för pris på sin häst men däremot kan man pruta.
Visst är det bra att någon vill hjälpa och det är fint tänkt och visst är frågan fri.. om man kan få hästen, men man måste också respektera svaret man får.

Jag har varit med om flera bortskänkta hästar som blivit vandringspokaler då människor inte klarat av dem eller haft råd och det är sorgligt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
736
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 002
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 998
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp