I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker också detta är "bra", det visar ju på hur demokratiska val på riktigt fungerar. Sen finns det nackdelar, vissa utredningar blir försenade osv men ändå tycker jag vi borde vara stolta över att demokratin fungerar, på riktigt.

Håller med, därför blir jag lite irriterad på de som kallar detta för ”sandlåda” osv, det här är ju demokrati när den fungerar. Och vårt land går inte under av att det tar lite tid eftersom det är rätt välfungerande.
 
Jag kan inte se att man aktivt orsakat något problem genom att lansera ett regeringsalternativ tillsammans med andra partier och sedan få alldeles för få röster. Visst är det synd att inte Liberalerna fick 30 procent och en socialliberalt dominerad mittenregering fick makten och kunde se till att utveckla landet åt rätt håll. Men du vet, vi lever i en demokrati där alla röster räknas lika.

Även de som blev av pga ignorans, kvinnohat, främlingsfientlighet, rasism och protektionism.
Även de som blev av pga man röstade på en sak men eventuellt får något annat :)
 
Men, alltså.... Har vi någon regering alls just nu? Någon Statsminister? Vem håller gröten kokande under tiden, detta kan ju hålla på i det oändliga!
 
Håller med, därför blir jag lite irriterad på de som kallar detta för ”sandlåda” osv, det här är ju demokrati när den fungerar. Och vårt land går inte under av att det tar lite tid eftersom det är rätt välfungerande.
Sandlåda är det, inte för att vi inte har ett fungerande regeringsförslag ännu, men för att vi har ett gäng treåringar som sitter och kastar sand och skriker att "om inte jag få bestämma, så tänker inte jag vara med och leka".
 
Sandlåda är det, inte för att vi inte har ett fungerande regeringsförslag ännu, men för att vi har ett gäng treåringar som sitter och kastar sand och skriker att "om inte jag få bestämma, så tänker inte jag vara med och leka".

Håller inte riktigt med i det, det förs samtal, positioner har ändrats, kanske inte så vi ser det riktigt ännu men saker har hänt. Dessutom vill jag som väljare att man tar hänsyn till mina intressen, vill inte att mitt parti bara ska roll over hur som helst. Just den här sandlåderetoriken föder politikerförakt vilket är direkt skadligt för demokratin och dessutom oerhört tröttsamt :angel:
 
Håller inte riktigt med i det, det förs samtal, positioner har ändrats, kanske inte så vi ser det riktigt ännu men saker har hänt. Dessutom vill jag som väljare att man tar hänsyn till mina intressen, vill inte att mitt parti bara ska roll over hur som helst. Just den här sandlåderetoriken föder politikerförakt vilket är direkt skadligt för demokratin och dessutom oerhört tröttsamt :angel:
Ja, politikerna behöver fundera lite på hur de upplevs. Jag är fullt medveten om att det inte finns några enkla lösningar, men när det enda vi röstboskap får höra är låsta positioner, ökar ju inte det riktigt förståelsen. Sedan är det ju även att media gör sitt allra bästa för att elda på (upplevda) konflikter, för att kunna sälja fler lösnummer.
 
Ja, politikerna behöver fundera lite på hur de upplevs. Jag är fullt medveten om att det inte finns några enkla lösningar, men när det enda vi röstboskap får höra är låsta positioner, ökar ju inte det riktigt förståelsen. Sedan är det ju även att media gör sitt allra bästa för att elda på (upplevda) konflikter, för att kunna sälja fler lösnummer.
Jag tycker snarare att det signalerar att vi behöver öka medborgarnas kunskaper om sveriges demokratiska process.
 
Vad tror ni, blir Stefan Löfven statsminister trots allt?
Svårt att säga. Det beror nog på vad L och C kommer fram till inom partierna. Vid det här läget, när Annie L ändå har fått testa att sondera, så kanske de väljer att lägga ner sina röster och isf så kan han ju bli vald.

Alternativen verkar ju vara
- Släppa in SD genom passivt stöd för alliansen
- Nyval
 
Svårt att säga. Det beror nog på vad L och C kommer fram till inom partierna. Vid det här läget, när Annie L ändå har fått testa att sondera, så kanske de väljer att lägga ner sina röster och isf så kan han ju bli vald.

Alternativen verkar ju vara
- Släppa in SD genom passivt stöd för alliansen
- Nyval

Alternativen verkar ju vara:
- S-ledd regering med Mp, med passivt stöd från Alliansen och/eller SD
- Alliansregering med passivt stöd från SD
- Nyval

Nyval verkar trist och rätt riskabelt.
Alliansregering med passivt stöd från SD: tja, det verkar ju svårt att få till utifrån att L och C inte tänker sig det.
S-ledd regering med passivt stöd från Alliansen och/eller SD: tja, det verkar ju också svårt.

Opraktiskt parlamentariskt läge, ingen lösning i sikte.

Eventuellt att ett nyval skulle förtydliga positionerna ytterligare och faktiskt underlätta en regeringsbildning?
 
Sandlåda är det, inte för att vi inte har ett fungerande regeringsförslag ännu, men för att vi har ett gäng treåringar som sitter och kastar sand och skriker att "om inte jag få bestämma, så tänker inte jag vara med och leka".

Fast just den inställningen som du uttrycker verkar bara S och M ha än så länge. De som kallar sig statsbärande partier.
 
Jag ser hellre att Löfven blir statsminister med hjälp av MP, C och L än att det blir en M, KD, SD regering även om jag röstade borgerligt!

Jag med. Alla dagar i veckan. KD o SD bör för alltid hållas utanför inflytande över genomförd politik.

Vi behöver absolut ingen högersväng och än mindre en nationalistisk, främlingsfientlig och protektionistisk sådan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 171
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 046
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 901
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 780
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Hage

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp